WHO beslutar om dataspelsberoende är en sjukdom

Medlem
Skrivet av KoP:

Har nog aldrig hört talas om någon som spenderar dagarna/nätterna med att meka/köra radiostyrd bil timmar i sträck och därmed försummat sitt jobb/skola/sociala liv. :'D

Nailed it!

Medlem
Skrivet av Mirage:

Precis, jag hävdar att beroenden är inte sjukdomar. Samma sak med tex folk beroende av kokain eller alkohol. Det är beroendeframkalland droger. Inte en sjukdom.

Själv ser jag beroende och sjukdom som samma sak. Ett fysiskt eller psykiskt beroende kan utvecklas till en psykiskt sjukdom. Ta alkohol eller andra droger till exempel. En person som har blivit alkoholist/narkoman prioriterar alltid sin drog i första hand, är besatt av när, hur och var han/hon kan få sin dos, ljuger för familj och vänner, sviker folk på andra sätt, o.s.v. Tänker och beter sig på ett annorlunda sätt än tidigare. Därav ser jag beroende och sjukdom som samma sak.

Medlem
Skrivet av Leffe76:

Hade du råd att spela bort så mycket pengar? Tänker också att din erfarenhet är väl just bara din erfarenhet? Har själv inte en aning om det är sjukdom eller inte med spelberoende, men tycker det är en riktigt intressant fråga i dessa tider där vi hjärntvättas med spelreklam dygnets alla vakna timmar.

Sluta konsumera tablå-tv och pop-radiokanaler, så slipper du all den reklamen. Jag slutade konsumera för åratal sedan, kommer inte ihåg senast jag såg/hörde spelreklam, eller någon annan reklam för den delen. Konsumerar endast streamingtjänster (reklamfria by default) för serier/film.

Att sluta konsumera populärkultur och nyheter är det bästa beslutet jag tagit i modern tid, inte medräknat familj.

Skrivet av Jim128:

Själv ser jag beroende och sjukdom som samma sak. Ett fysiskt eller psykiskt beroende kan utvecklas till en psykiskt sjukdom. Ta alkohol eller andra droger till exempel. En person som har blivit alkoholist/narkoman prioriterar alltid sin drog i första hand, är besatt av när, hur och var han/hon kan få sin dos, ljuger för familj och vänner, sviker folk på andra sätt, o.s.v. Tänker och beter sig på ett annorlunda sätt än tidigare. Därav ser jag beroende och sjukdom som samma sak.

Precis min poäng. Det ena är framkallat av beroendeframkallande substans, som du inte kan kontrollera särskilt lätt. Det andra är virus/bakterieinfektioner. Hur de ens kan spela i samma liga är ett mysterium för mig. Det är som att jämföra drogberoende med influensa och säga "de är båda sjukdomar". Vilken bakteriekultur/virusfamilj tillhör drogerna? Extremicus addictus? Kan man vaccinera sig mot drogberoende? Forskas det på bakteriekulturen eller är det ett virus?


signatur

I drank what?

Medlem

@Leffe76:

Hade definitivt inte råd, avbetalar än idag, men nästa år är de klart!

Avstängd

Klimathysteri borde klassas som sinnessjukdom så inte fler dras in i det...

12
Skriv svar