Förhandstitt - Wolcen: Lord of Mayhem Betan

Moderator | Testpilot
Förhandstitt - Wolcen: Lord of Mayhem Betan

WOLCEN Studio, som de så fint heter, sa: “Vi kommer göra om hela spelet”. Det här var något många av deras köpare inte var nöjda med då det skulle betyda att utvecklarna nästan börjar om från grunden med utvecklingen av spelet, och att ett riktigt släpp skjuts bakåt ett år eller två. Många var nöjda med Wolcen precis som det var men studion hade högre ambitioner, och med hjälp av pengar de fått in från early-access tog de en risk.

Nu har äntligen den efterlängtade “betan” släppts där alla förändringar till striderna, hur du utvecklar din karaktär genom spelets gång och mycket mer har lagts till. Betan är specialbyggd och som köpare i dagsläget får man pröva på en del av spelets “endgame” redan från start. Det finns ingen handling här överhuvudtaget, utan WOLCEN Studio ville visa och få feedback på själva gameplayet. I mina två första timmar med spelet känns det mesta av det här bra. Utvecklarna tar många vinnande koncept och slår ihop dem till en bra helhet. I och med att betan är så “instängd”, med fokus på att testa hur det känns att ha ihjäl monster, kommer man till det viktigaste med den här typen av spel på en gång.

Man väljer egentligen ingen klass utan bara vad för föremål och förmåga man vill börja med.

Om inte det var uppenbart redan är Wolcen: Lords of Mayhem ett action-RPG i Diablo-stuk. Från det jag spelat skulle jag vilja kalla det en blandning mellan Path of Exile och Diablo III. Strider är fartfyllda och har en tyngd som nästan bara Diablo III lyckas med. Man får bra audiovisuell feedback, som gör att det känns härligt att slå ihjäl sina fiender. Just nu är det lite problem med flytet i striderna när man t ex utför en attack och sedan vill röra på sig, eller när man druckit en health potion. Det är någon delay där, och sådant märks av generellt när man vill gå från att göra en sak till en annan. Just nu är det inte ett jättestort problem och utvecklarna jobbar på en lösning, men är det ändå märkbart.

För att hålla tempot uppe ett snäpp till har utvecklarna även lagt till en rullfunktion. Den kan givetvis användas både offensivt och defensivt. Oftast är det något man använder sig av för att undvika stora attacker och horder av fiender, men du kan även rulla emot alla läskiga varelser för att kunna avsluta dem också. Det fungerar bra, och man kan bara rulla fyra gånger i följd som max. Efter det måste man vänta innan man kan göra det igen. På så sätt får man tänka på hur och när man bäst använder sig av sitt kullerbyttande.

Vid varje nivå kan du lägga tio poäng i olika stats för att göra din karaktär starkare

Passiva-trädet är inte så imponerande som jag hade hoppats.

Du får stat points för varje level som du kan lägga i samma gamla grejer man alltid kunnat göra. Även ett passivt stat point som du lägger i Wolcen’s variant av Path of Exile-trädet. Det tråkiga här är att trädet inte är lika massiv, utan är en enklare version. För en del av er så låter det givetvis bra. Många tycker att Path of Exile-trädet är alldeles för omfattande och skulle se det här som välkomnande. Men i praktiken får man bara en mindre och sämre version utan några intressanta val. En sak som är spännande dock är att delar av den här cirkeln kan snurra så att man kan ta sig närmare till olika delar av trädet. Det ser ut som att man då kan röra sig åt ett håll, snurra på skivan och så får man åt andra valmöjligheter som inte fanns där innan. I sin helhet dock så hoppas jag att de ser över det här under betan och ger oss något mer spännande till release.

Varje förmåga går upp i nivå och kan sedan utvecklas till att bli bättre på olika sätt.

Tyvärr får du inga nya skills när du går upp i nivå, utan likt Path of Exile får du dessa som drops eller som en belöning från ett uppdrag. För att göra skills lite mer intressant kan du även ge dem olika extra effekter precis som i Diablo III när du fått några nivåer på nacken. Det här funkar bra, och även om jag inte lyckades testa hur djupt customization-biten går, vågar jag ändå lita på att det kommer bli kul att testa olika varianter av en förmåga.

Som ni märker blir det mycket jämförelse med två andra titlar. I det stora hela har WOLCEN Studios tagit det bästa från inte bara de två titlarna jag nämnt, utan även andra och slagit ihop dem för få ut det bästa av genren som möjligt. Hittills så har de lyckats bra. De har en bra grund att stå på och jag väntar ivrigt på fler nyheter om spelet framöver.

Spelet går att köpa på Steam för ungefär 315 riksdaler om ni är sugna på att prova.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Inaktiv

Inget spel har ännu kommit upp i samma episka kvalitet som D3 när det var som bäst med seasons osv.
Sen om folk tycker det är tråkigt nu flera år senare utan content på ett bra tag är irrelevant.
Ska man jämföra spel så får man göra det när det var som bäst imo.

Både Wolcen och PoE är underhållande men lååångt ifrån samma klass som D3 på sin peak.

Medlem

Alldeles för dyrt, spelar hellre PoE då


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Alldeles för dyrt, spelar hellre PoE då

300 spänn helt för dyrt?

Medlem

Ser ut att vara bättre tyngd i striderna nu, till och med bättre än D3.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Spelets utveckling har stora problem, vilket speglas i nuvarande betyg på steam.
Tycker Steam användaren "atom0s" förklarar det hela bra, saxat från hans Steam review:

---------------------
"I want this game to succeed, but so far that is just not happening. (Please understand before assuming I'm just crapping on the game, I have a lot of time invested into it on several accounts to assist with testing things pretty heavily.)

For those that just want a short answer; I cannot recommend this game currently.

I helped Kickstart this game back when it was still named Umbra. The vision of the game back then was such a different scope than what we have gotten to now, and not in a good way. The developers honestly became extremely lazy mid-development and just decided to start copying every other ARPG on the market rather than stick to their own style and promises. There are so many aspects to why this game is failing currently even though they have now rushed a beta together to try and save-face.

1. The developers pretty much completely ignore the community.

From the start, they had a website/forums where the initial place to report bugs and give feedback was. This started out ok for the first few months of development but slowly you could watch the forum become abandoned by the developers and team of the game. Massive bugs, exploits, glaring issues etc. all started going completely ignored. When I confronted the lead developer about this, he told me "we don't really bother with the forums anymore, we use the Steam community instead". Yes, he literally said that. No announcement or anything on the official site, or even just closing it down, they just let people shout into the void with their bug reports and feedback all of which was completely ignored still to this day. (There are massive bugs in this game that to this day still exist that are reported on the original forums.)

Soon after, they started doing the same with the Steam forums, becoming less and less active and less engaged in the community. And again, it turned into a new place to be, Discord. Where they hardly ever talk, and never listen to the feedback.

2. They abandoned their own game in favor of copying other ARPGs.

During the alpha, the game was focused on being a unique experience for an ARPG while still having the traditional aspects you come to expect in one. This was going pretty solid for a while, we got fairly regular updates with some various new features to check out. However, this suddenly changed when massive changes happened in the team where people were fired/laid off to a point where there was only like 2 people left on the team. We got very little information about what was going on and we got a new update that basically broke the entire game for a while.

They shifted focus on their original ideas at this point to basically just stay afloat. The original alpha act 1 was scrapped and was replaced with a very lacking piece of content. Then some new hires were added and more promises began rolling in.

Fast forward to a few months ago, they completely ditched the entire game. They gave up on their own concepts and ideas, and instead completely copied Diablo 3, in almost every possible aspect. They redid everything, but used all of Diablo's ideas instead of being original and having their own game. You logged into this new alpha and were presented with a new title screen copied exactly from Diablo. The entire game mode available at this point was Diablo inspired. Skills, graphics, animations, loot, etc. were all redone to be more like existing ARPGs. The entire skill tree system was disabled in favor of a 'revamp' which turned into a clone of PoE with very minimal unique parts. New mobs were added that were literal copies of Diablo mobs (models look exactly like D3 things (ie the Butcher), the mob skills were clones of things from Diablo, etc.)

