Recension – Generation Zero

Quake-konnässsör

Satt och spelade lite igår, cirka 6 timmar, vi tog oss från den mindre av öarna i söder. Spelet tycker jag var roligt, och bra att det inte är full AAA-titel pris, värt 350 kr ifall man spelar med kompisar.

Spelet har en tendens att slänga saker på en, man får mer än vad man behöver. Det är väldigt mycket av objekten i världen som är helt fel placerade, flygande kaffekoppar, trappor som börjar 1 meter upp i luften, hus som har lyft sig upp från grunden och svävar. Saknande bergväggar som gör att man kan se bakom, och eventuellt falla igenom världen.

Men spelet är väldigt snyggt och fångar en svensk skärgård relativt bra, väldigt mysigt och gå på natten med månljus och lite dimma samtidigt som man hör tunga fotsteg över nästa knöl.

Ljudet är väldigt tungt och låter bra i min mening, har ingen aning om det är verkligt eller inte. Men det får vapnen och låta bra i vilket fall.

Vi har fått vissa konstiga krascher i spelet, själv så kunde jag inte växla till Thermal eller Nightvision med en viss addon som man kan sätta på siktet, för då kraschar det direkt. En annan som jag spelade med kunde inte röra en viss ammostack för då kraschade spelet. Så det finns visa barnsjukdomar som borde ha kommit fram i de öppna och stängda betorna som spelet hade, men dessa kommer förmodligen och patchas bort inom en snart framtid.

Världen känns stor, kanske lite tom som det beskrevs i recensionen. Uppdragen känns ibland meningslösa och enbart leder till nya safehouses. Bunkrarna känns stora och spännande och utforska, finns ett x antal på kartan.

Spelet känns som sagt roligt och spela med kompisar, vette fan om jag skulle vilja spela det helt själv dock. Men det känns också roligt och sitta i farmors sommarstuga med vita knutar och lossa av en Carl Gustav från sovrumsfönstret på en förbifarande robot.

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Känns som Avalanche har satsat lite för mycket på att ha många stora spel under utveckling samtidigt vilket har gjort mellanmjölk av allting.

Lite som när Grin fick hybris och gjorde Bionic Commando, Wanted plus nått till som alla blev sjukt meh och sen gick företaget åt skogen. Fick väl lite samma känsla av Starbreeze / Overkill.

KoP
Medlem

@almblad:

Ljudet är riktigt bra ja. Så bra att polarn och jag ägnar oss åt att avfyra hagelgeväret bakom ryggen på varandra vilket får den som blir utsatt att hoppa till och nästan skita på sig. :'D

Kanske inte så smart i och med att ljud kan locka till sig robotar, men kul.

Medlem

Upprepande inomhusmiljöer var också ett problem med Mutant Year Zero; vackra fasader utan variation fyllda med meningslöst innehåll.

Avstängd

Humfh? Patcha in mat och (dryck). Hunger, törst och sömn. Enkelt. Förskriptade alternativ för loot spawns, high, medium, low. Inget vilt i spelet? Sporadiskt vilt (minimalt) som även går att jaga och tillaga. Körbara fordorn är inte nödvändiga. Inte heller simförmåga.

Ha detta klart i slutet av nästa vecka please.

Inaktiv
Skrivet av vilma:

Humfh? Patcha in mat och (dryck). Hunger, törst och sömn. Enkelt. Förskriptade alternativ för loot spawns, high, medium, low. Inget vilt i spelet? Sporadiskt vilt (minimalt) som även går att jaga och tillaga. Körbara fordorn är inte nödvändiga. Inte heller simförmåga.

Ha detta klart i slutet av nästa vecka please.

Detta! Utvecklarna borde lyssna på feedback som din. Då hade kanske spelet varit värt att lägga lite tid på.
Som det är just nu finns det ingen som helst mening. Kör hellre survival-stuket i pubg då helt ärligt

Medlem

Minus ett på att behöva horda mat och dryck och måsta sova. Vad skulle det ge mer än ännu bökigare inventory och mer menlöst samlande?

Bilar behövs kanske inte men lite rofyllda båtturer? De skulle också kunna fungera som stash. Vet inte om man törs slänga för mycket på backen. Jag kör inget coop verkar som de mesta går ta sig an själv

Medlem

Ett ensligt Sverige. Det är ju så det är. Ingen har förstått det eller?
Har nu varit i den här fantastiska landet Sverige i 30 timmar. Det är väl inte något man vill vara utan.
Eller är det så att kidsen inte vet hur det ser ut i vårat vackra land.
Skitsamma att det är buggar lite här och där.
Sverige och 80-tals nostalgi helt ok i mitt tycke.
Är lite tråkigt att AI:n inte levererar hela tiden. Robotar som hoppar genom väggar mm.
Avalanche skulle ha gett spelet 1 år till i utveckling men nu är det som det är.

Medlem

Varför skriver alla att det ser snyggt ut? Allt på längre avstånd ser ju suddigt ut. På Pc får man mecka med Reshade för att få ordning på skiten.

Skribent
Skrivet av Shodan:

Minus ett på att behöva horda mat och dryck och måsta sova. Vad skulle det ge mer än ännu bökigare inventory och mer menlöst samlande?

Bilar behövs kanske inte men lite rofyllda båtturer? De skulle också kunna fungera som stash. Vet inte om man törs slänga för mycket på backen. Jag kör inget coop verkar som de mesta går ta sig an själv

Ja. Ett hunger-system är nog det sista jag vill se i spelet, om jag ska vara ärlig.

Skribent
Skrivet av cyprus:

Varför skriver alla att det ser snyggt ut? Allt på längre avstånd ser ju suddigt ut. På Pc får man mecka med Reshade för att få ordning på skiten.

Tycker att det ger spelet en drömsk estetik som tilltalar mig.

Geeks Gaming
Skrivet av Joakim Kilman:

Tycker att det ger spelet en drömsk estetik som tilltalar mig.

Samma här. Riktigt riktigt snyggt spel. Ja lite suddigt kanske men nog ett av de snyggare spelen som gjorts.
Nästan så jag vill att typ nästa Elder scrolls ska använda samma motor xD

Skribent
Skrivet av Joakim Kilman:

Ja. Ett hunger-system är nog det sista jag vill se i spelet, om jag ska vara ärlig.

Hungersystem är något som jag tycker låter bra på papper, men aldrig funkar bra i spel. Samma med sömn-system. Liksom jag tror i huvudet att det ska tillföra till hela känslan men Istället blir det en "klocka" som gör att allt går på tid. Typ "hinner jag göra detta innan maten tar slut", "hinner jag göra questen innan gubben behöver sova". Finns ingen direkt funktion annat än att göra att spelet blir svårspelat och irriterande. Däremot köper jag om mat och en välsövd karaktär ger lite buffningar, men inte att det straffar eller dödar en.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd
Skrivet av Johlor:

Hungersystem är något som jag tycker låter bra på papper, men aldrig funkar bra i spel. Samma med sömn-system. Liksom jag tror i huvudet att det ska tillföra till hela känslan men Istället blir det en "klocka" som gör att allt går på tid. Typ "hinner jag göra detta innan maten tar slut", "hinner jag göra questen innan gubben behöver sova". Finns ingen direkt funktion annat än att göra att spelet blir svårspelat och irriterande. Däremot köper jag om mat och en välsövd karaktär ger lite buffningar, men inte att det straffar eller dödar en.

Jepp! Våra utvecklare kan ha väl snäva perspektiv ang. "sättningar" i spel får man hålla med om. Tror att problemet ofta är multiplayer-flow/progress in mind. Det bör vara ett visst driv i mp-spel. Kan bli "tråkigt" om "inget" händer sjukan. Tänkte mig som ett mode. Likt Fallout 4as survival mode. Men ett riktigt bra undantag från regeln är Conan Exiles player menu. Fungerar utmärkt i offline mode också. Allt går att finjustera i detalj. Hur lång tid det ska ta att tillverka en blus eller dygnets längd, törst osv. Helt suveränt tack vare detta. Enorm frihet för tycke och smak.

