Epic om att rycka Metro Exodus från Steam: "Vill aldrig göra så igen"

Medlem
Skrivet av eld:

Precis som alla storföretag i kina, även valves sammarbete involverar censur.

Det epic gör är inte muta, det är ett affärsavtal till företaget som äger spelen. Det är ingen person som får pengar i hemlighet för att göra detta. och det har inget med kina att göra, det är så här företag säljer sina plattformar.

Det tencent tillfört till att köpa en del av epic har ALLTID haft att göra med free to play och att utöka försäljning i kina. att sammarbeta med företag där är något som alla spelföretag blir tvungna göra förr eller senare om de vill sälja i kina.

Korruption och mutor är mer regel än undantag i Kina. Så hur du kan sitta och säga det ena eller andra vad Epic gör och inte gör är ju rätt roande.

https://www.business-anti-corruption.com/country-profiles/chi...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Phoenix Point-grejen är i mitt tycke inte mycket att bråka om: utvecklare hittar en mer gynnsam affärsmodell och byter plattform ca ett halvår innan release, erbjuder gratis dlc som kompensation till förbokare och pengarna tillbaka om man inte gillar det. Metro Exodus var däremot riktigt illa skött.

Ja, Phoenix Point var ju bara ett crowdfunded projekt som aldrig skulle existerat om de inte vore för dom som donerade på vissa grunder. Jag donerade tack vare att det skulle finnas på GoG vid release. Har nu fått pengarna tillbaka som tur är.

Medlem
Skrivet av kaealy:

För dig kanske, folk verkar ha glömt att det handlar om en fascistisk enpartistat där korruption är en del av kulturarvet(vilket är ett problem för det "kommunistiska" styret). Fattar inte vad du har för häst i det här racet.

Jag har väll som alla andra investerat, handlat osv saker från Kina.
Roligt hur man nu börjar skaka på knäna eftersom det pågått en lång tid.
Man passar på att "utnyttja" Kina i billig arbetskraft och påstå att det är för att hjälpa folket och diverse andra anledningar.
Nu sen när Kina springer förbi så är det helt plötsligt fel.
Kina vill blir en stormakt ekonomiskt och bli insläppt i finrummet.
Kinesiska bolag tillhör dom största i världen enbart att ha agerat på inhemsk marknad så när dessa giganter kliver ut internationellt ja då blir det som det blir, vi har oss själva att skylla, vi skulle låta Kina vara risodlare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kaealy:

För dig kanske, folk verkar ha glömt att det handlar om en fascistisk enpartistat där korruption är en del av kulturarvet(vilket är ett problem för det "kommunistiska" styret). Fattar inte vad du har för häst i det här racet.

Jag tror han menar att alla vet att det är en enpartistat (Den är inte fascistisk utan maoistisk) men ingen bryr sig så länge de tjänar på den. Hela världen stöder faktiskt den här diktaturen för pengarnas skull och det inkluderar dig, som har ditt rum fullproppat med kinesisk teknik och andra produkter som du kanske inte skulle ha haft råd med om det inte hade varit för Kina.

Så snacka inte om vilken häst han har när du själv är helt beroende av Kina för att ens kunna skriva ditt inlägg.

eld
Medlem
Skrivet av kaealy:

Korruption och mutor är mer regel än undantag i Kina. Så hur du kan sitta och säga det ena eller andra vad Epic gör och inte gör är ju rätt roande.

https://www.business-anti-corruption.com/country-profiles/chi...

Har jag påstått att mutor inte är ett problem i Kina, när gjorde jag det?

Epic är ett amerikanskt företag. Exklusivitetsdeals är inte mutor, det är affärer. Det finns ingen som gör personlig medans de säljer ut sitt företag. De gör detta för att företaget tjänar mer pengar än om de inte hade tagit på sig det dealet.

Att de har aktiägare från kina påverkar inte hur de arbetar i USA, då det är ett amerikanskt företag och inte ett kinesiskt.

Medlem

@ulrik.borg: 50%+ av utlovade features i no mans sky fanns ju inte vid release. Därför var folk sura. Du kan ju tycka att spelet var roligt för det men det gjorde inte majoriteten av alla som köpte det.

