Recension – Anthem

Robot
Recension – Anthem

Ett makalöst vackert hus som visar sig vara fuktskadat. Och det bor en limsniffande luffare i ett av rummen.

#anthem, #betyg, #recension


Medlem

Bra recension !
Har precis börjat spela , och har riktigt roligt . Kontrollerna känns bra . Nackdelarna som jag stör mig mest på är dem jäkla pop Up som kommer när dina kamrater flyger till objective innan dig . Men visst , förstår varför dem behövs. Även uppdragen känns lite korta , om man nu ska ha en loadscreen förväntar man sig ett lite större område att göra saker i förutom att flyga till A och B .


signatur

It´s a me

Moderator | Testpilot

Fin text, Erik! Betyget känns "snällare" än många andra spelsidor, men läser man texten så är åsikterna rätt så lika.

Trotts betyget så blir det nog att vänta för mig. Jag har helt enkelt inte tid och ork för halvtaskiga spel längre. Det känns som att absoluta grunden av Anthem är fin men att allt därefter såsom intressant loot, story, Fort Tarsis, buggarna, menyerna (UX plz...), det faktum att man inte ens har någon stat page och tonvis med andra saker gör att helhetsupplevelsen bara känns meh. Det ger ett intryck av att spelet inte är färdigt.

Jag hoppas innerligt att Anthem gör en comeback senare, men just nu så lägger jag mitt hopp i The Division 2 och jag önskar att de lärt sig av sin resa genom The Division 1 och inte ger oss "Destiny 2."


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har spelat ett litet tag nu. Har inte haft så stora förväntningar men tycker det är kul. Är lite förvirrad i menyerna & har ibland svårt att förstå vad man ska göra (strukturen på uppdrag m.m.) Dessutom gillar jag inte när kartan visar åt vilket håll karaktären står och inte kamerans placering. Gameplay är bra annars. Ett bra casual spel.

Medlem

https://www.metacritic.com/game/pc/anthem

Angry Joe review: https://youtu.be/8AJsKyh0x7w

Går bra för Bioware och EA just nu, hoppas Bioware får ytterligare en chans med Dragon Age innan deras oundvikliga nedläggning. Man kan ju undra vad som har hänt under den 6 år lång utveckling som bidragit till att detta är allt de lyckats åstadkomma. Tackar gudarna för Origins refund policy, var nära att slösa bort pengar på en absolut undermålig produkt.

Testpilot

Förvånad över betyget, kändes som en tvåa när jag läste texten. Betan var en riktigt svag tvåa för mig, så kommer inte ens ge spelet chansen.

Medlem

Jag blev "klar" med spelet i sin nuvarande form i helgen kände jag. Är en ganska van till loot/grinder game.
Saker som gör att jag känner mig klar för nu:

*Ingen lista med statistik på vad jag har för + i min gear, eller vad det utökar. Att sitta med penna och papper för att räkna ihop och ändå inte riktigt veta om det har gjort mig "bättre" är år 2019 helt oacceptabelt.
* Att behöva hoppa ur en session för att se vad man har lootat hade varit fine om det inte hade varit för all loading time och tid det tar för att skapa en ny session.
* För lite möjligheter till progression. GM1 och GM2 är för stort hopp. Man skulle haft D3 med grift eller torment, där man har möjlighet att öka svårighetsgraden steg för steg och samtidigt drop rate.
* För dålig drop rate om det nu ska vara helt random rullning på secondary stats på drops.
* 2st Strongholds att köra om och om igen. Kom igen, kan det bli tråkigare? Den 3e är så buggad att man skippar den helt.
* Freeplay i all ära, men då får man fixa waypoints. Flyga i all oändlighet för att leta saker att göra och sedan svårt att meddela andra då det inte finns chat. VoIP funkar ju sådär och väldigt dåligt.
* För lite gear eller end game gear. Ser likadan ut hela spelet och man tycker ju att end-game gear ska vara något speciellt när man väl har nått dit.
* Loading time of death - 50% av allt är loading time.
* Cosmetics? Ja, det lyser starkt med sin frånvaro
* Stabilitet? Ja, det lyser starkt med sin frånvaro. Var det i fredags när man kanske klarade 2/10 missions för det buggade så mycket att man aldrig kom vidare i ett sådant?

Finns säkerligen mer att klaga på. Synd, för det är ett roligt spel! Blev en 490 Ranger i alla fall.
Jag är glad att jag tog en månad premium access och inte köpte det. Kommer säkerligen återkomma när spelet är i sitt rätta stadie. Men just nu är jag klar. Pinsamt lite end-game content.

Medlem

Håller med recensionen. Bristen på sociala funktioner är det största problemet med detta spel och jag fattar verkligen inte hur de tänkte i vissa fall. Ingen textchatt eller möjlighet att kommunicera med folk i freeplay är ju väldigt konstigt och direkt dålig design. De borde dessutom lägga in matchmaking i freeplay också för just nu känns den delen av spelet något meningslös om du inte är i en grupp med polare. Annars är spelet riktigt bra. Har spelat ca 40 timmar och kommer lägga ytterliggare tid för jag tycket det fortf är kul. Jag har definitivt fått valuta för pengarna.

Medlem
Skrivet av kaealy:

https://www.metacritic.com/game/pc/anthem

Angry Joe review: https://youtu.be/8AJsKyh0x7w

Går bra för Bioware och EA just nu, hoppas Bioware får ytterligare en chans med Dragon Age innan deras oundvikliga nedläggning. Man kan ju undra vad som har hänt under den 6 år lång utveckling som bidragit till att detta är allt de lyckats åstadkomma.

Läste du inte denna recension? Varför postar du andra saker bara för att du inte gillar EA och hellre vill sprida den idén.

Testpilot

Jag läste recensionen bara pga detta:
"Ett makalöst vackert hus som visar sig vara fuktskadat. Och det bor en limsniffande luffare i ett av rummen."

Klockrent!!

Mycket bra recension ,känner mig nöjd att jag inte hoppar på tåget.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Förvånad över betyget, kändes som en tvåa när jag läste texten. Betan var en riktigt svag tvåa för mig, så kommer inte ens ge spelet chansen.

Betyget landar i att spelet i grund och botten är väldigt roligt att spela. Men det finns för många problem för att ignorera.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Läste du inte denna recension? Varför postar du andra saker bara för att du inte gillar EA och hellre vill sprida den idén.

Så klart läste jag den, den låter mer som en 2/5 än 3/5 när man läser texten. Tror på att samla en större grupp av åsikter än endast en recension, andra recensenters åsikter tas upp rätt ofta i relation till FZ egna så inget direkt ovanligt. Så klart jag inte gillar EA, de är motsvarigheten av Ebola för spelindustrin och deras moral och etik är vidrig då de bland annat ignorerat länders lagar kring loot boxes i t ex Fifa då landet ifråga ansåg att det var hasardspel och det inte är lagligt samt moraliskt förkastligt att erbjuda detta till underåriga. Kan inte se hur någon inte kan ogilla EA, Bioware är offer i detta någon.

Testpilot
Skrivet av erikcedervall:

Betyget landar i att spelet i grund och botten är väldigt roligt att spela. Men det finns för många problem för att ignorera.

Köper det, har inte spelat hela spelet så har ingen aning om hur det är längre fram.

Medlem

Blir en enorm bojkott från min sida efter att ha testat båda "demo"-helger och nu även läst/kollat på recensionerna, spelet är i mina ögon ofärdig AAA-dynga som inte alls känns tillfredsställande att spela. Det är alldeles för mycket som inte stämmer för att jag ska lägga mina pengar på det.

Medlem

Ser ut som en sämre kopia av Wareframe man får betala för.

Skribent

Helt klart i linje med vad jag upplevt. Det är ett helt enkelt ett bra spel, men det sticker inte riktigt ut på något sätt, och det känns inte värdigt (forna dagars) Bioware.

Jag har helt klart fått några underhållande timmar i Anthem, men jag känner mig rätt färdig. Det är absolut inget jag kommer sitta och nöta framöver.

Medlem

Bra recension, sammanfaller med min egen erfarenhet av spelet. Får ändå säga att jag haft kul, men jag har väldigt svårt att förstå att detta tog sex år? Det måste ha hänt ett par riktigt påverkande saker under resans gång.

