Tidiga Anthem-betyg pekar på sämre snitt än för Mass Effect: Andromeda

Redaktör
Ponny
Tidiga Anthem-betyg pekar på sämre snitt än för Mass Effect: Andromeda

Nu har Anthem släppts för alla och envar, men en del har redan hunnit spela det i en vecka, och recensionerna blir fler och fler. Och: det blir allt tydligare att Anthem ser ut att få ett sämre snitt än det som tidigare var det kanske svartaste Bioware-fåret, Mass Effect: Andromeda.

Hos Opencritic skvallrar just nu 18 olika betyg om snittsiffran 60 av 100. Att redan utmåla Anthem som en större Opencritic/Metacritic-förlorare än Andromeda är dock att gå händelserna lite i förväg. 173 har satt betyg på Andromeda hos Opencritic, och där ligger Anthem i lä med 18 stycken.

Hittills finns bara en (enligt Opencritic-kriterier) "stark" recension: 8,3 av Rectify Gamer. 6 landar på "okej", medan resten hamnar på "svag". Värt att påpeka är att Opencritic översätter 3 av 5-betyg till "svaga". Spelbetyg är inte alltid en helt enkel sak med olika former – det ska vi vara medvetna om.

Det tål också att tilläggas, ett snitt är inte detsamma som en sanning; att översätta subjektiva siffror till ett objektivt snitt är en omöjlighet. Det kan ändå vara intressant att se var Anthem landar till slut och ambitionen är att uppdatera den här posten om/när snittet rör på sig och betygen tickar in. FZ har inte satt betyg ännu, men Erik hittar både bra och dåliga sidor i sina första intryck.

Snittet hos Metacritic skiljer sig inte nämnvärt åt just nu: 62 för pc-versionen. Användarna där är desto hårdare: 3,7 av 10. Som sagt: jag återkommer då och då med nya snittsiffror.

Snittbetyget på Anthem den 22 februari (releasedagen):

Opencritic: 60 av 100 (18 betyg)
Metacritic (pc-versionen): 62 av 100 (18 betyg)
Användarna hos Metacritic: 3,7 av 10 (517 betyg)

Uppdatering #1, 25 februari

Opencritic: 60 av 100 (29 betyg)
Metacritic (pc-versionen): 60 av 100 (42 betyg)
Användarna hos Metacritic: 4,2 av 10 (2 001 betyg)

Uppdatering #2, 5 mars

Opencritic: 61 av 100 (87 betyg)
Metacritic (pc-versionen): 60 av 100 (64 betyg)
Användarna hos Metacritic: 4,5 av 10 (2 899 betyg)

Nu har recensionerna hos Opencritic börjat leta sig upp mot 100-strecket. Visst har Anthem tagit ett litet (litet) kliv (från 60 till 61) men det är ändå betydligt lägre än betygssnittet för Andromeda (72). Pc-versionen ligger kvar på 60 hos Metacritic, medan Xbox One-varianten går något bättre (65). Sämst går den prövade PS4-versionen (55). Slutsatsen av alla de här siffrorna är lätt att dra:

Inget Bioware-spel i hela historien har ett lägre betygssnitt än Anthem. Punkt. Det finns några DLC-paket som har presterat sämre snitt, men det är inte riktigt samma sak. Vad Bioware gör härnäst återstår att se. 60 är inte avgrundsdjupt – det ska sägas – men i ett AAA-fall som Anthem är det förstås inte mot mellanmjölksbetyg man siktar.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag är förvånad över att IGN gav så lågt betyg (6.5) till ett Bioware spel. Det säger något att inte ens de stora mediahusen som är beroende av annonsintäkter bekymrar sig om att stryka EA och Bioware medhårs.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Ambassadör
Xbox

Ligger kvar på 60 på Opencritic med nu 36 recensioner inne... 61 på Metacritic med 27 recensioner inne.


signatur

Jump in.

Medlem

Känns som att Bioware tagit de sämsta delarna ur Dragon Age Inquisition och stoppat in dem i Anthem. Jag talar om redundanta dialoger med ett syfte att vara utfyllnad.

Medlem

Just när det gäller medlemsbetygen undrar man ju hur mycket det påverkar att spelet släpps tidigt till vissa. Man får, sägs det, bara ett första intryck och spelet kan ju faktiskt bli bättre med Day 1-patchen, men nu är det kanske för sent att imponera på den gruppen som redan spelat en vecka.

Medlem

Är det möjligtvis den sista spiken i kistan för Bioware vi ser i samband med dessa (om än tidiga) betyg? Pratade med en kompis om detta i dag och båda konstaterade att de senaste spelen mest har omgivits av hopp från oss, snarare än förväntningar, hype etc. Jag vill inget hellre än att Bioware återuppstår som det enorma monster till spelhus det en gång i tiden var, men för varje spel som kommer ut (enligt mig) försvinner hoppet undan för undan.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Jag har kul med Anthem. Jag hade gett det 5 av 7 Det är bra men saknar något. Vet inte exakt vad det saknar, kan inte sätta fingret på det. Bara en känsla.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag har kul med Anthem. Jag hade gett det 5 av 7 Det är bra men saknar något. Vet inte exakt vad det saknar, kan inte sätta fingret på det. Bara en känsla.

5 av 7? Vad är det för betygskala? Varför inte bara säga typ... 7 av 10?

Medlem

Läste en review, var minns jag ej.. men iaf så nämnde just den typ tråkig story och repetiva quester, men jättebra combat/gameplay.. men det är ju typ samma man kan säga om tex destiny.. men fick destiny 6/10? Nej, borde det haft det?, Ja!

