World War Z blir billigare på Epic Store än på Steam

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Bryr mig inte så mycket om i vilka butiker spelen finns i, utan om i vilka butiker spelen inte finns i och av vilka orsaker. Det Epic sysslar med går emot hela PC-kulturen där frihet och valmöjlighet värnas. Jag ser gärna lite mer konkurrens på PC-marknaden, men då ska det handla om att tjänster som Valve och Epic erbjuder ska priskriga och inte köpa exklusiva rättigheter till spel som Epic nu gör. Tittar man på Metro Exodus så är ju priset kvar på €59.99, så hur gynnar denna konkurrens oss konsumenter? Inte alls, utan det gynnar bara utvecklaren, eller rättare sagt cheferna som stoppar ner mellanskillnaderna i sina egna fickor. Att det blir en världsnyhet över att priset blir ynka 50kr billigare för ett spel som inte var dyrt till att börja med säger en hel del.

Om Epics affärsmodell ska vara intressant och gynnsamt för oss konsumenter så får de tänka om när det kommer till deras prismodell. Utvecklarna som säljer sin själ till Epic behöver för det första inte en större del av kakan när de redan fått en stor fet tårta. De hade kunnat gått ner i pris till €29.99 och fortfarande tjänat lika mycket på försäljningen som om de stannat kvar på Steam. Om utvecklare är ute efter mer pengar så kan de ju börja med att sluta betala svinhöga avgifter för kopieringsskydd som ändå inte fungerar.

Metro Exodus, som använder Denuvo, ska enligt Reddit ha blivit crackat nyligen och lär börja ploppa upp på diverse sidor inom kort. 5 dagar efter release är ingenting med tanke på vad Denuvo kostar, och detta kommer garanterat att svida hårt med tanke på att större delen av förbokningarna var genom Steam då Epic köpte upp rättigheterna på tok för sent för att roffa åt sig förbokningar.

Problemet tror jag har att göra med att det inte längre räcker med lägre priser på en annan store då de flesta hellre betalar lite extra för att slippa skapa nya rutiner(typ starta en extra launcher) vilket har lett till att vi igentligen redan mer eller mindre har ett monopol från Steams sida. Det är helt enkelt omöjligt att slå sej in som ny aktör på marknaden om du inte har några dragplåster såsom EA har med Battlefield, annars tror jag inte origin heller funnits kvar. Jag hade också hellre sett en annan lösning på monopol-problemet men det är nog svårt att bryta Steams dominans utan att göra såna här grejer.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Problemet tror jag har att göra med att det inte längre räcker med lägre priser på en annan store då de flesta hellre betalar lite extra för att slippa skapa nya rutiner(typ starta en extra launcher) vilket har lett till att vi igentligen redan mer eller mindre har ett monopol från Steams sida. Det är helt enkelt omöjligt att slå sej in som ny aktör på marknaden om du inte har några dragplåster såsom EA har med Battlefield, annars tror jag inte origin heller funnits kvar. Jag hade också hellre sett en annan lösning på monopol-problemet men det är nog svårt att bryta Steams dominans utan att göra såna här grejer.

Har man utvecklat spelet själv så tycker jag att man har all rätt att släppa det på vilken plattform man vill, men att köpa upp exklusiva rättigheter bara veckor innan release är en helt annan sak. Epic är duktiga speltillverkare, och de borde lägga mer fokus på att skapa exklusivt material in-house istället. Steam blev stort för att man krävde det för att kunna spela Half-Life 2. Epic borde gå samma väg och börja producera bra spel igen, som de kan använda till att få sin plattform att växa.

Medlem

lol, den här exklusivitet-skiten har gått för långt.

Skrivet av ForrestFox:

Jag förstår inte, kan någon förklara varför de inte kan släppa till både steam och epic fast med ett högre pris till steam för att få in samma inkomst?

Jo, ser du, då kommer spelare att köpa spelet på Steam och inte på Epic. Då blir Epic ledsna i ögat.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Nomman:

Bara för att något är branschstandard behöver det inte nödvändigtvis vara bra, eller? I min mening är i varje fall inte Steams nära-nog-monpol och ohemula vinstmarginaler något eftersträvansvärt. Därför är jag glad att det finns uppstickare som Epic* och Discord som hjälper till att hyvla priserna.

Synd bara att samma sak inte kan ske på konsolsidan. PS-store skulle också behöva en konkurrent...

*Därmed inte sagt att jag tycker om när Epic betalar för ensamrätt till vissa titlar. Det förtar ju en del av charmen. Vad de kan göra för priserna i stort tror jag dock är bra.

Fast de kan ju inte göra något för priserna? De tjänar inga pengar om priset sänks.
Därav att vi i europa betalar precis lika mycket som vi har gjort innan som i fallet med Metro.
De tjänar till och med mer pengar hos Steam ifall priset sänks med $10 hos EPIC när spelet säljer extremt bra.
Når de 25% gränsen som är ganska enkel så tjänar de lika mycket.
Allt det där med att EPIC bara vill väl är jävla skitsnack. EPIC är ett av de girigaste och mest oärliga företagen i branschen. Valve gör i alla fall något för kunden med sina 30%.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Problemet tror jag har att göra med att det inte längre räcker med lägre priser på en annan store då de flesta hellre betalar lite extra för att slippa skapa nya rutiner(typ starta en extra launcher) vilket har lett till att vi igentligen redan mer eller mindre har ett monopol från Steams sida. Det är helt enkelt omöjligt att slå sej in som ny aktör på marknaden om du inte har några dragplåster såsom EA har med Battlefield, annars tror jag inte origin heller funnits kvar. Jag hade också hellre sett en annan lösning på monopol-problemet men det är nog svårt att bryta Steams dominans utan att göra såna här grejer.

Går rätt bra för GOG har jag för mig.
De sålde ju dessutom mer exemplar av Witcher 3 än vad Steam gjorde.
Att EPIC har always online DRM är inte direkt attraktivt för någon då man inte ens kan spela i offline mode.
Finns fortfarande väldans många som sitter på begränsad bandbredd.

Medlem

Först klagar folk på att Steam är ett monopol. Så får folk till slut billigare spel genom konkurrens.

Vad händer? - Dom klagar!

//LD

@Lord Darkness: Fast det har ju inte blivit billigare på grund av konkurrens eftersom det inte är någon konkurrens.
De kan ju inte sitta och säga att det blir billigare på Epic om de inte släpper spelet någon annanstans och kan visa att det blir billigare. Det innebär egentligen ingenting annat än att det är dyrast på Epic.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar