Plagiat upptäckt bland medlemsrecensionerna

Skribent

@HaZe303: Jag tror du har en förvrängd syn på vad en recension är. En recension är per definition en helt subjektiv åsikt, inte ett neutralt informationsblad. Den ska vara en spegling av vad recensenten personligen tycker om spelet, inte en lockande text för att få så många som möjligt att köpa det. Detta ska givetvis backas upp av sakliga argument och konkreta exempel, vilket Tomas absolut gjort i sin recension.

Vill man ha en ren och helt neutral bild av vad ett spel har att erbjuda får man kolla på gameplay-videor. En recension är och kommer alltid att vara präglad av subjektiva åsikter, och i samma ögonblick dessa försvinner kommer texten eller videon upphöra att vara en recension.

Att han inte tyckte om ett spel är på intet sett en förolämpning mot dig eller någon annan som gillar det. Folk gillar och ser på saker annorlunda, och det är helt okej. Du behöver och kan inte göra en "ny version" av Tomas recension (eftersom det är hans personliga åsikt), men däremot är du varmt välkommen att skriva din alldeles egna recension, som speglar just vad du tycker om spelet.

Vidare får du lov att ta en bättre ton om du ska diskutera i forumet. Att svänga sig med personliga påhopp kommer givetvis inte accepteras.

Medlem

@HaZe303: Du verkar tagit illa upp av att någon inte tyckte lika som dig.

Spelet är ingen självklar hit, hyllad av alla. Det är ett spretigt spel som får både ris och ros. Så det är helt klart ett spel vissa älskar och andra hatar.

Du lägger också fram som argument att FZ kan "förstöra spelet för någon som kanske hade gillat det egentligen". Är det verkligen FZs ansvar att få folk att gilla ett spel? Hur gör vi i så fall med uppenbart dåliga spel? Är det även FZs ansvar att aktivt påverka oss att inte spela dessa titlar? Och unisont hyllade, älskade spel? Ska FZ aktivt övertala massorna att köpa dem? Vem avgör vilka spel FZ ska påverka oss att köpa? Du? Eller ska FZ som alla andra recensera spel baserat på en mix av objektiva fakta och subjektiva åsikter och sen låta folket avgöra själva om det är värt tiden och pengarna?

Sen går du vidare med vad jag bara kan beskriva som plagiatanklagelser och personliga påhopp. Då spårar du ur fullständigt med nån barnslig rant om "manliga spel", storhetsvansinne, och att FZ vill fälla spelbranschen.

Skitbra om du gillar spelet. Spela det och ha kul med det. Din upplevelse blir knappast sämre av att andra tycker annorlunda.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Nu får du ju ta och skärpa dig. Dra en google-search på den bilden så ser du att den används i hur många artiklar som helst online.
Det är uppenbarligen en bild som är för press och/eller under området "stock photos".

Vad är din agenda här? Är du personen som blev bannad för att ha plagierat recensioner fast på ett annat konto? Är det därför du beter dig som ett barn?

Kom igen nu... du skämmer ut dig själv.

Det var ju det jag gjorde. och det är tydligt att James Martin/CNET är upphovsman i det här fallet (https://www.cnet.com/pictures/nintendo-switch-photos/23/). Om bilden används på andra sidor (utan källhänvisning) är irrelevant. Problemet är att källhänvisning saknas, inte att FZ använt bilden. Det är lag på det. Om du vill kan du kolla valfri tidning (DN etc) och se hur man gör.

Jag har ingen agenda, jag tycker bara det är lite underligt att tråden handlar om plagiat (en användare har lånat texterna utan att ange källa) när FZ gör samma sak med bilder (lånar bilder utan att ange källa).

Om du tycker att det är jag som skämmer ut mig är det nog inte lönt att fortsätta diskussionen.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mill:

Det var ju det jag gjorde. och det är tydligt att James Martin/CNET är upphovsman i det här fallet (https://www.cnet.com/pictures/nintendo-switch-photos/23/). Om bilden används på andra sidor (utan källhänvisning) är irrelevant. Problemet är att källhänvisning saknas, inte att FZ använt bilden. Det är lag på det. Om du vill kan du kolla valfri tidning (DN etc) och se hur man gör.

Jag har ingen agenda, jag tycker bara det är lite underligt att tråden handlar om plagiat (en användare har lånat texterna utan att ange källa) när FZ gör samma sak med bilder (lånar bilder utan att ange källa).

