Tidiga Anthem-betyg pekar på sämre snitt än för Mass Effect: Andromeda

Medlem
Skrivet av conthox:

Någon som sitter på en sammanställning om varför spelet får dåligt betyg, annat än att EA är onda? Ser flera som nämner samma sak som jag tog upp redan innan release som t ex loading screens och kass GUI, som det brukar vara på en multiplattformstitel. (Till en viss gräns är det såklart ändå Ok, men här verkar det gått över den gränsen med råge.)

Liten sammanfattning:

Inventory-hantering är ett skämt
Inga övergripande stats på allt man har
Ljudbuggar
FPS
Innehåll
Loot
Galen skillnad i svårighetsgrad mellan ex. GM1 och GM2, men looten är sämre i GM2...
Laddningstider
Krascher
Instanser som där händelser hakar upp sig
Instanser man inte kan ta sig till målet utan alla blir teleporterad till början om och om igen...

Själv har jag inte drabbats av allt, enda buggen är väl ljudet. Däremot innehåll... Hur tog detta sex år? Det är obegripligt. Som tidigare sagts, det måste ha skett en rejäl inriktningsändring någonstans på vägen för att kunna förklara det. Det är nog det värsta med spelet, då jag faktiskt tycker det är ganska underhållande rent spelmässigt men det är nog detta som får de flesta att ruttna på spelet.

Gnällkuk
Skrivet av conthox:

Någon som sitter på en sammanställning om varför spelet får dåligt betyg, annat än att EA är onda? Ser flera som nämner samma sak som jag tog upp redan innan release som t ex loading screens och kass GUI, som det brukar vara på en multiplattformstitel. (Till en viss gräns är det såklart ändå Ok, men här verkar det gått över den gränsen med råge.)

En TL;DR som sammanfattar majoriteten av spelare och recensenter (inklusive mig själv).

Spelet är kul i grund och botten, de har byggt en fantastisk värld och det är riktigt härligt att flyga runt i sin Javelin och leka Iron Man.
Problemet är att det är släppt i ett stadie som mer påminner om en sen alpha. Det finns en myriad större och mindre buggar i olika nivå av hur mycket det påverkar upplevelsen där den senaste är att den hårdkraschar PS4:or.

Utöver detta så är spelet väldigt innehållsfattigt och du spelar med enkelhet igenom allt spelet egentligen har att erbjuda på två veckor. Mer saker kommer, men inget direkt att tala om förrän i maj. Spelet ska ha varit i utveckling i fem-sex år, men det måste ha hänt saker som gjort att de fått börja om eller liknande, det känns konstigt att släppa det här spelet med så väldigt lite innehåll och så uppenbart opolerat med buggar, ogenomtänkt gui och dylikt.

Jag har kört spelet via Premier, för 150:- kronor har jag absolut fått bra valuta för pengarna - men jag skulle ändå inte råda någon att köpa det i dagsläget utan att vänta tills åtminstone maj.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Som också hade en hel del problem. Fyllt av buggar, combat-systemet var en katastrof och animationerna kunde flippa ur, precis som i Andromeda.

https://www.youtube.com/watch?v=FSQmFVMxYnQ

Att det blir så här beror på att Frostbite använder ett animationssystem som är designat för sportspel. Med andra ord mer fokus på kroppsrörelser än ansiktsrörelser, och RPG-spel som innehåller oerhört mycket repliker är beroende utav ett väldesignat system för just detta ändamål. Biowares största misstag med Andromeda var att välja att justera alla ansiktsanimationer för hand, precis som man hade gjort med Dragon Age. En rejäl felbedömning när det visade sig att Andromeda hade betydligt fler repliker och karaktärer.

EA måste lära sig att alla spel inte går att göra i Frostbite, och ge sina studios mer fria händer när det kommer till val av spelmotorer. Bioware har i sin tur seriösa problem i styret där man inte sätter realistiska mål, vilket leder till att man får släppa ofärdiga spel. Tittar man på Respawn, som av någon anledning får använda Source-motorn, så har de en mycket bättre produktion när de får jobba som de vill.

Du skrev att Bioware "helt plötsligt var tvungen att använda motorn" vilket inte var fallet då dom hade flera års erfarenhet av den.
Om Frostbite är en bra motor för ändamålet har jag ingen åsikt om men med tanke på Anthems utvecklingstid så borde det funnits utrymme att modifiera motorn efter deras behov.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Skriv svar