Game Boy fyller 30 år - vilka spel minns du med glädje?

Medlem

Metroid 2 och pokemon-spelen är mina favoriter.

Har faktiskt aldrig spelat Link's awakening, men med tanke på hur många som rekommenderat det så borde jag nog pröva på det:)

Geeks Gaming

Tetris (ofc), super mario land (som fortfarande har sjukt bra musik!), choplifter och turtles-spelet maldes genom ofta och (för?)länge.
När man ser tillbaka nu så var det ju smått fantastiskt att man ens kunde spela relativt snabba spel som mario på en sådan genomusel skärm

Medlem

Topp 5: Tetris, Donkey Kong, Final Fantasy Mystic Quest, Wario Land och Links Awakening

Skribent

Jag och min kompis brukade bytlåna, han lånade min NES och jag hans GB. Hans pappa åkte en del till USA och köpte då på sig spel, den var ju fantastiskt nog regionsfri. Var min första kontakt med Final Fantasy då han en gång kom hem med Final Fantasy Adventure (sword or mana/Mystic quest). Vi trodde då alla FF-spel var som det, mer Zelda-aktiga , blev aningen besvikna sen nä vi fick reda på att den riktiga serien var turordningsbaserad.

Annars spelades Tetris, Mario och den underskattade uppföljare till Kid Icarus. Minns också Mega Man 1 för det var så satans svårt....MYCKET svårare än NES-versionen, men också intressant för det var en mix av MM1 och MM2 på NES.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Zelda Link's Awakening, som var mitt första Game Boy-spel. Otroligt bra än idag! Håller just nu på att dra igenom Metroid 2, även det väldigt imponerade.


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Donkey Kong. Började i samma stil som gamla arkadvarianten men övergick sedan i ett eget spel. Otrolig spelglädje och bra kontroller. Plockade upp det för något år sedan och det höll fortfarande.

Medlem

Spelade mycket Sword of Hope, riktigt bra spel.

Skribent
Skrivet av kaealy:

Spelade mycket Sword of Hope, riktigt bra spel.

Bästa svenska översättningen också ”Öppna Bröst”


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Bästa svenska översättningen också ”Öppna Bröst”

Yup! Nästan i klass med Diablo till PSX.

Medlem

Pokemon, har förfarande alla 3 kvar!

Medlem

Dragon Warrior Monsters

Skribent
Skrivet av Fluffi Fluffsson:

Tycker inte Game Boy var en särskilt bra spelkonsol. Minns att jag redan på 90-talet tyckte att grafiken var ful och spelen ganska intetsägande (Pokémon, Tetris och Zelda: Links Awakening undantaget).

Nintendo har alltid kört med gårdagens teknik men har ändå av någon anledning lyckats trots det.

Om bara Sega Nomad hade haft lite bättre batteritid så hade den, tillsammans med Sega Game Gear (som också borde haft bättre batteritid), kört över Game Boys gul/svarta och deprimerande spel.

Fast det var ju just exakt det, tekniken var inte mogen för bärbara konsoler med färgskärmar...åt alldeles för mycket batteri och då pratar vi ju om fysiska batterier. Var det Atari Lynx som drevs av 6 gigantiska C-batterier och ändå knappt hade speltid på 3 h?

Så vet inte om jag skulle säga att det var "gårdagens teknik", mer att de balanserade tekniken för att få ut vad de ville ha. Ett bärbart Nintendo och för det krävs det också dräglig batteritid.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

hade ett gäng spel men det jag minns mest är Who framed Roger Rabbit.

Skrivet av Johlor:

Fast det var ju just exakt det, tekniken var inte mogen för bärbara konsoler med färgskärmar...åt alldeles för mycket batteri och då pratar vi ju om fysiska batterier. Var det Atari Lynx som drevs av 6 gigantiska C-batterier och ändå knappt hade speltid på 3 h?

Så vet inte om jag skulle säga att det var "gårdagens teknik", mer att de balanserade tekniken för att få ut vad de ville ha. Ett bärbart Nintendo och för det krävs det också dräglig batteritid.

Jo, men Sega Nomad hade ju varit helt fantastisk om den bara haft bättre batteritid! Tycker synd om Sega överhuvudtaget som hade många bra konsoler men pga. korkade satsningar som Sega 32X och Sega CD så gick dom bankrutt.

12
Skriv svar