3. Massive game breaking bugs still exist, to this day.

There are a lot of massive bugs in this game that have been there since day one. These bugs have been reported multiple times across all mediums (official forums, official bug reporting setup, official Steam community and the official Discord) all of which just got ignored or simply deemed 'unfixable'.

There is a huge bug due to how the world loads because the developers do not understand how to properly handle thread synchronization. This game loads various aspects of the world during a loading screen in different threads. All fine and great for optimization, however they have no locking or syncing mechanisms in place to deal with the order things complete or when the game assumes it's ready. This means there is chance every single time you hit a loading screen that you will fall through the floor.

Here is a quote from one of the developers from a pm I had with on Discord. This was me reiterating the issue of falling through the floors in the game. (This convo was back at the beginning of the year when they released the Diablo 3 clone version of the alpha.)

"There might be, CryEngine have a worker thread system to run some things away from the main thread. But tbh, we'r a small team and we'r making such an ambitious game (ARPG are hard..... so many game mechanics & systems... it's great and horrible at the same time as a programmer ^^) that I don't think we'll have time to take a look into this before release"

I'm not trying to out a developer or have any ill-will towards them, but this is a huge problem that wasn't new. It's been in the game from the start and is still there now. You can also cause this bug to happen in other ways by running against walls and other jagged surfaces that are blocking like walls. Eventually you will start to slowly fall into the floor, causing the camera to go absolutely insane while moving. Soon enough you'll fall through the floor or your position will never correct itself until you restart the game.

There are other massive bugs like this in the game too. Such as loot drops falling through the floor or landing up in unreachable places. Potions not reacting properly on the current 'tick' of the game, causing you to die because it'll trigger the cooldown but not heal you until the next tick and so on. This are massive glaring problems in an ARPG that are not going to fly when a lot more people start playing and finding the same problems.

---

I really want this game to succeed. We need more ARPGs to exist and help continue to push the genre forward, but right now Wolcen is not that special thing it once was when they first announced it.

Right now, it feels more like a beta test of an unannounced Diablo 3 clone made by fans.

I do not recommend this game for the time being. I highly recommend people save their money until the Wolcen team really gets back into their own grove and starts making their own game.

To the developer I talked with, I'm sure you'll see my name and recognize me based on our in depth chat. I mean no ill-will towards you or the team. I want this game to be amazing. But for me, your current direction is not one I feel is going to make this game popular or successful outside of a small niche of people. Please take a step back and realize copying Diablo is not how to make a successful ARPG."

Medlem

Path of Exile ohotat på tronen, en d3 klon mer eller mindre gör ingen skillnad.

Medlem

Det ser intressant ut, men jag väntar nog till dess att det släpps som ett "färdigt" spel.

Medlem

Grafiskt var det riktigt snyggt, så men även det som skrevs säger att detta kan bli något bra! Så tack för detta, visste inget om det här förrens idag?!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skribent

Combat såg ju riktigt nice ut! Värt att hålla ett öga på, tack för tips!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Inaktiv
Skrivet av kayl:

Path of Exile ohotat på tronen, en d3 klon mer eller mindre gör ingen skillnad.

Inte så svårt att vara populärt om man är F2P liksom PoE är ett helt okej spel enbart för att det är F2P.
Hade personligen inte ens testat det om det kostat som ett riktigt spel. Tror det är generellt för spelarbasen

Medlem

Vill man ha ett bra ARPG så kör man Grim Dawn. Ingen DRM, ingen bullshit.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Inte så svårt att vara populärt om man är F2P liksom PoE är ett helt okej spel enbart för att det är F2P.
Hade personligen inte ens testat det om det kostat som ett riktigt spel. Tror det är generellt för spelarbasen

Pratade inte om popularitet...

