Halo Musikrecension Del 1

Medlem
Halo Musikrecension Del 1

Jag är en fanatiker när det gäller film och spelmusik. Det är nästan uteslutande den ända musiken jag lyssnar på. Det är något visst med instrumentalmusik från spel och film som jag tycker förmedlar så mycket mera känslor än ”vanlig” musik. Låtar som aldrig kommer att lämna min (insert current music app here) är dem komponerade av Martin O’Donnell och, inte alls lika ofta omnämnd, Michael Salvatori. Jag tänkte i den här artikeln skriva lite om deras, i min åsikt, bästa låtar.

Halo
Första Halo var makalöst. Jag kan inte beskriva det med något annat ord. Första gången jag spelade banor som ”The Silent Cartoghrapher” eller ”Assault on the Control Room” så blev jag tagen av grafiken och storleken av spelet men inte minst utav musiken. Musiken ackompanjerade varje viktigt moment och etsade in sig i min hjärna. Musiken var fantastisk och utan dess like för den eran men också för att jag körde spelet om och om och om igen bara för att få höra musiken igen. Musiken i Halo är alternativt organisk och bombastisk med gott om slagverk och långa vackra stråkpartier.

  • Opening suite – Spelets första låt som hörs i menyn har för evigt gjort sig känd som ”Munk-låten”. Det här temat är synonymt med halo och kommer att visa sig igenom hela serien.

  • A Walk in the Woods – Här är min favorit, den här låten är magiskt bra. Synthig och drönande på alla dem bästa sätten, nästan som ett långt mantra.

  • Under Cover of Night – Sniper banan eller när man ska rädda Captain Keyes. Mystisk och en blandning av melankolisk och hoppgivande

  • Covenant Dance – Pepplåten. Bästa slagverken och bästa upptrappningen.

  • On a Pale Horse – Den här låten spelas i banorna ”Assault on The Control Room” och ”Two Betrayals” och kan förknippas starkt med ljudet av Banshees och massvis av Flood.

  • Halo – Här har vi väl vad som kan kallas för Halo temat. En filmisk äventyrslåt som framför allt spelas i sista banan när man kör en warthog genom ett efterblivet designat rymdskepp med fler kilometer bilväg än som borde vara fysiskt möjligt.

Halo 2
Hur mycket hype fick inte Halo 2? Helt sjukt mycket! När jag såg E3 demot så var förväntningarna skyhöga. Man kunde hijacka fordon, man fick nya vapen, grafiken såg ännu bättre ut och framför allt så fick vi mera halo musik. Redan innan releasen så släpptes en remix av Halo temat dubbat ”Mjolnir Mix” med gitarrylande av Steve Vai. Den låten lyssnade man på morgon och kväll samtidigt som man gav en bön att spelet skulle leva upp till förväntningarna. Det gjorde det inte. I alla fall inte rent spelmässigt. Halo 2 var absolut inte ett dåligt spel men slutet gör mig fortfarande arg och det var alldeles för kort. Musiken däremot var en evolution åt helt rätt håll med större orkester, djupare låtar, fler teman och mycket mera rock. Något unik som hände var att soundtracket gavs ut i 2 delar, Vol.1 och Vol.2. Något som gjorde mig både glad och förtvivlad för att fine det fanns fler låtar men faaaaan jag vill ha Vol.2 nuuuuu. Vol.2 innehöll mycket av låtarna från Vol.1 men satt i mycket större sviter, något som alla senare album härmade. Jag kan ibland känna att jag vill ha enstaka låtar á 3-5min långa men det finns en charm i att lyssna på längre sviter också, som en väl komponerad middag med förrätt, huvudrätt och efterrätt. Dock blir det svårt när man hittar ett stycke man gillar på 30 sekunder i en svit på 10min.

Vol.1

  • Remembrance – Som gammal körsångare måste jag lyfta den här fina låten. I stort sett bara ”munk”-sångare.

  • Earth City – Här har vi dels bitar från E3 demot och temat för när MC hoppar in i en Scarab och utplånar dess förare i New Mombasa.

  • The Last Spartan – ”Giving the covenant back their bomb”.

