Quiz - Vad kan du om Super Mario?

Medlem
Medlem

10/10 kunde mer än jag trodde.

Medlem

3 rätt, en chansning. Det var inte mycket man kunde/kom ihåg trots att man spelat de första 3, samt gameboy, samt N64-versionen. Oh well.

Medlem

Frågan om super Mario allstars är lite luddig då det finns 2 versioner, både med och utan super Mario world... Just saying

Skägg.
10 Chambers

Mina barn fick 6 av 10, ganska nöjd.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av rhodin016@hotmail.com:

Frågan om super Mario allstars är lite luddig då det finns 2 versioner, både med och utan super Mario world... Just saying

Åfan, olika regioner eller?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Åfan, olika regioner eller?

Nej samma, två olika i EU. Jag hade det med super mario world
http://www.mariouniverse.com/wp-content/img/sprites/snes/smas...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Åfan, olika regioner eller?

Vet ej faktiskt, men har ägt båda vid tillfälle och kört båda på PAL konsol

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kimzi:

Nej samma, två olika i EU. Jag hade det med super mario world
http://www.mariouniverse.com/wp-content/img/sprites/snes/smas...

Skrivet av rhodin016@hotmail.com:

Vet ej faktiskt, men har ägt båda vid tillfälle och kört båda på PAL konsol

Eftersom World inte var med i något alternativen, de två "fel" svaren inte är rätt i någon PAL-version känns det ändå som att frågan funkar?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Eftersom World inte var med i något alternativen, de två "fel" svaren inte är rätt i någon PAL-version känns det ändå som att frågan funkar?

Absolut, jag tyckte ändå att det stämde då "första" versionen inte innehöll World.

Medlem
Skrivet av Kimzi:

Absolut, jag tyckte ändå att det stämde då "första" versionen inte innehöll World.

Ja! Fel av mig, det andra spelet heter annorlunda

Medlem

4/10!
Du uppskattar Super Mario Bros 2 som ett socialt experiment men spelar helst de "riktiga" spelen.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

9/10.
Missa VB-spelet och chansade på antalet goombas.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av trickeh2k:

Kopplar in @Loevet här - men stämmer det verkligen om Doki Doki Panic? Så vitt jag minns det så är det spelet i Japan som sedan gjordes om till västerländska marknaden där man helt sonika bytte ut karaktärer, redigerade det till viss dell och sedan döpte om det?

Därav att det är så olikt alla andra spel, det är egentligen inte ett Super Mario-spel.

Skrivet av Loevet:

@trickeh2k: ja det stämmer, men du kanske invänder dig mot formuleringen att det skulle vara SMB2:s ursprungliga titel? Doki Doki Panic döptes om till Super Mario Bros 2, och utöver att byta ut karaktärer gjorde de en del mindre ingrepp, men det är på det stora hela samma spel.

Så frågan är faktiskt korrekt, men den kanske skulle kunna formuleras som "vilket spel är SMB2 baserat på" för att undvika frågetecken.

För att vara riktigt korrekt och också lite smått anal, så var spelet som blev Doki Doki Panic en idé och "prototyp" om att göra ett vertikalt Mario-spel. Men de tyckte inte det passade som ett Mariospel då de ville köra vidare på SMB1-formeln. Men då de tyckte det var för svårt för den västerländska marknaden så tog tillbaka den gamla "prototypen" som blivit Doki Doki Panic och gjorde det till ett Mariospel på riktigt. Så nog är det ett Mariospel allt, men de vågade inte ta det steget i Japan då det var så annorlunda dundersuccén Super Mario Bros.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Inaktiv

9/10 ... blev osäker på spelen i All-Stars.

Medlem

1/10, gissade på alla utom Donkey Kong :/


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

10/10 Första gången jag inte behövde gissa på en enda fråga. Lite för Mario nördig med andra ord 😂

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av IRONBERG:

10/10 Första gången jag inte behövde gissa på en enda fråga. Lite för Mario nördig med andra ord 😂

Goombas-frågan är ju annars ganska hårig


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Goombas-frågan är ju annars ganska hårig

När man kör speedruns har man stenkoll på varenda pixel 😉

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av IRONBERG:

När man kör speedruns har man stenkoll på varenda pixel 😉

Fast i speedrunnen skippar man ju de flesta goombas då man går ner i röret 😉😛


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

2/10
Ägde inget tvspel innan super nintendo och då lockade mycket annat mer än super mario world! Som förvisso var ett helt underbart spel.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

8/10

Helt ok. Tre gissningar och givetvis var två fel


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Hade vi inte detta quiz nyligen? Kände igen typ alla frågor?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zidious G:

Hade vi inte detta quiz nyligen? Kände igen typ alla frågor?

Jo, lyfte det bara i och med Mar10-dagen.


signatur
12
Skriv svar