Testpilot
The Division 2 (PC)

Har de slipat bort skavankerna från 1an?

Men först. MILJÖÖERNA! Åååhhhh! Det är en orgasm i detaljrikedom. Kollapsen av civilisationen har aldrig varit så snyggt att utforska.
Jag kommer på mig gång på gång på gång att utforska intressanta vackra platser eller att försöka ta mig in i intressanta byggnader långt innan nåt uppdrag tar mig dit. Många gånger vandrar jag helt åt skogen och får ett skott i pannan av höglevlade fiender för att jag ”gått vilse” med flit.

Inte nog med det. Samma ställe man redan utforskat kan vara bedårande vackert i regn , sol , dimma eller mörker. Dessa skiftningar gör att spelet skiftar väldigt. Ytterst få spel gör detta bra , Witcher 3 är ett av de få som har samma klass på dag/natt & väder och vind.

Att utforska är också belönande , du hittar material och kistor med vapen på de mest obskyra ställen. Låsta förråd och annat godis finns i parti och minut om man ger sig tiden att utforska.

Jag minns att jag berömde Avalanche med Mad Max att de skapat vissa helt unika areor som inte upprepades nån annanstans.

I Division 2 kör man många uppdrag i helt unika miljöer som är grymt läckra. Många av gatorna är också ypperligt unika och med roliga detaljer att upptäcka.

Inte nog med att allt är snyggt i spelet , det flyter på som en dröm trots vissa smärre problem med buggar och konstiga fps tapp. Desssa märks mer i spelet eftersom man blir bortskämd med hur bra det flyter då spelet rullar på normalt.
För mig har vissa speltillfällen varit en fest av buggar där texturer inte laddats in i vissa inomhus/underjordsmiljöer , medan andra dagar har jag kunnat spela i timmar med mjukt och fint flyt utan minsta grafikbugg eller hack.

En annan sak de utvecklat sedan första spelet är att nu känner man sig inte alls lika tvungen att spela multiplayer. De trycker inte på dig krav att du skall spela med andra. Visst finns möjligheten hela tiden i bakgrunden och du får notiser om att folk i närheten söker support.
Det är dock i bakgrunden och du kan springa runt och vara hur mycket enstöring som helst och för mig kändes det skönt.

Det är imponerande är hur mycket som egentligen finns att göra , det är verkligen fullt av aktivitet runt omkring dig i världen. Nästan lika galet som i Farcry 5 / New dawn. Npc karaktärerna krigar för fullt och världen är levande med fåglar och djur som springer runt i de överväxta efter apokalypsen-miljöerna.
Detta blir verkligen uppenbart då du tar dig till level 30 och börjar med ”endgame”. Jag är faktiskt väldigt imponerad över hur mycket det finns att göra och hur levande världen blir då det pågår inbördeskrig i alla hörn och kanter.

Loot loot loot , oj oj du blir strösslad med smaskiga belöningar oavsett om du kör uppdrag eller bara utforskar , det dräller av saker att välja mellan och du har massor av bonusar att välja på då du spelar. Just nu finns det 3 val av inriktningar och dessa är.
Marksman , Demolitionist , Survivalist.

Men inte nog med det , man kan bygga sin utrustning väldigt varierande då alla delar har olika skills som kan kombineras till grymma varianter.
Det får mig att tänka på spel som Diablo 3 , Path of Exile och Grim Dawn där man kan bygga vackra synergier av kaos , magi och explosioner på sin karaktär.

Nackdel är att menysystemet är ganska rörigt , det finns massor av menyer till de olika aktiviteterna du pysslar med och logiken är kanske inte självklar mellan dessa menyer.
Likaså visar en del val utropstecken att nåt nytt hänt varje gång du loggar in trots att inget hänt.

Största felet med menysystemet verkar dock vara att när man är i vissa undermenyer så sänker man sin burk, framerate kraschar till låga siffror. Nåt är åt fanders trasigt i bakgrunden.