  • In Amber Clad – Du och dina marine polare springer runt på Delta Halo och röjer. Chillgitarr med vackra röster i bakgrunden och ett fett beat.

  • Heretic Hero – ”A Walk in the Woods” från Halo, uppdaterad för Halo 2 med utökat slagverk.

Vol.2

  • Prologue – Här är första gången vi blir introducerade till Covenant eller Arbiter temat, en långsam slinga med bleckblåsbröl, nomnom.

  • Unyielding/Unbroken – Rock-Halo. Egentligen samma låt med den ena något rockigare.

  • Finale – En magisk final, vi får höra en fantastisk variant av Halo temat som först hörs när man ser Delta Halo sen ökar den mer och mer tills vi kommer till ”Sir, finishing this fight” repliken som avslutar kampanjen.

  • Epilogue – End credits, varför kommer det inget mer. Är det verkligen slut?? Varma horn och igen magiska bleckblås tillsammans med stråkar. Slutar väldigt mörkt och mystiskt, första fjärdedelen av låten är det vi vill ha.

  • Jag måste också nämna låtarna ”Blow me away” av Breaking Benjamin och ”Connected” av Hoobastank, riktigt bra låtar men ej skrivna av Halo-duon.

Halo 3
Igen har vi en fantastiskt hypeskapande trailer från E3 som inledning. ”Finish the fight” rysligt bra låt med pianot som huvudkaraktär tillsammans med en ypperlig kör. Låten avslutar med en sjukt episk fanfar. Denna låt skapade vad jag skulle dubba Halo 3 – temat som pianot står för. Som jag sa om Halo 2 så är musiken igen djupare men den här gången lite mindre rock. Nu står fokus mycket mer på att sätta känslan av en slutgiltig strid. Halo 3 för mig har en mycket mer påtaglig undergångskänsla genom hela spelet som speglas i musiken tycker jag. Många låter känns verkligen som att det är sista slaget, nästan som musiken i ”Return of the King”.

  • Luck – Introt där vi har Cortanas lilla monolog och MC får träffa sin nya coop partner, The arbiter. En vacker låt med lite godnattsaga vibes.

  • Released – Djungelmystik, i slutet kommer den tredje versionen av ”A walk in the Woods” .

  • Follow Our Brothers – Elites och Marines teamar upp och åker ut i det okända. Peppigt låt med mycket hopp.

  • Farthest Outpost – Första gången vi får se The Ark. En ny liten ”munk”-snutt innan det blir stridspepp.

  • Greatest Journey – ”Send me out with a bang”. Kanske den peppigaste Halo låten någonsin när den väl kommer igång. Spelas när man för andra gången ska fly med sin warthog ifrån katastrof explosioner.

  • Tribute – Nej inte Tenacious D, utan mer ett militärt farväl av MC. Väldigt fin låt, vi kan också höra Arbiter temat fast väldigt mycket varmare och mysigare.

  • Roll Call – End credits. Lite gott och blandat från hela spelet.

  • Wake Me Up When You Need Me – Lite tårdrypande avsked av MC som driver ut i rymden med otroligt varma och svallande stråkar.

Eftersom att vi har hela original trilogin avklarad så tycker jag vi bryter här. I del 2 tänker jag beta av Halo 3 ODST och Halo Reach. Jag tänker nog inte avhandla spelen efter Bungies avsked då jag inte tycker att dem har kvar själen eller kvalitén från dem tidigare spelen. Vi får se om Halo Infinite inte räddar det tyvärr döende Halo universumet, jag är tveksam.

Ni kan läsa nästa del om ni trycker här

Moderator | Testpilot

Aldrig riktigt satt mig in i Halo, men musiken är något jag alltid älskat.

Ser fram emot del 2.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Spännande recension! Ser fram emot den andra delen.

Jag måste passa på att lyfta låten Peril från Halo 2 som är helt fantastisk.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Bra recension! Precis som OP, brinner jag extra mycket för musiken i Halo jämfört med många andra spel, den är magiskt bra! Mina favoriter nedan.

Halo 2: Halo Theme Gungnir Mix (feat. Steve Svaj)

Halo 3: ODST Deference for Darkness

Medlem

Ni får ju inte glömma Never Forget! (Pun intended)

1
Skriv svar