Super Mario Maker 2 släpps till Switch inom kort

Robot
Super Mario Maker 2 släpps till Switch inom kort

Nintendo tyckte inte att internet hade nog med omöjliga banor.

#super-mario-maker


Avstängd

Detta är hur första Super Mario Maker borde ha varit, så därför spelade jag aldrig det utan tittade på sköna streamers (CarlSagan42, GrandPooBear) som spelade intressanta banor i spelet.

Tvåan kmr jag däremot att införskaffa för det tycker jag har tillräckligt med features och element som kommer att leda till sjukt många kreativa och underhållande banor som faktiskt redan finns till första Maker genom mycket kreativa inrättningar.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Inte mycket för mig, men det kommer vara ett viktigt spel för Nintendo i år.
Spelade inte ettan mycket, men det är häftigt att se folk vara kreativa. Föredrar pusselbanor framför skitsvåra banor. Speciellt att titta på när andra klurar ut dem.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Avstängd
Skrivet av Grukk:

Inte mycket för mig, men det kommer vara ett viktigt spel för Nintendo i år.
Spelade inte ettan mycket, men det är häftigt att se folk vara kreativa. Föredrar pusselbanor framför skitsvåra banor. Speciellt att titta på när andra klurar ut dem.

Där är CarlSagan42 perfekt. Han brukar lösa "one-screen puzzles" på streams och då han är superlogisk och har PhD i genetik så nördar han ner sig rejält i pusslet ifråga. Han tenderar dock att överanalysera och ibland tro att ett pussel måste vara mer komplicerat än vad det egentligen är i vissa fall.

Det ska bli intressant om och hur Nintendo förändrar sökförmågan av de uppladdade banorna så att det blir lättare att hitta intressanta banor istället för att man behöver den långa koden för varje unik bana.

Medlem

Jag har haft jätte roligt med mitt Super Mario Maker och byggt många roliga banor. Jag och min sambo brukade bygga banor åt varandra för att se om man klarade av de, det kunde bli väldigt klurigt.

När det kommer till Super Mario Maker 2 så är jag väldigt intresserad men jag vill ändå veta mer exakt vad som är nytt.
Jag vill både ha nya stiler på banorna som vinter banor och öken banor.
Sen vill jag även att det ska finnas fler spel som man ska kunna få banorna att likna, som exempelvis Super Mario Land till Gameboy.


signatur

ゼルダの城

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av AplAy:

Där är CarlSagan42 perfekt. Han brukar lösa "one-screen puzzles" på streams och då han är superlogisk och har PhD i genetik så nördar han ner sig rejält i pusslet ifråga. Han tenderar dock att överanalysera och ibland tro att ett pussel måste vara mer komplicerat än vad det egentligen är i vissa fall.

Det ska bli intressant om och hur Nintendo förändrar sökförmågan av de uppladdade banorna så att det blir lättare att hitta intressanta banor istället för att man behöver den långa koden för varje unik bana.

Kollade mycket på CarlSagan när han speedrunnade Yoshi's Island. Blev mindre och mindre allt eftersom. Han är en väldigt bra Mario Maker-spelare helt klart. Lite för stor stream för mig dock, blir så crowded 🙂 men tack för tips!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

0:43
Bekräftat att det finns vinter landskap med

0:46
Visar att man kan ha vatten med på en vanlig bana.
Också efterlängtat.

1:01
Visar öken landskap.
Så det mesta som jag har önskat mig i Super Mario Maker går i uppfyllelse för mig.

Sen när jag har kollat igenom trailern så ser jag både Super Mario Bros stil, Super Mario Bros 3 stil, Super Mario World stil, New Super Mario Bros U stil och Super Mario 3D World stil på banorna.
Skulle bara en Super Mario Land stil komma med så har alla mina önskningar slagit in.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag har bara en fråga.
Nu har jag ju fått svar på nästan alla mina frågor men jag funderar ändå över varför Nintendo visar upp både Mario och Luigi i slutet av videon.
Kommer det finnas två spelar läge? Eller kommer man kunna välja om det är Mario eller Luigi som ska göra banan?

https://www.nintendo.co.uk/Games/Nintendo-Switch/Super-Mario-...

Men kollar man bilden som visas för Super Mario Maker 2 så ser man både Toadette och Luigi ha på sig varsin kattdräkt, medan Super Mario Maker Mario håller i katt Luigi.
Så det känns som att det kommer vara flera spelbara karaktärer den här gången.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag spelade aldrig Super Mario Maker (1), så denna funktion kanske fanns där redan: Kan man göra en "over-world", dvs så att man styr Mario genom en kampanj, med flera världar i följd, dvs man måste klara värld X innan man kommer till värld Y, och för att låsa upp "hemliga" värld Z måste man hitta den gömda nyckeln i värld Y osv? Eller behöver inte ens vara en "Overworld", men att man åtminstone kan knyta ihop banor så att direkt efter man klarat bana A så kommer man till bana B med samma karaktär/hälsa/föremål/poäng/pengar osv. Någon som vet nåt om detta?

