Digital Foundry analyserar - och testar - prestandan på Google Stadia

Robot
Digital Foundry analyserar - och testar - prestandan på Google Stadia

Är detta framtiden för spelande?

#google-stadia


Medlem

Om detta är framtiden för spel så kommer jag nog att helt ägna mig åt att spela äldre spel. Nej jag tror inte det kan ersätta faktiskt hårdvara och visst kan det bli bättre i framtiden men inte i närheten så bra att jag kan tänka mig att betala för det på samma sätt som jag idag gör för att ha det lokalt.

Latenser är ett stort problem och även om man har ett snabbt Internet så kommer man nog uppleva stora latenser beroende på spel. När jag körde OnLive så testade jag Deus Ex (originalet) och det var spelbart men jag testade även Street Fighter 4 (ett spel som är mycket mer beroende av snabb input) och det spelet var helt ospelbart, fördröjningen från det att jag tryckte på en knapp tills att det visades på skärmen var så stor att jag inte ens kunde köra det mot en AI än mindre spela det Online. Visserligen var det några år sedan men jag tvivlar på att det skett så mycket ändringar att det nu skulle vara helt spelbart.

Medlem

Calle tack för alternativet som tror på det starkt! 🤣


signatur

IDKFA

eld
Medlem

latency in action:

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Om detta är framtiden för spel så kommer jag nog att helt ägna mig åt att spela äldre spel. Nej jag tror inte det kan ersätta faktiskt hårdvara och visst kan det bli bättre i framtiden men inte i närheten så bra att jag kan tänka mig att betala för det på samma sätt som jag idag gör för att ha det lokalt.

Latenser är ett stort problem och även om man har ett snabbt Internet så kommer man nog uppleva stora latenser beroende på spel. När jag körde OnLive så testade jag Deus Ex (originalet) och det var spelbart men jag testade även Street Fighter 4 (ett spel som är mycket mer beroende av snabb input) och det spelet var helt ospelbart, fördröjningen från det att jag tryckte på en knapp tills att det visades på skärmen var så stor att jag inte ens kunde köra det mot en AI än mindre spela det Online. Visserligen var det några år sedan men jag tvivlar på att det skett så mycket ändringar att det nu skulle vara helt spelbart.

OnLive kommer inte ens i närheten av dagens streamingtjänster. Dels var det ett helt nytt koncept fyllt av barnsjukdomar när OnLive drog igång, men det fanns heller inga servrar i Europa, vilket innebar oerhört hög latens. Visst har dagens tjänster också problem med latenser, men Google kan erbjuda mycket lägre latenser tack vare sina utspridda serverhallar. Tittar man på när Stadia betatestades i höstas så var så gott som alla som testade imponerade över latensen.

Det är nog inget för den allra tävlingsinriktade gamern, men det kan mycket väl vara framtiden för konsol-gamers tills man har lyckats få ner latensen ytterligare.

Medlem

Jag är hundra på att streaming är framtiden. Nvidia har länge kört med ockerpriser på grafikkort så jag är glad att gaming rör sig åt detta håll.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Detta är nog framtiden för casual gaming. Blir "billigare" (åtminstone lägre ingångskostnad) att få tillgång till en streaming tjänst än att köpa ny hårdvara för att kunna spela de senaste spelen. Jag slipper gärna inköp av nya dator varje x år för att kunna spela. För många andra kommer detta nog inte vara ett perfekt alternativ, utan de kommer fortsätta köpa en ny dator.

Jag har dock inte följt med vad prisättningen är. Kommer Stadia vara tjänstebaserad som PS Now där man får tillgång till alla spel för en månadskostnad, eller kommer det vara mer som Steam Link Anywhere där man bygger upp ett eget bibliotek med "köpta" spel?

Kommer hursomhelst bli intressant att se hur bra detta kommer att fungera.

Medlem

Inte testat PS Now, hur bra funkar ett spel som SF IV då? Är det spelbart ens mot en AI idag? Varför visar de inte upp spel som kräver snabb input, ett fighting spel hade verkligen kunnat visa hur bra deras streaming är, men de väljer givetvis ett spel som inte är lika beroende av latenser. När Microsoft visade upp sin motsvarighet så kändes något fel, det såg ut som de spelat in något innan, rörelserna stämde inte överens med hur bilen styr även om latenserna i sig verkar stämma överens med ett spel som streamas.

