Recension – The Division 2 (2 av 2)

Medlem

Det är riktigt nice har typ 315 timmar nu men ska tilläggas att det förmodligen hade varit 400++ ngt om det inte hade varit för att looten känns som den är i beta stadie och mer eller mindre är en hel remake på g, förstår att det missas lite små grejer men när det ändras såhär mycket så är det ganska solklart att dom inte haft en tillräcklig test av någon gear alls. Med det sagt dock så är det nog ingen nackdel om man tar upp spelet nu och inte stressar upp till max level för då kommer det inte kännas av innan dom är nöjda med grunden på gear iallfall.

Medlem

vart är satsningen på endgame? det finns inget endgame i div2. exoticvapen är värdelösa (uppgraderade min chatterbox från 490 till 500 för sjukt jobbiga mats och den rollade till sämre dps, vilket skämt!) gröna setdelar värdelösa. det här spelet är sämre än ettan och det var inte ens bra.

Inaktiv
Skrivet av jamorro:

vart är satsningen på endgame? det finns inget endgame i div2. exoticvapen är värdelösa (uppgraderade min chatterbox från 490 till 500 för sjukt jobbiga mats och den rollade till sämre dps, vilket skämt!) gröna setdelar värdelösa. det här spelet är sämre än ettan och det var inte ens bra.

Ettan var bra och tvåan är ännu bättre.
Exotics är bra som komplement till ditt main-vapen.
En annorlunda design som kanske inte är helt optimal.

Spelet släpptes för en månad sedan.
8manna-raid är på väg men tills dess har vi invaded missions och strongholds varje vecka.

Det finns även occupied dark zone där man kan farma hur mycket gear som helst i princip.

Samla alla hunter-masker? Massa grejer att samla på osv

Fast i slutändan kanske spelet inte är för dig helt enkelt? Alla kan inte gilla samma

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Ettan var bra och tvåan är ännu bättre.
Exotics är bra som komplement till ditt main-vapen.
En annorlunda design som kanske inte är helt optimal.

Spelet släpptes för en månad sedan.
8manna-raid är på väg men tills dess har vi invaded missions och strongholds varje vecka.

Det finns även occupied dark zone där man kan farma hur mycket gear som helst i princip.

Samla alla hunter-masker? Massa grejer att samla på osv

Fast i slutändan kanske spelet inte är för dig helt enkelt? Alla kan inte gilla samma

maskerna tar väl max 2 dagar att fixa om man nu vill det? springa igenom samma stronghold och instancer är en ren RNG shit fest med loot du måste recalibrate för att om ens då få en upgrade. dom bästa modsen i spelet är low level mods, spelare gör nya karaktärer för att farma dom och skicka till sina mains.

vart finns satsningen på att locka kvar folk? det finns ingenting. du kan få samma loot ifrån en crap fiende downtown som en stronghold boss. detta spel behöver fixed loot från bossar och strongholds, detta spel behöver ranked pvp arena/ladder med unika rewards.

detta spel behöver nånting som får folk att vilja fortsätta spela. tyvärr failade the division än en gång. att dom aldrig lär sig.

Inaktiv
Skrivet av jamorro:

tyvärr failade the division än en gång. att dom aldrig lär sig.

Håller inte alls med. Vissa saker de kunde gjort bättre från start men som de håller på att fixa. Det är ett riktigt bra spel som blir bättre för varje fix

Medlem

Jag är lite nyfiken på varför det inte går att få tag på till PC i de flesta butiker längre. Kör man en prisjakt/pricerunner så är det 3 butiker som listar den, varav två som inte har den i lager och den sista som digital download.
Tror aldrig att jag sett något liknande förut...eller har den egentliga försäljningen dragits tillbaka till enbart Uplay?

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag är lite nyfiken på varför det inte går att få tag på till PC i de flesta butiker längre. Kör man en prisjakt/pricerunner så är det 3 butiker som listar den, varav två som inte har den i lager och den sista som digital download.
Tror aldrig att jag sett något liknande förut...eller har den egentliga försäljningen dragits tillbaka till enbart Uplay?

Ja, det där låter ju jvl mystiskt. Hoppas det inte blir för mycket med bonussystem och allt annat de bygger upp. Deras nya "nycklar" osv...

Jag gjorde ett test med att beställa på Uplay en fysisk utgåva av Far cry new dawn till släppdatum. Med alla rabatter och frakt med UPS(Gratis) kanske jag sparade (faktiskt) en svensk hundring. Jag fick meddelande när spelet lämnade Paris, sedan var det i Tyskland, i Sverige och framme med UPS vid dörren på släppdagen. Jag var förvånad över att logistiken faktiskt funkade så bra.

