Cyberpunk 2077 är "ganska annorlunda" mot förra årets E3-visning

Medlem
Skrivet av Korken:

Nja, det krävs antagligen fler och mer detaljerade animationer för 1p, 3p animationerna kommer du fortfarande vara tvungen att göra på alla fiender/sidokaraktärer. Sen krävs det högre upplösning på texturer... och mer fokus på detaljer i omgivningen då du kommer närmre med kameran.

That said, så såg ju Witcher 3 i princip tillräckligt bra ut för att kunna vara 1p också. Men något som kanske är krångligare är att få till non-cringy dialoger och animationer med bi-karaktärer. Frågan är hur det ska hanteras, om de bryter mot sin 1p regel och visar huvudkaraktären i filmsekvenser eller om karaktärer kommer prata direkt med kameran.

Och om så är fallet måste ju alla dialoger i princip vara customgjorda per konversation, för annars lär det se ut som mass-effect: andromeda. Detta betyder i sin tur gaaaalet mycket mer jobb för dem och kan i förlängningen betyda färre dialogval/ mindre content etc.

Personligen kan jag spela både 3p och 1p... men jag hade gärna sett att de fortsatte med något som de redan är bra på.

The Witcher 3 är det bästa spel jag spelat och har aldrig blivit så gripen av ett spel. Tredje person fungerar hur bra som helst i det spelet och jag kände aldrig att det hämmade inlevelsen.

Men Human Revolution är också ett fantastiskt bra spel och det är i första person, inlevelsen är på topp och allt fungerade, likt witcher, hur bra som helst. Och om jag ska va ärlig tror jag Human Revolution inte hade varit lika kul för mig om det spelades i tredje person, precis som jag tror jag inte skulle gillat Witcher 3 lika mycket i första person.

Kanske har det med miljöerna man spelar i. Om man omges av enorma byggnader och megakomplex så kanske första person ger bättre inlevelse, och det motsatta när man mest är ute i relativt plana och öppna ytor som skogar och slätter.
Dessutom lär ju CP2077 mest involvera skjutvapen och strid på avstånd där första person såklart har sina starkaste fördelar när det kommer till känsla.

Än så länge har jag ingen anledning att tvivla på att spelet kommer bli det bästa någonsin, kan knappt vänta tills vi får se nästa uppvisning. Release till vintern i år vore helt underbart (om än oväntat) men jag tror fortfarande det blir nästa år, 2020 är ju det självklara året för släpp!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Soulless:

The Witcher 3 är det bästa spel jag spelat och har aldrig blivit så gripen av ett spel. Tredje person fungerar hur bra som helst i det spelet och jag kände aldrig att det hämmade inlevelsen.

Men Human Revolution är också ett fantastiskt bra spel och det är i första person, inlevelsen är på topp och allt fungerade, likt witcher, hur bra som helst. Och om jag ska va ärlig tror jag Human Revolution inte hade varit lika kul för mig om det spelades i tredje person, precis som jag tror jag inte skulle gillat Witcher 3 lika mycket i första person.

Kanske har det med miljöerna man spelar i. Om man omges av enorma byggnader och megakomplex så kanske första person ger bättre inlevelse, och det motsatta när man mest är ute i relativt plana och öppna ytor som skogar och slätter.
Dessutom lär ju CP2077 mest involvera skjutvapen och strid på avstånd där första person såklart har sina starkaste fördelar när det kommer till känsla.

Än så länge har jag ingen anledning att tvivla på att spelet kommer bli det bästa någonsin, kan knappt vänta tills vi får se nästa uppvisning. Release till vintern i år vore helt underbart (om än oväntat) men jag tror fortfarande det blir nästa år, 2020 är ju det självklara året för släpp!

Coolt. Precis så tänkte jag också. Cyber, tät stadskärnemiljö stil. Typ Tokyo. Påminner om Deus Ex. Förstaperson funkar utmärkt då. Stora vidder helst tredjepers. Ultimat i tredjepers vore MGSs one click fp-aim/look view.

Medlem

Galet att varenda tråd om cyberpunk spårar ur i ytterligare en diskussion om förstapersonsvyn. Trodde vi avhandlat denna bit för x år sedan.

Jag är riktigt taggad på detta spel. Ge mig nu!

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag förstår, men för att uppnå total inlevelse och skräddarsy upplevelsen bäst för formatet krävs det nog att dom tvingar oss till förstapersonsvyn och papperskorgar valmöjligheten.
Ta RDR2 som exempel. Två helt olika spel i första person jämfört med i tredje, ändå ”väljer” majoriteten tredjepersonsvyn av ren lättja.
Jag är övertygad om att tvingad förstapersonsvy är det enda rätta.

vad pratar du om? vad har first person men vuxen och inlevelse och göra?
Baldurs Gate ger mig 1000 gånger mer inlevelse och känns oändligt mer vuxet än CS.

Det är en smak fråga och finns inget rätt och fel.
Själv tycker jag first person är kasst för RPG då det ofta handlar om hur bra man blir på att sikta.

skittråkigt min karaktär är bra inte jag. varför ska fighter avgöras på hur bra jag är istället för min karaktär?
inte mkt till rpg då.

Medlem

Hoppas dom försöker skapa lite nytt genom FP perspektivet, framförallt när man skjuter. I förra demot så såg det lite stelt ut.

Medlem

Varför ska man ha character customization om man ändå aldrig kommer se sin karaktär? I gameplayet såg man ju dock V (Vee?) när hon vaknade upp i sin lägenhet, inte första person där inte.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag håller med dig. Tredjepersonsspel ger en helkroppsupplevelse som förmedlar vad karaktären gör, inte vad karaktären ser, och det tycker jag ökar inlevelsen i många spel.

Jag tycker om första person i många spel, men känner aldrig att jag blir karaktären på det sättet som vissa beskriver.

Jag tycker det är kul att höra att ni tycker det blir mer inlevelse med tredjepersonsvy framför förstapersonsvy när jag får mer inlevelse i förstapersonsvy. Men vet typ min fru är tvärtom.

Får mig börja fundera på hur det kommer sig.

Men hoppas att peppet inte dör för det, ska bli spännande detta lir oavsett flopp eller succé.

12
Skriv svar