Förhandstitt – A Plague Tale: Innocence
Stor, mörk dramatik med små medel. Och råttor. Vi har fått mersmak av det här medeltidsäventyret.
#a-plague-tale, #förhandstitt, #gameplay
Kan någon förklara varför utvecklare lägger till "Chromatic Aberration" ?
Varför vill man göra något ännu suddigare?
Kul för oss med glasögon som får dubbla effekten.. Hoppas det går att stänga av i spelet iaf.
Jag fnulade med en massa inställningar (pc-versionen) så kan säkert ha tagit i för mycket, och det lär gå att stänga av.
Minns ni Hellblade: Senua’s Sacrifice?
Jodå, jag minns det, och jag har flera gånger ställt frågan varför det inte är något som även större utvecklare satsar på. Ett mindre team, mindre budget, mindre risker - men större utrymme att överraska.
Ska bli kul att se om A Plague Tale får ihop helheten. Det du skriver i förhandstitten låter helt klart intressant.
@Joakim Bennet nämner Uncharted och Assassin's Creed väldigt mycket, men jag tycker verkligen att det känns som att den främsta inspirationskällan har varit The Last of Us. Det är du och en annan yngre och mer oerfaren karaktär (Hugo/Ellie) som ska smyga er genom farliga situationer och lösa mindre pussel med strider däremellan (verkar vara färre sådana i A Plague Tale). Det rudimentära crafting/invetory-systemet känns väldigt likt det i TLoU. Stor fokus på karaktärer och relationer och en snyftig historia = The Last of Us.
Kan någon förklara varför utvecklare lägger till "Chromatic Aberration" ?
Varför vill man göra något ännu suddigare?
Kul för oss med glasögon som får dubbla effekten.. Hoppas det går att stänga av i spelet iaf.
Chromatic Abberation, Vignette och Blur är ju det första man kollar efter när man startat upp ett nytt spel för att stänga av. Samtliga känns som billiga sätt att maskera låg/dåligt implementerad kantutjämning. Märkligt hur dessa är påslagna som default i Battlefield t ex. Varför skulle jag vilja medvetet försämra min förmåga att upptäcka fiender?
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2
@Joakim Bennet: Absolut, Senua är inte skapat av något oerfaret team med massor av drömmar och noll erfarenhet. Det är just därför jag vill se mer av det här tänket från erfarna studios, där kompetensen finns. Vad skulle inte Rockstar kunna åstadkomma med ett B-team, om de satte ihop en mindre utvecklingsgrupp och gav de en mindre budget och en kortare utvecklingstid än GTA6? En stor erfaren studio behöver inte vara synonymt med enbart stora dyra AAA-produktioner. Visst är det kul med stora öppna gör-vad-du-vill-spel utan gränser, men det finns så mycket upplevelser att hämta i de mindre, mer fokuserade spelen.
Därför håller jag tummarna att Microsoft håller tassarna borta både från Obsidian och Ninja Theory. Låt dem göra det de gör bäst. Och jag håller båda tummarna för A Plague Tale som ser intressant ut.
Inte hört talas om detta, men det ser riktigt intressant ut, jag älskar allt från denna tidsepok, så blir nog ett garanterat köp. Tack för tipset.
Chromatic Abberation, Vignette och Blur är ju det första man kollar efter när man startat upp ett nytt spel för att stänga av. Samtliga känns som billiga sätt att maskera låg/dåligt implementerad kantutjämning. Märkligt hur dessa är påslagna som default i Battlefield t ex. Varför skulle jag vilja medvetet försämra min förmåga att upptäcka fiender?
+ fucking 1
Blir inget för min del. Barn i fara triggar pappa-reflexen på tok för mycket.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
@Joakim Bennet nämner Uncharted och Assassin's Creed väldigt mycket, men jag tycker verkligen att det känns som att den främsta inspirationskällan har varit The Last of Us. Det är du och en annan yngre och mer oerfaren karaktär (Hugo/Ellie) som ska smyga er genom farliga situationer och lösa mindre pussel med strider däremellan (verkar vara färre sådana i A Plague Tale). Det rudimentära crafting/invetory-systemet känns väldigt likt det i TLoU. Stor fokus på karaktärer och relationer och en snyftig historia = The Last of Us.
Samtidigt kliar det lite i bakhuvudet och säger "ICO" också. När spel rörande två karaktärer och man behöver beskydda en mindre svagare förs på tal. Filosofin och känslor som är grundläggande men svåra att förmedla på ett bra sätt i spel får mig alltid att tänka på ICO.