Far Cry : New Dawn (PC)

Testpilot
Far Cry : New Dawn (PC)

Såklart drar man paralleller till Far Cry 5 eftersom detta spel är egentligen inte nåt nytt utan man kan kalla det en fullstor expansion av 5an.

Givetvis är mycket precis likadant som Far Cry 5 , de stora skillnaderna är mest i hur storyn utspelas och en del i hur man jobbar sig fram i spelet.
Denna recension är också helt spoilerfri gällande storyn.

Direkt då jag spelat en stund känner jag att en hel del potential slösats bort då man snabbt står i en hemmabas.
Jag hade hellre sett ett långsamt byggande av sin motståndsrörelse. Förstår dock att det kanske pajar känslan att snabbt komma in i det roliga och att snabbt hoppa in i den öppna världen.

Allt känns igen. Vapnen är ganska likadant som innan med en del nyheter som sågklinge-armborstet som jag tycker är riktigt roligt.

Tyvärr har de också blandat in sämre komponenter i denna del av spelet.

Flera story-missions som tyvärr är riktigt dåligt gjorda. De tvingar in dig i situationer som snabbt blir jobbiga och på räls. Det bryter verkligen starkt emot den annars öppna världen.
Och sen göra filmsekvenser du INTE KAN HOPPA ÖVER! Hyttar argt med käppen

De har byggt ett nytt system , det finns 4 nivåer av fiender. 1-3 samt Elite fiender. Såklart är de olika tuffa och tål mer stryk. Du har samma statussystem för fordon och för vapen samt dina kompanjoner.

Jag är kluven till detta system. Det finns fördelar och nackdelar att snabbt kunna se om en fiende är extra tuff eller ett vapen är extra bra. Men det ger också inflation i vapen då man i princip har samma vapen i nivå 1-4

Det värsta med detta system är i hur de byggt upp vägen till uppgraderingar. Uppgraderingarna av din bas som också ger dig nivå 1-4 av vapen / fordon / kompanjoner är låst bakom att samla bränsle.

Bränsle får du genom att råna bränslebilar och köra dem till din bas , eller plocka upp Air-drops och sist men inte minst genom att erövra fiendebaser. Problemet är: Baserna måste erövras 3gånger innan du är klar för du får inte tillräckligt med bränsle första gången.

Vapnen däremot är låsta bakom elektronikkomponenter. Dessa får du genom att döda vissa elit-djur i skogen eller att göra fristående uppdrag till fiendebaser som utspelas på helt separata kartor.
Alcatraz , ett tivoli osv.

Jag tycker det är ett tråkigt system. Jag hade hellre sett att de baser som fanns i världen hade varit av stegrande svårighet och räckt med 1ggn. De hade kunnat bygga ut världen med dessa fristående kartor där man gör räder.

Trots alla dessa stoppklossar så är spelet oväntat kort. Man kör igenom det snabbt som tusan och om man bara drar igenom storyn så tar det inte många timmar. De verkar byggt in detta för att du skall stanna kvar en lite längre stund och uppgradera dina vapen och förmågor.

Far Cry: New Dawn
3
Bra
+
Sågklinge Armborst
+
Flyter på alla datorer
+
Mera Far Cry helt enkelt
-
Väldigt kort
-
Ojämn Kvalitet
-
Tobii EyeX stödet borttaget
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

"Trots alla dessa stoppklossar så är spelet oväntat kort. Man kör igenom det snabbt som tusan och om man bara drar igenom storyn så tar det inte många timmar. De verkar byggt in detta för att du skall stanna kvar en lite längre stund och uppgradera dina vapen och förmågor."

För min del uppstod ett problem (jag skall försöka undvika spoilers) när jag kom till slutet av kampanjen. Eftersom att jag hade spelat på lättaste svårighetsgraden så behövde jag inte grinda och levela alla vapen osv allt efter som. Detta gjorde då att när jag kom till en av kampanjens senare uppdrag där man mötte "elite-motståndare" som inte gick att döda med takedowns (då dom var bossar, andra elite går att döda med takedowns), så blev helt plötsligt spelet omöjligt då mina icke-elite-vapen knappt gjorde skada på motståndarna och dom gjorde massor med skada på mig. Då står jag alltså inför ett vägskäl: antigen börja grinda (göra expiditions och reclaim/återta utposter) för att uppgradera både AI hire-ables och vapen för att kunna göra resten - eller helt enkelt surt konstatera att det kommer ta så många timmar att grinda för att bara kunna få göra de sista uppdragen att det inte känns värt det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot
Skrivet av conthox:

"Trots alla dessa stoppklossar så är spelet oväntat kort. Man kör igenom det snabbt som tusan och om man bara drar igenom storyn så tar det inte många timmar. De verkar byggt in detta för att du skall stanna kvar en lite längre stund och uppgradera dina vapen och förmågor."

För min del uppstod ett problem (jag skall försöka undvika spoilers) när jag kom till slutet av kampanjen. Eftersom att jag hade spelat på lättaste svårighetsgraden så behövde jag inte grinda och levela alla vapen osv allt efter som. Detta gjorde då att när jag kom till en av kampanjens senare uppdrag där man mötte "elite-motståndare" som inte gick att döda med takedowns (då dom var bossar, andra elite går att döda med takedowns), så blev helt plötsligt spelet omöjligt då mina icke-elite-vapen knappt gjorde skada på motståndarna och dom gjorde massor med skada på mig. Då står jag alltså inför ett vägskäl: antigen börja grinda (göra expiditions och reclaim/återta utposter) för att uppgradera både AI hire-ables och vapen för att kunna göra resten - eller helt enkelt surt konstatera att det kommer ta så många timmar att grinda för att bara kunna få göra de sista uppdragen att det inte känns värt det.