En annan nackdel som de trots allt gjort bättre i spelet är att i grunden är ju spelet en loot-shooter så du slåss ju med samma varianter av vågor av fiender gång på gång. Som tur är tristessen inte lika uppenbar nu då det är mer variation på fiender och de kräver inte lika många skott.

Denna recension är grundad på att levla till 30 plus en helg med kul i endgame Tier 1 där det just nu sker stora förändringar och det kommer uppdateringar varje vecka.

The Division 2
4
Mycket bra
+
Miljöerna , ljuset , detaljrikedomen, grafikporr!
+
Grymt bra flyt på alla datorer utan stora tekniska problem vid släpp av spelet
+
Veritabel explosion av prylar att plocka på sig
+
Massor av saker att göra
+
Utvecklarna kommunicerar ofta och bra info med vad som händer med spelet
-
Borde ha mer uppdrag som inte är vågor av fiender
-
Rörigt menysystem
-
Skills/Egenskaper & Synergier som inte fungerar pga buggar
-
Man fastnar fortfarande i terrängen vilket är dödligt i strider
Det här betyder betygen på FZ
Gen
Medlem

Bra recension! Lätt snyggaste spelet just nu men tycker personligen inte menysystemet är speciellt krångligt och går lätt att navigera runt i med WASD och Space vilket är riktigt trevligt.

Testpilot
Skrivet av Gen:

Bra recension! Lätt snyggaste spelet just nu men tycker personligen inte menysystemet är speciellt krångligt och går lätt att navigera runt i med WASD och Space vilket är riktigt trevligt.

Mest att klickar man M så finns det undermenyer där du kan se uppdrag och annat.
Sen kan man klicka ESCape så får man upp andra undermenyer där du också ser uppdrag men på ett annat vis och med annan funktionalitet.

Sen kan man inte gå in i grafikoptions eller ändra sådant utan att först logga ut ur spelet och sen ändra , logga tillbaka och se sitt resultat , se att det sket sig, logga ut igen osv. Bökigt menysystem helt enkelt.

Gen
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Sen kan man inte gå in i grafikoptions eller ändra sådant utan att först logga ut ur spelet och sen ändra , logga tillbaka och se sitt resultat , se att det sket sig, logga ut igen osv. Bökigt menysystem helt enkelt.

Jag hade nog inte skyllt det där med att om man ändrar något i grafikinställningarna så måste man starta om spelet på "bökigt menysystem" utan på 3D motorn Det där varierar ju väldigt mycket beroende på spel, tex i Shadow of the Tomb Raider kan du ändra alla inställningar utan att starta om spelet, samma gäller BFV om jag inte minns fel (förutom DX11 <-> DX12 som kräver omstart) medan spel som TD2 eller AC:Odyssey kräver omstart av klienten för en del inställningar.

Testpilot
Skrivet av Gen:

Jag hade nog inte skyllt det där med att om man ändrar något i grafikinställningarna så måste man starta om spelet på "bökigt menysystem" utan på 3D motorn Det där varierar ju väldigt mycket beroende på spel, tex i Shadow of the Tomb Raider kan du ändra alla inställningar utan att starta om spelet, samma gäller BFV om jag inte minns fel (förutom DX11 <-> DX12 som kräver omstart) medan spel som TD2 eller AC:Odyssey kräver omstart av klienten för en del inställningar.

Jag uttryckte mig lite dåligt och otydligt kom jag på i efterhand. Jag förstår det du säger såklart att det skiljer ju på grafikmotorer vad man kan göra och att ladda om spelet då man ändrar nåt har jag full förståelse för. Men att behöva se på "logging off" x antal sekunder då man vill in i grafikmenyn stör mig.

Skall förtydliga mitt föregående inlägg. Map menyn har samma funktioner att se uppdrag och mål men man ser inte dem på samma sätt som ESC menyn och vissa val går inte att göra i den ena som går i den andra menyn. (ESC vs Map). Det ger ett rörigt intryck att dela upp valen på 2 olika menyalternativ. Det 3 valet är att "logga ut" och komma till inloggningsmenyn där man då har grafiksettings / keybinds och annat.