Spel som tjänst innebär många problem, något som man kan se med spel som Anthem. Nej tack, jag tror att jag behåller spel som en produkt, det finns som tur var många utvecklare som förstår det.

Man behöver dock förstå en sak när det kommer till streaming av spel, det är inte jämförbart med streaming av filmer (ser ofta detta komma upp som argument) och det beror på att en film kan "buffras", spel som kräver snabb input däremot sker "live", minsta fördröjning kommer märkas och hur mycket man märker det beror på spelet. Ett spel som Unreal Tournament är mycket mer beroende av dessa än ett spel som Battlefield.

Vad jag däremot ser streaming lyckas är som en tjänst där man kan testa produkterna innan man bestämmer sig för att köpa dem, alltså hyra dem som man gjorde förr i tiden. Streaming har även ett annat problem som att om ens uppkoppling inte funkar så kommer det även innebär att man inte längre kan spela spelet, det är ett problem man inte har när man kör lokalt (såvida man inte kör ett spel som kräver uppkoppling vill säga).

Medlem

Äsch internet är bara en fluga, det har ju politikerna sagt.

Medlem

"As the CEO of a game-streaming company, I thought I'd give my thoughts on #GoogleGDC19 and Stadia. Here's a thread."

"First, in a very not good look, Google misrepresented Project Streams performance during its beta. Streams for a large majority of users (including our side-by-side test) were locked at 30 FPS and in some cases, the video would be downscaled to 720P."

"OnLive made a lot of this possible almost over a decade ago; the problem with OnLive is it didn't know what it wanted to be, and just from this keynote its clear Google doesn't know either. Are you content-platform? Game middleware? Consumer service."

"I'm thrilled to see the space I love evolving, but this is just the wrong way to do it. Google wants to take away your freedom and choice. They want you to give up your consoles/PCs, they don't understand openness built the games we love."

https://twitter.com/Andrewmd5/status/1108060689350877185

Medlem
Skrivet av Bojkott:

OnLive kommer inte ens i närheten av dagens streamingtjänster. Dels var det ett helt nytt koncept fyllt av barnsjukdomar när OnLive drog igång, men det fanns heller inga servrar i Europa, vilket innebar oerhört hög latens. Visst har dagens tjänster också problem med latenser, men Google kan erbjuda mycket lägre latenser tack vare sina utspridda serverhallar. Tittar man på när Stadia betatestades i höstas så var så gott som alla som testade imponerade över latensen.

Det är nog inget för den allra tävlingsinriktade gamern, men det kan mycket väl vara framtiden för konsol-gamers tills man har lyckats få ner latensen ytterligare.

OnLive hade servrar i europa när jag testade (tror de va runt 2011) det stod på hemsidan att de inte fanns servrar i europa men när jag pingtestade servern som jag tog emot all data ifrån via klienten så hade jag ~53ms vilket var omöjligt att få till USA med den uppkopplingen jag hade då

senare testade jag att spela någon Mass Effect 2 demo på Gaikai
där gjorde jag en liknande test och jag hade ~14ms, kan säga att de var väldigt låg input lag med tanke på att det streamades, faktiskt bättre än att spela FPS spel lokalt med vsynk aktiverat på 60Hz, och jag är en väldigt kräsen tävlingsinriktad jävel som du beskriver 😂

med tanke på att jag pingar ~3ms till google.se så kan jag nog tro att de kommer vara väldigt mycket bättre än många tror

tror tillochmed jag sa när jag testade OnLive för många år sedan nu, att om det är någon som kan få det här att verkligen slå igenom och har resurserna samt tillräckligt många välplacerade serverhallar över hela världen så är det ju faktiskt google och nu händer det haha

Medlem
Skrivet av zorga:

med tanke på att jag pingar ~3ms till google.se så kan jag nog tro att de kommer vara väldigt mycket bättre än många tror

Nej, det gör du inte.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Nej, det gör du inte.