Om du tycker att det är jag som skämmer ut mig är det nog inte lönt att fortsätta diskussionen.

Även fast du har rätt i det du säger så hamnar det i detta fallet under fair use. Har du inte möjlighet att ta en bild själv så får du utan problem låna någons annan i exempelvis en recension, en nyhet eller för en Youtube-video. Det är liksom omöjligt för en sådan här spelsajt, eller nästan vilken sajt som helst att ha tillgång till all utrustning och alla spel för att ta en screenshot. Givetvis bör man i regel alltid fråga bara för att vara artig, men det är inget större problem och inget som folk bryr sig om.

I våra testpiloter så är tanken att bilderna är något vi ska ta själv. Mycket för att det ska se mer genuint ut, men också för att en del av arbetet är att presentera produkten, vare sig den är bra eller dålig, på ett schysst sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Det var det jag skrev: "Problemet är att källhänvisning saknas, inte att FZ använt bilden."

Moderator | Testpilot
Skrivet av mill:

@uberpwnage2.0: Det var det jag skrev: "Problemet är att källhänvisning saknas, inte att FZ använt bilden."

Lite det jag är inne på också. I och med fair use så behöves det inte. För att vara artig så borde man göra det ändå, men det är inget krav och har inget med plagiat att göra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot
Skrivet av HaZe303:

Fuskare kommer alltid finnas så länge människor bryr sig mer om att komma undan sitt fusk, och ta den lätta vägen, vilket visar bara det som även märks mycket i TV och Media/Fejjan, människor vill bara ha beröm, uppmärksamhet, bekräftelse, utan att bry sig om om dom förtjänar den berömmen, eller om dom som i detta fall, cut n paste till sig recensioner, när om man har nån intelligens, är väldigt lätt att hitta plagiat i text form idag, med dagens översättar plugins speciellt. Det är ju bara 3-5 meningar från recensionen, och söka på dom på google, på alla språk, hittar du något med 3-5 meningar som du valt ut, och du ser att det handlar om samma ämne/spel, hur kan man vara så lat, dum, och än mer, ha så jävla lite självrespekt, att man hellre kopierar andras verk, andras arbete, än att faktiskt göra det själv, om du lyckas så har du all rätt att känna dig nöjd och glad och förtjänar all positiv feedback du kan få, men alla fuskare, vad är poängen, dom måste ju fatta att det är inget att vara stolt över? Alltså jag skulle skämmas att fuska, för det första, för det är det bästa sätt du kan säga världen, "jag tror inte på mig själv, jag är så feg och saknar allt som heter moral och göra rätt för sig, så jag fuskar för jag har inget att erbjuda själv"?? Och sen, riktiga gamers (som jag, vinnare är det finare ordet, men vi använder gamers nu) vet jag, vill ha en utmaning, och därför blir jag rabiat när även mina egna lagkamrater går och spawnrape i nåt fegt gömställe nära fiendens bas, för jag vill ha jämna rättvisa lag, det blir roligare för alla. Dom som vill bara campa i nån buske, utan någon som helst tanke på vad laget behöver, dom skulle nog börja fuska, för dom bryr sig bara om att få sitt gamer EGO (storhetsvansinne, många gånger), som en ballong, dom pumpar och pumpar tills ballongen smäller (ballongen är deras ego, är övertydlig pga att vissa förstår inte abstrakta bildliga förklaring).

FZ, jag har ADD, Asperger, jag vet att jag haft ett hett temprament här genom åren, men kan inte ni ge mig en chans att göra en recension, jag vet att jag kan, och jag får ofta höra att jag få det låta över normen intelligent, när jag anstränger mig? Hur går man tillväga med användar recensioner? Vill göra gärna en ny, bättre version av er Days Gone, 2 av 5 och med påståenden som "inte tekniskt imponerande", faktum att World War Z får mer än Days Gone, och ska vara ärliga, WWZ var ingen 4av5, kanske 3av5, men Days Gone, är minst en 3av5, 2av5, då börjar jag tappa förtroendet för FZ, eller kanske mer, inte ta er speciellt allvarligt? För det är garanterat inget 2av5, det är absolut ett högbudgets spel om man ser på skådisar, musik och produktionsvärdet, Grafiken är med tanke UE4, imponerande, speciellt med HDR? Den som skrev Days Gone recensionen, måste ha kört en riktig gammal beta kod, eller så hade bara bestämt sig eller lyssnat för mycket på alla "orosmoln" på nätet, som var oroliga för spelet? Jag gillar spelt skarpt, och jag är en som inte gillar när det låg kvalite, eller blir tjatigt med samma saker, fan tycker detta är mycket bättre än Far Cry 5 (jag vet fps/tps, men typ samma slags spel).

