Crackdown 3 - det perfekta Game Pass-spelet.

Medlem
Crackdown 3 - det perfekta Game Pass-spelet.

Det viktiga att säga först är att jag ÄLSKADE första Crackdown. Gillade du inte ettan på den tiden den var ny, så kommer du troligtvis inte gilla trean heller.

Om jag älskade Crackdown 3? Både ja och nej. Jag hade väldigt kul mesta delen av tiden, den korta tiden det tog att spela igenom det.
Vilket nog är mitt största klagomål - huvudkampanjen är kort. Trots att jag gjorde en stor del av sidouppdragen, levlade upp alla skills utom ett till 5 (av 6 möjliga steg), samlade runt 60% av 1000 orbs som finns utspridda i spelet, så hade jag klarat sista bossen efter 2 dagars spelande. Lite under 11 timmar tog det.

La ner några timmar till på att köra igenom på Legendary för att få achievement för att klara sista bossen på det svåraste, och hade tänkt göra alla andra achievements också men gav upp när jag hade kvar de sista två där man ska hitta alla Agility Orbs respektive alla Hidden Orbs. Den tiden det skulle ta att hitta alla de kändes inte som kul tidsfördriv längre när jag maxat allt annat.

Jag gillar grafiken i Crackdown 3. Det är långt ifrån det snyggaste spelet, men gillar den teckande cel-shadingstilen. Det passar i ett "Superhjälte"-spel, för det är ju det Crackdown 3 är i slutändan. Man är en superpolis, som genom att mörda och samla gröna kulor blir ännu mer super.
Spelet är låst till 30 fps, men körs i 4k och flyter utan några droppar i frameraten på Xbox One X. Var bara en gång jag reagerade på att texturer inte laddades i tid, resten av tiden flöt allt på oavsett hur hektiskt striderna kunde bli.
Dock en brasklapp för att striderna kan bli lite väl kaotiska, och i vissa ställen i spelet kunde jag knappt se var fienderna var. Låser du siktet på fiender så får de en röd ring runt sig, men vissa områden hade så mycket blinkande neonljus överallt, plus explosioner när man slåss... så då blev det att jag körde spray-and-pray med raketer och hoppades på det bästa. Men det kan vara en sån sak som andra kanske inte alls har problem med.

Det som fick mig att älska första Crackdown var just att man kunde hoppa högre och högre och på det sättet ta sig till nya ställen genom att samla Agility Orbs, och det har de lyckats bra med i trean också. Bland de mest roliga uppdragen var att ta sig upp på de höga Propaganda Towers som finns utspridda i staden. De senare av de är väldigt höga, kräver precisa hopp, och det var riktigt underhållande att försöka sig på de när man inte visste ifall man kunde hoppa högt nog än för att klara det, och försöka och i vissa fall lyckas och i andra fall misslyckas brutalt. Staden är såklart också full med skyskrapor, där man hela tiden kan se att det finns ställen man kan eller komma kunna hoppa upp till, med mängden av lockande gröna kulor man kan se hänga precis utanför räckhåll.

Vilket leder mig till att det är en väldigt öppen värld i Crackdown 3. Vill du gå och döda sista bossen direkt? Varsågod. Det är bara att gå dit och göra det. Men det kommer vara svårt, eftersom du kan inte hoppa nämnvärt, och bossen kommer ha alla sina försvarsmekanismer aktiva. Det "riktiga" vägen går ut på att eliminera underbossar, vilket tar bort olika försvarsmekanismer från andra bossar, och de det sättet göra det lite enklare ta sig fram, och att samtidigt levla upp sina förmågor och hitta bättre vapen. Det roliga med öppen värld är också att man kan i princip springa och hämta de "bästa" vapnen rätt snabbt, om man vet var de finns och hur man ska ta sig dit levande. Det är svårt i början att ta sig in i centrala delarna, men kan vara värt risken.
Ett tips är även att om ni hatar att köra bil i spel, så se till att levla upp driving ett par snäpp i alla fall, så kanske det dyker upp något som går att köra helt uppåt väggarna med. Annars är bilkörningsfysiken rätt så kass, men bilarna är inte heller något man egentligen behöver alls.

Sparfilerna är delade i en fil för din karaktär, och en för spelvärlden. Alltså kan du närsomhelst välja att ladda den agenten du kört mest med, och sen välja om du vill fortsätta i samma spelvärld, eller börja på en helt ny och behålla alla dina förmågor. Uppdragena och bossarna kommer du kunna göra igen i den nya världen, men alla vapen, skills och orbs du samlat följer med din karaktär. Vilket är varför det här är första spelet där jag inte har något emot att de har en achievement för att döda sista bossen på svåraste. När du klarat spelet och har en karaktär som är bra, kan du starta en ny spelvärld på svåraste och i princip direkt springa till sista bossen och få dig en ordentlig utmaning. Allt annat är upp till dig om du vill göra igen eller inte.

Agenterna man kan välja mellan att spela är rätt identitetslösa. Terry Crews är riktigt underhållande i början i introsekvenserna, men sen blir hans agent också rätt så tystlåten och enda personligheten han har är att se stenhård ut. Alla agenter har lite olika +5 eller +10% i skills, men det gör ingen egentlig skillnad i slutändan när du maxat allt.
Storyn är tunn och inte så mycket att bry sig om. All den destruktivitet som det pratades om verkar vara bortblåst, det går inte spränga byggnader eller någonting. Inte testat multiplayer men hört det ska gå till viss del där i alla fall, många säger också att det bara skulle vara förstörbart i multiplayer. Men så mycket prat som det var om just det så tycker jag att det är viktigt att nämna.

Men trots att spelet är kort och storyn tunn så är det förbaskat KUL! Och det är väl det viktigaste?
Skulle inte rekommendera att köpa det för 600kr mest pga längden. Men det här spelet har verkligen fått mig att förstå vad MS är ute efter med sin Xbox Game Pass. För det här är ett spel som utan tvekan är värt att betala en månad Game Pass för och njuta av. För er som inte testat Game Pass innan så finns det ofta möjlighet att få prova en månad för runt 10kr.
Crackdown 3 är DEFINITIVT värt så mycket.

Crackdown 3
4
Mycket bra
+
Automateld med raketkastare gör strider underbart kaotiska...
+
Mycket roligare än det har någon rätt att vara.
+
1000 orbs gör att det alltid finns nån att hitta i närheten som gör dig liiiite starkare.
-
... dock ibland alldeles FÖR kaotiska.
-
Alldeles för kort kampanj.
-
Känslan i bilkörningen är inte alls bra.
Det här betyder betygen på FZ
Inaktiv

tldr; Crackdown 3 är definitivt värt 10 kr.

1
Skriv svar