Detta skulle göra det mycket mer intressant i mina ögon. Jag gillar när spelskapare låter oss spelare sätta ihop egna banor, men att spela en bana och sedan är det slut, det är lite "tråkigt". Jag gillar kontinuitet. När jag skapade banor för Doom back in the days, så var det grymt roligt att göra en kampanj med olika teman, att en bana ledde till nästa automatiskt.

Medlem
Skrivet av aasecond:

Jag spelade aldrig Super Mario Maker (1), så denna funktion kanske fanns där redan: Kan man göra en "over-world", dvs så att man styr Mario genom en kampanj, med flera världar i följd, dvs man måste klara värld X innan man kommer till värld Y, och för att låsa upp "hemliga" värld Z måste man hitta den gömda nyckeln i värld Y osv? Eller behöver inte ens vara en "Overworld", men att man åtminstone kan knyta ihop banor så att direkt efter man klarat bana A så kommer man till bana B med samma karaktär/hälsa/föremål/poäng/pengar osv. Någon som vet nåt om detta?

Detta skulle göra det mycket mer intressant i mina ögon. Jag gillar när spelskapare låter oss spelare sätta ihop egna banor, men att spela en bana och sedan är det slut, det är lite "tråkigt". Jag gillar kontinuitet. När jag skapade banor för Doom back in the days, så var det grymt roligt att göra en kampanj med olika teman, att en bana ledde till nästa automatiskt.

Något liknande kan man väl säga att det finns.
När man skapar en bana och sparar den så får man välja en sparfil där man lägger de.
Platsen där man sparar sina banor består av World 1 och framåt (kommer inte ihåg hur många världar) varje värld kan ha upp till fyra banor. Men när man har lagt till fyra banor efter varandra på en värld så kan man välja att spela en bana eller alla fyra banorna efter varandra. När man gör så så får man också användning för de extra liv som man kan lägga ut på banorna.

Sen finns det något som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter där man spelar över internet och får spela olika banor som andra spelare har gjort. Man får välja en av några olika svårighetsgrader och ska klara av ett gäng med banor efter varandra.
Den sist nämnda har jag för mig låser upp en "amiibo" figur som man kan använda i Super Mario Bros banor så att man liknar exempelvis Link eller grod Mario.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Något liknande kan man väl säga att det finns.
När man skapar en bana och sparar den så får man välja en sparfil där man lägger de.
Platsen där man sparar sina banor består av World 1 och framåt (kommer inte ihåg hur många världar) varje värld kan ha upp till fyra banor. Men när man har lagt till fyra banor efter varandra på en värld så kan man välja att spela en bana eller alla fyra banorna efter varandra. När man gör så så får man också användning för de extra liv som man kan lägga ut på banorna.

Sen finns det något som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter där man spelar över internet och får spela olika banor som andra spelare har gjort. Man får välja en av några olika svårighetsgrader och ska klara av ett gäng med banor efter varandra.
Den sist nämnda har jag för mig låser upp en "amiibo" figur som man kan använda i Super Mario Bros banor så att man liknar exempelvis Link eller grod Mario.

Tack för svaret!

Så en mini-variant finns alltså, där man kan knyta ihop fyra banor. Iaf något

Dock så är det långt ifrån vad skapare med större ambitioner skulle vilja ha (och jag som spelare, som gillar längre sittningar med kontinuitet). Hoppas verkligen verkligen att de lägger in en "Overworld"-editor där man kan skapa enkla overworlds, iaf så man kan ha några olika stigar/vägar för spelaren, kanske svamphus med föremål, gömd nyckel i en bana som krävs för att hitta hemlig värld osv. Det vore en dröm!

Medlem
Skrivet av aasecond:

Tack för svaret!

Så en mini-variant finns alltså, där man kan knyta ihop fyra banor. Iaf något

Dock så är det långt ifrån vad skapare med större ambitioner skulle vilja ha (och jag som spelare, som gillar längre sittningar med kontinuitet). Hoppas verkligen verkligen att de lägger in en "Overworld"-editor där man kan skapa enkla overworlds, iaf så man kan ha några olika stigar/vägar för spelaren, kanske svamphus med föremål, gömd nyckel i en bana som krävs för att hitta hemlig värld osv. Det vore en dröm!

Jag byggde fyra slotts banor i Super Mario Bros 3 stil där man skulle besegra Bowser och Bowser Jr.
Jag gillade dessa banorna riktigt mycket, de var lite kluriga samtidigt som att jag på de flesta banorna kunde gå tillbaka till rum som man hade varit i på en annan bana, fast då hade jag gjort de så att det antingen hade rasat sönder något sen sist eller att lavan hade stigit så att det blev lite svårare sen sist.
När jag lade upp dessa banorna så var det bara två av dessa som fick stjärnor av andra spelare, de andra två banorna tog Nintendo bort från nätet och då kände jag att jag lika gärna kunde ta bort de andra banorna med från nätet. Så efter det har jag bara alla fyra banorna på spelet istället för på nätet.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar