Medlem
Avengers: Endgame

Innehåller en stor mängd spoilers

I ögonvrån såg jag hur dina tårar rann.
Du torkade långsamt bort dem.
Vem var du egentligen?
Jag fick fram att du nog var där ensam för att titta på filmen.
Jag vill med detta inlägg be om ursäkt för att jag hostade sönder filmen åt dig.
Jag försökte att hosta när det var som allra mest högljutt på filmen men ibland gick det bara inte.

På den vita duken var det begravning.
Mannen som allting startat med för elva år sedan hade nu kommit till vägens ände.
Detta efter att han räddat allt och alla.
Dina tårar var befogade.
Mina rann inte.
Förmodligen för att jag var mentalt förberedd sedan innan på att flera av våra superhjältar skulle mista livet.

Tre timmar.
YES!
Jag var så himla glad över att få reda på att det skulle bli en lång film och än mer glad blev jag häromdagen när jag satt där i biosalongen för att äntligen få se filmen.
Dessa tre timmar kändes som en perfekt längd för just denna filmen.
Det kändes aldrig som en långtråkig film.
Det kändes aldrig som en dålig film.
Det var en nästintill perfekt film.

Vi tar det från början.
Hawkeye har en fin dag med sin familj innan det händer.
Thanos har utplånat hälften av allt levande.
Jag kan inte tänka mig kaoset i hans skalle men man kunde känna hans smärta.

Rocket: "What did you do?"
"Thor: I went for the head."

Thanos låg död.
Filmen kunde ha tagit slut där men såklart gjorde den inte det.
Istället gick vi fem år framåt i tiden och allas våra favoriter till superhjältar sysslar med diverse saker för att gå vidare med sina liv.
Eller ja...

Captain America: "I keep telling everybody they should move on and grow. Some do. But not us."

Folks liv var inte detsamma efter the Snap och det märktes både hos superhjältarna men också människorna runtomkring.
Hur hade vi själva reagerat om våra nära och kära försvann bara sådär?
Vad hade vi gjort?
Hur hade vi tänkt?
Det spelar egentligen ingen roll för denna recensionen.

Redan från start och ända till slutet kändes det som om karaktärerna utvecklats mycket längre än tidigare filmer.
Jag kikade igenom (nästan) alla filmer på nytt inför denna och har då märkt av utvecklingen än mer.
Något härligt i det.
Genom varje film har det känts som om man följt den röda tråden.
Allting kändes sammanflätat.
Tyvärr har inte DC lyckats med detta med sina filmer (jag gillar DC snäppet mer än Marvel) så här har Marvel haft en stor fördel med sina filmer.
Det har inte känts som ett gäng olika filmer utan sammanhang utan allt var inbakat till en härlig kebabpizza (jag gillar inte inte Calzone)

Min favorit i Endgame?
Black Widow.
Hon som alltid vart en hårding och inte visat sina känslor bröt ihop.
Något var vackert med det samtidigt som det gjorde att jag gillade henne som person än mer.
Varje karaktär utvecklades på ett positivt sätt genom filmen. Att få se sårbarheten hos alla men även se hur man ändå inte ger upp och kommer fram till hur man ska lösa allting.
Tillsammans.

Tony var den som drabbats minst av the Snap.
Pepper levde fortfarande.
Tillsammans fick de en dotter.
De bodde på en idyllisk plats.
Allt var frid och fröjd.
Tills Cap och gänget dök upp med en plan för att fixa allting.
Tack men nejtack sa Tony.
Kan man klandra honom?
Det fanns inga garantier på att det skulle fungera och han hade det redan bra.
Han var nöjd med sin tillvaro.

Varför vara nöjd när det kan bli bättre?

Tidsresor hit och tidsresor dit.
Mycket humor.
Mycket allvar.
Mycket "ohnejnukommerdetgååtpipsvängen".

Thor.
Du din tjocka och försupna gud...
När du skrämde upp NoobMaster69 var nog en av höjdpunkterna i filmen.
När du fick tillbaka Mjölnir var en än bättre höjdpunkt.
När du och Captain America råkade byta Mjölnir och Stormbreaker var den absolut bästa av dina scener.
Men varför blev du plötsligt så svag jämfört med hur du var i Infinity War?
Du som lätt krossade varje fiende när du fått Stormbreaker kunde nu knappt klyva ved med den.
Vi får skylla på din ölmage och för att du spelade ett dåligt spel som rullade i bakgrunden när vi fick besöka dig på nya Asgård.

Och ja...
Captain America lyckades bli värdig och räddar på så sätt Thor från Thanos med Mjölnir.
Man undrar om han höll tillbaka ett stort snäpp i Age of Ultron?
Oavsett vad så var det ett härligt ögonblick i filmen när man förstod att det var han som kastat Mjölnir på Thanos och inte Thor som kallats tillbaka den till sig.
Jag diggade när han slogs mot sig själv för att sedan spana in sin egna stjärt sen.

Sen har vi dig.
Du stora och gröna nörd.
Jag utgick från att bilderna på dig med kläder på som cirkulerat på nätet var fejk.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle tänka när jag såg dig på den vita duken i Hulkens kropp men med Bruce Banners röst.
Jag vet fortfarande inte vad jag ska tänka om det så jag låter bli helt enkelt.

Återigen...
Tony.
Du är nog den som utvecklats mest och bäst genom hela filmserien.
Antalet gånger du redan försökt offra ditt liv för att rädda alla andra.
Nu var dagen kommen.
Väntat men ändå hjärtekrossande.
Tack för varje film du förgyllt med din tillvaro.
Tack för varje faderlig visdom du delat med dig av.
Tack för att du valde att gå hela vägen för att rädda alla du älskar.

Tony Stark: We’re the Avengers. We got to finish this.

Inför Endgame fick vi se Captain Marvel.
Inte den bästa filmen i MCU-serien men ändå en bra film med en härlig ny karaktär att lära känna.
Kanske främst för att hon påminde mig mycket om Superman.
Oövervinnlig.
Jag utgick ifrån att det skulle bli en stor show från henne under Endgames gång men det kom bara en snutt i början och en lite längre snutt i slutet.
Varför bygga upp en sådan hype om henne om hon knappt gör något sedan?
Förlåt mig men det kändes som att man inte gav henne den tid hon förtjänade i denna filmen.

Fler karaktärer fanns med i Endgame men det blev alldeles för lite tid från dessa för att det ska bli en värdig text om varenda en.
Kändes dock som att flera av de allra mäktigaste, bland annat Captain Marvel men också Scarlet Witch, höll tillbaka sin fulla potential när Thanos skulle få smisk men filmen hade väl inte blivit lika intressant att se på om de fick göra vad de faktiskt är kapabla till.

Samtidigt.
Det var gött att se originalgänget göra sin grej.

Det sista rycket.
Captain America ser ut att vara besegrad.
Thanos var förmodligen bara några slag ifrån att döda honom.
Cap låg ner en stund men ställde sig upp.
Skölden nästan helt söndertrasad.
Då händer det.
Alla som en gång varit borta är nu tillbaka.
En armé av superhjältar och krigare slöt samman.
Rysningar inför det som komma skulle.
Rysningar för att man visste precis vad som skulle sägas inför det som komma skulle.

Avengers
Assemble

Jag ville skrika ut ett glädjevrål blandat med ett krigsvrål men min hals tillät mig inte.
Samtidigt ville jag inte att folk skulle vända sig mot mig och undra vad sjutton jag sysslar med.

Sen har vi den stora onda snubben.
Thanos.
Jag har diggat att man teasat om honom under så många filmer.
Jag älskade hur han var så mycket mäktigare än varje superhjälte under Infinity War.
Men...
Han kändes, i slutändan, rätt tråkig och lätt att övervinna i Endgame.
Kanske för att han inte var lika vis som den äldre Thanos som Thor högg huvudet av.
Vad vet jag.
Lite småsvag kändes han men det spelar egentligen ingen roll för nu var han borta med vinden.

Slut.

Jag kände mig mer än nöjd med filmen.
Inte den absolut bästa superhjältefilmen jag sett (Deadpool är i en klass för sig kort och gott).
När jag lämnade biosalongen var det med ett stort leende.

I love you 3000

Avengers: Endgame
4
Mycket bra
+
Karaktärernas utveckling
+
Black Widow
+
Den röda tråden
-
Vissa karaktärer fick för lite tid
-
Thanos (lite halvt)
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Halo kompis!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Själv så var jag ganska nöjd med att Captain Marvel inte fick så mycket tid utan de vi fick följa var Avengers som vi har följt sedan dag 1. Tyckte detta var ett värdigt slut för dem utan att de nyare karaktärerna tog upp för mycket tid.

Håller med om att filmen är en fyra. Men när jag lämnade biosalongen så kändes det som femma. Mycket på grund av MCU har funnits under hela tonåren och blev ett sådant emotionellt intryck av denna filmen.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

@Joffe:

Jag håller absolut med dig där om Captain Marvel men då de byggt upp inför henne så mycket och att man sen bara fick en liten klick kändes inte roligt.
Men absolut att det var ett fint och värdigt avslut för originalgänget, även om vissa *host*Thor*host* blev nerfade som tusan.

Jag måste se den snart igen känner jag men tror att min fyra kommer stå fast. Väldigt stark fyra men fanns ju några saker jag inte riktigt tyckte nådde hela vägen fram.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Innehåller en stor mängd spoilers

I ögonvrån såg jag hur dina tårar rann.
Du torkade långsamt bort dem.
Vem var du egentligen?
Jag fick fram att du nog var där ensam för att titta på filmen.
Jag vill med detta inlägg be om ursäkt för att jag hostade sönder filmen åt dig.
Jag försökte att hosta när det var som allra mest högljutt på filmen men ibland gick det bara inte.

På den vita duken var det begravning.
Mannen som allting startat med för elva år sedan hade nu kommit till vägens ände.
Detta efter att han räddat allt och alla.
Dina tårar var befogade.
Mina rann inte.
Förmodligen för att jag var mentalt förberedd sedan innan på att flera av våra superhjältar skulle mista livet.

Tre timmar.
YES!
Jag var så himla glad över att få reda på att det skulle bli en lång film och än mer glad blev jag häromdagen när jag satt där i biosalongen för att äntligen få se filmen.
Dessa tre timmar kändes som en perfekt längd för just denna filmen.
Det kändes aldrig som en långtråkig film.
Det kändes aldrig som en dålig film.
Det var en nästintill perfekt film.

Vi tar det från början.
Hawkeye har en fin dag med sin familj innan det händer.
Thanos har utplånat hälften av allt levande.
Jag kan inte tänka mig kaoset i hans skalle men man kunde känna hans smärta.

Rocket: "What did you do?"
"Thor: I went for the head."

Thanos låg död.
Filmen kunde ha tagit slut där men såklart gjorde den inte det.
Istället gick vi fem år framåt i tiden och allas våra favoriter till superhjältar sysslar med diverse saker för att gå vidare med sina liv.
Eller ja...

Captain America: "I keep telling everybody they should move on and grow. Some do. But not us."

Folks liv var inte detsamma efter the Snap och det märktes både hos superhjältarna men också människorna runtomkring.
Hur hade vi själva reagerat om våra nära och kära försvann bara sådär?
Vad hade vi gjort?
Hur hade vi tänkt?
Det spelar egentligen ingen roll för denna recensionen.

Redan från start och ända till slutet kändes det som om karaktärerna utvecklats mycket längre än tidigare filmer.
Jag kikade igenom (nästan) alla filmer på nytt inför denna och har då märkt av utvecklingen än mer.
Något härligt i det.
Genom varje film har det känts som om man följt den röda tråden.
Allting kändes sammanflätat.
Tyvärr har inte DC lyckats med detta med sina filmer (jag gillar DC snäppet mer än Marvel) så här har Marvel haft en stor fördel med sina filmer.
Det har inte känts som ett gäng olika filmer utan sammanhang utan allt var inbakat till en härlig kebabpizza (jag gillar inte inte Calzone)

Min favorit i Endgame?
Black Widow.
Hon som alltid vart en hårding och inte visat sina känslor bröt ihop.
Något var vackert med det samtidigt som det gjorde att jag gillade henne som person än mer.
Varje karaktär utvecklades på ett positivt sätt genom filmen. Att få se sårbarheten hos alla men även se hur man ändå inte ger upp och kommer fram till hur man ska lösa allting.
Tillsammans.

Tony var den som drabbats minst av the Snap.
Pepper levde fortfarande.
Tillsammans fick de en dotter.
De bodde på en idyllisk plats.
Allt var frid och fröjd.
Tills Cap och gänget dök upp med en plan för att fixa allting.
Tack men nejtack sa Tony.
Kan man klandra honom?
Det fanns inga garantier på att det skulle fungera och han hade det redan bra.
Han var nöjd med sin tillvaro.

Varför vara nöjd när det kan bli bättre?

Tidsresor hit och tidsresor dit.
Mycket humor.
Mycket allvar.
Mycket "ohnejnukommerdetgååtpipsvängen".

Thor.
Du din tjocka och försupna gud...
När du skrämde upp NoobMaster69 var nog en av höjdpunkterna i filmen.
När du fick tillbaka Mjölnir var en än bättre höjdpunkt.
När du och Captain America råkade byta Mjölnir och Stormbreaker var den absolut bästa av dina scener.
Men varför blev du plötsligt så svag jämfört med hur du var i Infinity War?
Du som lätt krossade varje fiende när du fått Stormbreaker kunde nu knappt klyva ved med den.
Vi får skylla på din ölmage och för att du spelade ett dåligt spel som rullade i bakgrunden när vi fick besöka dig på nya Asgård.

Och ja...
Captain America lyckades bli värdig och räddar på så sätt Thor från Thanos med Mjölnir.
Man undrar om han höll tillbaka ett stort snäpp i Age of Ultron?
Oavsett vad så var det ett härligt ögonblick i filmen när man förstod att det var han som kastat Mjölnir på Thanos och inte Thor som kallats tillbaka den till sig.
Jag diggade när han slogs mot sig själv för att sedan spana in sin egna stjärt sen.

Sen har vi dig.
Du stora och gröna nörd.
Jag utgick från att bilderna på dig med kläder på som cirkulerat på nätet var fejk.
Jag visste inte riktigt vad jag skulle tänka när jag såg dig på den vita duken i Hulkens kropp men med Bruce Banners röst.
Jag vet fortfarande inte vad jag ska tänka om det så jag låter bli helt enkelt.

Återigen...
Tony.
Du är nog den som utvecklats mest och bäst genom hela filmserien.
Antalet gånger du redan försökt offra ditt liv för att rädda alla andra.
Nu var dagen kommen.
Väntat men ändå hjärtekrossande.
Tack för varje film du förgyllt med din tillvaro.
Tack för varje faderlig visdom du delat med dig av.
Tack för att du valde att gå hela vägen för att rädda alla du älskar.

Tony Stark: We’re the Avengers. We got to finish this.

Inför Endgame fick vi se Captain Marvel.
Inte den bästa filmen i MCU-serien men ändå en bra film med en härlig ny karaktär att lära känna.
Kanske främst för att hon påminde mig mycket om Superman.
Oövervinnlig.
Jag utgick ifrån att det skulle bli en stor show från henne under Endgames gång men det kom bara en snutt i början och en lite längre snutt i slutet.
Varför bygga upp en sådan hype om henne om hon knappt gör något sedan?
Förlåt mig men det kändes som att man inte gav henne den tid hon förtjänade i denna filmen.

Fler karaktärer fanns med i Endgame men det blev alldeles för lite tid från dessa för att det ska bli en värdig text om varenda en.
Kändes dock som att flera av de allra mäktigaste, bland annat Captain Marvel men också Scarlet Witch, höll tillbaka sin fulla potential när Thanos skulle få smisk men filmen hade väl inte blivit lika intressant att se på om de fick göra vad de faktiskt är kapabla till.

Samtidigt.
Det var gött att se originalgänget göra sin grej.

Det sista rycket.
Captain America ser ut att vara besegrad.
Thanos var förmodligen bara några slag ifrån att döda honom.
Cap låg ner en stund men ställde sig upp.
Skölden nästan helt söndertrasad.
Då händer det.
Alla som en gång varit borta är nu tillbaka.
En armé av superhjältar och krigare slöt samman.
Rysningar inför det som komma skulle.
Rysningar för att man visste precis vad som skulle sägas inför det som komma skulle.

Avengers
Assemble

Jag ville skrika ut ett glädjevrål blandat med ett krigsvrål men min hals tillät mig inte.
Samtidigt ville jag inte att folk skulle vända sig mot mig och undra vad sjutton jag sysslar med.

Sen har vi den stora onda snubben.
Thanos.
Jag har diggat att man teasat om honom under så många filmer.
Jag älskade hur han var så mycket mäktigare än varje superhjälte under Infinity War.
Men...
Han kändes, i slutändan, rätt tråkig och lätt att övervinna i Endgame.
Kanske för att han inte var lika vis som den äldre Thanos som Thor högg huvudet av.
Vad vet jag.
Lite småsvag kändes han men det spelar egentligen ingen roll för nu var han borta med vinden.

Slut.

Jag kände mig mer än nöjd med filmen.
Inte den absolut bästa superhjältefilmen jag sett (Deadpool är i en klass för sig kort och gott).
När jag lämnade biosalongen var det med ett stort leende.

I love you 3000

Avengers: Endgame
4
Mycket bra
+
Karaktärernas utveckling
+
Black Widow
+
Den röda tråden
-
Vissa karaktärer fick för lite tid
-
Thanos (lite halvt)
Det här betyder betygen på FZ

Jag blev nog mest missnöjd med att Downeys död är permanent och att han inte porträtterar Iron Man fler gånger.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Skrivet av BurningMan:

Jag blev nog mest missnöjd med att Downeys död är permanent och att han inte porträtterar Iron Man fler gånger.

Han är ju snart en åldrig så det är väl bara bra att han kan trappa av och välja fler roller av högre kvalitet.
Istället tar Gwyneth Paltrow mer plats och kör igång med Iron Woman. Precis vad Hollywood vill ha.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Han är ju snart en åldrig så det är väl bara bra att han kan trappa av och välja fler roller av högre kvalitet.
Istället tar Gwyneth Paltrow mer plats och kör igång med Iron Woman. Precis vad Hollywood vill ha.

Mest troligen så får vi Riri Williams.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

Hade nog gett filmen en stark 3:a eller svag 4:a. Tycker det är på tok för många hål i tidrese-aspekten för att jag skulle vara helt nöjd. Men som du säger, fighten på slutet och karaktärsutvecklingen var strålande.

Inaktiv
Skrivet av dali:

Hade nog gett filmen en stark 3:a eller svag 4:a. Tycker det är på tok för många hål i tidrese-aspekten för att jag skulle vara helt nöjd. Men som du säger, fighten på slutet och karaktärsutvecklingen var strålande.

För många hål i tidrese-aspekten? Du menar att det finns ett "riktigare" sätt att göra det på som stämmer med verkligheten eller?

Tyckte filmen var riktigt bra! 8/10

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

För många hål i tidrese-aspekten? Du menar att det finns ett "riktigare" sätt att göra det på som stämmer med verkligheten eller?

EDIT: Gjort lite edits.

Tro det eller ej så har olika typer av fiktiva tidsresande-mekaniker olika regler om hur det fungerar. Om dessa bryts så blir det problem i narrativt. Det är inte annorlunda än att man på något sätt säger: "Han kan bara springa 100m per sekund". Och så på något sätt senare i filmen springer personen 200m per sekund istället, det visas och syns att henom gör detta, men ingen förklaring till varför henom är snabbare än innan ges, t ex. Inte det bästa exemplet på plot hole, men du förstår nog.

Endgame sätter upp diverse regler för hur saker ska fungera och tyvärr så bryter man mot dessa exempelvis i slutet med Captain America. De berättar ganska så omgående när de börjar leka med tiden att ändrar de något så kommer det inte påverka deras egna tidslinje. Istället för en rak linje kan man säga att de "dimensions hoppar" till en helt annan linje och påverkar aldrig sin egen.

När Captain America ska lämna tillbaka stenarna så stannar han kvar i 1945 (Exakt datum är jag osäker på) och lever ut sitt liv. Då, om man går efter reglerna de själva satt upp tidigare och som filmen följer, ska inte Captain America komma fram hos dem som en gamling just för att han är i en "annan dimension". I denna dimension eller tidslinje så hamnar han inte i isen, och troligen så skapas inte ens Avengers och kanske inte ens Captain America. Han kan som inte bara sitta på bänken och ge en sköld till Sam då inget av det där händer i hans tidslinje. Det hade kunnat funka om han på något sätt kom ut ur tidsrese-apparaten, för då har han hoppat från en linje till en annan.

Mycket sådant som i viss mån pajar filmen om man har ett hum om hur det fungerar. Många tänker säkert "det spelar väl inte så stor roll". Men det är ett lika drygt och jobbigt plot hole som att en vanlig dödlig på marken är snabbare till en position halva världen bort när ett annat gäng flyger ett plan, det går ju liksom inte.

Du kan läsa en helt okej genomgång här: https://comicbook.com/marvel/2019/04/29/avengers-endgame-capt...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

Hade nog gett filmen en stark 3:a eller svag 4:a. Tycker det är på tok för många hål i tidrese-aspekten för att jag skulle vara helt nöjd. Men som du säger, fighten på slutet och karaktärsutvecklingen var strålande.

Jo jag håller med. Det känns så dumt att det är så många problem där också med tanke på att de under filmens gång berättar hur tidsresandet fungerar. De följer ju liksom inte sina egna regler ens.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@anon_326725: Som @uberpwnage2.0 sa. Det är inte verklighetsanpassat jag förväntar mig i superhjältefilm men man kan göra saker bra och dåligt. I filmen sätter dom upp regler som dom sen bryter mot. Även fast någon kan komma med en anledningen/teori som förklarar det i efterhand så har man redan brutit mot regler man definierat i filmen.

Vill tillägga att jag kan ha överseende med plot holes också men när filmen började klanka ner på andra filmer som inte lyckats med tidsresande blev det lite för mycket för min del.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

@SaltyApple: Som @uberpwnage2.0 sa. Det är inte verklighetsanpassat jag förväntar mig i superhjältefilm men man kan göra saker bra och dåligt. I filmen sätter dom upp regler som dom sen bryter mot. Även fast någon kan komma med en anledningen/teori som förklarar det i efterhand så har man redan brutit mot regler man definierat i filmen.

Sedan finns det ju chansen att Captain America var i en Time-loop. I Dr Strange så pratar Mordo om detta. Alltså att det alltid fanns två Captain America och att hans framtida jag skapade allt genom att hoppa tillbaka.

Men mja... Det känns inte som det funkar heller med tanke på allt annat som hänt. Såvida inte Peggy visste om hela tidsresandet men det är tveksamt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Bussovic:

@Joffe:

Jag håller absolut med dig där om Captain Marvel men då de byggt upp inför henne så mycket och att man sen bara fick en liten klick kändes inte roligt.
Men absolut att det var ett fint och värdigt avslut för originalgänget, även om vissa *host*Thor*host* blev nerfade som tusan.

Jag måste se den snart igen känner jag men tror att min fyra kommer stå fast. Väldigt stark fyra men fanns ju några saker jag inte riktigt tyckte nådde hela vägen fram.

Fast hur rolig karaktär är egentligen Captain Marvel? Totalt övermäktig och mer av henne skulle definitivt saboterat hela filmen, rent krasst så skulle alla andra hjältarna kunna lägga sig och vila medan Captain Marvel röjer allt i hennes väg.

Skribent

Appropå det här med att lämna tillbaka grejer, lämnade Captain America tillbaka Thors hammare? De stal ju den från en annan tidslinje.

Inaktiv
Skrivet av BurningMan:

Jag blev nog mest missnöjd med att Downeys död är permanent och att han inte porträtterar Iron Man fler gånger.

Under sluttexterna kunde man höra ett ljud som sägs vara från första iron man där han bankar på sin iron man-dräkt.
Verkar hinta på något. Who knows what

Skrivet av hannes.theorell:

Han är ju snart en åldrig så det är väl bara bra att han kan trappa av och välja fler roller av högre kvalitet.
Istället tar Gwyneth Paltrow mer plats och kör igång med Iron Woman. Precis vad Hollywood vill ha.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Mest troligen så får vi Riri Williams.

Gwyneth Paltrow har sagt att hon inte vill vara med i superhjältefilmer längre och känner sig för gammal för sånt. Men hon skulle gå med på att vara en gästroll.

https://variety.com/2019/film/news/gwyneth-paltrow-marvel-exi...

I övrigt:

Endgame var bra =).

Medlem

@Shadee:

Grejen är att jag tokdiggar Superman och på sätt och vis är de rätt lika genom att vara övermäktiga.
Vilket jag inte ser något fel, vilket många andra verkar göra. Jag förstår varför men håller bara inte med.
Nu behövde man inte göra henne till en OP-karaktär men tycker bara att hon fick alldeles för lite tid i filmen när det verkade som om hon skulle ha en större roll i den än vad hon fick.

Jag är nöjd med att man nerfade henne en bit för att lyfta upp Thor, Iron Man, Cap m.fl men tiden hon fick vara med var för kort tid.


signatur

Halo kompis!

Skrivet av Bussovic:

@Shadee:

Grejen är att jag tokdiggar Superman och på sätt och vis är de rätt lika genom att vara övermäktiga.
Vilket jag inte ser något fel, vilket många andra verkar göra. Jag förstår varför men håller bara inte med.
Nu behövde man inte göra henne till en OP-karaktär men tycker bara att hon fick alldeles för lite tid i filmen när det verkade som om hon skulle ha en större roll i den än vad hon fick.

Jag är nöjd med att man nerfade henne en bit för att lyfta upp Thor, Iron Man, Cap m.fl men tiden hon fick vara med var för kort tid.

Men fördelen med övermäktiga superhjältar är att de får kastas sig in i strider med övermäktiga skurkar.

Någon försöker utplåna hela Jorden. Kanske ett jobb för Superman.
Någon planerar en stor bank heist. Kanske ett jobb för Batman.

Jag tycker att det ska finnas superhjältar på många olika nivåer, och superskurkar på många olika nivåer - detta för att se en blandning av problem och combat diversity.

Medlem

@Monsterfrukost: Skulle kunna vara så att deras dotter iklär sig dräkten. De hintade ju lite på det i filmen.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

Under sluttexterna kunde man höra ett ljud som sägs vara från första iron man där han bankar på sin iron man-dräkt.
Verkar hinta på något. Who knows what

Som du säger så är det från första Iron Man. Det är ju mest troligen bara en hint om var "allt började", inte mer än så.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Som du säger så är det från första Iron Man. Det är ju mest troligen bara en hint om var "allt började", inte mer än så.

Varför är det med om det inte hintar om något?

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

Varför är det med om det inte hintar om något?

För att det bara är en callback till var alltihopa började. Ljudet i slutet är, precis som du skrev, slagen från när han byggde ihop den första Iron Man-dräkten. Filmen är en kulminering av 22 filmer och för att få till ett finare avslut så är det sista man hör vad som startade det hela.

En "hint" i det här fallet om framtida ting hade i så fall varit om vi fick se att det var någon annan som slog, t ex en mörkhyad tjej. Hon slutar och så hör man typ "Get over here", hon drar och så står det typ "Riri Williams/Ironheart" på vad hon än slog på, troligtvis en egen Iron Man-dräkt. Då vet vi att det var en hint om den karaktär som tagit över som Iron Man i serierna för inte så länge sedan. Alternativt att man bara fick nys om namnet på något sätt.

Det jag nämnde ovan är ju dock en Post-credits scene, något som Marvel sa inte skulle finnas i den här filmen för nu är "sagan slut". Därav gav de oss bara en liten callback till när Tony först skapade sin första dräkt för ett fint avslut.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

@Shadee:

Grejen är att jag tokdiggar Superman och på sätt och vis är de rätt lika genom att vara övermäktiga.
Vilket jag inte ser något fel, vilket många andra verkar göra. Jag förstår varför men håller bara inte med.
Nu behövde man inte göra henne till en OP-karaktär men tycker bara att hon fick alldeles för lite tid i filmen när det verkade som om hon skulle ha en större roll i den än vad hon fick.

Jag är nöjd med att man nerfade henne en bit för att lyfta upp Thor, Iron Man, Cap m.fl men tiden hon fick vara med var för kort tid.

Tycker hennes tid var alldeles lagom med tanke på hur lite hon redan have varit med i MCU. Av alla karaktärer jag skulle vilja ge mer tid i Endgame så är Captain Marvel långt ner på listan och detta är inte på grund av att jag ogillar hennes karaktär eller krafter (dock så har hon blivit lite av MCUs superman vilket jag ogillar men det är en annan diskussion) utan för att hon har varit i MCU några månader för oss.

Inaktiv
Skrivet av Juel91:

Tycker hennes tid var alldeles lagom med tanke på hur lite hon redan have varit med i MCU. Av alla karaktärer jag skulle vilja ge mer tid i Endgame så är Captain Marvel långt ner på listan och detta är inte på grund av att jag ogillar hennes karaktär eller krafter (dock så har hon blivit lite av MCUs superman vilket jag ogillar men det är en annan diskussion) utan för att hon har varit i MCU några månader för oss.

Jag är nöjd med hennes skärmtid. Hade blivit irriterad om de gått full retard med sin diversity som captain marvel-filmen på många sätt var.
De lät som tur är seriens huvudpersoner sköta majoriteten av det som behövdes för att besegra Thanos och captain marvel hjälpte till.

Perfekt balans

Medlem
Skrivet av Monsterfrukost:

Men fördelen med övermäktiga superhjältar är att de får kastas sig in i strider med övermäktiga skurkar.