PING google.se (172.217.22.163): 56 data bytes
64 bytes from 172.217.22.163: seq=0 ttl=55 time=4.156 ms
64 bytes from 172.217.22.163: seq=1 ttl=55 time=4.093 ms
64 bytes from 172.217.22.163: seq=2 ttl=55 time=4.321 ms
64 bytes from 172.217.22.163: seq=3 ttl=55 time=4.108 ms
64 bytes from 172.217.22.163: seq=4 ttl=55 time=4.102 ms

--- google.se ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 4.093/4.156/4.321 ms

aj, jävlar då, 4 var det visst

något fuffens som jag inte vet om?

eld
Medlem
Skrivet av zorga:

PING google.se (172.217.22.163): 56 data bytes
64 bytes from 172.217.22.163: seq=0 ttl=55 time=4.156 ms
64 bytes from 172.217.22.163: seq=1 ttl=55 time=4.093 ms
64 bytes from 172.217.22.163: seq=2 ttl=55 time=4.321 ms
64 bytes from 172.217.22.163: seq=3 ttl=55 time=4.108 ms
64 bytes from 172.217.22.163: seq=4 ttl=55 time=4.102 ms

--- google.se ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 4.093/4.156/4.321 ms

aj, jävlar då, 4 var det visst

något fuffens som jag inte vet om?

Det är mer som sker än att bara skicka en ping till en server som kanske inte kommer vara där spelet körs.

16ms som det tar för spelet att gå igenom en frame, all tid det tar att komprimera en bild i realtid, skicka iväg och sedan packa upp igen på klienten och sedan visa den där.

Det kommer handla om ~166ms i bästa fall. Onlive eller äldre streamingtjänster har inte varit snabbare än det.

Till och med om du streamar steam hemma lokalt över ett nätverk är det fortfarande närmre 100ms än 1ms.

Det är fysiskt omöjligt att du haft bättre latency streamat än lokalt.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är mer som sker än att bara skicka en ping till en server som kanske inte kommer vara där spelet körs.

16ms som det tar för spelet att gå igenom en frame, all tid det tar att komprimera en bild i realtid, skicka iväg och sedan packa upp igen på klienten och sedan visa den där.

Det kommer handla om ~166ms i bästa fall. Onlive eller äldre streamingtjänster har inte varit snabbare än det.

Till och med om du streamar steam hemma lokalt över ett nätverk är det fortfarande närmre 100ms än 1ms.

Det är fysiskt omöjligt att du haft bättre latency streamat än lokalt.

han sa att jag inte hade runt 3ms till google.se (vilket jag kan tillägga att jag faktiskt hade sist jag kollade när jag flyttade in här för 4 år sedan)
han citerade väldigt specifikt just det

jag förstår hur det fungerar och jag säger inte att de kommer vara bättre än att spela lokalt så jag detaljerar vad jag menade lite mer nu:

när jag testade Mass Effect 2 på Gaikai som faktiskt hade servrar i norra europa så kändes det rent subjektivt en gnutta bättre jämfört med vertikal synk aktiverat på 60Hz lokalt i ett FPS spel

edit: Gaikai, hade någon beta test och använde Java i en browser med märkbar tearing, så ingen vertikal synk med andra ord

Avstängd

Pratar vi om samma antal korrekta pixlar som visas i denna strömning då för 4K@60fps? Jag har mina tvivel vilket är varför jag hellre håller mig till traditionellt grafikkort där jag inte bar kan maxxa grafiken utan även få se alla pixlar som jag maxxar!

Medlem

Jag kommer att ha en speldator hemma iaf, även nästa årtionde.

Medlem

Tror det här kan bli intressant tillsammans med 5G nätverken och latency förbättringarna dessa medför, kopplat till lokala serverfarmar.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Jag är hundra på att streaming är framtiden. Nvidia har länge kört med ockerpriser på grafikkort så jag är glad att gaming rör sig åt detta håll.

Så du vill att gaming försämras för att Nvidia säljer dyra grafikkort?
166ms i ett singleplayer spel tilltalar inte mig direkt, köp AMD kort om du är så bekymrad över Nvidias prissättning.

Medlem

Kommer inte betala för NetFlix tjänster utan köper mina spel för 1 engångssumma så att jag kan känna någon form ut av ägande iaf. På film och TV sidan har jag aldrig prenumererat på dessa tjänster heller. Jag är väldigt gammalmodig av mig hehe. Trist utveckling.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av ohGr:

Äsch internet är bara en fluga, det har ju politikerna sagt.

Politikerna?? Vilka?? I Sverige? I Sydafrika?

Medlem

Spelar man på servern och streamar skärmen eller hur fungerar det hela? Hybrid? Eller något helt annat jag inte förstår?

1
Skriv svar