Apex Legends har tappat 82 % av tittarna på Twitch

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_319742:

League of Legends har P2W mekanik, du kan köpa karaktärer och det gick förut att köpa runor, XP-boosts osv. Det må vara minimala fördelar men det är inte fritt från P2W till skillnad från Fortnite som helt saknar det i sitt Battle Royale-läge. Fortnite är verkligen unikt.

Du köpte runor med in-game valuta, alltså inte riktiga pengar.

Att köpa karaktärer kan klassas som pay 2 win, fast det borde det inte göra. Så länge du har 2-3 champs per position så klarar man sig utan problem, och då gör det inget om jag har alla champs och du bara har 15.

För ett bra tag sedan gjorde de också om hela levelsystemet och gjorde således att man mycket lättare än innan får tonvis med champions. Många av dem är av den billigare varianten, men de är inte sämre för det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Spelar inte Apex längre men det är inte för att spelet är dåligt. Tvärtom så är det riktigt bra, problemet är väl mer att man fått sin "fill". Vunnit mer i det här spelet än något annat BR. Behöver nog mer content av något slag.

Mitt problem är det motsatta. Jag lyckas inte få en enda kill någonsin. Har lyckats döda någon kanske 1 eller 2 matcher totalt.

Inaktiv
Skrivet av DhasseLOL:

Nja, att kalla det P2W går jag inte med på. Allt du nämner får man också gratis. Finns alltid massor med karaktärer gratis (roterande) och du låser upp en uppsjö av permanenta karaktärer snabbt genom att bara spela. Det är snarare så att det finns för att skapa någon form av progression i spelet, inte för att gömma fördelar bakom en paywall. Att ha allt upplåst från början har väl aldrig varit standard inom spelvärlden?

Man kan betala för snabbare tillgång till större variation (eller för att alltid kunna spela sin favoritkaraktär utan att samla ihop till den, vilket annars går snabbt), men det ger dig inte ett övertag i spelet. Dvs inte alls P2W. Känner ingen som lägger pengar på karaktärer, kosmetika däremot är en annan femma. Och det är inte P2W.

Att du inte tycker det är P2W intresserar mig föga, man kan köpa fördelar i spelet så enkelt är det. Det är definitivt ett övertag att ha tillgång till fler karaktärer på fler olika positioner. Det är också lättare att lära sig spela mot dessa karaktärer om man äger dem själv och vet i detalj hur de fungerar. Blir dina enda två junglers bannade så är du i ett underläge mot någon som har tillgång till alla karaktärer,

Skrivet av uberpwnage2.0:

Du köpte runor med in-game valuta, alltså inte riktiga pengar.

Att köpa karaktärer kan klassas som pay 2 win, fast det borde det inte göra. Så länge du har 2-3 champs per position så klarar man sig utan problem, och då gör det inget om jag har alla champs och du bara har 15.

För ett bra tag sedan gjorde de också om hela levelsystemet och gjorde således att man mycket lättare än innan får tonvis med champions. Många av dem är av den billigare varianten, men de är inte sämre för det.

Kan man köpa någon form av fördel i spelet i form av stats, skills, gear etc. för riktiga pengar så är det att betrakta som P2W mekanik. Jag håller med om att "P2W" är extremt marginellt i LoL och det viktigaste är ändå att kunna spela spelet för att prestera bra, men det är P2W likväl.
Fortnite Battle Royale är extremt strikt när det kommer till P2W. Du får inte köpa några stats, skills, buffs etc. utan det är uteslutande kosmetiska förändringar. Detta är väldigt viktigt att uppmärksamma då många spel börjar med extremt marginell P2W för att gradvis öka den genom åren tills spelet är totalförstört.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Det ultimata spelet tycker jag inte det är, Fortnite har sina brister också.
Men det är det bästa BR-spelet utan tvekan. Det är det absolut största spelet genom tiderna som är gratis och saknar P2W, detta är en revolution inom spelbranschen.
MMO-genren t.ex. som en gång var så populär och inkomstbringande har effektivt dödats med P2W. Det har försvarats med förklaringar som att det är ett nödvändigt ont för att överleva. Fortnite krossar den myten och visar att alla dessa utgivare och utvecklare bara förstört spel efter spel med deras egen girighet.

Det är bara en av anledningarna till att Fortnite är en revolution inom spelbranschen, oavsett vad man tycker om spelet i sig.