Gen
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag uttryckte mig lite dåligt och otydligt kom jag på i efterhand. Jag förstår det du säger såklart att det skiljer ju på grafikmotorer vad man kan göra och att ladda om spelet då man ändrar nåt har jag full förståelse för. Men att behöva se på "logging off" x antal sekunder då man vill in i grafikmenyn stör mig.

Skall förtydliga mitt föregående inlägg. Map menyn har samma funktioner att se uppdrag och mål men man ser inte dem på samma sätt som ESC menyn och vissa val går inte att göra i den ena som går i den andra menyn. (ESC vs Map). Det ger ett rörigt intryck att dela upp valen på 2 olika menyalternativ. Det 3 valet är att "logga ut" och komma till inloggningsmenyn där man då har grafiksettings / keybinds och annat.

Ja, "Logging off" är lite seg, igår när jag skulle stänga av spelet så fick jag först "Connecting" en bra stund och sedan började % laddningen snurra tills jag kunde stänga av spelet.

Medlem
Skrivet av Gen:

Ja, "Logging off" är lite seg, igår när jag skulle stänga av spelet så fick jag först "Connecting" en bra stund och sedan började % laddningen snurra tills jag kunde stänga av spelet.

Tips: Skriv /quit i chatten så slipper ni det där.

Men kan inte annat än att hålla med om att menyerna är under all kritik. Att trycka på "F" i en meny kan vara nåt helt annat i en annan...

Men inga menyer i världen kan få mig att inte uppskatta världen man springer runt i.

Gen
Medlem
Skrivet av cear:

Tips: Skriv /quit i chatten så slipper ni det där.

Men kan inte annat än att hålla med om att menyerna är under all kritik. Att trycka på "F" i en meny kan vara nåt helt annat i en annan...

Men inga menyer i världen kan få mig att inte uppskatta världen man springer runt i.

Haha okej, det måste jag testa.

Medlem

Kör man det även i 4K med HDR på en Oled kan jag säga det är Galet snyggt. Bland det bästa jag sett.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag uttryckte mig lite dåligt och otydligt kom jag på i efterhand. Jag förstår det du säger såklart att det skiljer ju på grafikmotorer vad man kan göra och att ladda om spelet då man ändrar nåt har jag full förståelse för. Men att behöva se på "logging off" x antal sekunder då man vill in i grafikmenyn stör mig.

Skall förtydliga mitt föregående inlägg. Map menyn har samma funktioner att se uppdrag och mål men man ser inte dem på samma sätt som ESC menyn och vissa val går inte att göra i den ena som går i den andra menyn. (ESC vs Map). Det ger ett rörigt intryck att dela upp valen på 2 olika menyalternativ. Det 3 valet är att "logga ut" och komma till inloggningsmenyn där man då har grafiksettings / keybinds och annat.

Man behöver inte logga off för att gå in i grafikmenyn, eller nån annan meny heller för den delen.
Du har ju settings direkt när du trycker escape.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Testpilot
Skrivet av Snabeltorsk:

Man behöver inte logga off för att gå in i grafikmenyn, eller nån annan meny heller för den delen.
Du har ju settings direkt när du trycker escape.

Jag trodde inte det var sant, sen kollade jag och tametusan fanns det settings där med. Det befäster min åsikt att jag tycker menyerna är röriga eftersom jag totalmissade den saken (Eller så kanske behövs bättre styrka på mina glasögon) haha.

Medlem

Någon som spelar detta på ps4 och tycker det är värt köp?

SoL
Medlem

Sjukt jäkla snyggt spel o roligt som fan! Håller med om nackdelarna om menyn och terrängen.

Men det största minuset enligt mig är SÄMRE LJUD än första Division på vapnen, dom känns inte alls lika kraftfulla.. har påpekat det ganska mycket men jag verkar va ensam om att tycka det också..

Medlem

Har inte köpt TD2 än(spelade betan), men varför kunde de inte göra ett menysystem optimerat för en dator? Hatar känslan av konsolifierat. De menyerna vill jag ha på min ps4a och inte på datorn.

