Days Gone, Officiella speltråden – Allmän diskussion/Info/Guide/Världen

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag har läst igenom ett antal recensioner (både bra/dåliga betyg) och det verkar helt enkelt så att speljournalisterna i princip fått en betaversion av spelet som varit full med buggar och tekniska problem. Det är den versionen som sedan recenserats och givetvis blir det en hel del sågningar och låga betyg då. Felet ligger förstås hos utvecklaren, dvs Bend Studio, som släpper en så pass bristfällig version av spelet för recensering.

Med day 1-patchen på 24 GB så funkar spelet riktigt bra. Jag har i alla fall inte råkat ut för några som helst problem hittills. Det vore intressant att se om det kommer nyare recensioner som baseras på day 1-patchen istället och hur betygen ser ut då.

En vän till mig köpte det o han tycker det är svinkul och inte stött på några problem som återges här i recensionen. Verkligen slarvigt att inte ge recensenter en klar version av spelet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

En vän till mig köpte det o han tycker det är svinkul och inte stött på några problem som återges här i recensionen. Verkligen slarvigt att inte ge recensenter en klar version av spelet.

Ja, det var rätt klantigt av dem. Men jag antar att det beror på en kombination av stress och deadlines. Lätt hänt på en liten spelfirma som Bend Studio som utvecklar sitt första stora AAA-spel. Bra jobbat av dem ändå att hinna få ut Day 1-patchen som ser ut att ha fixat de flesta problemen.

Fast det blir lite lustiga inlägg i forumen på grund av strulet. Överallt ser jag folk skriva saker som "Strunta i recensionerna, spelet funkar mycket bättre än vad som står där. Testa spelet själv och bilda en egen uppfattning!". Det blir jobbigt läge för spelare som brukar basera sina spelinköp på recensioner... 😄

Medlem
Skrivet av Janne-Loffe:

Bra spel och utan buggar för mig. Kör på hard men upplever att helande är för simpelt då det går alldeles för fort att fylla på hälsa. AI kunde även varit bättre, fram för allt gällande djuren. Dock riktigt kul och bra grafik så minst 8/10 än så länge enligt mig.

Jag håller med!

Jag har haft riktigt kul i spelet från start och har nu spelat ett antal timmar och kan knappt lägga ifrån mig spelet. Enbart bra spel har den effekten på mig så det betyder högt betyg hittills från mig. Trots knäpp AI ibland. 😂

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@GAMERZQNE: Du måste göra motorljud i en läskburk för att motorcykeln ska komma till dig.

Jahhaa se där närmaste läskautomat here i go.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ja, det var rätt klantigt av dem. Men jag antar att det beror på en kombination av stress och deadlines. Lätt hänt på en liten spelfirma som Bend Studio som utvecklar sitt första stora AAA-spel. Bra jobbat av dem ändå att hinna få ut Day 1-patchen som ser ut att ha fixat de flesta problemen.

Fast det blir lite lustiga inlägg i forumen på grund av strulet. Överallt ser jag folk skriva saker som "Strunta i recensionerna, spelet funkar mycket bättre än vad som står där. Testa spelet själv och bilda en egen uppfattning!". Det blir jobbigt läge för spelare som brukar basera sina spelinköp på recensioner... 😄

Ja sant. Men det är trist dock för det verkar faktiskt ha fått mer kritik än det förtjänar nu när man faktiskt får höra från folk som spelat det ett gäng timmar och deras upplevelser kontra recensionerna.
Och nu menar jag inte att spelet nödvändigtvis tilltalar alla men det är väldigt tydligt att mkt av buggarna som många recensenter tagit upp faktiskt inte längre verkar finnas i spelet.

hehe ja.. det blir lite lustigt minst sagt


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av submariner:

@UggleMannen:

WHAT ? Zombies är hela poängen med survivor horror ? Hur tänkte du nu, hade varit roligt o veta

Hört talas om Metro 2033?