Inaktiv

@kayl:

Var pratade du om då? Bästa spelet rent innehållsmässigt, designmässigt osv? För då stämmer det ju verkligen inte alls.
Kan ge dig popularitet men inte mer än det

Medlem

Här kommer rättstavingspolisen.. Lords of "mayham"?? Mayhem stavas det. Det står till och med i loggan, ändå lyckas skribenten gång på gång skiva fel =p

Medlem

Kollat lite på när en på jobbet spelat, det finns säkert några sjysta funktioner, men annars vet jag inte, spelar man alltid bara en liten bana som man kommer till via den där hubben? Det lät på polaren som att det fanns en kampanj men den var avstängd?

Skrivet av anon_326725:

Inte så svårt att vara populärt om man är F2P liksom PoE är ett helt okej spel enbart för att det är F2P.
Hade personligen inte ens testat det om det kostat som ett riktigt spel. Tror det är generellt för spelarbasen

Fast detta ser ju sämre ut OCH kostar pengar? Jag har spelat många arpgn och har inga problem med att betala för dom. Hade kunnat betala för poe med så som jag betalade för Torchlight 2 och Grim Dawn t ex. Men detta kanske blir asnice när det kommer ur early access, man får väl se.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av PontusT:

Här kommer rättstavingspolisen.. Lords of "mayham"?? Mayhem stavas det. Det står till och med i loggan, ändå lyckas skribenten gång på gång skiva fel =p

Heh, ops.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

https://www.g2a.com/wolcen-lords-of-mayhem-steam-gift-europe-...
209sek om man vill spara en hunka och inte gå direkt via steam.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

@kayl:

Var pratade du om då? Bästa spelet rent innehållsmässigt, designmässigt osv? För då stämmer det ju verkligen inte alls.
Kan ge dig popularitet men inte mer än det

Jag äger d3 och har lirat både d3 och poe. Jag vill inte säga att ett spel är bättre än det andra då det skiljer sej så mycket från varandra. Personligen tycker jag bättre om poe då jag känner mer likhet till d2 i det spelet då man bygger sin gubbe efter en skill man valt att bygga efter och inte blir tvingad att byta hela tiden. Jag är väl lat men det var det som jag tyckte om i d2, välja en skill å sen bara plåga musknappen med miljarder tryck utan större tankeverksamhet 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Kollat lite på när en på jobbet spelat, det finns säkert några sjysta funktioner, men annars vet jag inte, spelar man alltid bara en liten bana som man kommer till via den där hubben? Det lät på polaren som att det fanns en kampanj men den var avstängd?

Precis. En kampanj finns/är på gång, men under betan fick man bara testa på spelets "end game". En variant av Diablo's och POE's rifts och kartor. Finns ingen story eller så här heller. Tanken är att man ska få testa gameplay som blev rejält ändrat från den tidigare versionen, och ge feedback.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Om du jämför spelet med Grim Dawn istället, vad är det för likheter och skillnader och hur står sig spelet då? Jag som nyligen har spelat igenom GD känner att det blir lätt för mycket samma om det inte är större skillnader. Främst i miljöer och story men också i skills.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Blir det multiplayer eller är det enbart single?


signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K with NZXT X73 360mm - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
Acer Nitro XV322UX IPS 270hz 1440p - AOC CQ32G1 144hz 1440p
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Medlem
Skrivet av donniedarko:

Blir det multiplayer eller är det enbart single?

Dom hade en mp beta för några månader sen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Moderator | Testpilot
Skrivet av donniedarko:

Blir det multiplayer eller är det enbart single?

Skrivet av Seraium:

Dom hade en mp beta för några månader sen.

Det finns multiplayer nu, och kommer göra vid release


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

@uberpwnage2.0: Om du jämför spelet med Grim Dawn istället, vad är det för likheter och skillnader och hur står sig spelet då? Jag som nyligen har spelat igenom GD känner att det blir lätt för mycket samma om det inte är större skillnader. Främst i miljöer och story men också i skills.

