Druidstone: The Secret of the Menhir Forest

Medlem
Druidstone: The Secret of the Menhir Forest

Snön yr runt mig och min grupp med äventyrare. Om två rundor sätter kölden in och börjar påverka oss negativt. Min fiende, en frostvarg, står framför mig, och bakom honom en iskristall som orsakar extra skada när den exploderar. Försöker jag flytta mig får han en gratis attack och hugger mig i ryggen. Jag använder Shift, en förmåga som tillåter att jag flyttar mig ett steg utan att fienden hinner reagera. Nu ett steg längre från fienden kan jag använda Charge, en offensiv förmåga som skadar målet och knuffar det bakåt. Jag skadar vargen med hugget, han trycks bakåt, in i iskristallen som krossas och gör skada. Vargen dör och jag kan utan motstånd ta mig till den sista kasen och antända den som en varningssignal att allt inte står rätt till i skogen.

Druidstone: The secret of the Menhir Forest är utvecklat av Ctrl Alt Ninja, en liten indiestudio, och många av utvecklarna har tidigare jobbat med Legend of Grimrock. Spelet började som s.k procedurally generated, alltså där världen slumpas fram utifrån ett antal byggstenar och algoritmer, men det slängdes i papperskorgen och det som levereras idag är handgjorda uppdrag av tänkande individer. Det tror jag var ett bra beslut för jag kan inte tänka mig att spelet blivit bättre av att vara slumpmässigt.

Jag köper det här spelet utan att veta jättemycket om det. Jag har i princip sett en trailer och läst några inlägg i utvecklarbloggen på deras hemsida. Jag har inte läst några recensioner, och jag har inte tittat på några längre gameplaysekvenser. Jag köper grisen i säcken, som uttrycket säger. Ibland är det kul att göra det. Spelet är inte så dyrt så jag vågade chansa. Jag har alltid haft en förkärlek för grönskande skogar i spel, så ett spel med skog i namnet borde alltså locka mig dubbelt upp.

Grafiken är enkel, men vacker. Vi pratar inte något som pressar modern hårdvara, men det är fint ändå. Grafikinställningar saknas i princip i menyn. Det går att välja upplösning, stänga av Ambient occlusion och anti aliasing, samt växla mellan helskärm och borderless. That is it. Det är som sagt inget krävande spel så de flesta har säkert ingen anledning att vrida ner några grafikdetaljer, men det är alltid trevligt om möjligheten finns, t.ex om man vill spela på en gammal laptop. Spelet har såväl gröna, soldränkta ängar som mörka döda skogar, snöklädda berg och kalla fuktiga ruiner, så även om mycket är skog skapas variation med färgpaletten och ljussättningen. Designen känns ibland lite identitetslös. Det är fantasy standardmall 1A helt enkelt, men det gör mig inte så mycket. De små djuren som levererar meddelanden till mig känns som hämtade från Final Fantasy. Från och till mixar de in något som känns helt malplacerat, som Stirling med sin cowboyhatt, hillbilly-brytning och munspelsmusik.

Storyn är tunnare än min mormors kaffe (Va?! Har ni aldrig druckit hennes kaffe? Det var i alla fall tunt och blaskigt). Skogen är infekterad av ”the cancer”, druidcirkeln har anfallits, ärkedruiden är kidnappad och något är väldigt fel i Menhirskogen. Du är Leonhard, skogens väktare, men du känner inte till ditt eget ursprung. Det avslöjas mer om senare i storyn. Historien berättas mellan uppdragen och all dialog är text, inget inspelat tal. Tyvärr är dialogen ganska ointressant också. Jag hade inte förväntat mig samma djup som i ett fullstort AAA-producerat RPG från en stor utvecklare, men dialogerna i Druidstone är lite för onaturliga för min smak. Världen känns lika ointressant, mycket för att allt presenteras på ett så onaturligt stelt sätt. Istället för att världen, karaktärerna och deras relationer får växa fram genom äventyret så kastas expositionen fram med en dialograd eller två precis när du behöver den. Hela manuset känns skrivet på en kafferast, troligtvis med bläckpenna på servetterna i fikarummet. Det gör såväl världen som karaktärerna extremt platta, och riktigt ointressanta.

Musiken fyller för det mesta ut tystnaden. Den är ofta stämningsfull, men inte speciellt minnesvärd. Soundtracket är inte jättelångt så i de flesta striderna är det samma slinga som spelas om och om igen.

Striderna är självklart det man köper spelet för. Med undantag för några pussel är striderna det enda gameplay som erbjuds. Striderna är turordningsbaserade och utspelas på ett rutnät så det blir mer schack än pixelprecision i förflyttningarna. Det gör det tydligt var du kan gå, vilka fiender du kan träffa, och vilka som kommer hugga dig i ryggen om du flyttar dig från en närstrid. I varje runda får dina karaktärer ett antal poäng för förflyttning och en action point för en attack. Vissa egenskaper kan användas gratis, utan action points, och vissa attacker är begränsade till ett visst antal användningar under ett och samma uppdrag. Förmågor och vapen kan uppgraderas med kristaller du får som belöning. Överlag känns det som ett ganska enkelt system som fokuserar på ett fåtal funktioner. Jag tror det är rätt val att inte komplicera saker och ting när man har begränsat med resurser. Då är det bättre att fokusera på ett antal core features, men tyvärr känns det lite för simpelt. Många förmågor, både dina egna och fiendens, känns tråkiga. Lite mer kreativitet hade uppskattats. Många fiender har dessutom bara en attack de använder gång på gång, så eftersom fienderna inte använder olika strategier och anpassar sina förmågor efter vad du gör finns det bara ett sätt för spelet att skapa svårighet – ren råstyrka, kasta fler och fler fiender på dig tills du får slut på specialattacker. Det känns riktigt billigt, och det gör att många strider ofta känns orättvisa snarare än svåra. Jag spelade det mesta på Normal, men drog ner på Easy de sista uppdragen eftersom jag tröttnat och bara ville ta mig till slutet så snabbt som möjligt. Jag hade gärna sett system där fienderna har någon form av ”awareness” som inte bara är på och av. Som det fungerar nu börjar striden så fort du kliver in på en karta, och direkt vet alla fiender exakt var du är och rusar mot dig den kortaste vägen deras pathfinding ser. Ett stealthsystem hade tillåtit mer strategiskt planerande, bakhåll och positionering.

Uppdragen väljs från en karta och varje uppdrag har huvudmål, samt vanligtvis några bonusmål som ger dig extra belöningar. Alla uppdrag kan spelas igen om du vill försöka ta några delmål som du missade. Tyvärr är uppdragsdesignen inte jätteintressant, och de flesta följer samma formel. Du börjar i ena änden av banan, följer ett antal vägar framåt på kartan och aktiverar/plockar upp/förstör något längs vägen. Ibland kanske du plocka upp runor för att avaktivera en magiskt låst dörr, och ibland plockar du upp elementstenar för att låsa upp en stor stendörr, men det är så stor variation du får. Det finns några uppdrag som sticker ut och är riktigt roliga. På många banor finns ett antal spawn points där nya fiender teleporteras in med jämna mellanrum, vilket känns som ett tråkigt sätt att göra striderna lite mer dynamiska. Det finns ofta några kistor utspridda där du kan hitta slumpmässiga föremål att använda. Du har ingen inventory så alla föremål du inte använder i en strid försvinner, du tar inget med dig till nästa uppdrag. Alla vapen och rustningar köper du utanför uppdragen och du kan inte byta utrustning under en strid utan att starta om.