Medlem
Skrivet av submariner:

Fyfan vad saftigt det här spelet är. FETASTE spelet i hittils i år om man gillar survival games. Lirat hela natten och haft skit kul exakt som last of us i spel stil fast bättre och roligare tanke på mycket fler fiender, variation av gameplay då det är en open world som RDR2. Varför vissa av folket inte gillar spelet är för man måste lägga ner 100tim+ för låsa upp allt och då går 90% av spelarna bort. Last of us tog 12tim att klara ut sen la man det på bokhyllan medan det här kan du spela om och om igen då det aldrig tar slut så mycket speltimmar för pengarna som ändå är viktigast.

Förstår bara inte varför det finns så få människor som gillar den här typen av spel med survivor horror temat. Fortnite, PUBF, Call of duty tar över helt vilket är sorgligt. Hoppas de släpper Days Gone 2 vilket de har pratat om från studion bakom liret.

På vilket sätt är detta likt The Last of Us? Förutom amerikanska "zombies" så kan jag inte se många gemensamma nämnare. The Last of Us stora behållning var förhållandet mellan Ellie och Joel (inspirerat av bl.a. Vägen, True Grit och Road to Perdition). Finns det något som ens liknar detta i Days Gone?

Jag spelar f.ö. mycket hellre ett mästerligt spel som klockar in på 15 h än harvar runt 100 h med menlösa och repetetiva uppdrag. De enda open world-spel som klarar av att vara intressanta i över 100 h är typ Witcher 3 och GTA- och Red Dead Redemption-spelen. Bend är knappast i damma liga som CD Projekt Red och Rockstar.

Medlem
Skrivet av Popski:

På vilket sätt är detta likt The Last of Us?

Gameplay är väldigt likt.

Jag spelar på Hard-nivå och då är stealth extremt viktigt. Första kvällen smög jag mig fram precis överallt och backstabbade freakers. Jag tänkte att "det här är ju exakt samma gameplay som när jag smög och backstabbade clickers i The Last of Us!".

Vilket är nice för jag älskar sådan stealth-gameplay.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Gameplay är väldigt likt.

Jag spelar på Hard-nivå och då är stealth extremt viktigt. Första kvällen smög jag mig fram precis överallt och backstabbade freakers. Jag tänkte att "det här är ju exakt samma gameplay som när jag smög och backstabbade clickers i The Last of Us!".

Vilket är nice för jag älskar sådan stealth-gameplay.

Clickers slösar jag inga knivar på. De får vara i fred när jag spelar.

Hur som helst så tycker jag att The Last of Us stora behållning är just storyn. Själva actionsekvenserna är helt ok, men inte på något sätt unikt.

Medlem
Skrivet av Popski:

Clickers slösar jag inga knivar på. De får vara i fred när jag spelar.

Hur som helst så tycker jag att The Last of Us stora behållning är just storyn. Själva actionsekvenserna är helt ok, men inte på något sätt unikt.

Tycker att last of us lyckades göra riktigt bra melee gameplay, ai och pang pang. Bland dom bästa i branschen faktiskt, grym gore också.
Har ett specifikt minne tex då jag slår ihjäl en raider med järnrör och hans kamrat smyger sig upp bakom mig och säger "got you now!" följt av ett "click, click SHIT" varpå jag slår ihjäl honom med järnröret också.

Days gone är ett bra spel, men inte riktigt i nivå med last of us gällande gameplay men samtidigt väldigt snarlik.
Däremot så råkar man ju aldrig bränna förbi 400 zombies med motorcykeln och bli jagad genom skogen av dom i last of us heller, så det finns ju rätt stora element som helt enkelt inte existerar i last of us.
Tex så la jag ut en björn fälla i ett läger, varpå en fiende trampar i och sitter och tjuter, en smärre hord av freakers hör detta och plötsligt är min lilla rensning av ett camp ett fullskaligt krig mellan ai'n och freakers där jag mest observerar i bakrunden.

Har spelat days gone i ca 5-6 timmar, jag gillar spelet och jag kommer tillbaka till det.
Då har jag alltid gillat zombie premisser också, och jag tror det är exakt det som krävs för att man ska tycka om spelet.
Det är i mina ögon mycket bättre än låt oss säga state of decay.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Videoklipp som visar Photo mode:

https://www.youtube.com/watch?v=zY_X50VDZzc

Närbild på Deacon tagen i Photo mode:

Edit: adress till videoklipp uppdaterad (gamla klippet togs bort av någon anledning).

Har tvivelaktigheterna här med nedtagna rec. och annat något med artikel 13 att göra?

Medlem
Skrivet av vilma:

Har tvivelaktigheterna här med nedtagna rec. och annat något med artikel 13 att göra?

Ingen aning, men klipp kan ju tas bort av massa av olika orsaker. Personen som gjort videon kanske inte var nöjd av någon anledning och valde att ta ned den och lägga upp en ny och förbättrad video istället.

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Ingen aning, men klipp kan ju tas bort av massa av olika orsaker. Någon kanske inte var nöjd med videon av någon anledning och valde att ta ned det och lägga upp en ny och förbättrad video istället.

Japp. Av en händelse träder ju EU direktiven i laga kraft nu. Inte nödvändigtvis därför förstås. Men nu rullar bollen. Slog mig bara efter turbulensen senaste dagarna.

Medlem
Skrivet av Popski:

Clickers slösar jag inga knivar på. De får vara i fred när jag spelar.

Haha, jag sparade ingen utan rensade rent varje ställe innan jag tog mig vidare. 😁

Givetvis är det bara vissa gameplay-element som är gemensamma. I övrigt skiljer sig ju Days Gone och The Last of Us på flera sätt, inte minst vad gäller storyn.

Ett annat spel som jag tänkte på när jag började spela Days Gone var Mad Max. Det var framför allt när jag fick tag på en baseball-klubba med spikar och började veva ned mängder av freakers. Klockrent Mad Max-moment! 😄

Medlem

hmm, så kluven, älskar bra single player spel, narrativet är viktigt - inte bara upprepa samma "clear checkpoint" 100ggr för att få längre speltid. Samtidigt så ser det ut att vara en spelvärld som jag skulle uppskatta. Zombies är dock gjort nu imo. Vete fasiken..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Nemo:

Haha, jag sparade ingen utan rensade rent varje ställe innan jag tog mig vidare. 😁

Givetvis är det bara vissa gameplay-element som är gemensamma. I övrigt skiljer sig ju Days Gone och The Last of Us på flera sätt, inte minst vad gäller storyn.

Ett annat spel som jag tänkte på när jag började spela Days Gone var Mad Max. Det var framför allt när jag fick tag på en baseball-klubba med spikar och började veva ned mängder av freakers. Klockrent Mad Max-moment! 😄

Jag är inte så jätteförtjust i Mad Max (spelet alltså, filmerna är väldigt sevärda). Väldigt repetetivt och miljöerna är i allmänhet väldigt trista (hade varit trevligt med lite meutrala byar/städer). Känns inte så lite som ett open world-spel från Unisoft. Jag hoppas på att Days Gone är roligare.

Hur är det med grind? Enligt recensionen här så ska det vara galet mycket sånt för att uppgradera vapen och mopeden. Vad tycker ni som testat? Jag är inte alls förtjust i sådant, så jag hoppas att det är något som i så gall fixas med patcher framöver.

Medlem

mad max orkade jag bara spela någon timme, riktigt uselt imo, hoppar troligtvis detta spelet.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag är inte så jätteförtjust i Mad Max (spelet alltså, filmerna är väldigt sevärda). Väldigt repetetivt och miljöerna är i allmänhet väldigt trista (hade varit trevligt med lite meutrala byar/städer). Känns inte så lite som ett open world-spel från Unisoft. Jag hoppas på att Days Gone är roligare.

Hur är det med grind? Enligt recensionen här så ska det vara galet mycket sånt för att uppgradera vapen och mopeden. Vad tycker ni som testat? Jag är inte alls förtjust i sådant, så jag hoppas att det är något som i så gall fixas med patcher framöver.

Jag har inte ens tänkt på grind. Jag menar, det är klart det finns, men det sätt som jag spelar på gör att jag inte upplever det som grind.

Jag brukar sticka iväg åt något håll som verkar intressant och så bara händer det grejer på vägen. XP och annat ökar i förbifarten utan att jag behöver fundera på det. Och rätt vad det är så har jag fått nya skills och uppgraderat saker. Och haft jäkligt kul under tiden. 😄

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Jag har inte ens tänkt på grind. Jag menar, det är klart det finns, men det sätt som jag spelar på gör att jag inte upplever det som grind.

Jag brukar sticka iväg åt något håll som verkar intressant och så bara händer det grejer på vägen. XP och annat ökar i förbifarten utan att jag behöver fundera på det. Och rätt vad det är så har jag fått nya skills och uppgraderat saker. Och haft jäkligt kul under tiden. 😄

Jag har inte spelat det ännu men köpt och laddat ner. Detta kan kanske vara något för @över45 även fast han bara gillar historia haha.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag har inte spelat det ännu men köpt och laddat ner. Detta kan kanske vara något för @över45 även fast han bara gillar historia haha.

Här blir jag inblandad också😉. Nja historia är väl inte det enda jag spelar spel för. Jag hårdspelade Dead Island spelen, är ju något liknande detta iaf. Dying light var riktigt bra tycker jag fortfarande. Även Last of us! Men herregud jag spelar ju nästan alla "Zombiespel" 😁 Dead Space har jag spelat alla tre. "Bara historia" HA!

Jag spelar nog det mesta. Bara det finns ngt som drar in mig i storyn.

Det som förändrats hmmm? Jag spelar inte så mycket Nintendo, senaste jag ägde var en 3DS. Sidscrollande, bullethell och spel liknande äldre Mario (hopp och skutt kallar jag dem) har minskat med åren. Det beror inte på att de skulle vara dåliga. Med ålderns rätt känns det som att jag inte gillar att nöta alla perfekta hopp, springande osv inte för att jag blir förbannad utan snarare tvärt emot. Nöta, nöta, nöta....nä!😀

Som yngre med NES te x blev jag skitarg men jag gav mig ALDRIG. Nu om jag testar ngt av typen "dö och börja om", jaha det var inget intressant. Jag spelar ngt annat.

Detta spel har jag inte riktigt fastnat för än. Läst mycket och tittat på mkt. Men jag har nog blivit lite blasé när det gäller Zombieliknande varelser. Det börjar bli tröttsamt båda i TV-SERIER och spel. Lite lika med Vampyrer. Varulvar är inte lika vanligt,(The order 1866)det behövs ju inga spel med det iaf. Det som skiljer detta från annat är väl horderna. Men i The Walking dead finns det ju. Jag läser fortfarande serien i original och "spelat" Telltale (RIP) spelet.
Så detta spel får iaf vänta. Backloggen måste jag se över och kolla OM jag kommer att spela vissa spel. ☺

Medlem
Skrivet av Popski:

Hört talas om Metro 2033?

Alien Isolation! En mörk natt med bra hörlurar.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ja, det är riktigt snyggt gjort!

Väderomslagen i det här spelet är fantastiskt välgjorda. I den här videon kan man lyssna på åskan som dundrar på medan regnet smattrar mot marken och bildar allt större vattenpölar. Skruva upp ljudet och njut... 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=z4Vkk6PEVlw

Kan man dödas av blixten som i ett visst Westernspel? 😉 ALLT jämförs med RDR2 nuförtiden.

Medlem

3½ timme in nu och jag älskar det. Lite för tunn story till en början (många frågetecken) men det jag gillar mest är att så fort du lämnar ett läger är du ALDRIG säker. Finns inte på kartan. Stannar du för att kolla något, kan du ge dig FAN på att några Freakers kommer på besök. Helt awesome, äntligen ett zombie-apokalypsspel där det faktiskt är farligt ute i världen.


signatur

I drank what?

Medlem

Digital Foundry har äntligen kört upp en video angående frame rate. Verkar stabilt på PRO.

Sedan en annan sak, har ni tänkt på att VALEN (inte Moby Dick) är borta? Tidigare trailers hade ju t ex val där man själv valde att ta med sig en hagelbrakare eller lämna den till sin kamrat. Någon som kommer ihåg?

Avstängd

För er nybörjare som jag så är dessa bra videos.

https://www.youtube.com/watch?v=hfmXngDCeoI

https://www.youtube.com/watch?v=gJBy5NnzIHU&t=29s

Ja han är sponsrad av Sony men han verkar alltid ha rätt från vad jag sett när han postat Assassins creed grejer.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Över45:

Här blir jag inblandad också😉. Nja historia är väl inte det enda jag spelar spel för. Jag hårdspelade Dead Island spelen, är ju något liknande detta iaf. Dying light var riktigt bra tycker jag fortfarande. Även Last of us! Men herregud jag spelar ju nästan alla "Zombiespel" 😁 Dead Space har jag spelat alla tre. "Bara historia" HA!

Jag spelar nog det mesta. Bara det finns ngt som drar in mig i storyn.

Välkommen till tråden! 😉

Spelen du nämnde är alla störtsköna zombiespel och Days Gone är i samma anda kan man säga. Men man ska helst inte ha tröttnat på zombies för det finns gott om såna i det här spelet.

Fast jag ska väl inte skriva "zombies" för utvecklarna på Bend Studio insisterar att det inte är samma sak. Zombies är ju levande döda med IQ noll, medan freakers fortfarande lever. Freakers är människor och djur som drabbats av ett freakervirus så de är bara väldigt sura och lite mentalt avtrubbade. Hårfin skillnad! 😜

Det finns några skillnader dock rent spelmässigt som är intressanta. Freakers behöver både mat och sömn, så de beter sig på lite olika sätt beroende på vilken tid på dygnet det är. De brukar ta en siesta när solen går upp, vilket betyder att det är lugnare i skogen dagtid. Sedan kan det vara bra att veta var de sover så man inte råkar knalla rätt in i en flock, eller att man råkar väcka allihopa bara för att man börjar föra oväsen. De hatar nämligen att bli uppväckta mitt i sömnen, kan jag säga av egen erfarenhet... 😬

De verkar dessutom ha en fäbless för icke-infekterade för så fort de får syn på en sådan så börjar de skrika av lycka (det är väl inte helt fastställt exakt varför de skriker, men jag tror att det är därför! 😄). Och när de skriker så drar de till sig andra freakers och vips har du ett tåg av dem. Så det kan bli rätt nervöst när man ska ta sig genom skogen och man plötsligt inser att det finns freakers precis överallt.

Det finns dessutom olika typer av freakers och de verkar ha någon form av intern hierarki. En freaker högre upp i rangordningen kan till och med få för sig att äta upp en lägre stående freaker.

Ett intressant spel på många sätt. Värt att testa... om du inte ledsnat på zombies. 😀

Medlem
Skrivet av Över45:

Kan man dödas av blixten som i ett visst Westernspel? 😉 ALLT jämförs med RDR2 nuförtiden.

Hehe, nej det verkar inte så. Det vore ju kul om både spelare och freakers kunde bli grillade av blixten.

Annars när det gäller stämningen i skogen, när man vandrar runt och vädret skiftar, mm, så är det förvisso riktigt bra gjort men naturen känns inte lika levande som i RDR2 och djuren har inte lika sofistikerat beteende. Men ingen skugga över Days Gone på grund av det för det finns inget spel idag som når upp till RDR2-nivå när det gäller såna saker. 🙂

Medlem
Skrivet av Mirage:

3½ timme in nu och jag älskar det. Lite för tunn story till en början (många frågetecken) men det jag gillar mest är att så fort du lämnar ett läger är du ALDRIG säker. Finns inte på kartan. Stannar du för att kolla något, kan du ge dig FAN på att några Freakers kommer på besök. Helt awesome, äntligen ett zombie-apokalypsspel där det faktiskt är farligt ute i världen.

