RTX ON! I Remedys actiondänga Control

Robot
RTX ON! I Remedys actiondänga Control
Medlem

Stort fan av både Max Payne och Alan Wake, samt att jag gillade Quantum Break.

Detta verkar var en mix av alla tre spelen och kan inget annat än tagga!

Medlem

Längtar efter detta. Blir till One X men jag tror det blir "ok" utan RTX. Ser inte mycket skillnad. Det viktiga är att det är ett spännande spel. Men snyggt är det!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

It just works


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Ser inte så jätteroligt ut men detta är väl mer en uppvisning av rtx. Alan Wake tyckte jag var svintråkigt, bara massa spammande av fiender. Älskade dock alla Max Payne.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

contact shadows är bara så AWWWWWWSOME!

eld
Medlem

Ao, reflektioner OCH rtx-skuggor samtidigt?

Hittils har vi väl bara sett separata effekter i olika spel?

Gnällkuk
Skrivet av Blazter:

Ser inte så jätteroligt ut men detta är väl mer en uppvisning av rtx. Alan Wake tyckte jag var svintråkigt, bara massa spammande av fiender. Älskade dock alla Max Payne.

Håller med, det ser ut som ett teknikdemo av RTX. Såg otroligt stelt och tråkigt ut och förutom spegeln som var en kul gimmick-effekt så hade man ju kunnat spela samma två scener med rtx av och på utan att ens reflektera över om det var påslaget eller ej.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Håller med, det ser ut som ett teknikdemo av RTX. Såg otroligt stelt och tråkigt ut och förutom spegeln som var en kul gimmick-effekt så hade man ju kunnat spela samma två scener med rtx av och på utan att ens reflektera över om det var påslaget eller ej.

Det är ju mer realistiskt ljus? Objekt ser inte längre ut som de flyter runt på marken med lite SSAO bakom. Det lyser inte på baksidan av saker längre. Ljusen kommer från rätt håll istället för att vara en efterräkning på skärmen.

Har vi blivigt så vana med screensample effekter?

Medlem

Raytracing etc kommer till Pascal under april månad Ska bli kul att testa då jag valt att behålla mitt 1080 Ti.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Gnällkuk
Skrivet av eld:

Det är ju mer realistiskt ljus? Objekt ser inte längre ut som de flyter runt på marken med lite SSAO bakom. Det lyser inte på baksidan av saker längre. Ljusen kommer från rätt håll istället för att vara en efterräkning på skärmen.

Har vi blivigt så vana med screensample effekter?

Absolut, men det är inget som man direkt tänker på eller hinner fundera på när det är snabba rörelser och action. Har vi blivit så vana av ss-effekter? Well, hur mycket RTX-spel har du kört de senaste 10 åren menar du? Dessutom ska det alltid vara rtx on/off med off-varianten där man jobbat en kvart med ljussättning osv. Lite som deras skådespeleri med bollarna under RTX-presentationen som var ren bullshit för att få RTX att framstå som något så enormt stort genomslag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, men det är inget som man direkt tänker på eller hinner fundera på när det är snabba rörelser och action. Har vi blivit så vana av ss-effekter? Well, hur mycket RTX-spel har du kört de senaste 10 åren menar du? Dessutom ska det alltid vara rtx on/off med off-varianten där man jobbat en kvart med ljussättning osv. Lite som deras skådespeleri med bollarna under RTX-presentationen som var ren bullshit för att få RTX att framstå som något så enormt stort genomslag.

RTX-off är spelet som de jobbat med i flera år. Det absolut bästa man kan komma med utan raytracing.

RTX innebär riktiga skuggor, ljus som studsar som de ska i verkligheten, hörn och hålor som blir mörkare för att mindre ljus tar sig in dit, material som reflekterar precis som i verkligheten istället för att det ska halvfuskas med skärmeffekter.

Många av scenerna som visades i videon har rum som är rätt unisont upplysta för att de ambienta ljusen inte kan dö ut som ljus gör när det studsar runt.

AO är baserat på hur normalerna ser ut bredvid varandra på två polygoner, inte hur ljus beter sig när det tar sig in i hålor.

Medlem

@eld Visst är det mysigt med raytracing, men realistisk sett kommer gemene kund inte bry sig om det på samma sätt som vi grafiknördar gör. Screenspace- och post processing-effekter är tillräckligt bra i nuläget. Grafik överlag är tillräckligt bra idag. Det är andra saker som lockar spelare till spelen. Se bara på detta demo som ett exempel. Det fungerar på GDC som en presentation till utvecklare, av utvecklare, men det faller ju helt platt annars och det är ju inget direkt intressant för vanligt folk. Ser ut som ett annat generiskt halvtrist, halvfärdigt spel. Det är något helt annat när teknologin är en "osynlig", liten del av ett annars visuellt mästerverk från en utvecklare som t.ex. Naughty Dog.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, men det är inget som man direkt tänker på eller hinner fundera på när det är snabba rörelser och action. Har vi blivit så vana av ss-effekter? Well, hur mycket RTX-spel har du kört de senaste 10 åren menar du? Dessutom ska det alltid vara rtx on/off med off-varianten där man jobbat en kvart med ljussättning osv. Lite som deras skådespeleri med bollarna under RTX-presentationen som var ren bullshit för att få RTX att framstå som något så enormt stort genomslag.