Kört två javelins upp till 480-ish och kan väl säga att steget från GM1 till GM2 är galet. GM1 slaskar man sönder saker i men hoppar man upp i GM2 så får man fet-däng. När vi dessutom bara fick sämre loot där så blev det väldigt meh. (Skall tillägga att detta var innan nerf av drop rate, det blev verkligen inte bättre efter).

Näe, för lite innehåll och väldigt mycket upprepning i slutänden =/

Men trotts allt, jäkla kul att flyga, smidiga kontroller, feta effekter (även om Dragon's Dogma nog har fetare ^^) och galet vackert.

Medlem

Jag vill verkligen gilla detta och hoppas på Bioware. Men tyvärr är jag efter 40 timmar väldigt besviken.
Hur tog detta 5-6 år att utveckla??
Började dom om för 1 år sedan och kastade ihop något?
Grymt roliga gameplay dock. Om 1 år kanske spelet är värt att besöka igen.

Avstängd

förvånad att ingen gnällt över det förskräckligt dåliga menysystemet

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Det var ett fint inlägg Uber

Medlem

Jag hoppades och hypade länge. Men spelet dog till slut för mig när de lanserade sin plan för de närmaste 3 månaderna. Där blev det klart att de skulle göra 2 signifikanta saker inom den tidsramen, I slutet av den t.o.m. Resten var bara fluff. Och de 2 sakerna var inte lösningen på den bristande variationen av fiender och den repetitiva uppdragsstrukturen. Vilket leder till att spelet är kul i ett antal timmar och sen sen blir det för enformigt. I det skicket är det sannerligen inte värt prislappen de efterfrågar. Jag kommer titta på det igen i framtiden och se om de kommit upp i en "färdig" produkt som kan fortsätta vara rolig och är mer användarvänlig. Men jag har inga förhoppningar. Snarare tror jag att spelet kommer läggas ner inom ett par år.

Moderator | Testpilot

@Zimpan: Det säger du bara för du är en The Division fanboy

jk jk


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelade några timmar med mitt Premium som jag nu stängt av.
Orkar inte lägga mer tid på det, det är inget som drar mig tillbaks.
Striderna kunde ha varit bättre om det var mer anpassad för PC och inte konsol.
Men min polare har spelat skiten ur det så han var nöjd.

Gen
Medlem

Är en av få som tycker spelet är skoj, iofs inte lirat många timmar än men gameplay är det faktiskt inget fel på. Historierna som NPCs återberättar är smålustiga och välgjorda. Grafiken är fantastisk, ljudet likaså.

Tre saker drar ner betyget ordentligt och det är lootsystemet (krångligt och svårt att förstå sig på), laddningstiderna samt det tekniska - mitt graffekort jobbar knappt och ger mig fasansfullt dålig FPS. Att ändra inställningar gör knappt någon skillnad.

Gnällkuk

Håller med om i princip allt i recensionen! Det är en smula märkligt att man släpper spelet i det skick som det är i nu. Dels har spelet för många barnsjukdomar men också för lite innehåll för spelare när man nått end game.

Jag tror också att något som drar ned betyget helt enkelt är att det BioWare som utvecklare, hade det varit något annat okänt företag tror jag betygen hade varit en smula högre. Jag skulle tro att i princip alla som recenserat spelet har spelat de många BioWare-spel tidigare och därför har helt klart högre förväntningar på det mesta.

Vidare finns det saker som känns otroligt märkliga och man undrar helt hur de tänkte... Varför har man inte textchat t ex? Eller, varför inte en så otroligt simpel funktion som att kunna pinga dina lagkamrater när du är downad. Vet inte hur många gånger det hänt att man blivit downad och får vänta evigheter på revive, inte för att man befinner sig i något utsatt läge eller att lagkamraterna själv håller på att dö utan bara för att det inte finns någon indikation på att någon är downad för ens du vänder dig rakt emot spelaren och får se ikonen.

Har själv missat lagkamrater många gånger helt enkelt tittar åt ett annat håll och inte har en aning om att någon är downad. Fort Tarsis känns också märkligt där man av någon outgrundlig anledning inte ens har någon bakgrundsmusik och bakgrundsljud vilket gör att det känns mer eller mindre dött. Lägg där till att man rör sig som en skadeskjuten zombie med FOV som måste vara närmare 75 än 90, samt att du är tvungen att släpa dig från din Javelin till ett contract och sedan tillbaka för att starta det - otroligt onödigt och bara jobbigt, varför kan jag inte starta uppdragen från menyn eller teleportera mig mellan åtminstone?