Men detta var ju bara ett test på ett fysiskt spel. Jag tänkte att de små slantarna kan jag väl förlora om det blir fel. Det var ju mest för att se om all reklam man får från Ubisoft/Uplay när man registrerat sig verkligen funkar.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Jag är lite nyfiken på varför det inte går att få tag på till PC i de flesta butiker längre. Kör man en prisjakt/pricerunner så är det 3 butiker som listar den, varav två som inte har den i lager och den sista som digital download.
Tror aldrig att jag sett något liknande förut...eller har den egentliga försäljningen dragits tillbaka till enbart Uplay?

Varför köpa i butik när det är billigare och smidigare att köpa genom uplay?

Medlem

+Endgame imponerar.... Ursäkta men vilket endgame? Nu först har raiden kommit, allt annat "endgame" är bara att grinda gear till just denna raid egentligen. Alla gröna set i spelet som ska vara kraftfullast i spelet är ett skämt. Finns ingen anledning att köra dom över vanliga gula. Det finns alldeles för få exotiska vapen i spelet. Specialisations är också dom konstiga då dom inte specialiserar sig på något egentligen. Både heal och dps i samma träd, tank och dps i ett annat. I nuläget finns ingen anledning att köra annat än ren damage egentligen då alla har heals till sig själv i vilket fall. Plus att spelare dör på en halv sekund så man hinner inte heala ändå på högre svårighetsgrad. Crafting systemet fyller väldigt liten funktion då allt är nästan är random....

Edit : Jag gillar spelet, men det behöver en hel del tillägg och tweaks innan det är där det borde.

Edit 2 : Raiden som släpptes nyss har ingen matchmaking, så om du inte har 7 polare att bjuda in så kan du inte joina den alls. GG


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

@anon_326725: Ett inköpsställe -> ett pris -> ingen konkurrens.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Varför köpa i butik när det är billigare och smidigare att köpa genom uplay?

Jasså? Men det är ju svårt att bevisa motsatsen när allt är digitalt idag.
Division 1 kostade mig 300:- för 2 spel på inet.se sommaren 2016, det ena till mig och den andra till en kompis. Vi körde den i ca 140h med en bristfällig story så var det ändå ett okej spel där Darkzone var höjdpunkten.

Så till mina helt ointressanta synpunkter på detta spel.
Testade tvåan gratis nu i helgen med samma person. Efter att ha gått igenom 2 zoner, nått level 10 efter 15 timmar så känns det här som ett steg bakåt, för mig iaf och för den jag spelade med. Division 2 är värt kanske 100:- på sin höjd för min del, med tanke på att man måste betala 400:- extra för att kunna ta del av sådana här lockelser.

Vad är sämre i tvåan enligt mig, och för mig är det vägen till det ni snackar här i tråden.
Att levla upp och känna att man betyder något, det är ju bara en stor hets på att loota igenom hela världen och deconstructa det man hittar.
- Att man sedan måste godkänna att man har deconstructat var nog det mest enerverande steget i dessa menyer jag varit med om samtidigt som det är en väntetid på denna sak.

- Att plocka mobiltelefoner känns helt meningslöst, även dessa Echo's som iofs är snygga men vad ger det, mer än ännu lite exp och ännu ett jävla utropstecken i ens UI. Och det märks då ingen här nämnt dessa hittills.

- Lootlådor överallt(253 items looted), en ryggsäck som ger en kritor eller allt möjligt, en tunna här med vatten, en låda där med skruvar för att inte tala om alla skitvapen och utrustning som bara är till för en sak, material till att crafta själv. Man får ju dessutom bara skräp i dessa samtidigt som man behöver dessa till sina "underhuggare" när man tagit över ett ställe som sedan "hyenor" tar över och så har vi ett kretslopp som är oändligt

-Det var ju ett system i ettan och ett nytt här men man märker att de förenklat och fördummat modd systemet när vissa moddar ger en färdigheter som inte alls känns logiska.

- Färdigheten Pulse, alltså vad är det här för skämt(jämfört med ettan) med tanke på hur skriptat detta spel är, vi laddar in 5 fiender, sen efter 20 sekunder då man har kvar en minut på cooldown då kommer de resterande 20 fienderna, värdelös funktion i tvåan.