Och vet, ni kan faktiskt förstöra spelet för någon som kanske hade gillat det egentligen, men både inte vågar köpa den nu, pga er rätt ut sagt, löjliga recension, är ni säkra att inte den också är plagiat från game spot? För jag kan t.ex gilla ett spel, och inte alls reagera på saker negativt, sen råkar se nån jävla bortskämd recensent som låter lite "det var bättre förr" i sitt snack, och börjar sin långa RANT av allt som dom tycker är idiotiskt med ett spel, lite storhetsvansinne som frukost varje morgon är säkert ett trevligt sätt att höga sig själv i skyarna, i sin lilla bubbla, men kom ihåg också, att när ni kallar några spel idiotiska, eller korkade, eller hysteriskt pinsamma, så kallar ni era läsare samma saker, när dom gillar dessa produkter, och jag förstår att det är "bara" spel media, och ni är väl knappt tagna på allvar som media gren själva, (som lite revanch, så ni vet hur det känns), så visst förstår jag om man gillar sparka på dom som ligger ner, och använda den lilla makt/kraft man har till att förlöjliga dom som faktiskt gör riktiga spel, än om ni ser på er själva, ni är betatestare som fått storhetsvansinne och känner ni kan få stora spelföretag på knäna med era åsikter?

Är halft allvarlig, men mest, försöker ge er en tanke, att ni både har slutat göra materialet för era läsare, tycker FZ:s recensioner har blivit som privata youtubers egna recensioner, den är för er själv, det är vad ni tycker, vad ni inte gillar eller gillar, när efentligen ingen bryr sig om vad ni tycker om spelet personligen, vi vill ha en så en generell recension så alla olika slags människor, med olika slags åsikter, och smaker, kan få en så rättvis beskrivning av spelet och vad man kan förvänta sig, eller inte. Idag, känns det mer, som ni vill bestämma, om spel ska lyckas eller inte, helt efter vad ni tycker, så era läsare verkar helt bortglömda. Och konstigt tycker jag användar recensionerna faktiskt hållt en mer jämn och rättvis poängsättning och mindre "filosofiska, psykologiska, ekonomisk" faktorer som egentligen bara ni som har 24-7(allt om spel) livs stil, så era förvätningar är ofta högre än vanliga gamers, för ni spelar spel, mer än vi gör, men även, ni gör det till den grad att ni inte kanske uppskattar det längre, då det är ett jobb. Jag vill inte jobba inom filmbranchen, musik, eller spel branchen, jag vill inte börja hata filmer, musik och spel?

Men bort med fuskarna, däremot, ni fuskar lite själv också, när ni ger 2av5 till days gone, omdu ska låta ditt barn spela spelet över en helg, så kanske du inte ska välja dottern, då detta är mer manligt spel, som går hem nog mer hos oss, så om hon gav den 2av5, gå låt grabben eller dotterns pojkvän spela det, se vad han ger? Förstår att du inte orkar spela spelet, men fan... lite får ni anstränga er?

Recensioner är alltid subjektiva. De speglar alltid recensentens egna erfarenheter och vad denne gillar.
I mina egna medlemsrecensioner så är jag alltid grymt kritisk på de skavanker spel har medan de positiva sidorna inte alltid kanske kommer fram i texten.

Jag hoppas de som läser förstår att då man recenserar ett spel så gör man ju det för man gillar spelet och inte för att man ogillar det.
I grunden vill man ju att det skall vara en grym upplevelse som man sen också delar med sig och om folk läser och då även får fler att gilla och njuta av spelet.

Man måste ju förstå att läsa flera recensioner och sedan även ha den rätta känslan om ett spel. Man skall ha magkänslan: "Kan detta vara nåt jag kan gilla?"

Med hjälp av recensioner , gameplay-videos och lite självrannsakan så brukar man alltid hamna rätt och välja spel som man själv gillar. Det är ju alltid i slutändan ens egen smak och tycke som gör om man gillar ett specifikt spel.