Ok
Jag håller med det att Epic gjort och gör mycket rätt i hur ett spel ska göras och skötas men Fortnite är verkligen inte bästa BR spelet
Som sagt topplistor betyder inte att det är bäst.
Det är individuellt + det finns en stor anledning varför just Fortnite är populärt också, det går hem hos en bred skala av spelare med olika tidigare erfarenheter.
Det tror jag mycket beror på hur spelet ser ut och hur det spelas bla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Ok
Jag håller med det att Epic gjort och gör mycket rätt i hur ett spel ska göras och skötas men Fortnite är verkligen inte bästa BR spelet
Som sagt topplistor betyder inte att det är bäst.
Det är individuellt + det finns en stor anledning varför just Fortnite är populärt också, det går hem hos en bred skala av spelare med olika tidigare erfarenheter.
Det tror jag mycket beror på hur spelet ser ut och hur det spelas bla.

Instämmer! På sin höjd en tredjeplats om vi snackar kvalitet och inte popularitet.
Hade Fortnite kostat som ett riktigt spel så hade det varit LÅNGT ifrån så populärt som det är idag.

Medlem

Spelat både Fortnite, PUBG och Apex. Apex är klar favorit, men tröttnat på battle royal. Ser man några nya BR så är det nog inte det första taken att köra.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Håller inte med dig alls, närmare tre månader och det har knappt hänt något sedan släpp. Har dock ingen vidare koll på deras roadmap, men om de tror att det kommer att fungera med endast en karta i ett helt år så känns det ju helt befängt. Även om det bara skulle vara en eller två nya kartor så behöver man ju väga upp det med annat innehåll för att bibehålla intresse.

Det finns inget att hålla med om, det var inte min åsikt, utan en reflektion över hur planerna för spelet ser ut. Hur länge fanns det bara en bana till PUBG? Finns det ens mer än två idag?

Inaktiv
Skrivet av Vamp:

Det finns inget att hålla med om, det var inte min åsikt, utan en reflektion över hur planerna för spelet ser ut. Hur länge fanns det bara en bana till PUBG? Finns det ens mer än två idag?

Det finns 4 kartor i PUBG inkl en training ground där man kan testa alla vapen och liknande.

När PUBG släpptes officiellt 20e december 2017 så hade spelet 2 kartor. Erangel och Miramar.

Cirka 6 månader senare kom Sahnok och nästan exakt ett år efter spelets release släpptes fjärde kartan Vikendi.

Medlem

"Fortnite-dödaren" tillåt mig garva.

Inaktiv
Skrivet av utemoewbel:

"Fortnite-dödaren" tillåt mig garva.

Älskar att det går bra för Fortnite. Då håller alla toxic kids sig till det istället för PUBG.
Nu ska vi bara få till en region-lock så att alla länder öst om finland får sina egna server
där de kan härja med sina cheats i lugn och ro

Gnällkuk
Skrivet av Vamp:

Det finns inget att hålla med om, det var inte min åsikt, utan en reflektion över hur planerna för spelet ser ut. Hur länge fanns det bara en bana till PUBG? Finns det ens mer än två idag?

Då var det i så fall korkat, eller är. Du kan inte jämföra det första stora spelet som hade snudd på noll konkurrens när det kom och som dessutom släpptes som early access. Som andra påpekat, vid släpp hade det två, idag fyra kartor. Apex fightas mot PUBG och Fortnite, PUBG när det kom fightades mot typ ingen


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Älskar att det går bra för Fortnite. Då håller alla toxic kids sig till det istället för PUBG.
Nu ska vi bara få till en region-lock så att alla länder öst om finland får sina egna server
där de kan härja med sina cheats i lugn och ro

Gör det? Då har du då aldrig spelat league, csgo mf.l

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Men det kommer inte i närheten av det formidabla Fortnite och dess väloptimerade servrar och klient, skyhöga utvecklingstakt och varierande gameplay.

Detta har ju också kommit till ett pris som du slipper betala.

Skrivet av anon_319742:

Hitboxes är fortfarande ett stort problem och de små ”balanseringar” som gjorts har ej löst detta.

På vilket sätt är hitbox fortfarande ett problem för dig? De tre karaktärerna som hade problem har sedan en tidigare patch fått en hitbox som bättre passar modellen. Nu nyligen har även de två större herrarna fått en ny passiv som komplement till den förra ändringen. Menar du att man borde göra mer ändå? Jag upplever att de mår riktigt gott just nu.