-Kompisen var ju ganska kreativ i ettan då han upptäckte alla kartor vid låg level, det gick att göra utan att bli dödad då man kunde smyga igenom dessa utan att bli upptäckt, men nu i tvåan så kommer man inte ens in i en högre zon utan att bli dödad på fläcken så fort man står vid gränsen. "Snygg grafik"... men man vad gör det när man inte ser fiende, eller den "spawnnar" framför en för att man kommer nära.

- Eller detta kanske är ett plus men likväl heldumt gruppsystem, Gul pelare likamed en nyckel. Tar en upp den kan den andra använda den om man är i grupp och på helt olika ställen, funkar bra i dessa propaganda uppdrag Jag stod kvar vid megafonen, kompisen var bortanför huset för att fienden inte ville komma fram, sen när han hade dödat fiende och lootat så aktiverade jag...

-Att köra Darkzone, ja tyvärr så blev det inte något sådant då man inte kan knata in som i ettan utan man måste låsa upp en commander för det.

Sen säger folk att spelet är sjukt snyggt... Fastän jag har en 35tums 1440p skärm så tycker jag att det bara ser mer skitigt ut, som att man lagt in så mycket skit så att man inte ska upptäcka var fienden är. En råtta på 15 timmars speltid, när hela staden ser helt förjävlig ut. Och råddjur springandes mot mig när jag avfyrar vapen. Nä det här var inte trovärdigt alls.

När det är en skur då står vi stilla och det är som om inget har hänt:

Medlem

@Hajfena: Testade spelet under helgen. Ser ut som du kör på Ultrawide genom att kolla på dina screenshots. Du kan ställa in HUD:en som du vill. Skala den och placera den hur du känner för. Kudos till det, borde vara standard på exakt alla spel.

Medlem

@Freffo:
Tyvärr så verkar jag bli tvungen att avinstallera hela helvettes spelet nu för min SSD var helt full tack vare denna jävla dlc.
dlc eller vi tar hem hela spelet igen...? Aja, avinstallerat och börja om på nytt.

Först är hela The Division 2, 58GB på plats. Min dator säger 68GB ledigt. Sen försöker den installera 42 GB till men det slutar inte där för även om jag har 68GB ledigt när den börjar ta hem allt så hade jag bara 11GB ledigt när 60% var nere.

Ubisoft/Uplay har för fan ingen koll på att de bör tala om att man bör ha det dubbla ledigt för att detta ska fungera antagligen för att de kastar allt i en tempfil för att sedan installera.
Så ett rätt med att mecka sin HUD gör inte alla andra fel rätt med detta spel

Medlem

@Hajfena: Jag skaffade det då det kostade 30kr. Inga dlc installerade. För mig fungerar spelet... typ. Det har hänt några gånger att datorn har startats om då jag kör på DX12. Mina vänner har en hel lista med problem. Allt från att spelet fryser till att hela datorn går bananas efter att man spelat klart.

Ubisoft är tyvärr lite efter då det kommer till att låta sina utvecklare optimera spelen, speciellt till PC. Ubisoft alla spel på PC som jag äger har alltid krånglat, varit buggade och många gånger grafiskt nedgraderade. Låter trist för dig att inte kunna spela The Division 2 på grund av en sådan sak. Jag har ingen lösning på problemet heller. Spelen idag är löjligt stora, och undrar själv om de verkligen ska ta upp så mycket i lagring då det finns indie/AA utvecklare som verkligen gör allt för att göra kunder och spelare nöjda.

Kanske låter otacksam nu. Grejen är den att ett bolag som Ubisoft som enbart har en roll och det är att rulla ut fungerande spel till plattformar som de har lanserat spelen till ska fungera på de systemkrav som står beskrivet. De ska inte heller ljuga för sina kunder om screenshots och gameplay som inte är i närheten av det som lanseras(spelindustrin ska inte förknippas med snabbmatskedjor). Om så fallet är så låt spelutvecklarna få den tid som behövs för att göra mästerverk.

Medlem

Jag köpte också spelet för över en månad sedan för 29:- Bara att fortsätta från tidigare.
Det jag tyckte var konstigt var att uppdateringen verkade byta ut halva spelet, ganska sjukt att behöva ta hem nästan hela spelet för en patch, inget fel med det men då kan de väl skriva in sådant i Uplay klienten så man vet ur de gör sina uppdateringar annars känns de bara oseriösa.

Det löste sig med att avinstallera spelet helt och hållet, dagen efteråt installerade jag allting, full installation var 59.69GB i nedladdning, tar ett tag och sen blev det ca 63 GB på SSD nu, ungefär 5GB mer än innan. Jag spelar på Windows 7 och med dx 11 och har inga speciellt störande problem mer än det kan lagga till ibland, likaså för den jag spelar med.