Jag tycker att om man tappar sugen över att spela ett spel bara för man läst FZ då kanske spelet inte var nåt att ha egentligen.
Då har man ju inte skaffat sig den breda kollen över vad det var för spel egentligen och dömer p.g.a. en åsikt.

Moderator | Testpilot

@HaZe303: För att svara på din fråga gällande medlemsrecensioner så har du forumdelen och en guide på hur man kan knepa ihop dem här: https://www.fz.se/forum/291-medlemmarnas-recensioner


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lite det jag är inne på också. I och med fair use så behöves det inte. För att vara artig så borde man göra det ändå, men det är inget krav och har inget med plagiat att göra.

Mja, som jag förstått det har fair use att göra att man slipper fråga om lov för att använda verket, inte att du slipper ange källa, den måste du ange oavsett.

Här finns en lättläst artikel om just fair use: https://www.rivaliq.com/blog/guide-copyright-fair-use-laws-on...

Moderator | Testpilot
Skrivet av mill:

Mja, som jag förstått det har fair use att göra att man slipper fråga om lov för att använda verket, inte att du slipper ange källa, den måste du ange oavsett.

Här finns en lättläst artikel om just fair use: https://www.rivaliq.com/blog/guide-copyright-fair-use-laws-on...

Problemet med den och vilken källa som helst är att det inte finns något riktigt svar, då alla ser på saken olika. Även fast det finns lagar så döms folk på helt olika sätt inte bara i vårat land men andra också.

Just när det kommer till recensioner och liknande så är det i det stora hela inga större problem. Borde det bli en ändring på det här på FZ och andra sajter i helhet? Möjligen, men för tillfället är det inget som är jätte viktigt egentligen. Som sagt innan, har man inte möjlighet eller tid att fixa en egen bild på en Nintendo Switch så är det helt okej att du lånar en från någon annan, samma med spel. Ingen tar illa upp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Problemet med den och vilken källa som helst är att det inte finns något riktigt svar, då alla ser på saken olika. Även fast det finns lagar så döms folk på helt olika sätt inte bara i vårat land men andra också.

Just när det kommer till recensioner och liknande så är det i det stora hela inga större problem. Borde det bli en ändring på det här på FZ och andra sajter i helhet? Möjligen, men för tillfället är det inget som är jätte viktigt egentligen. Som sagt innan, har man inte möjlighet eller tid att fixa en egen bild på en Nintendo Switch så är det helt okej att du lånar en från någon annan, samma med spel. Ingen tar illa upp.

Som sagt, problemet är inte att använda andras bilder, problemet är att det inte skrivs ut var bilden kommer ifrån. Som jämförelse kan du titta på ngn som följer lagen, tex https://www.polygon.com, https://www.dn.se osv. Bagatell kan tyckas, men det är lag på det och kan kosta skjortan i slutändan för FZ.

Moderator | Testpilot
Skrivet av mill:

Som sagt, problemet är inte att använda andras bilder, problemet är att det inte skrivs ut var bilden kommer ifrån. Som jämförelse kan du titta på ngn som följer lagen, tex https://www.polygon.com, https://www.dn.se osv. Bagatell kan tyckas, men det är lag på det och kan kosta skjortan i slutändan för FZ.

Och som jag skrivit flertalet gånger så finns det en gråzon där. I den bästa av världar tycker jag att FZ och fler sajter generellt borde skriva var bilder kommer ifrån, bara för att vara schysst. Men det är inte något många bryr sig om när det handlar om t ex recensioner, en nyhet eller liknande när man inte har möjlighet att skapa en egen bild. Fair use: https://www.americanbar.org/groups/gpsolo/publications/gp_sol...

Det finns liksom inget enkelt svar på det, och det är helt olika beroende på situation. I dessa exempel du ger om bilder så klarar FZ sig utan problem om man går från vad som står, och tidigare exempel.

Vill du diskutera det mer så gör gärna en egen tråd om det så slipper vi gå off-topic här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och som jag skrivit flertalet gånger så finns det en gråzon där. I den bästa av världar tycker jag att FZ och fler sajter generellt borde skriva var bilder kommer ifrån, bara för att vara schysst. Men det är inte något många bryr sig om när det handlar om t ex recensioner, en nyhet eller liknande när man inte har möjlighet att skapa en egen bild. Fair use: https://www.americanbar.org/groups/gpsolo/publications/gp_sol...

Det finns liksom inget enkelt svar på det, och det är helt olika beroende på situation. I dessa exempel du ger om bilder så klarar FZ sig utan problem om man går från vad som står, och tidigare exempel.