Medlem
Skrivet av eld:

Har jag påstått att mutor inte är ett problem i Kina, när gjorde jag det?

Epic är ett amerikanskt företag. Exklusivitetsdeals är inte mutor, det är affärer. Det finns ingen som gör personlig medans de säljer ut sitt företag. De gör detta för att företaget tjänar mer pengar än om de inte hade tagit på sig det dealet.

Att de har aktiägare från kina påverkar inte hur de arbetar i USA, då det är ett amerikanskt företag och inte ett kinesiskt.

Precis som lobbyverksamhet i USA inte är mutor.
Det är en form av oetisk affär där konsumenterna(folket) inte uppskattar det men parterna gör det iaf för egen vinning.
Sen ger jag precis lika mycket skit till utgivare som tar dealsen.
Vad tycker du om faktumet att de ger sina kunder en objektivt sämre produkt för egen vinning?
Är det positivt eller något som borde bekämpas, precis som lobbyverksamhet i USA och andra länder?
Specielt av konsumenterna(folket) som du och jag.

eld
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Precis som lobbyverksamhet i USA inte är mutor.
Det är en form av oetisk affär där konsumenterna(folket) inte uppskattar det men parterna gör det iaf för egen vinning.
Sen ger jag precis lika mycket skit till utgivare som tar dealsen.
Vad tycker du om faktumet att de ger sina kunder en objektivt sämre produkt för egen vinning?
Är det positivt eller något som borde bekämpas, precis som lobbyverksamhet i USA och andra länder?
Specielt av konsumenterna(folket) som du och jag.

Spelindustrin är inte en demokrati, spelföretag är inte folkets utvalda.
Exklusivitetsdeals är inte lobbying, det är företagsdeals med skrivna kontrakt och en vinst för de som skriver på detta deal.

Kan du sluta överdriva det här, bara för att du inte gillar det här och är paranoid över tencents involvering så är det inte mutor.

Det är helt okej att inte gilla exklusivitetsdeals, men det är bra för epic och det är även bra för företagen:

Det är en extra inkomst för spelprojekten ovanpå försäljningen, det sker helatiden.

Medlem
Skrivet av eld:

Spelindustrin är inte en demokrati, spelföretag är inte folkets utvalda.
Exklusivitetsdeals är inte lobbying, det är företagsdeals med skrivna kontrakt och en vinst för de som skriver på detta deal.

Kan du sluta överdriva det här, bara för att du inte gillar det här och är paranoid över tencents involvering så är det inte mutor.

Det är helt okej att inte gilla exklusivitetsdeals, men det är bra för epic och det är även bra för företagen:

Det är en extra inkomst för spelprojekten ovanpå försäljningen, det sker helatiden.

Jag är långt ifrån PARANOID. Kinas inblandning är inte något som berör mig mer än Epic och utgivarna. Tencents inblandning är bara grädde på moset varför vi som kunder borde protestera mot Epics metoder.

Det är väl en rätt halv-ok metafor.

Lobbying är en deal utan skrivna ("officiellt" mer än att pengar eller gentjänster dyker upp) kontrakt där det blir en vinst för de som ingår i dealen.
Dealen går från ett företag(Epic) till en folket förväntar ska leverera för dem(ett spel kunden vill spela, spelutgivaren) , med ett syfte att gynna företaget(Epic) och den andra parten (Spelutgivaren).

Metod, att göra något som inte är i folkets intresse (kundens) varken kortsiktigt eller långsiktigt.
Båda parterna vet att de gör något mot folkets intresse (kundens). Bryr sig inte.

Det är inte mutor ordagrant eller enligt lagen, men inget folket borde acceptera och heller inte något vi som kunder borde acceptera.

Medlem
Skrivet av spikes:

@ulrik.borg: 50%+ av utlovade features i no mans sky fanns ju inte vid release. Därför var folk sura. Du kan ju tycka att spelet var roligt för det men det gjorde inte majoriteten av alla som köpte det.

