Vilken spelserie vill du se hos vilken utvecklare?

Skribent
Vilken spelserie vill du se hos vilken utvecklare?

På senare år har det kommit många besvikelser från annars anrika utvecklare. Studios som Bioware har i mångt och mycket gått ner sig och ligger långt från forna glansdagar.

Så vilka borde få ta över dessa nedgångna utvecklares IP:n? Kanske ett Baldur's Gate från CDProjekt? Eller ett Star Wars Battlefront från Guerilla?

Vilken skulle din favoritkombination vara?

Ett nytt Star Wars RPG (riktigt RPG, inte något choose your own adventure a la dagens Bioware) där Chris Avellone i princip får helt fria händer vore ju inte helt dumt.
Kommer aldrig att hända så länge Disney äger IPt, men man kan ju drömma.


signatur

DEHUMANIZE YOURSELF AND FACE TO BLOODSHED

Medlem

Total War serien, hos vilken annan större utvecklare som helst. Vet inte hur många spel de släppt nu som aldrig levt upp till sin fulla potential och folk går på det varje iteration.

Medlem

Ett Mario kart kombinerat med Sega All-stars vore något som Nintendo och Sumo digital står bakom. Helt omöjligt lär det inte vara men lär inte hända nu på några år med tankte på att nya Team Sonic racing släpps snart

Fallout utvecklat av Obsidian. Det är önskan #1.

Alien i händerna på Guerilla, typ ett Colonial marines möter killzone perhaps.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Skulle vilja se ett nytt f-zero från utvecklarna av redout 🙂

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Så vilka borde få ta över dessa nedgångna utvecklares IP:n? Kanske ett Baldur's Gate från CDProjekt?

Nej, ge Baldur´s Gate till Larian Studios. Och ge Knights of the Old Republic till CDPR.

Medlem

Star Wars single player RPG gjort av CD Projekt RED.

Medlem

Ett nytt Mass Effect av Guerilla Games Kanske? Förutsatt att det inte satt käppar i hjulen för HZD2, förstås.

Skulle även vilja se ett nytt StarCraft som tar vid där BW slutar och ignorerar SC2. Av någon studio med bra manusförfattare - och game directors med sinne för såväl mörker som episka proportioner. CDPR kanske?

Edit: And when we're at it, varför inte ett nytt Postal av Rockstar?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Idag har jag nog ingen aning.

Jag upplever att marknaden som den ser ut, sätter en enorm press på utgivare och/eller utvecklare att oavsett budget och kompetens så kommer produkter ut halvfärdiga (brist på bättre ord) vilket oavsett förväntningar leder till en gris i säcken vid köp. Om man tittar på hur ett spel ser ut vid hype, och hur det ser ut som slutprodukt. För mycket ändringar händer och utvecklare eller utgivare ger en känsla utav oärlighet pga rädsla förmodligen då man oftast istället försöker rättfärdiga ändringarna "för sent" än att förklara dem i god tid och nå en slags konsensus.

Ända sen 2006 har jag känt att utvecklare tappar sitt sting, definitivt inte alla. Men oftast är det fall där första spelet får bra kritik, medans andra spelet saknar något ifrån första.

Det beror nog på att det är så svårt att lyckas i spelbranschen men så enkelt att bli av med sitt jobb (eller att studion lägger ned) om ett enda spel floppar för hårt vilket verkar vara verkligheten för de flesta, gäller givetvis inte alla igen. Detta leder till att risker inte tas, innovation stannar och produkter blir enbart byggda på s.k säkra köp samt att hatet ökar ännu mer pga live-service spel eller vad det kallas.

Marknaden börjar bli väldigt våldsam (kanske lite dramatiskt sagt) och det hade inte förvånat mig om statliga regleringar och liknande snart kommer att sättas in vilket kan göra det bättre eller värre på olika punkter i branschen överlag. Reglering brukar ju inte betyda bättre.

Men detta är enbart en synpunkt ifrån min egen personliga erfarenhet. Jag är absolut inte insatt och vet inte hur saker o ting fungerar i sin helhet, men varningsklockor ringer även om jag inte förstår riktigt för vad.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Ett Castlevania utvecklat av From Software skulle vara trevligt.

Medlem

CD Projekt som står bakom ett tredje persons RPG alá Gothic serien, fast i Warhammer Fantasy. samt att de får göra ett Bloodlines 2, istället för den där woke-skiten vi verkar få.

Epic Games som utveckar ett Warhammer 40,000 spel i stil med Gears of War.

Relic som får göra Space marine 2 och ett riktigt DoW III, inte den mobaskiten som släpptes.


signatur

I drank what?

Medlem

Beyond Good & Evil av Naughty Dog, Diddy Kong Racing av Nintendo och Zelda av Guerilla.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Inaktiv

Fallout 5 och Neverwinter Nights 3 av Larian låter helt klockrent, var skriver jag på namninsamlingen?

Vem som ska få axla KotOR 3 vet jag inte, kan inte komma att tänka på en enda lämplig studio just nu. CDPR har väldigt hög produktionskvalitet men jag hade velat se åtminstone ett riktigt bra spel från dem.

Sedan så hade jag velat se The Elder Scrolls VI av Epic. Ett väldigt märkligt val, jag vet. Men Bethesda har gång på gång bevisat att de är oförmögna att förvalta sin spelserie själv och med uttalanden som att TESVI kommer använda creation engine så tycker jag vi överlåter det till skaparna av världens bästa spelmotor. Ett TES med världens bästa fysik, grafik, prestanda från ett företag med enorma resurser. Kanske kan det trigga underverk att låta Epic jobba med en genre de aldrig gjort förut, eller så blir det katastrof. Hur som helst så hade jag hellre tagit det än ännu ett trött och urvattnat creation engine spel från Bethesda.

Medlem

Grinding Gear Games + Diablo 4

Medlem

Daikatana av Uwe Boll!

Medlem

Att CIG gör Duke Nukem Forever


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Daikatana av Uwe Boll!

Man kan undra över vilket som i slutändan blir värst, spelet eller filmen?

Medlem

Valfritt storbudgetspel med 1998-2007års Valve Team.

Medlem

Company of Heroes 3 av Relic Entertainment.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Singleplayer sjörövar-spel av Rockstar! Rebootad Monkey Island kanske.

Skribent
Skrivet av Espresso_Bengt:

Singleplayer sjörövar-spel av Rockstar! Rebootad Monkey Island kanske.

Red Aaaargh Redemption hade absolut inte suttit fel

Medlem

Warhammer 40k 4player coop röj av fatshark. Då säger jag upp mig.

Medlem

Ett riktigt Total War: Lord of the Rings hade jag dödat för.

Medlem

Ett Warhammer 40k spel av CDPR där du spelar som en Inquisitor som ska hitta och utrota kättare.
Skulle vara intressant om dom gjorde ett system som, beroende på vilka val du har gjort under spelets gång, gör dig till en Inquisitor Purist eller Radical, lite som Jedi eller Sith.

Medlem

Tveklöst ett Star Wars spel i samma anda som Freelancer utvecklat av Cloud Imperium Games. Hade det varit innan Elite Dangerous hade jag nog sagt Frontier men jag är inte intresserad av ett spel som där andra påverkar mitt spelande när jag spelar "solo". Än så länge har CIG imponerat enormt, önskar jag kunde säga samma sak om ED men det spelet har gått i helt fel riktning och spelen som Frontier skapat efter visar bara hur lite de förstår hur man gör spel som håller länge, spel som RCT som jag fortfarande inte klarat men ägnat många, många timmar åt.

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

Ett Warhammer 40k spel av CDPR där du spelar som en Inquisitor som ska hitta och utrota kättare.
Skulle vara intressant om dom gjorde ett system som, beroende på vilka val du har gjort under spelets gång, gör dig till en Inquisitor Purist eller Radical, lite som Jedi eller Sith.

This!

Eller 40k version av Xcom från Firaxis.

Medlem

Heroes of Might and Magic - restart på hela serien. Av Inxile med Jon Van Caneghem i spetsen.

Fallout, Vampire: the masquerade, Baldurs gate och Warhammer RPG gjort av ett galet sammarbete av CDPR,obsidian och inXile där det inte blir någon förmångakockarförsoppangrej

Avstängd

Rocksteady + Matrix.
Inte helt omöjligt heller då både matrix och Rocksteady ägs av Warner Bros.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

12
Skriv svar