Recension – Rage 2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Gen:

Om jag fått önska något till nästa gång är att om en PC version testas så hade några ord om prestanda gärna kunnat nämnas Känns att när det gäller just PC så är det en viktig puck då kvalitén varierar mycket pga den enorma mängden konfigurationer som spelet ska täcka. Att köra MSI Afterburner och kanske nämna om en viss FPS target inklusive något grafik preset uppnås eller ej (i relation mot de specs ni testar spelet på) kan vara intressant (ger en fingervisning om hur spelet presterar). Även saker som texturkvalitet, pop ins, kvalitet/prestanda på in-game FMVs, allmänt stutter eller liknande samt några ord om mängden grafikinställningar kan vara intressant. Nu menar jag inte någon djupdykning men bara lite lätt sådär

Konsol är däremot en annan femma och där har vi tur att det finns Youtubekanaler som Digital Foundry som gör djupa analyser med FPS mätningsverktyg osv. Ni är ju inte en teknisk sajt på det sättet men tycker att PC är något alla med någorlunda lätthet kan prata om.

Vi har kört trådar där alla kan pitcha in med sin hårdvara och prestandan i ett spel, senast The Division 2, tycker att det ger en bättre fingervisning än att utgå från en setup (recensentens). Slänger upp en sådan för Rage i slutet av veckan när de som köper det tidigt har hunnit få en uppfattning.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har kört trådar där alla kan pitcha in med sin hårdvara och prestandan i ett spel, senast The Division 2, tycker att det ger en bättre fingervisning än att utgå från en setup (recensentens). Slänger upp en sådan för Rage i slutet av veckan när de som köper det tidigt har hunnit få en uppfattning.

Ger ju absolut en bättre hint om vad som kan väntas än endast recensentens setup, dessutom brukar väl sweclockers köra tester på de största spelen? Annars finns det ju så mycket som helst att hitta utanför fz? Förstår inte problemet.


signatur

7900XTX
7800X3D

Redaktör
Skrivet av Gen:

Om jag fått önska något till nästa gång är att om en PC version testas så hade några ord om prestanda gärna kunnat nämnas Känns att när det gäller just PC så är det en viktig puck då kvalitén varierar mycket pga den enorma mängden konfigurationer som spelet ska täcka. Att köra MSI Afterburner och kanske nämna om en viss FPS target inklusive något grafik preset uppnås eller ej (i relation mot de specs ni testar spelet på) kan vara intressant (ger en fingervisning om hur spelet presterar). Även saker som texturkvalitet, pop ins, kvalitet/prestanda på in-game FMVs, allmänt stutter eller liknande samt några ord om mängden grafikinställningar kan vara intressant. Nu menar jag inte någon djupdykning men bara lite lätt sådär

Konsol är däremot en annan femma och där har vi tur att det finns Youtubekanaler som Digital Foundry som gör djupa analyser med FPS mätningsverktyg osv. Ni är ju inte en teknisk sajt på det sättet men tycker att PC är något alla med någorlunda lätthet kan prata om.

Skrivet av trickeh2k:

Jag saknar också kommentarer i recensioner kring de tekniska aspekterna, för mig på PC är det väldigt viktigt att veta hur det upplevs på den biten. Alla har givetvis inte samma tekniska kunnande eller är lika känsliga för det, men om någon kan komplettera detta i efterhand så hade det varit väldigt uppskattat!

Prestanda och tekniska prylar brukar vi nämna när något sticker ut, och när det inte gör det kan det hända att vi skriver lite eller inte alls. Större spel kör vi ibland separata prestandatester på, jag tycker det passar bättre än att väva in det i recensionen. Jag har funderat på att prestandatesta Rage 2, men eftersom vi byter kontor i veckan har det inte hunnits med. Jag ska se om jag hinner köra ett snabbtest med en RTX 2060-kittad dator i morgon.


signatur
Medlem
Under jul rea

Blir en fin julklapp åt mig sj senare i december under rean 149:-

Medlem

Det här med att blanda in detta med bilarna går det att använda bilarna som typ mordvapen eller är det endast transporter?
Hade varit kul att uppgradera bilar med "dödsvapen" som exempel. Är det då det här konceptet fallerar?
Mad Max grejen känns inte som den håller i detta spel eller?
Känns som man inte får ihop extremskjuta med bilar denna ggn heller.

Jag läste recensionen bättre om bilarna också. Det verkar vara samma sak hela tiden med just dem. Tråkigt. Blir nog inget köp om det inte blir mycket bra extramtrl.

Medlem

I och med att det före spelet släpptes publicerades en "roadmap" för vad som komma skall så var det nog förväntat att spelet skulle vara kort.

Att släppa en "roadmap" har det senaste året blivit kod för:
"Vi har typ ett halvfärdigt spel just nu men kolla vad som kommer släppas senare! Kanske, om allt går som det ska och tillräckligt många köper spelet!"

Har blivit väldigt kritisk mot alla spel med en "roadmap" men tanke på hur många av dem som har floppat totalt på senare tid, t.e.x Fallout 76, Anthem.

Jim Sterling kan vara en något irriterande personlighet ibland men i just detta ämne har han faktiskt en riktigt bra video där han tar upp just detta med roadmaps inom spelbranschen:

Medlem

32:9 @ 5120x1440 funkar inte, bara 32:9 @ 3840x1080. Upplösningen går att välja i spelet, men det händer inget. Alla andra upplösningar fungerar.


signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Gen
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har kört trådar där alla kan pitcha in med sin hårdvara och prestandan i ett spel, senast The Division 2, tycker att det ger en bättre fingervisning än att utgå från en setup (recensentens). Slänger upp en sådan för Rage i slutet av veckan när de som köper det tidigt har hunnit få en uppfattning.

Ja en prestandatråd kan vara intressant.

Skrivet av Tomas Helenius:

Prestanda och tekniska prylar brukar vi nämna när något sticker ut, och när det inte gör det kan det hända att vi skriver lite eller inte alls. Större spel kör vi ibland separata prestandatester på, jag tycker det passar bättre än att väva in det i recensionen. Jag har funderat på att prestandatesta Rage 2, men eftersom vi byter kontor i veckan har det inte hunnits med. Jag ska se om jag hinner köra ett snabbtest med en RTX 2060-kittad dator i morgon.

Enligt några få andra recensioner verkar just prestandan vara något som inte är speciellt fantastisk och en bra bit från det absolut sublima flytet i Doom (2016) som jämförelse. Men recensenten kanske inte märkte det eller körde i en standardupplösning på en väldigt bra dator? Nåja, vill inte tjata för mycket om detta, så viktigt är det inte men kände bara att recensionerna hade blivit mångfacetterade om de haft en smula tekniska aspekter (även om det bara är ros)

Personligen avvaktar jag med ett köp just pga den tvivelaktiga prestandan då det är lättare för mig att njuta av ett spel om det har en problemfri drift.

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har kört trådar där alla kan pitcha in med sin hårdvara och prestandan i ett spel, senast The Division 2, tycker att det ger en bättre fingervisning än att utgå från en setup (recensentens). Slänger upp en sådan för Rage i slutet av veckan när de som köper det tidigt har hunnit få en uppfattning.

Vilket givetvis är det bästa för att få ett bättre grepp om prestandan, men det är EFTER release. Jag och många andra använder ju recensioner som något för att hjälpa en med beslut om det är värt att införskaffa. Givetvis blir det lite som recensentens åsikt, hans personliga tyckanden och endast hans specifika hårdvaruuppsättning.

Däremot kanske det behövs en patch eller två för att komma till rätta med, då kan det vara värt att avvakta en eller ett par veckor innan man kanske funderar på att inhandla det. Tillfälliga fps-dipp kan man ofta leva med, är det däremot stutter kan det vara frustrerande att spela med.

Skrivet av Tomas Helenius:

Prestanda och tekniska prylar brukar vi nämna när något sticker ut, och när det inte gör det kan det hända att vi skriver lite eller inte alls. Större spel kör vi ibland separata prestandatester på, jag tycker det passar bättre än att väva in det i recensionen. Jag har funderat på att prestandatesta Rage 2, men eftersom vi byter kontor i veckan har det inte hunnits med. Jag ska se om jag hinner köra ett snabbtest med en RTX 2060-kittad dator i morgon.

Min högst personliga åsikt är att det alltid bör omnämnas på något sätt. Har man inte reflekterat över det så är det ju ett gott tecken, då kan man utgå från att det antagligen fungerar bra. En annan teknisk aspekt är att få informationen om ni fick den optimerade drivrutinen att recensionsspela med. Jag vet inte hur det fungerar, om man får drivrutinen ihop med spelet från Nvidia/AMD av utgivaren?

Sen beror det ju på spel också, så klart. I ett spel med multiplayerläge där man spelar mot varandra t ex är det ju klart viktigare än i Rage 2 t ex som inte ens har co-op (mellerst). Vet också att ni är i flyttartagen och att det blir lite svårt närmsta 1,5 veckorna åtminstone.

Jag spelar på PC för att jag vill ha den extra snygga grafiken, den höga upplösningen i kombination med hög bilduppdateringsfrekvens och mus+tbord. Men det spelar ingen roll om jag har allt detta och sedan får lida med taskig frame pacing/stutter eller andra skavanker som pop-ins, trasiga texturer och liknande.

Nu vet jag inte om Marcus började med att se över inställningarna och bindade om, men att flera specialattacker används med ctrl+f, ctrl+space osv känns som ett rätt märkligt val och något jag tror de flesta har svårt med att få till ett bra flyt, springa snett fram med w+d och samtidigt trycka in ctrl+f utan att tappa siktet med musen känns... utmanande. Tur dock att det går att binda om!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av alias:

Recensionen var väl utförd, kan du revidera din kommentar tack!

Nej, för jag som många andra här i tråden både efterfrågar och är nog rätt trötta på att behöva gå in och ställa en fråga via forumet för att få ut något som är både viktigt och basic för pc-marknaden, svaret han gav här var en mening, det hade räckt för att slippa hela den här diskussionen.


signatur

P.L.U.R

Tråddemonen
Testpilot

Har lagt ner ett par timmar på spelet, än så länge har jag haft riktigt kul med spelet.

Gnällkuk

@Zimpan: well, de flesta hade riktigt kul med Anthem de första 15-20h också


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Tråddemonen
Testpilot

@trickeh2k: Körde platinum på spelet, därefter tröttnade jag.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@trickeh2k: Körde platinum på spelet, därefter tröttnade jag.

Gick det fort att lyckas med det? Platinum alltså. Har knappt sneglat åt det spelet.

Tråddemonen
Testpilot

@Över45: Ja det tycker jag, den värsta trofén var att hitta 75% av alla collectibles.

jbx
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

@Zimpan: well, de flesta hade riktigt kul med Anthem de första 15-20h också

Vilket borde ses som lyckat (för vissa)!
Det är få spel som lyckas hålla mig kvar efter 20 timmar.
RDR2 och Stardew Valley är undantagen.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

det var alldeles för mycket av allting. hade jag lirat det för 20 år sen hade jag vart frälst, men jag har blivit lätt för gammal för sådana spel.

Medlem

Har kört några av dem första uppdragen o tycker rage 2 har en otroligt kul spelkänsla och som recensenten sade är bilkörningen lite små ruffig men å andra sidan har man kanske haft bilarna stående i något 100 år med halvtaskig service efter apokalypsen så kanske bilarna är lite tröga att svänga med m.m. så det känns typ lite realistiskt på ett sätt
En sak ja märkt är att spelet ibland laggar tillnoch krashar till skrivbordet ofta utan ett fel meddelande. Händer kanske 1 gång / 2 tim. Mer ofta i början av spelet av nån anledning so far.
Gillar att det verkar finnas fler fordon än i borderlands och att vapen o abilities kan uppgraderas om man vill.
Ljudet e helt fantastiskt och en del av fienderna o derss a i samt hur man kan skjuta bort delar av deras skyddspansar bitar o hjälmar känns väldigt unikt också!

Medlem

Inte så imponerad än så länge av spelet 6 timmar in. Hade roligare och bättre körning(känsla) med Mad Max. Det jag stör mig mest på är dock hur dåligt karaktärerna ser ut när dom pratar och deras lipsync känns lite off. Förväntar mig mer av ett spel 2019 från en större utvecklare, inget nytt eller speciellt med detta spel alls till och med sämre på flera punkter än deras tidigare spel.

Medlem

@trickeh2k: Måste säga att i början innan man ställt in allt optimalt så vare smetig grafik och ett jävla hackande/stuttering när man rörde musen över skärmen. MEN det gick att ordna så det blev bra!

Denna videon hjälpte mig jättemycket med hackandet.

https://www.youtube.com/watch?v=x46dkkxM83A&list=LLCjfkbb4HpU...

Sen äre vissa instälnningar man måste göra för att få bort smetigheten. Efter det flyter det bra och både ser och känns riktigt bra! (i min standard iallafall )

Skägg.
10 Chambers
Medlem

Jag gillar spelet sjukt mycket. Har riktigt roligt, bra flyt med 100 FPS där jag har allt på high.
Diggar att en försäljare i staden Wellspring heter Går-illa. Charmen av att ha svenska utvecklare, som i mutant year zero.

Tråddemonen
Testpilot

@Över45: Haha oj såg att detta stod i Rage recensionen, måste ha varit trött när jag skrev om platinum, för jag trodde jag skrev i en tråd om Days Gone. 😂

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Över45: Haha oj såg att detta stod i Rage recensionen, måste ha varit trött när jag skrev om platinum, för jag trodde jag skrev i en tråd om Days Gone. 😂

Haha ja jag hade en del funderingar. Men jag litar blint på dig. Nu behöver jag inte fundera längre iaf. Även den bästa gör misstag får du trösta dig med.😉

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Jag gillar spelet sjukt mycket. Har riktigt roligt, bra flyt med 100 FPS där jag har allt på high.
Diggar att en försäljare i staden Wellspring heter Går-illa. Charmen av att ha svenska utvecklare, som i mutant year zero.

Haha ja den var ju bra 😁

Medlem

Det här är ett spel man plockar upp i 50kr klassen. I stort sett bara på grund av #LazyDevs. Hallå 1080p 60 på One X. Då har man inte orkat bry sig. Lägg ner verksamheten.

12
Skriv svar