Halo Musikrecension Del 2

Medlem
Halo Musikrecension Del 2

Om ni missade föregående del så kan ni bara trycka här

Halo 3: ODST
Om jag ska vara ärlig så minns jag ingen hype whatsoever över ODSTs release, möjligtvis lite förvirring över om spelet skulle kunna vara bra utan Master Chief. Det var det även om det var rätt annorlunda från tidigare Halo spel eftesrom man spenderar hela spelet på samma ställe, New Mombasa. Man gör några små utstickare till bla ett Zoo men i övrigt är man i storstaden. Jag gillade film noir känslan i spelet och att storyn utspelade sig parallellt med Halo 3.
Du spelar som en ODST soldat och inte en övermänsklig Spartan. Handlingen alternerar kronologist där vi i nutid spelar ”The Rookie” som tvingas leta, ensam, efter resten av sin enhet som han blir separerad ifrån tidigt i spelet. Hans sökande sker nattetid i storstaden med lite detektivinspirerade inslag. Andra bitar av handlingen sker innan ”The Rookies” sökande och vi får se vad som händer med hans lagkamrater.
En kanske något förbisedd detalj är ju faktiskt att storstaden är en väldigt optimistisk syn på framtiden då man är i en afrikansk högteknologisk stad istället för en amerikansk eller europeisk som nästan alla andra framtidsutopier.
Men nu är det ju musiken som vi är ute efter och den gör en inte besviken även om den också är väldigt, om inte mer, annorlunda än dem tidigare Halo spelen. Nästan inga teman från tidigare spel finns med och vi har väldigt lite kör stycken. Film noir och regn genomsyrar musiken i ODST, vi har mycket mera piano och dessutom Saxofon.
Många av låtarna i ODST är uppdelade i mindre stycken, samma som Halo 3, men till skillnad från min förra recension så kommer jag specificera dem styckena jag tycker är bra, inte bara hela låten.

Overture
”Yet Alone” Regn, mys, introduktionen rullar medans vi ser ett regnigt och covenant-ockuperat New Mombasa.
”Time to Dance, Key to the City, Replacements” Mera uppbeat, slagverkstung utforsknings musik.
The Rookie
”Strong Silent Type” Vi introduceras till din enhet och dina kamrater, sen vårat drop ner till staden.
More Than His Share
”Becomes the Hunted” Uppbeat stridsmusik, ett av dem få låtarna med lite kör i tillsammans med slagverk.
Deference for Darkness
”Rain” Piano- och sax-tungt, natt och regn, väldigt mysig.
Asphalt and Ablution
”Still Grounded” Väldigt fin men något moloken piano låt.
Traffic Jam
”Street Sweeper” Arbiter temat gör en liten överraskning här med fint varma horn som sedan kompletteras med lite rock och stråkar.
Neon Night
”Pounding the pavement” – En till film noir låt med lite jazzsax.
Bits and Pieces
”From the ashes” Kanske ODST finaste låt till en början med riktigt fina harmonier mellan piano och stråkar.
”Something Like Sorrow” Kanske ODSTs bästa sax låt.
No Stone Unturned
”Cast Aside” En klarinett lamenterar tillsammans med ett piano, också regn och mys.

Halo: Reach
Det sista Halo som Bungie stod för, sorgligt. Här får vi uppleva den första storskaliga sammandrabbningen mellan The Covenant och UNSC på planeten Reach. I Reach spelar vi igen som en Spartan fast inte Master Chief utan en kustomiserad Spartan som du själv väljer både armorfärg och kön på. Slaget om Reach vet man redan hur det slutar om man läste backstoryn redan när första Halo kom ut, vi förlorade. Så genom hela spelet är det mod och självuppoffring som är de stora teman.
Jag tyckte att Reach var betydligt svårare än tidigare Halo spel, AIn gör väldigt bra ifrån sig och ska man ha ihjäl elites så krävs det en bra plan och massor med ammunition för att inte stryka med. Armor abilities gör också ett intåg i Halo serien. Till skillnad från Halo 3 där vi hade power-ups som bara hade en användning per power-up så hade Reach återanvändbara power-ups. Dock kännde jag aldrig riktigt att dem tillförde så mycket, jag själv glömde bara bort att jag hade dem och spelade utan.
Till musiken! Kören gör en comeback och det blir såååå bra. Vi har pampigare orkesterlåtar än tidigare ODSTs lite mindre jazz/noir fokus. Vi hade ju som sagt självuppoffring och mod som huvudteman och det kan vi ju inte förmedla utan en fet orkester. Kompositörerna har också lyckats skapa musik som jag tycker personifierar planeten Reachs kultur väldigt bra. Musiken luktar både lite mellanöster och östeuropa på något sätt som jag tycker är rätt häftigt.

