Super Smash Bros Ultimate av Emuell Moon

Medlem
Super Smash Bros Ultimate av Emuell Moon

Väntan har varit lång och förväntningarna stora.
Super Smash Bros Ultimate är det första Super Smash Bros spelet på länge som verkligen har längtat efter.

Av allt som jag har läst om detta spelet så har jag känt att detta är det bästa Super Smash Bros spelet någonsin, spelet som man verkligen måste ha.
Men det är allt.

Är det verkligen så bra?

Jag gillar idén med att man endast börjar med de första åtta karaktärerna från första Super Smash Bros och att man sedan får låsa upp en efter en. Till en början var just detta momentet ganska lätt, nästan lite för lätt men allt eftersom så blev det svårare och det blev lite mer utmaning som jag gillar.

Jag hoppade över Super Smash Bros for Wii U and 3DS så jag vet inte vad som var nytt med de spelen men jag upptäckte ändå många nya saker som man kan göra i spelet som också förlänger spel känslan.
Att kunna spela tre mot tre eller fem mot fem där man får välja tre eller fem karaktärer som sen kan byts ut mot nästa karaktär automatiskt när den ena blir besegrad är en av alla roliga nya funktioner som jag har hittat.

Men det finns även saker som jag saknar väldigt mycket med spelet.
Det finns med ett äventyr som man kan spela och det var nog något av det som jag längtade efter mest med spelet men när jag väl började spela det så blev jag bara mer och mer besviken.
Jag gillade äventyret i Melee, simpelt men ändå ganska roligt tillägg. I Brawl blev äventyret ännu bättre, här fanns det en fantastiskt rolig story samtidigt som man gick från bana till bana och mötte fiender.
I Ultimate så finns inte denna typ av äventyr längre, här finns det inga banor som man går i för att ta sig vidare utan endast en stor karta där man kan gå från plats till plats och möta olika karaktärer i lite mer utmanande versioner av gamla heliga banor där det enda målet är att slå ut sin motståndare.

Så fokuset har mer funnits i att göra detta spelet till ett hundra procentig Super Smash Bros spel med lite olika former av utmaningar.
Det är riktigt bra men jag saknar ändå väldigt mycket ett enligt mig, riktigt äventyr i spelet.

Jag saknar också det klassiska enspelar läget, där man möter en motståndare efter en annan, får ha sönder små bollar som svävar i luften, ta sig ombord på olika plattformar, springa till mål och slutligen möta Master Hand.
Något liknande finns med i Super Smash Bros Ultimate i deras Classic Mode men det är inte alls på samma sätt.
På vissa vis är den bättre, den blir mer som en blandning av det gamla klassiska och ett äventyr som kan skilja sig väldigt från vilken karaktär man väljer att spela som. Men samtidigt så tycker jag att de kunde på något vis ha haft med både denna Classic Mode och ett mer klassiskt Classic Mode.

Den sista saken som är riktigt kul att de utvecklar från spel till spel är ju antalet saker som man kan få på banorna. Dock så anser jag själv att det börjar bli lite för mycket saker, liksom att jag säger att det börjar bli lite för många Pokémon i Pokémon spel serien.
Det som ändå är bra är att man precis som förr kan välja att ta bort vissa saker som man inte vill ha med, men något som är ännu bättre är att man kan välja att spara sina spelregler så att man kan välja bland olika regler innan man börjar en match.
Jag har exempelvis gjort regler där det bara är med saker från första Super Smash Bros till Nintendo 64. Eller, det fattas ju två saker. Fan och Red Scale. Där lade jag istället till det blå skalet och en sak från Zelda som blåser luft. Inte lika mycket saker när man gör så men enligt mig så räcker det många gånger, det kan lätt bli för mycket annars på planen.

Så min slutsats är att det är ett riktigt bra spel som jag verkligen rekommenderar men det fattas saker som skulle ha gjort spelet mycket roligare.

Super Smash Bros Ultimate
4
Mycket bra
+
Fler menyer i spelet
+
Man kan fortfarande spela med GameCube handkontroller
+
Ett nytt roligt Classic Mode
+
Alla karaktärer plus några till samt att det finns väldigt många banor med från alla tidigare spel
-
Ingen bra äventyrs del
-
Ingen riktigt klassisk Classic Mode
Det här betyder betygen på FZ

signatur

ゼルダの城

Moderator | Testpilot

Inte för att gör något att lägga recensionen under bloggar, men du vill inte lägga den bland alla andra medlemsrecensioner?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte för att gör något att lägga recensionen under bloggar, men du vill inte lägga den bland alla andra medlemsrecensioner?

Jaha, visste inte att det fanns ett specifikt ställe där man brukar lägga medlemsrecensioner.
Ska ta och kolla på det. Tack

Annars får den ligga här nu så får jag tänka på det till nästa gång.


signatur

ゼルダの城

Releasehästryttare

@ZeldasCastle: Uber kan flytta den dit, och det är bättre att alla ligger på samma ställe.

Medlem

Fick spelet i julklapp även fast jag bara spelade på brorsdotterns lånade switch, det är även det första smash jag lirat i serien.

Men jag tyckte att det var såpass grymt att jag nyligen köpte en egen konsol, och är supernöjd. Olika spellägen var kul först, men det som passar mig bäst är rena 1v1 utan vapen eller dylikt. Jag är fortfarande usel och blir spöad hela tiden, men det är inte så konstigt iom spelets komplexa system. Hittade även ett discord-community där svenskar kan möta varandra via voicecom vilket är grymt.

Lets smash bro.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

@ZeldasCastle: Uber kan flytta den dit, och det är bättre att alla ligger på samma ställe.

Sagt och gjort!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar