Påskekrim! Vilka är dina favoritdeckare i spelform?

Redaktör
Ponny
Påskekrim! Vilka är dina favoritdeckare i spelform?

De senaste veckorna har jag totalt snöat in på speldeckare. Det började med The Painscreek Killings (mycket rafflande!), och jag gick rask vidare till Kona (inte lika spännande, men hyggligt ändå). Samtidigt spelar jag om Phoenix Wright-trilogin för fullt. Även om jag känner till twistarna är det ändå bra.

Och i förrgår började jag spela svenskskapade Kathy Rain. Känns redan som en digital bladvändare som är svår att lägga ifrån sig. Old school-pekande och klickande är vad som gäller i det här fallet.

Påskekrim är ju en kär norsk tradition då man gärna läser krimromaner i sin "hytte". Det tycker jag passar grymt bra i spelform också. Jag vill hävda att en deckare upplevs bäst under en intensiv form så att man verkligen dras in i berättelsen. Under påsken är många lite extra lediga, så då passar det ypperligt med ett digital whodunnit-drama. Har du några favoriter? The Painscreek Killings blev en sådan där ny favorit för min del, och jag skulle väldigt gärna hitta ännu fler jag ännu inte upplevt.

Hit me with your best murder mysteries!


signatur

En Bamseponny av folket

Grim Fandango tycker jag passar in här.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Gnällkuk

Hmm, vet inte om det passar in här men älskade verkligen Oxenfree.

Läste för övrigt "Påskrim" och undrade vad det var för kulturellt fenomen som helt gått mig förbi


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny

Jag tycker väldigt mycket passar in i det här mysteriefacket. En ovanligt bred genre, vill jag påstå. Min absolut favorit är tveklöst Pandora Directive från 1996. Sköna X-files-vibbar, men med Tex Murphy-attityd. Har nog spelat igenom det minst 10 gånger, och än har jag inte tröttnat.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Heavy Rain!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

LA Noire?
Inte så mycket påsk men en del krim.

Medlem

Åh, vad jag ser fram emot Judgment!

FM-guru
F.d. Sisyr

Inser nu att jag knappt lirat några deckare i spelformat, trots att jag gillar genren annars i såväl TV/film som bokform. Gemini Rue, kanske? Mycket bra spel i alla fall.

EDIT: Return of the Obra Dinn, för fan! Ett av fjolårets bästa spel och en solklar deckare. Har kanske inte den atmosfär du är ute efter, dock.

Medlem

Blade runner från -97 var en bra krim tyckte jag när det passade sig.

Medlem

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Självklart är Ripper en tidlös klassiker som alla fortfarande minns färskt i sina minnen... right?


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Gillade Sinking Island när det släpptes för hundra år sedan, men talar man om mindre seriösa deckare är ju alla Telltale-säsongerna av Sam & Max såväl roliga som korta nog att ta sig genom över påsk. Vill man tänja lite på definitionerna så skulle jag även nämna Condemned: Criminal Origins som hämtar mycket inspiration från genren.

Medlem
Skrivet av Banzeken:

Självklart är Ripper en tidlös klassiker som alla fortfarande minns färskt i sina minnen... right?

https://www.youtube.com/watch?v=dFKylgGk73I

Ripper som fick 10-åriga jag att börja lyssna på Blue Öyster Cult, kan inte annat än att tacka spelet.

Annars kan jag rekommendera Her Story, The Darkside Detective eller Tex Murphy: Under a Killing Moon.

Edit: Kom även på Blackwell-serien.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Belfry:

Sherlock Holmes: Crimes and Punishments

Älskar det spelet!

Killing Time var väl lite noir, lite övernaturliga saker och mycket puzzel? Hade mycket skojj med det när det begav sig.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Fahrenheit/Indigo propecy kanske passar in i den kategorin.

Medlem

@fujim: Håller helt med, läste de tidigare inläggen och hade själv tänkt posta just detta.

Då du hann före mig skulle jag vilja passa på att rekommendera övriga spel i Sherlock Holmes-serien som inte nämnts ovan. Devils Daughter, till exempel. Riktig mys-deckare och lite Sherlock fungerar alltid, såväl i spelform som bokform.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Första spelet av det här slaget jag spelade var Déjà Vu - A Nightmare Comes True på Amigan omkring -87.

Minns att jag tyckte det var superspännande. *meganostalgi*

Déjà Vu fanns även till Atari ST, Mac, C64, med flera inklusive NES. Och apropå det så släpptes hösten 2017 en samling klassiska NES-titlar för PS4 och Xbox One som heter 8-bit Adventure Anthology: Volume I och där finns Déjà Vu med. Kul grej ifall man vill testa en gammal klassiker. Den finns även på Steam såg jag nu.

Jag hittade ett klipp på PS4-versionen...

Medlem

Discworld: Noir

Medlem
Skrivet av Funkmeister-F:

Blade runner från -97 var en bra krim tyckte jag när det passade sig.
https://youtu.be/5RiQOmVV6XY

Blade runner är grymt! Ett av mina bästa fynd. Köpte det på Åhléns för 19 spänn!! 😁

Medlem

Full throttle och Broken Sword.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Första spelet av det här slaget jag spelade var Déjà Vu - A Nightmare Comes True på Amigan omkring -87.

Minns att jag tyckte det var superspännande. *meganostalgi*

https://www.youtube.com/watch?v=Dkyu1ZqJpGs

Deja Vu fanns även till Atari ST, Mac, C64, med flera inklusive NES. Och apropå det så släpptes hösten 2017 en samling klassiska NES-titlar för PS4 och Xbox One som heter 8-bit Adventure Anthology: Volume I och där finns Déjà Vu med. Kul grej ifall man vill testa en gammal klassiker. Den finns även på Steam såg jag nu.

Jag hittade ett klipp på PS4-versionen...

https://www.youtube.com/watch?v=NxSQLGTQxTE

Tackar så mycket ska nog köpa paketet på steam så att man kan spela Déjà Vu igen.
Har bara spelat det ett par gånger då en kompis hade det till NES men fattade inte så mycket(var typ 5-6 år och kunde inte ett ord engelska) och på en emulator på dreamcast som jag lånade av en klasskompis för snart 15 år sedan, han dock inte klara ut det(fick bara låna konsolen i 2 dagar, det fanns fler spel på och till den).
Skulle vilja klara ut det.

Medlem

Lätt Discworld Noir som tyvärr är lite svårt att köra på modernare hårdvara, minst sagt.

KoP
Medlem

The Detective Game (C64 / 1986) gjorde ett stort intryck på mig när jag var liten. Stämning tjock som ärtsoppa och ett mystiskt mordfall att lösa. Dessutom fick man själv passa sig så man inte föll offer för mördaren ju närmare upplösningen man kom.

Medlem

The Colonel's Bequest!

Grym stämning och bra klurigt.

1
Skriv svar