Overture
”From the Beginning” Vårt första körstycke, smaskigt fast väldigt kort.
”Swift, Strong, Brave” – En låt som genomsyrar hela spelet, Reach-temat skulle man kunna säga, episk.
”Remember Reach” Maffig bleckblåslåt, man kan inte hjälpa att humma med.
”The Fall” Varm och mysig ”end of chapter” låt.
Winter Contingency
”The Battle Begins” Lite ödesdigert intro till vårt första uppdrag som övergår med slagverk till lite mera hoppfullt.
”Lone Wolf” Ett riktigt Spartan tema, rockigt, pampigt orkestrigt.
Tip of the Spear
”Unreconciled” En riktigt fet Halo låt i stil med ”Greatest Journey” från Halo 3.
Exodus
”Before the Fire” En till väldigt varm och hum vänlig låt.
New Alexandria
”Wing and a prayer” Ännu en varm låt men den här gången med lite sorgsna undertoner.
”Fall from Grace” En sorts farväl låt tycker jag, en kör i bakgrunden ackompanjerat av horn drönande.
Epilogue
”Spartans Never Die” Väldigt vackert pianostycke.
”Hymn for Reach” Reach-temat med kör fokus avslutar spelet.
Walking Away
Jag kunde ju inte glömma att ha med Reach versionen av ”A Walk In The woods”

Som ni märker så har Halo spelen utvecklats avsevärt sedan Halo: Combat Evolved. Det blir svårare och svårare att hitta favoritlåtar när låtarna blir längre och mer uppdelade, samtidigt som låtarna i sig blir bättre. Jag känner mig mera dragen till musiken i original trilogin än vad jag gör till varken ODST eller Reach även om vissa låtar är helt otroliga. Dock föredrar jag att musiken i Reach del på grund av kör inslagen och dels för dem magnifika horn och bleckblås delarna.
Jag hoppas att ni som läst har tyckt att det vart intressant och att ni går tillbaka till spelen och lyssnar på låtar ni eventuellt glömt bort. Själv ska jag knarka "A Walk in the Woods"

Moderator | Testpilot

@Lord Backstab: Nice! Länka gärna fram och tillbaka till båda delarna så det är lätt att läsa.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Testpilot

Man får verkligen sug att lyssna på låtarna efter denna dunder-recension

En sak jag själv känner i efterhand är att då man spelar ett spel och lyssnar på musiken så knyter man an till spelet samtidigt som man lyssnar på musiken.

Och i efterhand då man lyssnar på musiken så får man tillbaka den känslan man hade då man spelade det segmentet i spelet.

Just den känslan är svår att ta åt sig för mig i Halo Tex eftersom jag själv endast spelat det första spelet då det släpptes på PC innan de gick över till Xbox.
Känslan blir mäktigare då man har spelupplevelsen tillsammans med musikupplevelsen i samma paket.

PS: Skall garanterat lyssna på Halo musiken denna helg.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Man får verkligen sug att lyssna på låtarna efter denna dunder-recension

En sak jag själv känner i efterhand är att då man spelar ett spel och lyssnar på musiken så knyter man an till spelet samtidigt som man lyssnar på musiken.

Och i efterhand då man lyssnar på musiken så får man tillbaka den känslan man hade då man spelade det segmentet i spelet.

Just den känslan är svår att ta åt sig för mig i Halo Tex eftersom jag själv endast spelat det första spelet då det släpptes på PC innan de gick över till Xbox.
Känslan blir mäktigare då man har spelupplevelsen tillsammans med musikupplevelsen i samma paket.

PS: Skall garanterat lyssna på Halo musiken denna helg.

Väldigt sant det du säger om anknytning. I mitt fall så har jag knarkar sönder Halo spelen så där finns det anknytning så det räcker
Jag kan ärligt talat inte säga objektivt hur pass bra musiken är för någon som inte har den anknytningen men jag vill tro att musiken står för sig själv, dock inte alla låtar.

1
Skriv svar