Folk säger att Covid-19 gör detta spel intressantare och spännande, nej tyvärr, det här är ren magi och påhittat. Varför håller inte storyn, ja det är ju bara att loota lite mat i detta spel
Hur är det då tänkt att man ska spela Division 2?
Ett sätt är väl som jag antar de flesta spelar, maxa level, sen nöta på för att maxa sitt gear och sen nöta på igen och igen 30 gånger en och samma bana innan det perfekta kroppsskyddet eller vapnet droppar, allt annat loot är luft.

Lite intressant är hur Creative Director Julian Gerighty pratar om spelet 11 juni 2018

"This setting lays the groundwork for a compelling story based campaign" för att sen i nästa sekund växla till "tactical abilities", "When agents reach the end of the main campain" och "Raids coming to Division 2". Så varför lägga ner tid, energi, kreativitet, uppdrag, texturer, miljoner lootlådor på områden vi inte ska vara på då, jag bara undrar?
Själv spelar jag, upptäcka alla zoner, allt som går att göra i dessa zoner, leta hitta loota och försök finkamma område för område. Upptäcka den värld Massive Entertainment försöker ge mig.
För varför skulle de ha skapat allt om de inte vill att man ska genomsöka allt, att beundra det de designat är väl ett tecken på att man uppskattar världen?

För egen del är spelet klart när man upptäckt hela världen ME skapat, sen om det är kul kan man roa sig i DZ om det är kul där, men tvåan med 3 olika DZ och hur de ser ut känns märkliga, tom och utan känsla.
Att ta bort NPC från Safe House var bland det dummaste ME gjort. Det gäller även i de vanliga zonerna, de kunde lika gärna lagt in en rund cirkel på marken som man teleporterar till, hur kan något(en ensam dator) vara "safe" om ingen försvarar det...?

3 hela zoner hade jag kvar att loota då man blev lvl 30 i West Potamic Park. Foggy Bottom, West End och Judiciary Square är helt orörda om man försöker göra allt som finns i varenda zon, lite märkligt att Main mission uppdragen upp till lvl 30 fortfarande är max lvl 28. Tror till och med att ett lvl 26 vapen droppade av en boss i Judiciary Square?

Jag kan gå in på minus mer under en spoiler men det som sticker ut mest är nog det som hänt i södra delen av West Potamic Park(National Mall), hur gick det här till, vad orsakade detta, att båtar, bussar, träd ligger huller om buller, hur? Finns det något i detta spel som förklarar detta, eller slukhålen på vissa ställen(jordbävning?) det om något hade varit en historia.
Det är som att gå omkring i en tavla av Salvador Dalí om man ska försöka förstå hur allt har gått till i detta spel, inget fel på kreativiteten men en båt som plöjer sig fram genom mark och skog? Ta en tripp och besök den, en Restock och sen 10 lootlåder inom 30 meters avstånd, även en Echo mitt på promenadstråket.

Idag finns det inget bättre spel i denna klass och för 29 kr är det helt värt men en genomtänkt story och en bra bandesign är det absolut inte. När World of Loot består av 50% lootande, 25% vara i menyn och fixa med allt vad det innebär och sedan har vi spelet där mycket känns som copy paste.
+ Co-op det absolut bästa med detta spel, och teleportering till den man spelar med fungerar bättre än ettan
+ Ett stort plus att de har orkat försöka återskapa ett så stort område, en hel del kreativitet finns må jag säga.
+ De gula hänglåsen man kan skjuta sönder, ibland har det varit lite lurigt hur man öppnar en dörr

- Börjar med Skill Power(numera skill tier) vid lvl 12 upptäckte jag att det enda det gav var möjligheten att kunna ha en mod med högre siffra till sina färdigheter. Helt bortkastat och ger absolut ingenting. Spelet har inte talat om för mig vad det gör för nytta iaf! (kanske är annorlunda nu med WONY men jag kör på weapon damage och crit chance).
- Brand Set, 7 månader senare, samma värld, vi gör om allting... Alps summit Armament, Repair-skills/Skill Duration/Skill Haste Sen med Attributes som +1 Skill Tier, Status Effeckt, Repair-Skill, Skill Haste. Alltså, efter att ha sett folk spela solo på svåraste nivån och upptäckt att de har noll på dessa, så upptäckte jag själv att det här är en helt meningslös linje att gå, spelet går ut på att göra skada, och mycket skada, alltså fälla npc på npc, sen loota. Satsa 70% på rött eller mer sedan blått
- Hazard protection? Spelet talar inte om det så varför bry sig! Det bara kastar ut uppsättningar som inte säger mig något.
- Mask, varför inte ha magin på mössan eller kepsen istället för man använder ju ingen mask i Division 2, än en gång trovärdigheten om ett virus blir bara svagare och svagare.

