Nintendos och Sonys aktie föll efter avtäckandet av Google Stadia

Robot
Nintendos och Sonys aktie föll efter avtäckandet av Google Stadia

Är det en liten darrande underläpp vi ser hos konsolskaparna?

#google-stadia, #nyhetstips


Medlem

Det är väl en vanlig trend att aktier faller vid nått nytt avtäckande sen klättrar dom uppåt igen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

nervösa investerare.

Medlem

Diagrammet ser dramatiskt ut ,men det riktiga fallet är väl inte mer än typ....3%?

ndr
Medlem

Om nu Google får med sig dom största AAA utvecklarna och får till tekniken så att t ex latency inte blir ett problem så kommer det nog bli svettigt för dom gamla jättarna.

Men om dom bara släpper spel som motsvarar det man kan få i Google Play / AppStore idag tror jag inte det kommer vara speciellt eftertraktat bland ungdomar som kör PC eller konsol idag.

Har själv provat att köra cloud gaming via Parsec och Shadow och det fungerar förvånansvärt bra (i vissa spel) om man kör med stabil uppkoppling. Med Googles infrastruktur blir det troligtvis ännu bättre användarupplevelse.

Men som sagt, spelutbudet samt priset måste vara tillräckligt tillfredställande för att någon ska få för sig att lämna sin PC eller konsol i garderoben och köra via en webbläsare eller Chromecast etc.

Medlem

Snart tror jag xbox cloud saken annonseras till switch. Kanske hoppar upp lite då istället

Medlem

Vem vill ha och göra med Google? Kolla bara hur de styr och censurerar folk på Youtube. Nä håller mig borta från Google så gott det går numera.


signatur

AYY LMAO

Medlem

Ovanligt att aktier inte berörs vid någon form av rapporter, Apples egna brukar ju gå ner efter event tex.
Sen diagrammet är ju inte riktigt rättvist heller för de ser ut som att dom gick i botten.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Vem vill ha och göra med Google?

Deras mobil-OS Android har väl runt 70% marknadsandel, sååå ganska många skulle jag tro.

Medlem

@Haziza:

Typ 90+% av alla som söker efter något på internet idag lär använda sig av google. Bara den saken att deras namn på företaget (google) har namngett ordet att söka efter saker på internet säger rätt mycket. Nu säger jag inte att deras dominans på marknaden är bra, tvärtom snarare med tanke på just censur och kontroll av personlig data, men att de är förbaskat bra på vad de gör, det tror jag de allra flesta kan hålla med om.

Medlem

Det är väl snarare aktieägarna som darrar inte konsolskaparna i sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@Chomag: Det beror lite på området. När det kommer till Youtube har dom gjort jävligt dumma beslut.

Medlem

Skeptisk till Stadia. Tror det är lite för tidigt för en sån här konsol och tror inte dom kommer sälja stort förrän en eventuell uppföljare.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Skeptisk till Stadia. Tror det är lite för tidigt för en sån här konsol och tror inte dom kommer sälja stort förrän en eventuell uppföljare.

Konsol? Uppföljare? Vad menar du?

Ambassadör
Xbox

Google, Microsoft och Amazon har ju både satsningar på streamade spel igång och en egenägd serverinfrastruktur för det. De andra får väl hyra in sig någonstans, det är väl det marknaden reagerar på.


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av aeqvist:

Konsol? Uppföljare? Vad menar du?

Haha här har vi någon som inte hänger med i svängarna.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Frågan är vad en sån här tjänst kommer att kosta om de har med sig alla stora aktörer?

Intressant utveckling även om jag tror vi är några år från att det verkligen kommer fungera som det ska men man måste börja någonstans.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Konsol? Uppföljare? Vad menar du?

En Stadia 2.

Medlem

onlive resurrected?

det är nu man ska köpa aktier i nintendo och sony? sen ökar dom fort igen när folk ser att stadia är skräp;)

Medlem
Skrivet av Juel91:

En Stadia 2.

Detta är ju ingen konsol, det är en streamingtjänst. Användarna använder den utrustning dom har hemma, chromecast, dator, mobil osv för att streama spel via denna tjänst.

Medlem
Skrivet av breahl:

Haha här har vi någon som inte hänger med i svängarna.

Nu ska vi inte vara sådana, inte lätt att hänga med allt som händer hela tiden 😎

Medlem

Jag vet inte varför man ska läsa nyheten. Är bara här för ps4 pro bildens skull.

Medlem

Mycke märkligt med tanke på att Sony och Nintendo är etablerade inom spel och konsoler, google är det inte och dom hade inget jätte vasst att presentera, borde snarare vara google som sjönk med så blygsamt utbud och ingen vet om det ens kommer slå.

Känns mer som investerarna känner till namnet google mer än nintendo + de inte har koll på spelmarknaden. Börsen i ett nötskal.

Medlem

@Juel91:

Japp, där är vi överens. Ogillar starkt den ny-moralistiska moralpaniken som fått fäste de senaste åren. En slags absurd moralpanik, där "oh won't somebody think of the children" nästan har blivit norm och gjort så att youtube tagit bort mängder av intressanta klipp.

Medlem

@xverminator:

Fast innan Sony och MS gav sig in på konsol-marknaden hade de inte heller några större erfarenheter inom konsol/spelmarknaden, men det gick rätt lysande för dem med facit i hand ändå. Med den enorma kappsäck pengar Google har tillgodo så kan de säkert lyckas om de verkligen vill och får tekniken att fungerar. Jag tror allt står och faller med ett rejält stort spelutbud från början och om de verkligen klarar av att leverera en stabil stream som inte märkbart laggar när man spelar.

Google har ju idag ett enormt förtroendekapital som sagt och jag (i min okunskap om hur aktievärlden & finansmarknaden fungerar) misstänker att det är därför börsen reagerar som den gör, å andra sidan verkar i princip hela börsvärlden bestå av pissnödiga dårar som inte klarar av se längre än näsan räcker och där långsiktighet är ett totalförbjudet ord. De verkar få panik så fort något händer som de inte räknat med varefter en aktie kan störtdyka och ett företag kan få se sitt börsvärde minska med kanske upp kanske 10% på en dag, allt p.g.a någon liten skitsak eller ett rykte.

MEG
Medlem

Tror inte de kan konkurrera på allvar, blir nog en flopp


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Detta är ju ingen konsol, det är en streamingtjänst. Användarna använder den utrustning dom har hemma, chromecast, dator, mobil osv för att streama spel via denna tjänst.

Ah där ser man. När jag såg den där kontrollen i marknadsföringen antog jag att det var någon tillhörande konsol.

Medlem

@Chomag: Lol tänkte mer på saker som att dom förstörde prenumerationssystemet (seriöst ett av dom dummaste moven ett företag gjort nånsin tills THQ N hade en 8Chan AMA) och har ett DMCA system som missbrukas brutalt. När det kommer till videor som tagits ner på grund av politiska anledningar har jag sett väldigt få (men det händer definitivt, vissa personer verkar mer utsatta än andra speciellt om dom har en liten kanal (sett en person blivit bannad typ 4 ggr för hårda skämt och för att alt-högern anmälde han hela tiden)) så jag vet inte riktigt vilka kanaler du pratar om. Något om moralpanik och outrages dock är att både högern och vänstern håller på med det ungefär lika.

1
Skriv svar