Blir nog ett köp här i slutet av månaden!

Medlem

Efter ett tag lär man ju sig menyerna så nu går det snabbt och smidigt att bläddra igenom allt och sin loot
Kör spelet själv med 2k och hdr på en 31,5" är så förbannat snyggt att jag springer in i lyktstolpar så jag blir ett lätt byte för fiender

Världen är ju mycket mer levande, skönt att se npc hjälpa till. Sen tycker jag det är kul man får meddelande när en spelare behöver hjälp. Hae hoppar in ett par ggr och hjälpt.

Gen
Medlem
Skrivet av LARRYLUKE:

Har inte köpt TD2 än(spelade betan), men varför kunde de inte göra ett menysystem optimerat för en dator? Hatar känslan av konsolifierat. De menyerna vill jag ha på min ps4a och inte på datorn.

Blir nog ett köp här i slutet av månaden!

Jag verkar rätt så ensam om att tycka att de är supersmidiga och lätta att använda Jag använder inte musen alls utan navigerar med WASD och Space/Esc.

Testpilot
Skrivet av AxxT:

Efter ett tag lär man ju sig menyerna så nu går det snabbt och smidigt att bläddra igenom allt och sin loot
Kör spelet själv med 2k och hdr på en 31,5" är så förbannat snyggt att jag springer in i lyktstolpar så jag blir ett lätt byte för fiender

Världen är ju mycket mer levande, skönt att se npc hjälpa till. Sen tycker jag det är kul man får meddelande när en spelare behöver hjälp. Hae hoppar in ett par ggr och hjälpt.

Haha jag vet hur det känns. Man spanar in nåt grymt snyggt och springer i sidled och boom har man kutat rakt in i en fiendepatrull som raskt piskar skiten ur en
Det var speciellt läskigt då man levlade 1-30. Jag sprang ofta in i areor där fienderna sköt 1-2 skott så var man död.

Skägg.
10 Chambers

Håller med om att det är riktigt snyggt. Vi bråkar på redaktionen där vissa tycker att grafiken är själlös men jag håller verkligen inte med. Snyggaste stadsgraffen på år och dar.


signatur
Medlem

Jag tycker att spela solo är tuffare i 2:an , pga av det förbättrade flankeringen. Fast, så mycket mera intelligenta fiender nu än är, så förekommer en del "um, fattar han inte att jag står o skjuter på honom"?
Dessutom ångrar jag konsol köpet (PS4) - hur jag än ställer in känsligheten, tycker jag att jag dör onödigt ofta pga av hur jag (inte) siktar när det hettar till; detta problem hade jag inte på PC (beta). Fast, jag kunde ha tänkt mig detta, jag lirade ettan ju på båda PC och PS4.... (men 1:an var bättre med kontroller? eller är det bara dåligt minne?)

Annars - ja, spelet är kul och välgjort

Medlem

Har även märkt att dem slås mycket mer med varandra, fiender alltså .
Helt plötsligt kan man hamna i värsta fighten , men där några av springer därifrån, rädda eller för hämta backup. Har ju även hänt att ens Outpost går dit och tar hand om problemet, så jag kan fortsätta med min mission.
Jag lever mig verkligen in i spel världen och skapar egna historier medans jag spelar. Och lyssnar på alla mobil samtal samt hologram.
Jag tom byter kläder på min gubbe när det regnar, soligt osv kul grej för inte se lika dan ut hela tiden ..

Sen undrar jag om season pass.
Får alla verkligen all det som ingår gratis?
Vad jag har läst..
Men att de som köper det får spela det ngn veckor innan och får tillgång till "en förmåga?" direkt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Håller med om att det är riktigt snyggt. Vi bråkar på redaktionen där vissa tycker att grafiken är själlös men jag håller verkligen inte med. Snyggaste stadsgraffen på år och dar.