- Näst intill alla banor, uppdrag är korridor, sitta bakom en betonggris eller liknande(spelet är designat sådant här, även talents som boostar skada genom detta), så världen är fri men allt är skriptat och det poppar upp gubbar framför låsta dörrar när man tar skydd bredvid dessa, så ibland har man blivit direkt dödad bara för att.
-Fokus på uppdragen, loota, döda fiende, loota, döda fiende, döda alla fiender gå runt leta loot, sen trigga nästa skript, låter det kul? Ja första gången är det kul.

- Loot, Telefoner (Comms Division)...
- Nokia Mobiltelefon från 1999, F STOP TRANSMISSION, håll in knappen F , håll in knappen F... Det här måste vara det mest enerverande saken i hela spelet. Först mobiltelefoner som har batterier i flera månader, sedan att de ligger utspritt och ingen annan hittar dessa. Sedan att de bara har ett monotont inspelat samtal. Sedan att Massive Entertainment tog en ide från första spelet som kunde utvecklats till något kul, informativt, ett nytt uppdrag till något så ofantligt meningslöst och förbannat störande. Tänk om en npc hade droppat en sådan tingest, sedan får man ledtrådar till ett uppdrag men kompetensen flög iväg någonstans bara för att man ska springa fram och plocka upp saker från marken, World of Loot.

- SHD Cache även det är ju loot, som kan ligga helt öppet och på alla möjlig ställen, jag skulle inte tro att den hade legat kvar i 7 månader helt öppet samtidigt som alla bilar är trasiga. Otroligt slarvigt placerade på kartan.
- ECHO var snyggt och intressant i ettan, men i tvåan är det bara irriterande, saknar betydelse, meningslöst för ens spelupplevelse och försvinner ju sedan inte från kartan när man väl upptäckt de. Här har de också slösat med utvecklingskostnader på skräp.
- Samla tavlor, haha va fan är det här, en hel tavla bredvid trasigt allting, nej inte det heller trovärdigt!

- När man kommer fram till ett "Monument" tryck H för att zooma in, oj, här var vi kreativa med kamera inzoomningen, slöseri med utvecklingstid.
-Agent in need of backup, kanske är bra eller jag vet inte, aldrig orkat bry mig. Eftersom spelet håller en i handen vad man än gör så varför inte göra ett uppdrag på hur man kunde hjälpa en agent?
-Friendly Controlpoint Detected, lite irriterande med alla dessa ljudmeddelanden.

- Trappor fylls med sängar, sopor, stolar, bord, kylskåp och allt möjligt bråte om och om igen för att man inte vill göra osynliga väggar, blir ganska tjatigt i längden. Skulle man inte elda upp allt virus?
- Entering Gallery Place - Chinatown metro station, Washington DC https://youtu.be/XAaAq6bf3FY
Alltså här har ME fyllt en tunnelbana med sopor för att de inte orkar rita klart? Var i spelet är detta, precis ovanför området i Jucidiary Square med en Hyenas symbol.

- Roosevelt Island. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men det här påminde om spelet Magicka på grund av hur man kunde röra sig, en hel ö som är det mest linjära railshooter man kan tänka sig, suck.
- "There won't be resources to save us all" sades i någon division trailer. Vilken ironi då det är loot var 10m i The division 2.
- Helikopter i DZ där finns det resurser att köra runt med flygsaker när resten av världen är i kaos. Snacka om slöseri med resurser

- Varför är en patch ett minus... kolla nästa minus för på snart ett år har de inte fixat så man kan komma in på ett normalt sätt En patch på 2 gb kommer lastad 2020-03-17 https://www.gamespot.com/articles/the-division-2-patch-notes-...
-The Division 2 - Angel Of Mercy BUG walkthrough!! https://youtu.be/zqJFPNUYBwg
Ja till slut kom vi in så det är inte omöjligt men det tog ett bra tag och detta visar hur varje liten del av spelet är skriptat för man kan inte hoppa eller klättra hursomhelst, och sen var ME's fokus ligger.

123
Skriv svar