Från Baldur's Gate till Andromeda – formkurvan för Bioware, enligt FZ-läsarna

Robot
Från Baldur's Gate till Andromeda – formkurvan för Bioware, enligt FZ-läsarna

Ni har röstat, vi har sammanställt rösterna.

#anthem, #bioware


Backloggens befriare

På ämnet, vilket mög Dragon Age: Inquisition är alltså... Speciellt striderna. Blir deprimerad av dem. Tog upp det igår igen efter att jag tröttnat på alla fetch quests och direkt kände jag bara "uhhh, ja det var så här striderna var..."


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Roliga siffror!

Tycker personligen att Andromeda är underskattat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox

Det var väldigt talande att se en lista sådär.

Bioware


signatur

Jump in.

Medlem

Det roliga är ju att de gamla spelen som exempelvis Baldurs Gate är riktigt dåliga om man spelar dem för första gången idag. Den enda anledningen till att de har många röster är p.g.a. att folk spelade dem när de var unga och har bra minnen från den tiden. Finns inte en chans att de spelen hade sålt bra eller spelats i större utsträckning idag.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Det värmer att se att Baldur's Gate är uppskattat av fler


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

MF: andromade va underskattad. Tyckte det va riktigt bra efter patch. Överhyped bara.


signatur

work hard play hard

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det roliga är ju att de gamla spelen som exempelvis Baldurs Gate är riktigt dåliga om man spelar dem för första gången idag. Den enda anledningen till att de har många röster är p.g.a. att folk spelade dem när de var unga och har bra minnen från den tiden. Finns inte en chans att de spelen hade sålt bra eller spelats i större utsträckning idag.

Funderade också på det där. Tänkte köra baldurs för lite sedan, men orkade inte alls med det yttre. Men samtidigt gör det mig bara mer säker på det jag sagt innan, spelen de gjorde, som var storheter på sin tid, hade något annat än superfin yta eller slipat ui. de hade nån slagt själv. En kärlek från skaparna som lös igenom i karaktärer som man fäste sig vid och en handling som faktiskt verkade genomtänkt.

Nu för tiden känns det lite som att de trodde att ytan och explosionerna var det som gör att folk fortfarande drömmer om de gamla spelen och missar helt vad som gjorde dem bra.

Möjligen är det de pengahungriga ägarna i bakgrunden som inte låter magin hända, utan vill ha en snygg förpackning.


signatur

K9
:.:

FM-guru
F.d. Sisyr

Andromeda är nog det sämsta RPG't jag lirat sedan Two Worlds, så att det skulle vara underskattat köper jag inte. Striderna är spelets behållning och tydligt förbättrade från föregående Mass Effect-spel, men manuset är patetiskt och skrattretande uselt. Gymnasienivå, om ens det.

Medlem
Dwt vet jag inte om jag håller med om
Skrivet av Kleptoman:

Det roliga är ju att de gamla spelen som exempelvis Baldurs Gate är riktigt dåliga om man spelar dem för första gången idag. Den enda anledningen till att de har många röster är p.g.a. att folk spelade dem när de var unga och har bra minnen från den tiden. Finns inte en chans att de spelen hade sålt bra eller spelats i större utsträckning idag.

Pillars of Eternity ,Tyranny osv är ju i princip bara grafiska uppgraderingar med lite mer djup i party-interaktionerna, och de säljer väl.
Visst, de skulle väl få sämre betyg idag än då,men fan. Jag spelade nyss Fallout 2, och set håller fint. Några små tweaks i historieberättandwt och det vore helt fantastiskt även som nytt spel liksom.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det roliga är ju att de gamla spelen som exempelvis Baldurs Gate är riktigt dåliga om man spelar dem för första gången idag. Den enda anledningen till att de har många röster är p.g.a. att folk spelade dem när de var unga och har bra minnen från den tiden. Finns inte en chans att de spelen hade sålt bra eller spelats i större utsträckning idag.

Att BG1/2 är riktigt dåligt idag tycker jag är lite hårt att skriva.
Jag spelade inte dem när de kom utan spelade igenom båda enhanced edition för 1 till 2år sen. För mig hade jag ingen problem med utseendet och jag förvånades hur bra storyn och djupet i karaktärerna var.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Pillars of Eternity ,Tyranny osv är ju i princip bara grafiska uppgraderingar med lite mer djup i party-interaktionerna, och de säljer väl.
Visst, de skulle väl få sämre betyg idag än då,men fan. Jag spelade nyss Fallout 2, och set håller fint. Några små tweaks i historieberättandwt och det vore helt fantastiskt även som nytt spel liksom.

https://www.gamewatcher.com/news/pillars-of-eternity-2-sales
https://www.pcgamesn.com/tyranny/tyranny-sales-paradox-obsidi...

Båda spelen du nämnde sålde tydligen dåligt och under förväntan


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Det roliga är ju att de gamla spelen som exempelvis Baldurs Gate är riktigt dåliga om man spelar dem för första gången idag. Den enda anledningen till att de har många röster är p.g.a. att folk spelade dem när de var unga och har bra minnen från den tiden. Finns inte en chans att de spelen hade sålt bra eller spelats i större utsträckning idag.

Tycker du har fel. Visserligen har jag aldrig fastnat för första Baldur's Gate men Baldur's Gate 2 är fortfarande ett av de bästa rollspelen som finns. Även när man jämför med moderna spel. KotOR har åldrats mycket sämre tycker jag då 3d grafiken är väldigt simpel och kantig till skillnad från BG2's väldigt detaljrika handritade bakgrunder som är ganska tidlösa.

Inget Biowarespel har en sån episkt skala eller lika mycket innehåll/är lika stort som Baldur's Gate 2. Inget har heller ett lika avancerat stridssystem. Finns ytterst få spel som kommer nära Baldur's Gate 2 när det kommer till "episka rollspel". Det enda jag kan komma på är The Witcher 3 men det har ett kasst stridssystem.

Sen att ett spel säljer bra betyder inte att det är bra rent kvalitetsmässigt.

Det finns ett antal spel som är väldigt gamla men som fortfarande är bäst eller bland de bästa i sin genre, helt enkelt för att det aldrig släppts ett bättre spel efter det.
Fick min flickvän att börja spela BG2 för cirka 2 år sedan för att hon ville ha ett spel att spela. Hon älskade det och klarade spelet efter flera månaders nötande. Sedan visade jag henne Vampire The Masquerade: Bloodlines vilket hon också älskade.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Det roliga är ju att de gamla spelen som exempelvis Baldurs Gate är riktigt dåliga om man spelar dem för första gången idag. Den enda anledningen till att de har många röster är p.g.a. att folk spelade dem när de var unga och har bra minnen från den tiden. Finns inte en chans att de spelen hade sålt bra eller spelats i större utsträckning idag.

Det är väl inget liknande spel som sålt "bra" ?
Det är en nische, jag tycker baldurs gate serien är bra. Hur mycket det sålt dikterar inte det.

Medlem

Det här var egentligen en nyhet jag inte tyckte var särskilt spännande. Men jag kommer ALLTID klicka på alla nyheter som har "Baldurs Gate" i titeln.

1
Skriv svar