Någon försöker utplåna hela Jorden. Kanske ett jobb för Superman.
Någon planerar en stor bank heist. Kanske ett jobb för Batman.

Jag tycker att det ska finnas superhjältar på många olika nivåer, och superskurkar på många olika nivåer - detta för att se en blandning av problem och combat diversity.

Mitt främsta problem med att hon har blivit den starkaste hjälten är det faktum att hon inte har något kontrollproblem. Dom starkaste personerna på jorden i serierna har alla någon seriös nackdel (Hulken, Scarlet Witch, Sentry) så dom kan inte användas för att lösa alla problem, speciellt inte själva. Hade Captain Marvel kallats till jorden i Avengers (vilket man kan fråga sig varför inte) hade hon löst allting på 5 minuter max.

Edit: Kan lägga till att extremt starka hjältar utan stora nackdelar kan funka väldigt bra i sin egen story men när det blir team-up så frågar man sig varför dom svagare hjältarna ens är där.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Jag är nöjd med hennes skärmtid. Hade blivit irriterad om de gått full retard med sin diversity som captain marvel-filmen på många sätt var.
De lät som tur är seriens huvudpersoner sköta majoriteten av det som behövdes för att besegra Thanos och captain marvel hjälpte till.

Perfekt balans

På vilket sätt tyckte du dom gick full retard med diversity i CM filmen?

Medlem

För mig var filmen lätt en 5/5. Vissa problem visst men fan vad den träffade bra på praktiskt taget varje område. Har överseende med tidrese plot-holes för jag har inte sett en film med tidresor (speciellt fram och tillbaks) utan dom. Sättet dom binder ihop 21 filmer till en stor, underhållande, tillfredsställande och emotionell final är i en klass för sig.

Inaktiv
Skrivet av Juel91:

På vilket sätt tyckte du dom gick full retard med diversity i CM filmen?

Formulerade mig fel. Hoppades på att de inte skulle gå full retard i Endgame med tanke på hur Captain Marvel var utformad samt Brie Olsens uttalanden i samband med hennes roll i filmen.

Hursomhelst så känner jag inte för att röra om i grytan igen då det blev ganska tråkig stämning i recensionen om Captain Marvel senast.

Det var bara en reflektion. Det finns folk som håller med och folk som inte gör det. Går säkert att hitta något med google om man önskar fördjupa sig i det

Moderator | Testpilot
Skrivet av Juel91:

För mig var filmen lätt en 5/5. Vissa problem visst men fan vad den träffade bra på praktiskt taget varje område. Har överseende med tidrese plot-holes för jag har inte sett en film med tidresor (speciellt fram och tillbaks) utan dom. Sättet dom binder ihop 21 filmer till en stor, underhållande, tillfredsställande och emotionell final är i en klass för sig.

Jag tycker den var 5/5 också för en Marvel-film, men skulle jag se den som en vanlig rulle så vette fan om den är lika bra faktiskt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Den får 9/10 av mig, för mig är det den bästa superhjälte filmen jag sett.
Långt ifrån den bästa filmen någonsin, men den bästa superhjälte filmen.

Var lite orolig i förväg för hur stor roll Danvers skulle få men tyckte hon hade alldeles lagom skärmtid och glad att det inte var hon som fick göra den stora avslutningen. Det tillhörde självklart någon av original medlemmarna.

Är lite orolig för MCU framtiden om det är Captain Marvel som ska vara frontfiguren från och med nu, gillar inte alls henne från vad jag sett hitils. Har aldrig gillat op karaktärer utan svagheter som Stålmannen. Har inget att göra med att hon är kvinna om någon tror det, jag är själv väldigt nöjd med hur övriga kvinnliga karaktärer fick glänsa som Widow, Nebula och Scarlet Witch.

Förstår själv inte hur Danvers kan bli så hypad när vi redan haft Scarlet Witch som har riktigt starka krafter. Hon krossade nästan Thanos i denna, tvingade honom att offra sina egna trupper för att inte själv bli krossad, i Infinity War höll hon honom på avstånd med ena armen medan hon förstörde en Infinity Stone med sin andra. Samtidigt som hon inte är odödlig och inte kan ta hur mycket stryk som helst.

Ska bli roligt och se hur det tar sig vidare med dem nya serierna på Disney+ med dessa karaktärer också

12
Skriv svar