Ett väldigt stort problem som däremot härjar i spelet som du verkar få ersättning per rad för att skriva gott om, är macros. Krossar de viktigaste funktionerna i spelet som inte tar mer än en liten stunds pillande att få igång och finns tillgängligt för varenda spelare på PC. Bygg, edit, peek; macro för allt som man tidigare behövde lite fingerfärdighet för.
Tyckte att spelet var kul, spelade ett par säsonger och gillade att det faktiskt krävdes skicklighet med byggandet en gång i tiden. Sen blev det rätt så trist när varenda knatte byggde ett trevåningshus med balkong och dubbelgarage på ett enda skickligt knapptryck så fort de blev beskjutna.

Inaktiv
Skrivet av markiiie:

Detta har ju också kommit till ett pris som du slipper betala.

På vilket sätt är hitbox fortfarande ett problem för dig? De tre karaktärerna som hade problem har sedan en tidigare patch fått en hitbox som bättre passar modellen. Nu nyligen har även de två större herrarna fått en ny passiv som komplement till den förra ändringen. Menar du att man borde göra mer ändå? Jag upplever att de mår riktigt gott just nu.

Ett väldigt stort problem som däremot härjar i spelet som du verkar få ersättning per rad för att skriva gott om, är macros. Krossar de viktigaste funktionerna i spelet som inte tar mer än en liten stunds pillande att få igång och finns tillgängligt för varenda spelare på PC. Bygg, edit, peek; macro för allt som man tidigare behövde lite fingerfärdighet för.
Tyckte att spelet var kul, spelade ett par säsonger och gillade att det faktiskt krävdes skicklighet med byggandet en gång i tiden. Sen blev det rätt så trist när varenda knatte byggde ett trevåningshus med balkong och dubbelgarage på ett enda skickligt knapptryck så fort de blev beskjutna.

Det är inte bra men tyvärr ett problem med branschen och inte Epic games specifikt. Däremot så kan det väl sägas att det är ett bevis för Fortnites skyhöga kvalitet. Jag har aldrig sett ett spel skötas så väl någonsin och jag har spelat ett bra tag. Man får väl hoppas att deras anställda får bättre förhållanden också.
Man ska heller inte glömma att det amerikanska arbetsklimatet är skiljer sig stort från det svenska. De har ingen rätt till semester och arbetsdagarna är ofta längre än svenska, speciellt på framgångsrika företag inom t.ex. spelbranschen.
I artikeln så nämner de även att "The company gives us unlimited time off" och "Some employees said that working for the company offered many positives, including good wages, an excellent bonus system, career progression, and a lively social scene. One source said that they had never personally experienced crunch, despite working on Fortnite, and described Epic as an ideal employer".

Senast jag spelade Apex var fortfarande Gibraltar ganska värdelös och underspelad som champ. Har dock inte spelat det på ca. 2-3 veckor nu. De förändringar som precis kommit då verkade inte balansera den extrema nackdel karaktären hade.

Jag tycker det är genomuselt av sidor som t.ex. FZ som inte ger Fortnite mer cred för vilket formidabelt spel och framförallt vilken revolution för spelbranschen det är. Du blir heller inte bra på Fortnite med bara macros, det är extremt skillkrävande. Det är lätt att avfärda skickliga byggare som macroanvändare bara för att man själv suger på det. Fortnite likt Quake kräver skill i full "3D" till skillnad från spel som CS som är "2D".

Medlem

Apex är det roligaste BR-spelet jag spelat, men det ekar otroligt tomt när det kommer till content. Battle Pass är ofattbart dåligt och tar överdrivet lång tid att komma igenom. Det finns endast 3-manna köer, that's it. Ingen solo-queue, ingen duo-queue. Når man level 100+ så det finns det ingen mening med att vinna heller då man inte längre får Apex packs när man levelar upp, detta gör att 80% av spelarna hot zone droppar och i genomsnitt är det kanske 4-5 squads kvar INNAN första cirkeln ens är på väg in. Det finns helt enkelt NOLL incitament för att försöka vinna. Om dom inte introducerar solo, duo och ranked mode inom väldigt kort så kommer spelet dö av totalt. Alla jag spelade med har i princip slutat p.g.a samma anledningar. Inte överraskad över hur långt spelet har sjunkit.