Medlem

Konsol versionen verkar vara ett vrak.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Riperinos Bioware


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Relik 📜
Skrivet av Mirage:

Jag har kul med Anthem. Jag hade gett det 5 av 7 Det är bra men saknar något. Vet inte exakt vad det saknar, kan inte sätta fingret på det. Bara en känsla.

Skrivet av Rafner:

5 av 7? Vad är det för betygskala? Varför inte bara säga typ... 7 av 10?

5/7 är väl ändå perfect score?


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

@Bennii: Det känns ju makalöst dumt att släppa "Dag 1-patchen" till det officiella släppet och inte i samband med att spelet släpptes för premiummedlemmar en vecka tidigare. Med tanke på hur mycket den verkar fixa så måste de ju ha filat på den ett bra tag och inte bara snickrat ihop den utifrån vad spelares klagomål under veckan som gått. Jag förstår därför inte varför de inte släppte den (eller iaf någon variant av den) så fort som spelet släpptes ut i det vilda, så att det första intrycket de lämnade folk med i en vecka inte var så onödigt negativt som det nu kanske verkar ha varit. Nu känns det som att de verkligen fuckade upp lanseringen genom att låta folk spela en opatchad version av spelet i en vecka.

Medlem
Skrivet av emilakered:

5/7 är väl ändå perfect score?

Haha! Hade helt missat den där, made my day!

Medlem
Skrivet av emilakered:

5/7 är väl ändå perfect score?

I've been bamboozled.

Medlem

Själv har man ju gått och blivit sugen på Andromeda igen. kanske skulle ge det en chans till Nu vet man ju att det inte har samma magi som ME1, men det var ju rätt snyggt och kanske kunde vara kul såhär när det gått lite tid


signatur

K9
:.:

Medlem

Själv önskar jag att de satsade på ett single player RPG i Star Wars-universumet.

Medlem

Biowares forna dagar är över. De gjorde Mass Effect trilogin. Nu kan de gå skilda vägar.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Jag ska spela imorgon & om det inte är hållbart så lämnar jag tillbaka det inom 24h. Ett bra sätt för att skaffa sig en egen åsikt.

Medlem

Meh. To each their own. Jag och kompisarna har kul med Anthem, det är det viktiga.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

R.I.P bioware. När ska EA lära sig?

Backloggens befriare

Man kan säga att BioWare brukade vara "the shit", nu är det mer "shit", tyvärr...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av emilakered:

5/7 är väl ändå perfect score?

Hahah! Det där var ju bara för roligt! Skönt avslut på fredagkvällen!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av jamorro:

R.I.P bioware. När ska EA lära sig?

Håller med. Ea bör ha lärt sig vid det här laget att inte dumpa pengar på utvecklare som är inkompetenta.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Håller med. Ea bör ha lärt sig vid det här laget att inte dumpa pengar på utvecklare som är inkompetenta.

Det roliga är att om EA lägger ner studion för att spelet inte presterar då kommer folk ha åsikter om detta också.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Det roliga är att om EA lägger ner studion för att spelet inte presterar då kommer folk ha åsikter om detta också.

Självklart är det alltid det onda stora aktiebolagets fel att utvecklare gör dåliga spel. Säkert EA cheferna som sa åt Bioware att ha 5 minuter långa laddningsskärmar var 10e minut.

Medlem

Jag skulle säga att problemen med Andromeda och Anthem främst skvallrar om dålig ledning inom Bioware. Projekten sys inte ihop ordentligt, fel saker prioriteras... Jag menar när man skapar ett open-world online-spel så MÅSTE ju en sömlös värld och ett välfungerande system för att spela i grupp vara det absolut viktigaste att få till... Men där har Anthem misslyckats värre än alla andra lootshooters som kommit tidigare. Var har fokus legat? Allt känns virrigt och ogenomtänkt. Utvecklarna på Bioware är säkert superduktiga, men de behöver en bra ledare och det verkar saknas inom Bioware.

Medlem
Skrivet av absimilard:

Själv har man ju gått och blivit sugen på Andromeda igen. kanske skulle ge det en chans till Nu vet man ju att det inte har samma magi som ME1, men det var ju rätt snyggt och kanske kunde vara kul såhär när det gått lite tid

Jag spelade nyss igenom det på PS4, för andra gången (första gången på PC). Det är ett riktigt bra spel på många sätt även om det kan bli något enformigt, samt att prestandan/grafiken sviker ibland. Stridssystemet är riktigt bra.

Om du ger det en ärlig chans så tror jag att du kommer att få en bra upplevelse


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Själv har jag spelat 50 timmar nu och har fortfarande kul som fan. Tycker spelet är grymt och det tilltalar mig en hel del. Ser fram emot framtida uppdateringar!

Medlem

Det hade förmodligen varit möjligt att skapa en sömlös värld med dessa ambitioner om det var ett PC only spel. Star citizen visar det med all tydlighet. Det förefaller snarare som Biowares ambitioner varit större än de plattformar de velat släppa spelet på. Och som alltid med mittplattforms spel så är det den långsammaste plattformen som sätter ribban.

De spel på konsol idag som har sömlösa världar har betydligt lägre detaljrikedom, även om de inte är många som har fullständigt sömlösa världar. Här är Xenoblade Chronicles X till WiiU till exempel. En betydligt svagare platform än Xbox one S. Fullständigt sömlös värld över fem stora kontinenter. Med full vertikalitet och flygförmåga när man skaffar fordon för det.

Så med Biowares ambitioner om en sömlös värld, på konsol så kanske man inte skulle ha valt frostbite som motor och inte lagt ribban så högt så de snubblar på den. Det är trots allt en konsol som de valt som riktmärke.

Skriv svar