Dödgrävaren
Heaven's Vault

Du spelar som Aliya, en historie-intresserad kvinna i en öppen science-fantasy värld med dold historia som ingen tidigare brytt sig om att gräva i. Och för detta så har utvecklarna skrivit ett helt eget språk, som du som spelare under spelets gång lär dig tolka.

Inkle's tidigare spel kan väl beskrivas mycket som interaktiva berättelser, 80 Days var ju ett fantastiskt mobilspel om hur man fräste jorden runt som en mustaschprydd Gentleman's Gentleman. Och Heaven's Vault är i den genrén det också, men istället för att resa runt jorden så åker man runt på floder i rymden. och istället för en mustaschprydd fransos kontrollerar man en ung kvinna bosatt på Iox. Utöver det så är Världen i Heaven's Vault lite annorlunda från vår egen. Den består av ett antal asteroider och månar, som binds samman i ett nätverk av floder som kan navigeras om man har ett skepp. Och jag vill inte tala för mycket om världen, då en stor del av behållningen är utforskandet utav den.

Spelet startar med att du är tillbaka på Iox, din adoptivmor har något att säga dig och efter lite bakgrundshistoria så ges du ett uppdrag, en person har försvunnit och du skickas för att finna honom. Detta är startskottet på en lång upptäcksfärd, och under dina resor så finner du artifakter från svunna tider. Många av dem prydda med ett uråldrig språk som sedan länge glömts bort av gemene man. Detta språk är centralfigur i spelet, då man behöver luska ut vad krumelurerna man ser framför sig betyder.

Detta är ett ganska elementärt exempel på hur det kan se ut, men syntaxen för orden blir viktiga, beroende på var vissa symboler är i ett ord så får det olika meningar. Vissa kombinationer hänvisar till t.ex. ett element, andra definerar att det är en plats, eller ett verb, etc. Spelet får en att lära sig språket genom ett pussel-element, och ju längre man spelar desto större vokabulär får man och ju mer texter kan man läsa och tolka. Detta ger en förståelse för världen i fråga, och det finns en historia att upptäcka, och det blev aldrig tråkigt att läsa mer om vad som hänt. I varje fall inte för mig. Att ens tolkningar är det som ger ens karaktär tankar och idéer om vad den uråldriga civilizationen varit och att de kan vara lite olika beroende på hur bra ens tolkningar varit, gör att det känns väldigt levande. Genom att gräva upp artifakter så leds man oftast till nya delar i galaxen, sökområdena börjar som väldigt stora, men allt eftersom man finner artefakter från samma plats så minskas de tills man till slut har ett väldigt väldefinierat sökområde att utforska i jakten på en ny ruin.

Då och då så passar Aliya på att högljutt fundera om vad som hänt, eller dela med sig av en liten anekdot, och Gem Carmella som röst-skådis gör ett enastående jobb med det. Jag vet inte vad hennes dialekt i verkligheten är, men i spelet så känns den väldigt egen, och leveransen är fantastisk. Musiken är subtil och atmosfärisk, och även den riktigt passande.

Grafiken i spelet är en mix av 3D bakgrunder och handritade karaktärer, det ger spelet ett eget utseende, men det är inte spelets stora behållning. Den är funktionell mer än något annat. Den lyckas dock sätta en passande atmosfär, och den känns i brist på andra sätt att utrycka det, mjuk.

Om man ska klaga på något med spelet så tycker jag att resandet mellan olika månar efter att tag kunde bli rätt tradig, särskilt då man gör det ganska så ofta. Det finns ett fast-travel-system där man kan lägga sig och sova medans ens kompanjon styr skutan. Men då mycket dialog förs under resans gång så var det lite slumpmässigt när man kunde göra det.
Spelet blir ibland även lite pixeljaktigt, inte extremt på något sätt, men definitivt mer än det hade behövt vara.

Det finns även ett återspelningsvärde i spelet, när du kör ett NG+ så får du behålla ditt bibliotek av ord, men samtidigt så har artifakterna fått längre meningar på sig. Att spelet dessutom har lite förgrenande dialoger och möjligheter att dra i olika riktningar beroende på vad du lyckats luska ut, gör det till ett väldigt unikt spel och jag kan inte rekommendera det varmt nog.

Heaven's Vault
4
Mycket bra
+
Unik Pusseldesign
+
Enastående Voiceacting
+
Spännande Värld att utforska
-
Pixeljakt
-
Resandet kan bli tröttsamt
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Vilken plattform?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: Finns på steam tror jag. inget annat såvitt jag vet.

Medlem

@JanA: Ah, ok tack.

Och trevlig recension också. Kanske saknar lite info om styrning, kontroller och GUI dock.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ser trevligt ut! Finns även till PS4, även om det inte ligger uppe i shoppen för tillfället...

Dödgrävaren
Skrivet av conthox:

@JanA: Ah, ok tack.

Och trevlig recension också. Kanske saknar lite info om styrning, kontroller och GUI dock.

Tack!

UI elementen är väldigt minimalistiska, man har knapp-prompter i botten på skärmen för dialog som flyter på medans man utforskar, för att svara på vad ens följeslagare sagt eller för att kommentera på något man sett i bakgrunden etc. Provade köra det i nån minut med tangentbord och mus och det kändes helt ok. Inte direkt ett spel som kräver någon större form av precision. Men spelade hela spelet med gamepad, vilket känns bättre.

Man plockar upp artifakter och liknande under spelets gång, men finns inget inventory direkt, utan man förvarar dem i sitt skepp. Alla fraser man hittar läggs i en timeline, och ju mer av historien man utrönar läggs också till, så man kan försöka pinpointa vissa händelser som historiskt hände för 700 år sedan t.ex.
Spelet är även som jag skrev väldigt ickelinjärt, man kan komma till en plats 20% in i spelet utan att veta vad den platsen är för något, eller komma till den platsen 90% in i spelet och veta exakt vad den heter och ha lite hum om vad den skulle kunna ha varit. Allt beror på vilka artifakter man hittat, och hur bra man lyckats översätta språket. (tror jag, svårt att veta exakt efter en och en halv genomspelning)

Spelet finns även på playstation och jag har svårt att se att upplevelsen där skulle vara nämnvärt annorlunda. Men att sitta bekvämt i en soffa kan ju vara annorlunda nog.

Inaktiv

Vad innebär pixeljakt?

Dödgrävaren

Att vissa av pryttlarna man försöker hitta inte syns på skärmen och man går runt och klickar slumpmässigt för att hitta dolda artifakter.

Edit: Vet inte om det är den officiella definitionen av pixeljakt, men det är det jag störde mig litegrann på i spelet. Det är ingen större del av det dock så inte hela världen, ett fantastiskt spel ändå.

1
Skriv svar