Gnällkuk
Skrivet av Urbandurban:

Apex är det roligaste BR-spelet jag spelat, men det ekar otroligt tomt när det kommer till content. Battle Pass är ofattbart dåligt och tar överdrivet lång tid att komma igenom. Det finns endast 3-manna köer, that's it. Ingen solo-queue, ingen duo-queue. Når man level 100+ så det finns det ingen mening med att vinna heller då man inte längre får Apex packs när man levelar upp, detta gör att 80% av spelarna hot zone droppar och i genomsnitt är det kanske 4-5 squads kvar INNAN första cirkeln ens är på väg in. Det finns helt enkelt NOLL incitament för att försöka vinna. Om dom inte introducerar solo, duo och ranked mode inom väldigt kort så kommer spelet dö av totalt. Alla jag spelade med har i princip slutat p.g.a samma anledningar. Inte överraskad över hur långt spelet har sjunkit.

Vilket också känns väldigt märkligt. Man lanserar spelet från ingenstans, lägger stora summor pengar på marknadsföring och får en dundersuccé. Nästan alla öser lovord över spelet och även jag, som är fantastisk dålig på BR har kul, trots att det oftast går på röven.

De ville påverka spelet så lite som möjligt med ambitionen att det inte skulle vara för stor inverkan med patcharna, en bra idé i teorin men som vi alla vet så hittar spelare vägar och vapen som är obalanserade. Om det nu var så som en användare sa, att de inte hade några planer på att släppa en enda karta under första året så måste de ju inse att de är tvungna att ge spelarna något annat att kämpa emot/för.

Jag vet inte om man fastnat i något gammalt tänk med "ja, men det behövdes ju inga rewards när man spelade quake, annat än att vinna matchen!". Du är ju tvungen att snegla på dina konkurrenter PUBG och Fortnite och se vad det är som gör dessa populära. Som du säger, får de inte till rätt drastiska ändringar inom kort kommer spelet försvinna lika fort som det kom - och det är en jävla miss av Respawn/EA i så fall.

Men, å andra sidan verkar det ju vara ruskigt poppis med mismanagement idag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilket också känns väldigt märkligt. Man lanserar spelet från ingenstans, lägger stora summor pengar på marknadsföring och får en dundersuccé. Nästan alla öser lovord över spelet och även jag, som är fantastisk dålig på BR har kul, trots att det oftast går på röven.

De ville påverka spelet så lite som möjligt med ambitionen att det inte skulle vara för stor inverkan med patcharna, en bra idé i teorin men som vi alla vet så hittar spelare vägar och vapen som är obalanserade. Om det nu var så som en användare sa, att de inte hade några planer på att släppa en enda karta under första året så måste de ju inse att de är tvungna att ge spelarna något annat att kämpa emot/för.

Jag vet inte om man fastnat i något gammalt tänk med "ja, men det behövdes ju inga rewards när man spelade quake, annat än att vinna matchen!". Du är ju tvungen att snegla på dina konkurrenter PUBG och Fortnite och se vad det är som gör dessa populära. Som du säger, får de inte till rätt drastiska ändringar inom kort kommer spelet försvinna lika fort som det kom - och det är en jävla miss av Respawn/EA i så fall.

Men, å andra sidan verkar det ju vara ruskigt poppis med mismanagement idag.

Argumentet att man inte "behövde rewards när man spelade quake" är ett otroligt dåligt argument enligt mig. Dels så finns det väldigt många nya spelare som har vuxit upp med andra spel och fått den där belöningen och behöver således just den. Dels så ändras folks spelvanor, Quake var en grej för väldigt länge sedan, men nu konkurrerar man med spel som Fortnite och PUBG där det finns både ranked mode och många banor med frekventa uppdateringar.

Jag tror inte en till karta skulle göra särskilt mycket. Det är kanske roligt i en vecka men sen då? Du har fortfarande inget incitament för att faktiskt vinna så alla kommer fortfarande att hot droppa för att sen dö > re-queue. Man har helt enkelt inget att spela för då Battle Pass är helt ofattbart dåligt. Tror inte ett bra Battle Pass skulle ändra folks spelvanor märkvärt ändå, att vinna ger helt enkelt inte någonting.

Medlem

Hur slutade den där saken med Fortnite vs Apex då?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar