Som vi har väntat :) Kavli Raketost finns igen!

Medlem
Som vi har väntat :) Kavli Raketost finns igen!

Raketosten gör comeback
Kavli återlanserar den kultförklarade osten från 1950-talet på marknaden igen

Ja i alla fall några av oss

Länk,
https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/216gzv/raketosten-gor-c...

Fattas nu bara att deras Kaviarkräm också kommer tillbaka, kommer inte ihåg vad tuben hette.

-cb99

Edit in,
Stavning.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

KoP
Medlem

Oj, Raketosten ska jag definitivt kolla efter på Ica Maxi idag. Blir nog att köpa ett par tuber om jag hittar den.

Medlem

Som glad båtflykting från Finland har jag aldrig ens hört om denna, men detta måste ju testas!

Medlem
Skrivet av KoP:

Oj, Raketosten ska jag definitivt kolla efter på Ica Maxi idag. Blir nog att köpa ett par tuber om jag hittar den.

Skrivet av sp0de:

Som glad båtflykting från Finland har jag aldrig ens hört om denna, men detta måste ju testas!

Ja den är inte dum,
Förstås i tub så förstås lite "mjukare" än vad den var men bra smak imo. och relativt lite kalorier.

---

Nedan det jag hitintills köpt i avsaknad av originalet som finns i rätt många butiker. Placerar smaken till 70% samma och konsistensen till 65% av originalets kulinariska läckerhet

"Substitutet" från Valio - Koskenlaskija, (Forsfararen Ost)
Men nu är det "tuben" som gäller.
OBS! detta enligt mina smaklökar för vad de nu är värda)

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Gnällkuk

Visade artikeln för kollegan som är uppvuxen med den, brast gladlynt ut "åhh, vad roligt! den måste jag köpa! när och vart kan jag köpa den?"


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Visade artikeln för kollegan som är uppvuxen med den, brast gladlynt ut "åhh, vad roligt! den måste jag köpa! när och vart kan jag köpa den?"

Det var hustrun som upptäckte ett ställ hos vår lokala Ica butik, de hade rätt många sa hon, men jag var där och bunkrade några idag och då fanns det faktiskt inte så många kvar just där.

Skulle tro att de vanliga butikerna har dem, fanns bland "mjukost på tub hyllan" där jag handlade.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Vad är annorlunda med Raketosten? Var väl själva grejen med snöret som var häftigt när den fanns antar jag, men tänkte mer på smaken. Är den så mycket annorlunda än vad andra ostar smakar idag?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Vad är annorlunda med Raketosten? Var väl själva grejen med snöret som var häftigt när den fanns antar jag, men tänkte mer på smaken. Är den så mycket annorlunda än vad andra ostar smakar idag?

Nej, inget häpnandsväckande, som mjukost är mest men med sin egen smak.

Förpackningens utformning var helt klart en unik sak, men utan en hyfsad smak skulle den nog inte fastnat som företeelse i minnet, det kanske kommer någon försäljningsinformation med tiden.

Misstänker att går det fint med den här lite av kult produkt så kanske något annat retro dyker upp, önskar själv att ex.vis citron cornetto kunde komma åter i gb's fokus utbud av sött/choklad
Den struten kunde man köpa i åratal i Tyskland efter att den försvann här, dock med ett kortare inhopp.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

KoP
Medlem

@cb99: Tyckte väl att smaken påminde om Koskenlaskija till viss del. Men efter att ha smakat Raketosten nu så måste jag nog säga att jag föredrar Koskenlaskija både smak och konsistensmässigt (även fast den är jäkligt dyr).

1
Skriv svar