Va?,. själlös? Läxa upp dina kollegor "grafiken" vad man nu menar med det är bland det snyggaste och mest stämmningsfulla jag sett, efter jag konstaterat det så har jag blivit sjukt imponerad när jag sett jämförelser från fans som postat samma vinklar från samma ställen i Wahsington. Oväder och natt finns det inget som slår i stämmning. Själlös, den som säger det är slällös eller har inte spelat det alls..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Dessutom, innan man sätter betyg så bör man nog klarat tidal basin
Ligger på 90 timmar och är i wt2. Har njutit varje timme. Sjukt värt spel pengar/timme enligt mig. Antar att jag kommer få ut minst lika mycket innan jag tröttnar och förmodligen mycket mer. Och om inte så är 90 timmar helt ok. Kan inte minnas något annat spel förutom rdr2 senate året som gett mig det nöjet.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Dessutom, innan man sätter betyg så bör man nog klarat tidal basin
Ligger på 90 timmar och är i wt2. Har njutit varje timme. Sjukt värt spel pengar/timme enligt mig. Antar att jag kommer få ut minst lika mycket innan jag tröttnar och förmodligen mycket mer. Och om inte så är 90 timmar helt ok. Kan inte minnas något annat spel förutom rdr2 senate året som gett mig det nöjet.

Jävlar, vad har du gjort ?
DZ och conflict ?
Är WT4, snart 5. Kört typ 2 timmar DZ och ett par matcher conflict inte mer, speltid totalt ca 35 timmar.
När jag är WT5 däremot, då blir det DZ för hela slanten

...Sorry snackade skit, var inne och spelade just. 56 timmar spelade. Men nu har jag bara tidal basin kvar, sedan WT5

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Jävlar, vad har du gjort ?
DZ och conflict ?
Är WT4, snart 5. Kört typ 2 timmar DZ och ett par matcher conflict inte mer, speltid totalt ca 35 timmar.
När jag är WT5 däremot, då blir det DZ för hela slanten

...Sorry snackade skit, var inne och spelade just. 56 timmar spelade. Men nu har jag bara tidal basin kvar, sedan WT5

Bara det att 21 timmar har försvunnit ur ditt medvetande är ett ganska bra betyg. 😉


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Måste instämma med titeln. Spelet e inte bara skitsnyggt det är så fantastiskt underbart, älskar atmosfären och skiften med väder och tid på dygnet. Det enda jag har att invända mot detta är att när det blir kväll kan det vara svårt att uppleva alla saker som finns runt om kring en. Men så e det ju irl med

Sen bara ens game kan i te mi. Ad ett spel med så mycket att göra. Ja jag vet att man kör samma områden och quest men de e ju inte samma bara samma miljö. Har i te haft tid att vara i DZ ännu men det kommer vi ”Fjädrar” spelar ihop på onsdagar och då kommer vi nog att köra e hel del DZ. Ser dock fram emot 8 manna raid instanser för att ytterligare få en ny nivå på spelet. Tror om jag förstår mekaniken om dessa att det kommer att krävas en hem del samarbete inom gruppen / grupperna för att ens ha möjlighet att klara av dessa instanser.

Bra jobbat Massive som hett oss ett spel som kommer att hålla länge.

Medlem

Tycker framförallt att miljöerna är väldigt stämningsfulla och fyllda med saker. Allt från grafitti till text, notisar, lappar etc man kan läsa med. Att det skiljer sig stor mellan olika väderlekar och dag/natt cykeln gör spelet väldigt bra.

Medlem

Kan man spela detta i Singleplayer?

Testpilot
Skrivet av OddGreen:

Kan man spela detta i Singleplayer?

Absolut! det funkar fint. Det är först vid endgame grejer som man känner att det behövs multiplay.

Medlem

Om det finns en klan på PC man kan joina så heter jag "WalterBishoper"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Walter Bishop:

Om det finns en klan på PC man kan joina så heter jag "WalterBishoper"

Finns trådar om det i forumet

UndanFörPundarn - Svensk division 2 klan rekryterar här.
Geeks har en egen klan här. Du får skriva och fråga om det finns plats.

Lycka till!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

12
Skriv svar