Men jag gillar Gen Zero skarpt pga. stämningen. Mest stämningfulla spelet jag spelat faktiskt. Men ett visst måste, driv att engagera sig behövs. Tvingas lite. Beslut som måste tas. En naturlig gång som du får anpassa dig till. Om du inte vinner nästa strid eller lyckas smita förbi. Jepp! Goner. Ska man bege sig hit eller dit eller bara avvakta. Strategiskt planerande. Mycket roligare.

Skribent
Skrivet av vilma:

Men ett riktigt bra undantag från regeln är Conan Exiles player menu. Fungerar utmärkt i offline mode också. Allt går att finjustera i detalj. Hur lång tid det ska ta att tillverka en blus eller dygnets längd, törst osv. Helt suveränt tack vare detta. Enorm frihet för tycke och smak.

Håller med, allt handlar ju egentligen om balans. Går det få in "livsupphållande system" (kallar dem det nu) på ett balanserat och bra vis utan att det känns som klockar är det fantastiskt. Sen handlar det också om en känsla...att vara hungrig och trött är mer än att titta på en mätare, om det kan reflekteras i spelet på ett bra sätt så kan det tillföra något för spelupplevelsen. Men som du skriver, valmöjligheten att kunna bestämma som i Conan Exiles är nog ett av de bästa sätten att implementera saker. Ett överlevnadsinriktat spel ska ju också handla om just överlevnad.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag är en av dem som tyckte om spelet!
Ofta när jag spelar open world spel så har jag tröttnat på det långt innan jag klarat ut det och slutar hela sonika att spela utan att nånsin få se slutet. Det tenderar ofta att bli rätt repetetivt i den typen av spel, men Generation Zero höll mig fången till slutet. Kanske beror det dels på 80 tals nostalgin i spelet, men för mig som är född tidigt 80 tal så kände jag igen mycket i det. Jag kom ofta på mig själv att kolla på detaljer, inredning, skyltar m.m.
AIn är inte så utmanande som man kanske hade önskat men bjuder ändå på en hyffsad utmaning. Vi klarade ut spelet i Co-op på ca 18 timmar och då letade vi runt en del.
Spelet var grymt förpestat av buggar när vi spelade vilket förstås var trist, och jag förstår inte varför man släpper ett spel som är så uppenbart trasigt, men såg man bortom dem så var det ett kul co-op spel ändå!

Medlem

Klarat ut spelet och gjort alla uppdrag på 18h? Det var snabbt pinkat

Medlem

Jag har lagt ner några timmar på spelet och jag har bara hittat vesslan bunkern. Övriga är så pass långt in i kartan med starka fiender att det är jäkligt svårt att nå dom när man spelar SP. Har inte tid för organiserat spelande, så det är enda sättet att spela på när man får lite tid till övers.

Är inte heller ett dugg klokare på vilka robotarna är, eller varför dom är där. Dock...

Hittade jag en uppsjö robotar i ett magasin som gör att jag misstänker att det är ett militärt projekt som gått helt fel. Jag tror inte att det är en främmande makt som är i farten.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av BurningMan:

Jag har lagt ner några timmar på spelet och jag har bara hittat vesslan bunkern. Övriga är så pass långt in i kartan med starka fiender att det är jäkligt svårt att nå dom när man spelar SP. Har inte tid för organiserat spelande, så det är enda sättet att spela på när man får lite tid till övers.

Är inte heller ett dugg klokare på vilka robotarna är, eller varför dom är där. Dock...

Hittade jag en uppsjö robotar i ett magasin som gör att jag misstänker att det är ett militärt projekt som gått helt fel. Jag tror inte att det är en främmande makt som är i farten.

Svenska militärens försvar vid eventuellt kemisk krigsföring. Robotarna skulle manövreras från bunkrarnas undercentraler.

Medlem

jag gav upp någon då jag kom till militär bunker där det fanns en stor karta... Men gav upp där efter.. det kändes enformig


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

men fy vilket skräp, testade när det blev gratis på ps5an men det är fortfarande inte spelbart.


signatur

Styret upp och däcken ner

123
Skriv svar