Ja, det är galet spännande!

Vid ett tillfälle så skulle jag försöka plundra en NERO-station som jag råkade hitta, men jag tvekade länge för bara ett stenkast därifrån så fanns det en hjord av freakers. Det var första gången jag sett en sådan hjord och första tanken var att vända och springa därifrån. Men jag vet ju att det brukar finnas bra grejer i en NERO-station så klart jag måste försöka, haha...

Jag smög fram till stationen och konstaterade att alla dörrar hade elektroniska lås och de var låsta. När jag stod där och funderade på hur jag ska komma in så hörde jag massa ljud. Jag vände mig om och såg att freaker-hjorden hade börjat röra på sig och gick allihopa mot stationen! Några var nästan framme och det fanns andra runtomkring en bit bort. Jag insåg att jag var omringad och det var för sent att fly. 😬

Jag gömde mig kvickt i en liten passage mellan två byggnader och hoppades på det bästa. Freaker-hjorden vandrade förbi och några av dem sniffade i luften (kände de av min lukt?) och jag kunde se flera av dem bara några meter ifrån. Hade de tittat åt mitt håll så hade det varit kört. Men mirakulöst nog så var det ingen som gjorde det och efter en stund hade alla freakers dragit vidare och det blev knäpptyst. I det läget var jag tvungen att pausa spelet och gå och ta ett glas vatten... 😂

Medlem
Skrivet av Över45:

Alien Isolation! En mörk natt med bra hörlurar.

Nej, för fan! Jag tror inte min garderob har så många kalsonger och byxor.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ja, det är galet spännande!

Vid ett tillfälle så skulle jag försöka plundra en NERO-station som jag råkade hitta, men jag tvekade länge för bara ett stenkast därifrån så fanns det en hjord av freakers. Det var första gången jag sett en sådan hjord och första tanken var att vända och springa därifrån. Men jag vet ju att det brukar finnas bra grejer i en NERO-station så klart jag måste försöka, haha...

Jag smög fram till stationen och konstaterade att alla dörrar hade elektroniska lås och de var låsta. När jag stod där och funderade på hur jag ska komma in så hörde jag massa ljud. Jag vände mig om och såg att freaker-hjorden hade börjat röra på sig och gick allihopa mot stationen! Några var nästan framme och det fanns andra runtomkring en bit bort. Jag insåg att jag var omringad och det var för sent att fly. 😬

Jag gömde mig kvickt i en liten passage mellan två byggnader och hoppades på det bästa. Freaker-hjorden vandrade förbi och några av dem sniffade i luften (kände de av min lukt?) och jag kunde se flera av dem bara några meter ifrån. Hade de tittat åt mitt håll så hade det varit kört. Men mirakulöst nog så var det ingen som gjorde det och efter en stund hade alla freakers dragit vidare och det blev knäpptyst. I det läget var jag tvungen att pausa spelet och gå och ta ett glas vatten... 😂

Det verkar ju onekligen bli "bra" stämning lätt i spelet. Det är ju bra att veta vid ett ev. köp.
Jag vet inte om ni läst TWD eller sett den sämre tvserien. Dock är ngt jag önskar att man kunde göra en grej därifrån. Klä sig i deras skinn och smygande röra sig ibland dem. Inte bara det som är tidigare i serien, kladdig med inälvor, utan skinnkostymerna. Så kunde man leda dem försiktigt mot andra hot och hålla sig i bakgrunden. Men gör inget som är för mänskligt då blir du upptäckt. Hehe, hahaha det skulle bli trevligt. Ja makabra saker vill jag ha i sådana här spel.

Skriv svar