Har du statistik på det? både 50% och "majoriteten"?
Först och främst framgick det tydligt inför release vad som fanns och inte fanns med. Om man kände sig lurad så var det för att man envist bestämt sig för att lura sig själv så man skulle kunna kasta skit på Hello. Att de tidigare utlovat mer (som de nu också uppfyllt) är ju precis likadant med ALLA, exakt ALLA spel, så jag har än idag svårt att förstå skitstormen mot det här lilla bolaget samtidigt som i princip alla andra spel kommer undan även från hatade företag som skit-UBI, EA osv. (Skillnaden är väl att de faktiskt levererade med tiden.) Jag upplevde att majoriteten som spelade spelet som inte köpt det på Steam faktiskt var väldigt nöjda med det även om det innehållsmässigt snabbt blev repetitivt. Recensionerna från användarna såg markant annorlunda ut utanför Steam.
....Det var nämligen prisvärt på ex Gog (som förvisso sen blev rejält screwed), PS4:an och andra inköpsställen och levererade EXAKT det som stod i beskrivningen till spelet på de platserna. Återigen, som sagt, upprepar: Köpte man det på Steam är det fullständigt begripligt att man tyckte det var "ett skitspel som inte levererade" i förhållande till det fullständigt bisarra AAA-titel priset. "This game should be priced like an indie title" - Well, det var precis det som det var om man lyfte blicken. På PS4:an var det rena fyndet jämfört med en AAA-titel när man förbeställde veckan före release.

Men återigen: Det där med vad NMS var och inte var, ja det var inte poängen och just poängen är du uppenbarligen inte intresserad av att diskutera så låt oss släppa det där, återgå till ämnet jag lyfte som är on-topic eller byta plats för diskussionen... God natt!

Mer OT: Får påpeka att jag själv fortfarande är besviken på att NMS ännu inte har PSVR-stöd. Då hade det även i sin ursprungliga form varit världshistoriens bästa flumspel. (Rör fasen knappt mitt Vive, värdelöst j-a headset, för klent område för IPD & puckarna är EPA-kvalité.)

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

(Rör fasen knappt mitt Vive, värdelöst j-a headset, för klent område för IPD & puckarna är EPA-kvalité.)

Ojj inte många jag hör säga det... Har du plats för ordentlig roomscale?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Hitler vann med 37.3%. Just saying.

Var länge sen jag såg Godwins lag komma så fort i en tråd. ^^

Skrivet av Tomas Helenius:

Absolut, höjda röster mot skitiga metoder är kalas. Men frågan kvarstår - finns det sanning i påståendena om det negativa med Epic Store?

Phoenix Point-grejen är i mitt tycke inte mycket att bråka om: utvecklare hittar en mer gynnsam affärsmodell och byter plattform ca ett halvår innan release, erbjuder gratis dlc som kompensation till förbokare och pengarna tillbaka om man inte gillar det. Metro Exodus var däremot riktigt illa skött.

Där håller vi inte riktigt med varandra - när de bygger en crowdfundingkampanj är det för att få gräsrotsfinansiering, de vädjar alltså till dem som är längst ner i näringskedjan = konsumenterna. En sådan kampanj bygger i mångt och mycket på förtroende (de har ingen hållhake på dig för att du ska investera i deras påhitt, och du får inte ut något av det förrän långt fram i tiden... kanske), och när en tämligen viktig variabel (som var det kommer finnas, DRM, distributionsmodell o.s.v.) ändras långt fram i kampanjen (sannolikt efter större investerare, i detta fall ex. Epic, sett intresset hos gräsrötterna och gått in med pengar - det är en väldigt viktig del i det hela) känns det inte direkt som de förvaltar förtroendet väl.

Det är inte ovanligt att investerare går in efter att gräsrötterna gjort det i en crowdfunder, då det är uppenbart att intresset finns, således kan de inte omöjligen betala tillbaka varenda kickstarter utan att stå utan finansiering. De har alltså troligtvis byggt sin säkerhet på ett tydligt löfte de brutit under resans gång (sen är det svårt att säga exakt hur många som hade avstått från att stödja kampanjen om de varit tydliga med att det endast hade funnits på Epic store från början - men det förändrar inte faktum att de ändrar en viktig variabel *efter* de säkrat pengarna), och i mina ögon förtjänar de också kritik för det.

Om det nu skulle vara så att ingen större aktör gått in med medel sedan Kickstartern inleddes tar jag jättegärna källa på detta, men jag ser verkligen inte varför de annars skulle (efter att ha utlovat GOG- och Steam-release) överge sina distributionsplaner för Epics butik... nja, det luktar allt pengar.

Sen har de all rätt att göra det, jag tänker inte påstå att det är ett kontrakt de skrivit med deras kickstarters där de är bundna att följa allt de utlovat till punkt och pricka - men jag förstår missnöjet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av N4kame0:

Ojj inte många jag hör säga det... Har du plats för ordentlig roomscale?

Ber om ursäkt för ännu ett OT-inlägg.
Japp, helt "tomt" rum, gott om plats (well, ok precis tillräckligt, men jag föredrar "sitta ner-vr" som Elite Dangerous ändå). Tycker bara "hjälmen" är j-kligt primitiv, obekväm, besvärlig jämfört med designen på PSVR som är väldigt mycket behagligare. Går inte att ställa in IPD bra för mig så suddig bild med god rays, och slutligen puckarna som ständigt strular. Att starta/stänga dem med BT fungerade väl totalt två ggr, ena pucken fungerar sporadiskt (verkar inte klara längre pass), och det fanns en uppdatering som avslöjade att det var hårdvarufel på många av dem och HTC:s förslag var att återgå till tidigare version som inte rapporterade felen. (Kör två st Wemo för att slå på/av nu.) Lägg därtill alla problem med "första generationens PC-prylar" med inställningar som måste göras manuellt för varje spel, extraprogram för att göra just det så näeh... Och enda gången jag någonsin blivit illamående i ett VR-spel var Vive + Fallout 4. Kom till Sanctuary och sen la jag av. Mådde illa i flera timmar. Ändå rätt van vid VR och olika spel som är ökända för "åksjuka".

Trackingen är förvisso urusel på PSVR, men jag kan leva med det 9 av 10 dagar. Primära anledningen till att jag köpte Vive var Elite Dangerous, men det är på många sätt ospelbart enligt mig (kan inte läsa text, galax-kartan helt oanvändbar osv) även om det också är den häftigaste upplevelsen i VR man kan få.

Två förbehåll här: Det ska påpekas att min hjärna i stort sett struntar i mitt vänsteröga, så i praktiken har jag ju "halv" upplösning jämfört med andra. (...och jag är ändå lite förälskad i Beat Saber.) ...Och det ska sägas att den inbyggda kameran och Chaperone-funktionen är jäkligt praktisk.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är det som är poängen, 12% är väldigt hållbart och inkluderar vinst för epic game store, resten är bara ren vinst.
(och på det så har de till och med råd att ta bort alla licensavgifter för att använda unreal engine)

Lögn, även Tim Sweeny själv erkänner att det inte är hållbart med 12%

https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1091025939109199879...

Denna kostnad applicerades på större delen av EU under Metro exodus affären, "developing countries" som Danmark och Finland.
Tim är en lögnare och en hycklare.

Medlem

@ulrik.borg: Det enda som stämde med spelet var ju att det var ett genererat universum. Samt att man kunde flyga rymdskepp typ, hahahahhaa. Resten av alla features blev ju inpatchade under 12 månaders tid eller så...

Medlem
Skrivet av spikes:

@ulrik.borg: Det enda som stämde med spelet var ju att det var ett genererat universum. Samt att man kunde flyga rymdskepp typ, hahahahhaa. Resten av alla features blev ju inpatchade under 12 månaders tid eller så...

Det är din uppfattning, och den adresserar inget av det jag skrev och är helt off-topic. Men du får givetvis tycka vad du vill utifrån den okunskap du besitter. Vill du diskutera vikten av korrekt, lämplig prissättning som jag lyfte så kan vi göra det. Annars kan vi ta den här diskussionen på annat ställe så jag kan visa dig hur himla fel du har.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Det är din uppfattning, och den adresserar inget av det jag skrev och är helt off-topic. Men du får givetvis tycka vad du vill utifrån den okunskap du besitter. Vill du diskutera vikten av korrekt, lämplig prissättning som jag lyfte så kan vi göra det. Annars kan vi ta den här diskussionen på annat ställe så jag kan visa dig hur himla fel du har.

Du måste vara en av väldigt få personer som tyckte det var bra vid launch, eller så har du bara ett väldigt dåligt minne..

123
Skriv svar