Sen kan du ge dig fan på att minst två pers ska gå diagonalt in i det på väg till din javelin, varje gång, sjukt irriterande. Förstår inte heller varför man är tvungen att ladda en separat meny som bara går att komma åt via fortet för att gå igenom sin loadout. Flertalet gånger som jag bytt vapenuppsättning och sedan glömt byta tillbaka inför freeplay eller uppdrag vilket gjort att jag haft helt fel kombo på vapen vilket gör en klart mindre effektiv.

En annan sak jag reagerat på men inte sett så mycket om är dessa olika grottor som finns lite här och där som du är tvungen att upptäcka innan de markeras på kartorna, förutom att hitta de gröna symbolerna är de helt meningslösa. De är smetfulla med fiender men efter att du clearat dem får man inte ens en lootkista, så vad fyller de för funktion?

Ytterligare något helt obegripligt och irriterande är att du slutar springa så fort du bumpar in i någon annan spelare, du springer för att du behöver liv/ammo eller plocka upp loot och någon annan gör samma sak vilket resulterar i att båda sedan börja gå. Hänt flera gånger att istället för att få tillbaka hälsa så har jag blivit downad för att jag blir en sittande anka efter att ha bumpat in i en annan karaktär och börjat hasa mig fram.

MEN - trots alla buggar och gnäll, jag har haft riktigt roligt med spelet. Jag spelade demot tidigare och var inte imponerad för fem öre. Hade basic vilket gjorde att jag kunde spela 10h, efter dessa 10h köpte jag premier direkt. 150 spänn och spela fritt i en månad? Helt klart värt pengarna, utan att tveka en sekund!

Spelet är riktigt snyggt, det är riktigt härligt att flyga runt och när man får kläm på rörelse, komboskada osv är det än mer roligt att fightas.

Skulle jag råda till inköp? Nej, inte om du inte är riktigt sugen på att spela nu. Det är ett bra spel i grunden men precis som andra titlar så är det direkt jämförbart. Det här är mer åt hur D3 var vid släpp eller Destiny 1 & 2. Det kommer troligtvis att ta ett halvår minst, innan spelet är dugligt. Som det ser ut så kommer det vara otroligt sparsmakat på nytt innehåll fram tills maj månad då Cataclysm kommer. Har svårt att se att folk som börjar spela nu kommer att kunna behålla intresset fram tills dess. Frågan är dessutom hur framtiden kommer att se ut med tanke på det svala mottagande spelet fått och vad EA väljer att göra med BioWare.

Jag skulle avvakta tills åtminstone maj, skaffa premier och "hyra" spelet för 150:- i en månad. Då hinner du spela ordentligt och utan problem skaffa dig uppfattning om det är värt att fortsätta spela.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Citat:

Alla framtida uppdateringar är gratis

Kan vara ett litet suspekt + i form av review då spelets nuvarande form inte hjälps av det samt att kostnaden för dessa är microtransactions.

I teorin är det ju alltid bra dock!

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Kan vara ett litet suspekt + i form av review då spelets nuvarande form inte hjälps av det samt att kostnaden för dessa är microtransactions.

I teorin är det ju alltid bra dock!

Det är ju dock en bra grej med tanke på spelets skick. Hade det varit så att fans season pass så hade nog många uppmana folk från att köpa det med tanke på hur trasigt och generellt opolerat spelet är. Nu när uppdateringar är gratis så får man mer värde för pengarna i längden.

Att recensera spelet i sig blir klurigt med tanke på hela games as a service-grejen som de kör med.

Förstår dock vad du menar, men tycker absolut inte att det är dumt att lyfta det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Rättvis recension.
Spelar tillsammans med 3st vänner och har inte haft så här kul på länge med ett spel, men samtidigt så kan man inte sticka under stol med att det är högst ofärdigt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

det vanliga pengafisket. tur man inte betalar för deras skit


signatur

//monster

Medlem

Man spenderar mer tid i loadingscreens än gameplay.
Meny systemet är katastrof.
Looten måste vara det sämsta jag nånsin varit med om.
Storyn är usel.
Tur Warframe finns.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Skriv svar