En historisk återblick, från Virtual Console till Nintendo Online

Medlem
En historisk återblick, från Virtual Console till Nintendo Online

Det var den 8 december 2006, Microsoft hade börjat den nya generationen redan året innan med att släppa sin Xbox 360 och Sony hade nyligen släppt sin PlayStation 3 i både amerika och Japan.
Nu var det även dags för Nintendo att släppa sin nya konsol här i Europa, som skulle ta över efter GameCube, Nintendo Wii.
Men vem kunde ana att det skulle bli en sådan succé med en konsol där rörelsekänslighet stod i centrum för de flesta av de nya spelen som kom till den.

Men där mitt i allt så fanns något annat, en möjlighet att köpa äldre Nintendo spel igen digitalt, något som Nintendo kallade för Virtual Console på sin Wii Shop.
Wii Shop var en butik där man kunde ladda ner Virtual Console spel eller andra kanaler till sin Wii som exempelvis Nintendo Channel eller Internet Channel, men till en början så var Virtual Console de enda spelen som gick att köpa.

De första spelen som släpptes var:

Donkey Kong (NES)
Mario Bros (NES)
The Legend of Zelda (NES)
Wario’s Woods (NES)
Donkey Kong Country (SNES)
F-Zero (SNES)
Super Mario 64 (N64)
Altered Beast (SMD)
Ecco the Dolphin (SMD)
Golden Axe (SMD)
Sonic the Hedgehog (SMD)
Bomberman '93 (TurboGrafx-16)
Bonk’s Adventure (TurboGrafx-16)
Dungeon Explorer (TurboGrafx-16)
Super Star Soldier (TurboGrafx-16)
och
Victory Run (TurboGrafx-16)

Wii var nu en konsol där det inte bara gick att köpa nyare spel till utan en konsol där det fanns ett flertal äldre spel och det skulle komma många fler Virtual Console spel de kommande åren.
Nu kunde man spela Nintendo Entertainment System spel, Super Nintendo Entertainment System spel, Nintendo 64 spel och sen var den även bakåtkompatibel med GameCube skivor. Alla Nintendo’s stationära konsoler på en och samma konsol.

Den 7 juni 2011 så kom Virtual Console till deras nya bärbara konsol, Nintendo 3DS med tre stycken Gameboy spel och dagen efter kom även ett Gameboy Color spel.
Med tiden så hann det både komma Game Gear spel, NES spel och Super Nintendo spel till Nintendo 3DS, det sistnämnda kräver dock att man spelar på en New Nintendo 3DS.
Men Nintendo 3DS sålde väldigt dåligt till en början så Nintendo blev tvungna att sänka priset på konsolen senare det året, men de som hade köpt en konsol innan kunde registrera sig i ett ambassadör program och få tillgång till tio stycken gratis NES spel och tio stycken gratis Gameboy Advance spel. Gameboy Advance spelen är det endast ambassadörerna som har tillgång till eftersom de aldrig släpptes till försäljning på e-shop.

Den 18 april 2013 släpper Nintendo sitt första Virtual Console spel på deras Wii U som släpptes den 30 november 2012 här i Europa.
Till en början var det endast NES och Super Nintendo spel som kom men med tiden fick vi även Nintendo 64 spel, Gameboy Advance spel, Nintendo DS spel, TurboGrafx-16 spel och även Wii spel, det sistnämnda emuleras som ett Wii spel genom Wii mode på Wii U.
Många hoppades säkert på att det även skulle komma GameCube spel till deras Virtual Console men det hände aldrig.

Den 11 november 2016 släppte Nintendo sin första mini konsol, Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System med 30 stycken förinstallerade NES spel.
Det följde med en handkontroll som såg ut som original handkontrollen till NES men den här hade uttag så att det gick att spela sina Virtual Console NES spel på Wii eller Wii U med den via en Wii remote.
Den här konsolen sålde så bra att den snabbt blev slutsåld och den 29 september 2017 släppte Nintendo sin uppföljare, Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System med 20 stycken klassiska spel plus Star Fox 2 som aldrig tidigare hade blivit släppt av Nintendo.
I december 2018 slutade Nintendo tillverka dessa mini konsoler och de sade även att just nu har de inga planer på att släppa några nya i framtiden. Så den som vill ha en Nintendo 64 Classic Mini får vänta och se om Nintendo någon gång bestämmer sig för att fortsätta med nya konsoler vid ett senare tillfälle.

Men är detta slutet för Virtual Console?
Ja, i alla fall slutet för det som vi känner till, men det är inte slutet för att kunna få återuppleva gamla spel igen från Nintendo.
Vi var nog många som trodde att Nintendo skulle fortsätta med Virtual Console även på Switch, men Nintendo har bekräftat att de inte tänker göra det. Istället har de börjat med att släppa sina gamla spel via Nintendo Online. Just nu kan man via en prenumeration få tillgång till ett flertal NES spel via deras streamingtjänst och det blir bara allt fler spel som läggs upp.


signatur

ゼルダの城

Redaktör
Ponny

Jag har i sig inget emot att det är över för Virtual Console. (Jag började ärligt talat tröttna när Nintendo envisades med att börja om från början med Wii U, och tvingade oss att köpa spelen på nytt – om än med rabatt.) Men jag hoppas förstås att Nintendo Online på Switch snart får mer än "bara" NES.

Nintendo har den största guldgruvan att ösa ur av alla konsoljättar, sett till retrospel. Att då Switch bara har NES-titlar känns futtigt. I den bästa av världar vill jag ha Gamecube-titlar. Eternal Darkness, Super Mario Sunshine, Paper Mario "2"... Det finns så mycket gött här som förtjänar att skina igen.

Men, om jag får stanna kvar i den bästa av världar, det vore en dröm om Switch blev konsolen där vi äntligen hade hela Nintendos spelskatt samlad; NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Game Boy, GBA, DS, 3DS. Jag inser att det finns vissa hinder för en del av konsolerna, men man kan ju drömma.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Drömmen hade ju varit om Nintendo istället hade kunnat uppdatera sin Wii Shop med E-shop så att alla spel även hade funnits att köpa och ladda ner direkt till sin Wii U från början. Då hade de istället kunnat satsa från början på att släppa nya titlar istället för att släppa samma igen. Tråkigt nog så blev det inte så. Jag tror att vi kommer få se mer än bara NES spel till Nintendo online i framtiden och det är aldrig fel att drömma, för det skulle vara kul om alla konsolers spel kunde bli samlade på en och samma konsol men det blir ju svårt om inte Nintendo skulle kunna fixa en andra skärm till Switch på något sätt.


signatur

ゼルダの城

Moderator | Testpilot

Tror nästan det är bäst om det finns någon typ av service likt Spotify där du betalar en slant i månaden och kan spela nästan vilket av retrospelen som helst. Lite som Switch-online just nu, men utöka med SNES, N64, GBA osv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av ZeldasCastle:

Drömmen hade ju varit om Nintendo istället hade kunnat uppdatera sin Wii Shop med E-shop så att alla spel även hade funnits att köpa och ladda ner direkt till sin Wii U från början. Då hade de istället kunnat satsa från början på att släppa nya titlar istället för att släppa samma igen. Tråkigt nog så blev det inte så. Jag tror att vi kommer få se mer än bara NES spel till Nintendo online i framtiden och det är aldrig fel att drömma, för det skulle vara kul om alla konsolers spel kunde bli samlade på en och samma konsol men det blir ju svårt om inte Nintendo skulle kunna fixa en andra skärm till Switch på något sätt.

Japp. Och tänk vad ni retro gamers skulle sparat. Gamla nes och snes är väl något pricey till orginalen. Ups? Jag visste att det var något lurt med mitt svar. Något jag missade. Ni talar om post-nes, snes. Sorry, misstog mig. Glad Påsk.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror nästan det är bäst om det finns någon typ av service likt Spotify där du betalar en slant i månaden och kan spela nästan vilket av retrospelen som helst. Lite som Switch-online just nu, men utöka med SNES, N64, GBA osv.

Du menar som PS Now?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Du menar som PS Now?

Jag har inget intresse av Playstation längre men jag gillar det som jag har hört om Playstation Now. Dock tycker jag att det är lite väl snålt med äldre spel. Dock har jag bara kollat listan över Playstation 2 spel än när jag googlat.


signatur

ゼルダの城

Moderator | Testpilot
Skrivet av breahl:

Du menar som PS Now?

Faktiskt inte. Då streamar du spel, i det här fallet sak du kunna göra som Spotify och då tanka ned för att spela på sin egen maskin.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det är absolut inte läge för hyllande här.

Som någon nämnt när jag skummade i inläggen så blir man trött på att Nintendo lurar oss att köpa deras spel flera gånger. Hur kan man ha en tjänst där dina köp är knutna till hårdvaran du köper spelen på!? Att Nintendo inte har konton som man kan använda på olika konsoler gör mig konspiratorisk och är en av anledningarna till att jag inte köpt Nintendo sedan Wii och 3DS.

Och ja, jag älskar också Nintendo precis som ni men tänker inte gå med på vad som helst. Det hade varit grymt om jag hade kunnat överföra mina köp till nyare konsoler bara.

Medlem

Helt klart hade Nintendo kunnat lösa det på mycket bättre sätt. De kunde eventuellt gjort som exempelvis Sony där man via sitt konto ta bort en konsol eller alla sina konsoler så att man kan installera spelen på en annan konsol. Men istället samtidigt funderar jag på, hur gör Sony och Microsoft? Kan man installera det som man köpt digitalt på sin Playstation 3 på en Playstation 4 och samma sak med det man köpt på Xbox 360 om det går att ladda ner till Xbox one?


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Helt klart hade Nintendo kunnat lösa det på mycket bättre sätt. De kunde eventuellt gjort som exempelvis Sony där man via sitt konto ta bort en konsol eller alla sina konsoler så att man kan installera spelen på en annan konsol. Men istället samtidigt funderar jag på, hur gör Sony och Microsoft? Kan man installera det som man köpt digitalt på sin Playstation 3 på en Playstation 4 och samma sak med det man köpt på Xbox 360 om det går att ladda ner till Xbox one?

Jag vet inte hur Sony gör. På Xbox One kan du spela alla spel som du har köpt till din Xbox och Xbox 360 om Microsoft har hunnit konvertera dem till Xbox One, oavsett om du har det på skiva eller digitalt. Du behöver alltså inte ens köpa det gamla spelet om du redan äger det.

1
Skriv svar