Gällande miljöer är det svårt att säga då man är begränsad till ett litet område i den här beta-fasen. Områdena man fick besöka när man sprang igenom "portalerna" var väl sådär. Standard fantasy med grottor, skogar, berg och lite annat. Jag kände inte att det var något just då som stod ut. Men dessa områden är random genererade också, så det finns en möjlighet att det blir mer variation i kampanjen, samt att mer "biomes" läggs till för endgame-content också.

Likheterna med Grim Dawn är ganska liten, tyvärr. Titan Quest och Grim Dawn är två spel som står mig nära och överlag står de rätt så ensamt i ett hörn i ARPG-genren. De har sin unika spin på saker och ting som ingen annan ens kommer nära. Försöker inte säga att det är bästa spelen, men mer bara att det inte riktigt finns något som ger samma känsla eller gameplay-system.

Med det sagt, skills i Wolcen är en blandning mellan PoE och Diablo III. Du får dessa som drops eller som belöning från en quest. Du kan sedan uppgradera dessa och ge dem olika bonusar likt hur du kan modifiera en skill i Diablo III. Exempelvis kanske du kan göra så att en attack går från physical till lightning damage, att din eld attack exploderar för extra skada osv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har haft detta spel liggandes i steam library i flera år nu. Tror jag köpte det billigt nån gång 2015?2016?

Utvecklingstakten har varit extremt långsam, skulle verkligen inte rekommendera att någon köper detta spel innan det finns någon sorts release version, om någon sådan någonsin kommer.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cirdane:

Har haft detta spel liggandes i steam library i flera år nu. Tror jag köpte det billigt nån gång 2015?2016?

Utvecklingstakten har varit extremt långsam, skulle verkligen inte rekommendera att någon köper detta spel innan det finns någon sorts release version, om någon sådan någonsin kommer.

Det är sant att det varit under utveckling länge, men det börjar gå mot sitt slut nu faktiskt Tror inte ett exakt datum är satt, men mycket är färdigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gällande miljöer är det svårt att säga då man är begränsad till ett litet område i den här beta-fasen. Områdena man fick besöka när man sprang igenom "portalerna" var väl sådär. Standard fantasy med grottor, skogar, berg och lite annat. Jag kände inte att det var något just då som stod ut. Men dessa områden är random genererade också, så det finns en möjlighet att det blir mer variation i kampanjen, samt att mer "biomes" läggs till för endgame-content också.

Likheterna med Grim Dawn är ganska liten, tyvärr. Titan Quest och Grim Dawn är två spel som står mig nära och överlag står de rätt så ensamt i ett hörn i ARPG-genren. De har sin unika spin på saker och ting som ingen annan ens kommer nära. Försöker inte säga att det är bästa spelen, men mer bara att det inte riktigt finns något som ger samma känsla eller gameplay-system.

Med det sagt, skills i Wolcen är en blandning mellan PoE och Diablo III. Du får dessa som drops eller som belöning från en quest. Du kan sedan uppgradera dessa och ge dem olika bonusar likt hur du kan modifiera en skill i Diablo III. Exempelvis kanske du kan göra så att en attack går från physical till lightning damage, att din eld attack exploderar för extra skada osv.

Tackar så mycket för utförligt och informativt svar. Gällande likheten så är det för mig bättre om det inte är likt GD (trots att det är en av de bästa ARPG-titlarna jag spelat) då jag inte vill få känslan av att spela samma spel om igen... Jag kommer definitivt ta en titt på denna titel längre fram, men nu har jag mycket annat


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Moderator | Testpilot
Skrivet av conthox:

Tackar så mycket för utförligt och informativt svar. Gällande likheten så är det för mig bättre om det inte är likt GD (trots att det är en av de bästa ARPG-titlarna jag spelat) då jag inte vill få känslan av att spela samma spel om igen... Jag kommer definitivt ta en titt på denna titel längre fram, men nu har jag mycket annat

Ah! Ja spelet är inte likt GD på något sätt skulle jag säga annat än att det är i samma genre

Haha ja mycket annat... Jävla backlog.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

123
Skriv svar