Ett stridssystem med större djup kanske inbjudit till en andra genomspelning för att testa andra strategier, men Druidstone känns inte som ett spel jag kommer besöka igen. I slutändan blir det här ett spel som jag haft lite småroligt med i 24 timmar, men inget jag kommer minnas länge. Betyget blir tyvärr inte högre än en tvåa. Jag tycker helt enkelt att det saknas lite för mycket för att det ska bli ett bra spel. Nu är Druidstone ett spel som inte är rakt igenom dåligt, men som inte gör något speciellt bra heller. Det är bara mediokert och snabbt bortglömt.

Druidstone: The secret of the Menhir Forest
2
Tveksamt
+
Mysiga miljöer
+
Stundtals roliga strider
-
Enformig uppdragsdesign, för det mesta
-
Platta karaktärer och story
-
Begränsad strategi från fienderna
Det här betyder betygen på FZ
Releasehästryttare

Tack! Tror jag skippar det då

Medlem

Vill bara säga, bra rescension! En fröjd att läsa! Synd att inte spelet verkar vara nån höjdare

Medlem
Redaktör
Ponny

Trist att det inte blev bättre. Jag hade ändå vissa förhoppningar. "You had me at Grimrock", liksom.


signatur

En Bamseponny av folket

Testpilot

Tack för recensionen. Bra skrivet om designen och spelmekaniken!

Kollade själv lite om spelet verkade intressant men tyckte inte det stod ut från mängden så mycket och recensionen visar på att jag hade rätt magkänsla.

Medlem

Trist. Hade hoppats att detta skulle vara bra. Kanske om det kommer tokbilligt på någon rea då.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension!

Spelet verkar inte vara mycket att hänga i julgranen dock.


signatur

Jump in.

Skickligt!
Tror mig kunna påstå att du lyckas förmedla upplevelsen rättvist. Baldurs gate finns i Play store, verkar ju hetare.
ps. Gillar inledningen ds.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Bra recension! Ett spel som ligger ute i periferin och guppar.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Jag tycker ändå att spelet är helt okej, bra rent av (3/5). Ser på det lite som traditionell D&D kombinerat med Into The Breach. Storyn är extremt tråkig, men om man gillar bitesized turbaserad combat som är inne och nafsar på att vara pussel tycker jag ändå att det är värt pengarna.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Trist. Hade hoppats att detta skulle vara bra. Kanske om det kommer tokbilligt på någon rea då.

Det är redan ganska billigt, runt 200 kronor på Steam, så är du sugen att testa själv är det ingen stor kostnad.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Bra recension! Ett spel som ligger ute i periferin och guppar.

Tack!

Medlem

Gillar hur du i slutet förklarar hur du resonerat när du sätter betyget. Blir mer än bara en siffra!

Medlem

Välskriven recension!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det är redan ganska billigt, runt 200 kronor på Steam, så är du sugen att testa själv är det ingen stor kostnad.

Tja, förvisso sant, men jag väntar nog.
Tycker det är trist att de (uppenbarligen) har lagt så lite krut på storyn, och eftersom backloggen ändå inte är tom, och betyget var av karaktären "nja", så tänker jag bejaka min inre snåljåp, och invänta en eventuell rea.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Måste säga att jag verkligen gillar spelet! Visst är det mer av ett schack än action, du behöver klura ut hur du ska röra dina karaktärer för att dra nytta av deras färdigheter och terrängen (använda diverse fällor eller flaskhalsar till din fördel). Du behöver även tänka till när du förbättrar dina skills med gems, som ger fler användningar, eller kanske skydd mot frost-skada etc beroende på vad du förväntar dig att möta i varje mission.

Spelet har inte så många random element dock, förutom innehåll i t ex kistor, men det gör också att du kan spela om ett mission och göra nåt annorlunda nästa gång, ifall du misslyckades. Håller dock med om att något system för awareness och smyga hade varit trevligt. Ett hett tips är att hålla inne Space för att slippa dialogerna (vid replay). Edit: Det verkar som de även lagt till Esc för att skippa cinematics nu.

1
Skriv svar