Vill du diskutera det mer så gör gärna en egen tråd om det så slipper vi gå off-topic här.

Ja vi kommer inte vidare, så vi får avsluta där. Hade dock gärna sett ett svar från ansvarig utgivare @Carl Johansson-Sundelius.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mill:

Det var ju det jag gjorde. och det är tydligt att James Martin/CNET är upphovsman i det här fallet (https://www.cnet.com/pictures/nintendo-switch-photos/23/). Om bilden används på andra sidor (utan källhänvisning) är irrelevant. Problemet är att källhänvisning saknas, inte att FZ använt bilden. Det är lag på det. Om du vill kan du kolla valfri tidning (DN etc) och se hur man gör.

Jag har ingen agenda, jag tycker bara det är lite underligt att tråden handlar om plagiat (en användare har lånat texterna utan att ange källa) när FZ gör samma sak med bilder (lånar bilder utan att ange källa).

Om du tycker att det är jag som skämmer ut mig är det nog inte lönt att fortsätta diskussionen.

Vi använder generellt bilder som vi antingen gjort eller tagit själva, stock photos, pressbilder och från sajter som Unsplash. Just exemplet med Switchen får jag kika på, om vi har brustit i detta så ser jag till att det korrigeras.


signatur
Quake-konnässsör

Känns vettigt, då kan de som verkligen ha lagt ned tid för att skriva en recension eller insyn i spel / tillbehör känna sig mer stolta över sitt arbete.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tråkigt att höra.

Hens texter va ju alltid väldigt långa så inte så att man är förvånad.

Ja, jag har tänkt tanken innan... Och så gav han alla filmer 5/5!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi använder generellt bilder som vi antingen gjort eller tagit själva, stock photos, pressbilder och från sajter som Unsplash. Just exemplet med Switchen får jag kika på, om vi har brustit i detta så ser jag till att det korrigeras.

Undrar om fair use verkligen gäller i Sverige då det är en amerikansk "lag"? Är det inte citaträtten? I sådana fall är det god sed att hänvisa till upphovspersonen/verket.

Med tanke på att man hänvisat till fair use tidigare. Eller har EU tagit sig an en liknande lag? Vad gäller och när? Blivande artikel?

Medlem
Skrivet av nekered:

Undrar om fair use verkligen gäller i Sverige då det är en amerikansk "lag"? Är det inte citaträtten? I sådana fall är det god sed att hänvisa till upphovspersonen/verket.

Med tanke på att man hänvisat till fair use tidigare. Eller har EU tagit sig an en liknande lag? Vad gäller och när? Blivande artikel?

De flesta använder nog fair use som ett generellt uttryck för rätten att använda andras verk, även om lagarna heter lite olika i olika delar av världen, som t.ex Citaträtten i Sverige.

Medlem
Skrivet av nekered:

Undrar om fair use verkligen gäller i Sverige då det är en amerikansk "lag"? Är det inte citaträtten? I sådana fall är det god sed att hänvisa till upphovspersonen/verket.

Med tanke på att man hänvisat till fair use tidigare. Eller har EU tagit sig an en liknande lag? Vad gäller och när? Blivande artikel?

Kommer ihåg att det fanns en svensk musikgrupp (Lucky People Center) på 90-talet som samplade en massa nyhetssändningar m.m. och använde i sin musik. De gjorde detta under citaträtten. Men vad jag kommer ihåg så kunde deras videos t.ex inte spelas i USA pga att Fair Use inte existerade då. Fair use är ganska nytt. Olika saker gäller i olika länder. Det är ganska intressant speciellt nu när artikel 11 & 13 diskuteras flitigt.

Avstängd
Skrivet av Maysay:

Kommer ihåg att det fanns en svensk musikgrupp (Lucky People Center) på 90-talet som samplade en massa nyhetssändningar m.m. och använde i sin musik. De gjorde detta under citaträtten. Men vad jag kommer ihåg så kunde deras videos t.ex inte spelas i USA pga att Fair Use inte existerade då. Fair use är ganska nytt. Olika saker gäller i olika länder. Det är ganska intressant speciellt nu när artikel 11 & 13 diskuteras flitigt.

OOOJJjjj! Inte tänkt så långt riktigt. Mer YT, memes osv. Men tänk alla musiker, flimmakare, konstnärer, opinionsbildare som ständigt refererar med bild.

123
Skriv svar