Ja du har helt rätt!
Nu då jag tänker efter så minns jag att då man spelar storyn så hänger inte din level med. Man är låst att misslyckas för att senare återvända till uppdrag då man levlat upp sig med vapen eller perks.
Känns lite dumt att spelet inte tar höjd för det , men de hade nog för kort tid att pusha ut spelet.

Medlem

Jag gillade faktiskt "Expedition" tillägget, dock. Fast dem kunde ha slängt till flera svårigheter.

Köpte spelet för att jag gillade 5:an, men det känns verkligen för kort och tomt jämfört med originalet. Hade kul ändå.

Hade ju elite weapons någon timme in i spelet på grund av expeditions och scavenge, så för mig var det rätt enkelt att kötta igenom allt.

Medlem

Låter väldigt mycket som ett ofärdigt spel. Läst det på andra ställen också.
Pass


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Det riktigt tråkiga var ju också att fordon använder man helst inte. De var otroligt klumpiga att köra och man uppgraderar då inte sitt garage i basen. Healing garden behöver man heller inte uppgradera för tar man en supply så får man massa väster ändå. Man uppgraderar helt enkelt vapen, liv och följeslagare till max och expeditionerna så att man aktiverar fast travel. Sen röjer man. Senare uppdrag när det tar två magasin med sniper lvl2 att döda en elit är löjligt. Sen hur pilbågen blir så fruktansvärt stark utan att det ändras något egentligen.

Jag vill kunna välja sikte, ljuddämpare, färg, magasinstorlek per vapen själv.

Gen
Medlem

Kostar 17.99€ på Uplay om man använder en 20% rabatt token.

Medlem
Skrivet av conthox:

"Trots alla dessa stoppklossar så är spelet oväntat kort. Man kör igenom det snabbt som tusan och om man bara drar igenom storyn så tar det inte många timmar. De verkar byggt in detta för att du skall stanna kvar en lite längre stund och uppgradera dina vapen och förmågor."

För min del uppstod ett problem (jag skall försöka undvika spoilers) när jag kom till slutet av kampanjen. Eftersom att jag hade spelat på lättaste svårighetsgraden så behövde jag inte grinda och levela alla vapen osv allt efter som. Detta gjorde då att när jag kom till en av kampanjens senare uppdrag där man mötte "elite-motståndare" som inte gick att döda med takedowns (då dom var bossar, andra elite går att döda med takedowns), så blev helt plötsligt spelet omöjligt då mina icke-elite-vapen knappt gjorde skada på motståndarna och dom gjorde massor med skada på mig. Då står jag alltså inför ett vägskäl: antigen börja grinda (göra expiditions och reclaim/återta utposter) för att uppgradera både AI hire-ables och vapen för att kunna göra resten - eller helt enkelt surt konstatera att det kommer ta så många timmar att grinda för att bara kunna få göra de sista uppdragen att det inte känns värt det.

Fast det är egentligen inte någon grind. ett par tre expeditioner och du har högsta nivån av vapen. Du speedrunnade ju och grindade main story istället för att planda ihop allt till en fruktsallad

Jag körde på tough och det var egentligen aldrig svårt men jag skaffade ju iof bättre vapen eftersom och blandade lite. Skulle egentligen kört på nightmare för vad som i andra lir är normal i svårighetsgrad men bosstriderna var horribla. Alla gick runt på att man skulle kuta i cirklar och nöta ut bossarna då de tålde en hel drös massa och var svåra att fixa i melee men sprang man bara runt fick de aldrig tag i en. Mer tidsödande än svåra. Antar vissa hade hållit på i någon timme om man kört på nightmare.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Fast det är egentligen inte någon grind. ett par tre expeditioner och du har högsta nivån av vapen. Du speedrunnade ju och grindade main story istället för att planda ihop allt till en fruktsallad

Jo, det är sant. Fick gjort ett par expeditions och ett par reklaim outposts och fixade sista uppdragen nu.

Btw, i UPlay står det fortfarande "Story progression 93 %" är det för att jag inte gjort alla expeditions än eller har jag missat något?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

Jepp! Gillar det. Upplever det så far-fetched från wandering/stealth open world att konsekvensen av gameflowet närpå blir likartat. Eftersom det pågår så mycket hela tiden (orelaterat) till dig blir flytet riktigt bra. Att bli missad i kaoset eller att gå stealth ger samma oskriptade känsla tycker jag. Annorlunda och kul. Första massiva "ongoing" öppen värld spel jag faktiskt diggar.

Skrivet av Shodan:

Fast det är egentligen inte någon grind. ett par tre expeditioner och du har högsta nivån av vapen. Du speedrunnade ju och grindade main story istället för att planda ihop allt till en fruktsallad

Jag körde på tough och det var egentligen aldrig svårt men jag skaffade ju iof bättre vapen eftersom och blandade lite. Skulle egentligen kört på nightmare för vad som i andra lir är normal i svårighetsgrad men bosstriderna var horribla. Alla gick runt på att man skulle kuta i cirklar och nöta ut bossarna då de tålde en hel drös massa och var svåra att fixa i melee men sprang man bara runt fick de aldrig tag i en. Mer tidsödande än svåra. Antar vissa hade hållit på i någon timme om man kört på nightmare.

Får man verkligen bränsle av expiditions? Tyckte bara jag fick stuff att göra vapen med

Sen kan man undra hur muppigt det är att det rätt snabbt finns level 3 Djur och vissa level 3 badguys som man korsar redan i början när man själv har ärtbössor. Vilda djur är livsfarliga och tål 48 skott med hagelbrakare :/


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar