SweClockers snackar hårdvaran i Playstation 5

Robot
SweClockers snackar hårdvaran i Playstation 5
NuZ
Testpilot

Som jag skrev i annan tråd. Tyvärr så kommer nog konsolen vara som en lågbudget PC i kraft om inte mindre. De spekulerade i runt Vega 56 (som jag förövrigt har i min PC) så kanske. Lyft i CPU kraft iaf. Undrar vad MS har för specs i sin nästa konsol? Måste ju läcka lite där också!? Kanske exakt samma?! Bara olika operativsystem


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Som jag skrev i annan tråd. Tyvärr så kommer nog konsolen vara som en lågbudget PC i kraft om inte mindre. De spekulerade i runt Vega 56 (som jag förövrigt har i min PC) så kanske. Lyft i CPU kraft iaf. Undrar vad MS har för specs i sin nästa konsol? Måste ju läcka lite där också!? Kanske exakt samma?! Bara olika operativsystem

Går ju inte ha så dyra komponenter i en konsol heller men den har nog så det räcker och blir över för oss som är vana PS4.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

Kul att se @Jacob göra sig sedd här på FZ!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@NuZ: En grafikdel motsvarande Vega 56, fast med arkitektoniska förbättringar från Navi och Sonys önskade utökningar, kommer göra den kretsen bättre än vad man får just nu med ett Vega 56. Sedan ska man också ta i beaktande att konsoltillverkarna ger utvecklarna gränssnitt som låter dem jobba direkt mot hårdvaran, vilket leder till att de kan krama ur prestanda ur kretsarna som PC-tillverkare inte kan på samma sätt med PC-komponenter. Inte ens med gränssnitt som DirectX 12 och Vulkan kan de krama sista droppen kraft ur kretsarna som konsolutvecklarna kan. Det är ju det som lett till att vi kan få ett God of War 2018 eller Horizon: Zero Dawn på konsolhårdvara som är uråldrig sett ur PC-perspektiv.

Microsoft lär använda samma processorarkitektur, men de kan särskilja sig från Sony gällande grafikdel och minnestyp. Det lär dock inte handla om några revolutionerande skillnader, det som lär skilja de två åt kommer nog snarare handla om strategiska beslut. Att Sony exempelvis kanske satsar på en råstark konsol som kompletteras av streamingtjänsten PS Now och PSVR, medan Microsoft kanske lanserar flera konsolmodeller som fyller olika funktioner. En streamingbox och en råstark konsol, eller till och med en enklare konsol och en råstark konsol redan från start.

Det ska bli intressant att se om Microsoft väljer att göra med nästa Xbox som de gjorde med Xbox One X, det vill säga skapa en skräddarsydd kretsuppsättning som de utvecklat tillsammans med AMD. Mark Cerny var ju väldigt aktivt inblandad i valet av komponenter till PS4, men det var ändå en design som levererades av AMD. Med Xbox One X skapade Microsoft bland annat Scorpio Engine-delen i grafikdelen som gjorde att den blev DirectX 12-kompatibel i hur den hanterade grafikanrop. Om de skräddarsyr kretsdesignen på samma sätt med nästa Xbox har den potentialen att få fler unika egenskaper än Sonys kretsuppsättning i PS5.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skrivet av NuZ:

Som jag skrev i annan tråd. Tyvärr så kommer nog konsolen vara som en lågbudget PC i kraft om inte mindre. De spekulerade i runt Vega 56 (som jag förövrigt har i min PC) så kanske. Lyft i CPU kraft iaf. Undrar vad MS har för specs i sin nästa konsol? Måste ju läcka lite där också!? Kanske exakt samma?! Bara olika operativsystem

Folk säger ju det här varje gång. Men om man kollar på t.e.x God of War till PS4 Pro, så kan ingen low-budget PC köra det felfritt. Mid-range PC kan nog dock.
Samma är väl att säga om framtida Last of Us, komponenterna är inte allt med konsol.
Man kan inte jämföra direkt från PC till Konsol med komponenter.
Man har tillgång till mer av komponenternas resurser på konsol än PC.
Pedal to the metal coding är så sjukt stor del i hur spelen ser ut på konsol. That being said finns ju inte en chans att det är bättre än en mid-range PC.

Och nu innan folk tror jag tycker konsol är bättre än PC för en människa inte kan läsa mellan raderna, nej. PC är klart och tydligt bättre. Men för priset så får du inte ut lika mycket på PC, du kan få delar som kanske är jämföringsbara budget mässigt men det är fortfarande skillnad. Samma GPU i PC och Konsol har 2 olika resultat pga pedal to the metal coding.

PC och Konsol följer inte samma regler. De säger ju det i videon med, att det är väldigt imponerande redan nu hur PS4 spelen ser ut med tanke på vad som är i den.

Och detta gäller ju fram för allt exklusiva konsol spel, multi-plattform spel är aldrig riktigt lika snygga.

eld
Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Folk säger ju det här varje gång. Men om man kollar på t.e.x God of War till PS4 Pro, så kan ingen low-budget PC köra det felfritt. Mid-range PC kan nog dock.
Samma är väl att säga om framtida Last of Us, komponenterna är inte allt med konsol.
Man kan inte jämföra direkt från PC till Konsol med komponenter.
Man har tillgång till mer av komponenternas resurser på konsol än PC.
Pedal to the metal coding är så sjukt stor del i hur spelen ser ut på konsol. That being said finns ju inte en chans att det är bättre än en mid-range PC.

Och nu innan folk tror jag tycker konsol är bättre än PC för en människa inte kan läsa mellan raderna, nej. PC är klart och tydligt bättre. Men för priset så får du inte ut lika mycket på PC, du kan få delar som kanske är jämföringsbara budget mässigt men det är fortfarande skillnad. Samma GPU i PC och Konsol har 2 olika resultat pga pedal to the metal coding.

PC och Konsol följer inte samma regler. De säger ju det i videon med, att det är väldigt imponerande redan nu hur PS4 spelen ser ut med tanke på vad som är i den.

Och detta gäller ju fram för allt exklusiva konsol spel, multi-plattform spel är aldrig riktigt lika snygga.

Har mer att göra med de otroliga budgets som dessa first party företag kan leka med och faktumet att de faktiskt vet exakt hur deras target platform kommer se ut,. Det är ju svårt att veta hur god of war kommer köra på en pc då det inte finns på pc.

Det finns inte så jättemycket magisk sås i konsollerna, den största fördelen är helt utan tvekan de nerlåsta specsen.

1
Skriv svar