Apple storsatsar på spel med egen prenumerationstjänst

Robot
Apple storsatsar på spel med egen prenumerationstjänst

En vecka efter Google Stadia avtäcks Apple Arcade.

#apple-arcade


Inaktiv

Undrar om det kommer vara sjukt överprisat precis som alla andra apple-produkter!?

Gen
Medlem
Skrivet av anon_326725:

Undrar om det kommer vara sjukt överprisat precis som alla andra apple-produkter!?

SJälvfallet, annat vore ju konstigt.

Känns hursomhelst lite som ett panikdrag av dem mer än något annat. Finns ju få iOS exklusiva spel nuförtiden men de lär väl jobba för att se till att det blir så återigen.

Medlem

Hårdvaran brukar ju kosta skjortan. Men mjukvaran brukar ibland vara hyfsat prissatt. Så att man kan maximera inlåsningen och motivera dyra hårdvaruinköp.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Enligt sann Apple anda lär väl tjänsten kosta runt 6-700:- / månad.


signatur

I drank what?

Medlem

Eftersom det inte streamas och ska kunna köras på alla Apple enheter känns det inte som att det kommer vara något vidare. Prenumerera för att få mobilspel? Wut.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag vill försvara Apple lite här bland kommentarerna och påstå att mjukvara är riktigt prisvärd på deras plattform. Nästan alla program jag använder till vardags (bortsett från Adobe som numera är en prenumeration) har haft en grymt snäll prislapp.

T.ex. Procreate, Final Cut eller något av ljudinspelning/redigerings-programmen, det är billigt när man jämför.

Sen håller jag med om att hårdvaran är just nu FÖR dyr efter den senaste 2017/2018-höjningen.

Medlem

Apple? 5 spel där Myst fortfarande är flaggskeppet?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vill man verkligen prenumerera för att få dessa spel? Jag är säkert inte målgruppen och jag kan välja att avstå men jag jäklar vad tråkigt det ser ut.
Googles idé tilltalar mig mer men den känns snarare så "avancerad" så jag är osäker på om det kommer fungera. Spela nya Doom på min gamla TV utan någon annan hårdvara? Det är häftigt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Jag vill försvara Apple lite här bland kommentarerna och påstå att mjukvara är riktigt prisvärd på deras plattform. Nästan alla program jag använder till vardags (bortsett från Adobe som numera är en prenumeration) har haft en grymt snäll prislapp.

T.ex. Procreate, Final Cut eller något av ljudinspelning/redigerings-programmen, det är billigt när man jämför.

Sen håller jag med om att hårdvaran är just nu FÖR dyr efter den senaste 2017/2018-höjningen.

Vad är det för mjukvara du köper som har olika priser beroende på plattform? Det låter som en lustig lösning.

För övrigt är det även så att många produkter har högre systemkrav på macOS än på Windows, vilket gör att du blir så illa tvungen att köpa bättre hårdvara bara för att ens kunna köra samma program som på en Windows-dator. Photoshop och Lightroom till exempel, på Windows räcker det med en 64-bits CPU från Intel eller AMD på minst 2 GHz. För att köra samma program på macOS måste du ha en 64-bits flerkärnig CPU från Intel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pretorian24:

Vill man verkligen prenumerera för att få dessa spel? Jag är säkert inte målgruppen och jag kan välja att avstå men jag jäklar vad tråkigt det ser ut.
Googles idé tilltalar mig mer men den känns snarare så "avancerad" så jag är osäker på om det kommer fungera. Spela nya Doom på min gamla TV utan någon annan hårdvara? Det är häftigt.

Varje gång jag letar efter ett spel på App Store är det antingen relativt dyrt, nedlusat av reklam eller hårt skruvat åt mikrotransaktioner. Är spelen bra skulle jag nog kunna tänka mig att testa.


signatur
Medlem

Jag vill veta lite vad det är för spel som kommer på tjänsten innan jag säger bra eller anus.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Varje gång jag letar efter ett spel på App Store är det antingen relativt dyrt, nedlusat av reklam eller hårt skruvat åt mikrotransaktioner. Är spelen bra skulle jag nog kunna tänka mig att testa.

Apple ställer krav på spelen som finns där, det ska vara "hela" spel utan microtransaktioner eller reklam om jag har förstått det rätt.

Sen har jag lite svårt att förstå varför folk klagar så mycket på detta, klagade ni även på Xbox game pass?


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Är det inte SEK som spökar lite också, tanke på att vår krona är så pass låg så påverkar det ju annat också.

Sån skit sak som jag själv la märke till var att min cykel jag har att årets variant blivit dyrare just för den låga kronan när det köps in i dollar/euro

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad är det för mjukvara du köper som har olika priser beroende på plattform? Det låter som en lustig lösning.

För övrigt är det även så att många produkter har högre systemkrav på macOS än på Windows, vilket gör att du blir så illa tvungen att köpa bättre hårdvara bara för att ens kunna köra samma program som på en Windows-dator. Photoshop och Lightroom till exempel, på Windows räcker det med en 64-bits CPU från Intel eller AMD på minst 2 GHz. För att köra samma program på macOS måste du ha en 64-bits flerkärnig CPU från Intel.

Fast det är lite som att jämföra äpplen och päron, no pun intended . Apple bygger sin hårdvara/mjukvara annorlunda mot klassisk gaming-PC. Allt krut ligger på CPU, för att slippa den strömförsörjning/värmealstring som GPU kräver. Deras macOS / iOS samt respektive mjukvara är därför också optimerad till just Intel/CPU.