Räcker med att spela ett för att bli frälst.
Ditt argument är som att säga att du inte märker av traditionell ljussättning heller. Varför ens sträva efter bättre ljussättning som GI då?
Det sätter hela tonen för spelets atmosfär och det var hur grymt som helst i Metro Exodus.

Medlem

Trodde det var SW med alla force krafter först.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

@eld Visst är det mysigt med raytracing, men realistisk sett kommer gemene kund inte bry sig om det på samma sätt som vi grafiknördar gör. Screenspace- och post processing-effekter är tillräckligt bra i nuläget. Grafik överlag är tillräckligt bra idag. Det är andra saker som lockar spelare till spelen. Se bara på detta demo som ett exempel. Det fungerar på GDC som en presentation till utvecklare, av utvecklare, men det faller ju helt platt annars och det är ju inget direkt intressant för vanligt folk. Ser ut som ett annat generiskt halvtrist, halvfärdigt spel. Det är något helt annat när teknologin är en "osynlig", liten del av ett annars visuellt mästerverk från en utvecklare som t.ex. Naughty Dog.

Nej jag förstår att det inte är något för gemene man, men det var precis samma sak med shaders, det fanns ingen anledning till varför en vanlig person skulle gå och köpa det senaste grafikkortet bara för att ha enkla shaders.

Nu är en värld utan shaders i mobilspel/tv-spel otänkbart.

Men sant, RTX är ju för utvecklare en hel del, att kunna bygga en scen och få ljussättningen att fungera direkt utan att behöva fuska, göra saker manuellt eller baka in lightmaps är mycket snabbare än det varit förut, plus att det är dynamiskt.

Vanliga användare kommer om 5-10 år kommer att förvänta sig raytracing i spel lika mycket som vi förväntar oss skärmreflektioner och SSAO i spel idag.

Medlem

Spelade nyligen genom Mirror's Edge Catalyst och det är nog fan ett spel som hade kunnat använda raytraced-reflektioner något rejält.

Medlem

Av någon anledning får det här spelet mig att tänka på Free Radical's Second Sight.

Gnällkuk
Skrivet av eld:

RTX-off är spelet som de jobbat med i flera år. Det absolut bästa man kan komma med utan raytracing.

RTX innebär riktiga skuggor, ljus som studsar som de ska i verkligheten, hörn och hålor som blir mörkare för att mindre ljus tar sig in dit, material som reflekterar precis som i verkligheten istället för att det ska halvfuskas med skärmeffekter.

Många av scenerna som visades i videon har rum som är rätt unisont upplysta för att de ambienta ljusen inte kan dö ut som ljus gör när det studsar runt.

AO är baserat på hur normalerna ser ut bredvid varandra på två polygoner, inte hur ljus beter sig när det tar sig in i hålor.

http://i64.tinypic.com/n4jeol.gif

Visst blir det påtagligt om man har på- och avbilder som växlar snabbt - saken är den att man inte ens hade tänkt på det annars.

Skrivet av loerk:

Räcker med att spela ett för att bli frälst.
Ditt argument är som att säga att du inte märker av traditionell ljussättning heller. Varför ens sträva efter bättre ljussättning som GI då?
Det sätter hela tonen för spelets atmosfär och det var hur grymt som helst i Metro Exodus.

Har inte spelat med RTX så svårt att säga något där, men har sett antal videos från spel med RTX-stöd och, ja - det ser bättre ut. Men det är absolut inget som inger någon wow-känsla i dagsläget, det blir säkert skillnad på sikt.

Och va? Mitt argument är att jag inte märker av traditionell ljussättning? Vilket argument? Vart säger det att jag är EMOT bättre teknik? Känns som du köpt ett RTX-kort och nu känner dig djupt sårad och attackerad på ett personligt plan.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Visst blir det påtagligt om man har på- och avbilder som växlar snabbt - saken är den att man inte ens hade tänkt på det annars.

Har inte spelat med RTX så svårt att säga något där, men har sett antal videos från spel med RTX-stöd och, ja - det ser bättre ut. Men det är absolut inget som inger någon wow-känsla i dagsläget, det blir säkert skillnad på sikt.

Och va? Mitt argument är att jag inte märker av traditionell ljussättning? Vilket argument? Vart säger det att jag är EMOT bättre teknik? Känns som du köpt ett RTX-kort och nu känner dig djupt sårad och attackerad på ett personligt plan.

Håller med, jag kommer inte att bry mig det minsta om RTX för tillfället iaf, inte nog med Wow-faktor för att rättfärdiga priset.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Visst blir det påtagligt om man har på- och avbilder som växlar snabbt - saken är den att man inte ens hade tänkt på det annars.

Har inte spelat med RTX så svårt att säga något där, men har sett antal videos från spel med RTX-stöd och, ja - det ser bättre ut. Men det är absolut inget som inger någon wow-känsla i dagsläget, det blir säkert skillnad på sikt.

Och va? Mitt argument är att jag inte märker av traditionell ljussättning? Vilket argument? Vart säger det att jag är EMOT bättre teknik? Känns som du köpt ett RTX-kort och nu känner dig djupt sårad och attackerad på ett personligt plan.

"Absolut, men det är inget som man direkt tänker på eller hinner fundera på när det är snabba rörelser och action."
Du nedvärderar ljussättning som något man inte tänker på när det är snabba rörelser och action.
Hur annars skulle man tolka det du skrev?
Och nej, jag känner mig inte attackerad eller sårad, men det du säger är ju extremt dumt.

1
Skriv svar