Ett bra exempel är om du t.ex. Youtube'ar benchmarks på olika grafikmotorer (t.ex. Unreal Engine) på Android-enheter vs iPhone genom åren. Android-telefoner med högre klockfrekvens presterar i snitt sämre än på iPhone med lägre klockfrekvenser. Detta för att iOS är skrivet för ett chip, en arkitektur.

Min iPhone 3GS från 2009 kunde köra Unreal Engine, hyfsat länge på bara batteriet:
https://www.youtube.com/watch?v=x2ncmwgJzqw

Nu spelar det ju egentligen ingen roll vilken hårdvara du har när vi pratar streaming-tjänster. Jag elaborerar bara på ditt inlägg ang. CPU-krav, utifrån ett historiskt perspektiv.

Disclaimer: Jag försöker inte starta en Mac vs. PC-debatt, jag använder personligen båda två. Poängen var endast att försvara deras prissättning av mjukvara.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

Apple ställer krav på spelen som finns där, det ska vara "hela" spel utan microtransaktioner eller reklam om jag har förstått det rätt.

Sen har jag lite svårt att förstå varför folk klagar så mycket på detta, klagade ni även på Xbox game pass?

Apple tillåter både microtransaktioner och reklam, men det måste tydligt framgå i produktbeskrivningen samt att priserna ska listas i fullo under DLC-fliken annars nekas appen av kvalitetstestarna.

Däremot så är Apple ganska unika i att faktist kvalitetstesta för hand och inte via automatisering. Jag vet att GOG.com också gör det.

iOS är också extremt kinkig med hemliga bakgrundsprocesser, deras utvecklings-API tillåter inte att appar pratar med OS-resurser eller andra appar hur-som-helst.

Medlem
Skrivet av Chiefen:

Apple tillåter både microtransaktioner och reklam, men det måste tydligt framgå i produktbeskrivningen samt att priserna ska listas i fullo under DLC-fliken annars nekas appen av kvalitetstestarna.

Däremot så är Apple ganska unika i att faktist kvalitetstesta för hand och inte via automatisering. Jag vet att GOG.com också gör det.

iOS är också extremt kinkig med hemliga bakgrundsprocesser, deras utvecklings-API tillåter inte att appar pratar med OS-resurser eller andra appar hur-som-helst.

Apple är ju väldigt tydliga på sin sajt för Apple Arcade att det just blir "No ads. No in‑app purchases."

https://www.apple.com/apple-arcade/
Var får du dina uppgifter från? Låter som du bara syftar på de existerande spelen i AppStore och inte Apple Arcade.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Apple är ju väldigt tydliga på sin sajt för Apple Arcade att det just blir "No ads. No in‑app purchases."
https://i.imgur.com/taQQbW3.png

https://www.apple.com/apple-arcade/
Var får du dina uppgifter från? Låter som du bara syftar på de existerande spelen i AppStore och inte Apple Arcade.

Exakt jag besvarade två inlägg angående just App Store.

Medlem

Lycka till med det Apple!

Medlem

Alltså det är bara mobil-spel som man får ladda ner då?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av DKvarn:

Apple ställer krav på spelen som finns där, det ska vara "hela" spel utan microtransaktioner eller reklam om jag har förstått det rätt.

Sen har jag lite svårt att förstå varför folk klagar så mycket på detta, klagade ni även på Xbox game pass?

Det var lite min poäng, att Arcade vill ge mig rena upplevelser utan tjafs är helt klart en av de stora fördelarna.


signatur
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Apple? 5 spel där Myst fortfarande är flaggskeppet?

5 spel ? Det står iallafall över 100 nya spel...

Här är några av spel som blir på Arcade:

ATONE: Heart of the Elder Tree
Beyond a Steel Sky
Doomsday Vault
Down in Bermuda
Enter The Construct
Frogger in Toy Town
HitchHiker
Hot Lava
Kings of the Castle
LEGO Brawls
Lega Arthouse, Cardpocalypse
Lifelike
Monomals
Mr. Turtle
No Way Home
Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm
Overland
Projection: First Light
Repair
Sayonara Wild Hearts
Sneaky Sasquatch
Sonic Racing
Spidersaurs
The Bradwell Conspiracy
The Pathless
UFA on Tape: First Contact
Where Cards Fall
Winding Worlds
Yaga

Medlem

Summa summarum:
De som gillar spelen och har Appleprodukt kommer betala för detta. De som inte gillar spelen eller som inte har Appleprodukt kommer inte betala för detta.

EOD

Skrivet av Chiefen:

Jag vill försvara Apple lite här bland kommentarerna och påstå att mjukvara är riktigt prisvärd på deras plattform. Nästan alla program jag använder till vardags (bortsett från Adobe som numera är en prenumeration) har haft en grymt snäll prislapp.

T.ex. Procreate, Final Cut eller något av ljudinspelning/redigerings-programmen, det är billigt när man jämför.

Sen håller jag med om att hårdvaran är just nu FÖR dyr efter den senaste 2017/2018-höjningen.

Fast jag måste säga att Adobe har idag en mycket snällare prislapp trots prenumerationstjänsten.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag läste "mikrotransaktionsfritt" och tänkte: "ett säkert köp" direkt.

1
Skriv svar