Sony visar upp laddtider på Playstation 5

Robot
Sony visar upp laddtider på Playstation 5

Hur mycket snabbare går det kontra ett Playstation 4 Pro?

#playstation-5, #sony


Medlem

Detta gillar jag. Perfekt när man vill spela om en klassiker från PS4.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kan de inte visa Anthem


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

En ordentlig skillnad där. Själv har jag dock ärligt talat aldrig riktigt tänkt på eller reflekterat över laddningstider särskilt mycket, brukar bara betyda att jag har tid att ta en klunk eller två från kaffemuggen/ölen.

Medlem

Tur att ps5 med en Ssd laddar gamla ps4 spel snabbare än en ps4 med hårddisk.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

En ordentlig skillnad där. Själv har jag dock ärligt talat aldrig riktigt tänkt på eller reflekterar över laddningstider särskilt mycket, brukar bara betyda att jag har tid att ta en klunk eller två från kaffemuggen/ölen.

Finns ju dock vissa spel med helt horribla laddningstider. Vi snackar inte 10-15-20s utan minuter eller rent av flera minuter. Och det på en bra dator. Jag kan dock inte komma på något just nu, men vet att jag lirat ett flertal som varit så och vissa har varit så illa att trots det varit bra spel så har man inte pallat efter ett tag.

Medlem

Tycker redan nu att ladd skärmarna är för snabba. På min ps4 pro med ssd. Hinner inte läsa tipsen på ladd skärmen längre mm. Så nu pausar jag spelet rätt ofta för att ha tid till annat.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Finns ju dock vissa spel med helt horribla laddningstider. Vi snackar inte 10-15-20s utan minuter eller rent av flera minuter. Och det på en bra dator. Jag kan dock inte komma på något just nu, men vet att jag lirat ett flertal som varit så och vissa har varit så illa att trots det varit bra spel så har man inte pallat efter ett tag.

Skyrim på ps3 var det. Speciellt om man sparade allt loot i samma låda. Det var fruktansvärt.

Medlem

Känns som ramdrive?

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tur att ps5 med en Ssd laddar gamla ps4 spel snabbare än en ps4 med hårddisk.

Grejen är att om du petar in en SSD i PS4an så går det inte jättemycket snabbare än med en vanlig disk så dom har lagt energi på interfacet för att få upp speeden så som du ser i videon.

Edit: Jag tar tillbaka det lite efter att ha kollat på jämförelser på youtube. Där gick start av RDR2 markant mycket snabbare med SSD i PS4 pro. https://www.youtube.com/watch?v=yyJi-cfioyw

Kollar man på denna: https://www.youtube.com/watch?v=ZwtUGfY3RmI så var det inte lika imponerande.

Medlem

Är den baserad på Zen 2 så är det troligtvis en NVMe SSD över PCIe 4.0, vilket ger ganska galen prestanda om kontrollern i SSD:n orkar med.

Men även en vanlig SSD med en Zen-baserad CPU skulle vara enormt mycket snabbare än Jaguar-kärnorna i PS4/Xbox One, som ju aldrig har varit särskilt imponerande.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Är den baserad på Zen 2 så är det troligtvis en NVMe SSD över PCIe 4.0, vilket ger ganska galen prestanda om kontrollern i SSD:n orkar med.

Men även en vanlig SSD med en Zen-baserad CPU skulle vara enormt mycket snabbare än Jaguar-kärnorna i PS4/Xbox One, som ju aldrig har varit särskilt imponerande.

Fast grejen med hårdvara är att den kostar. Tror knappast att Sony väljer att gå till förlust på hårdvara. Ryktena säger ju att det ska vara en 2Tb SSD i den. Dom ligger ju på 6k just nu. Så PS5 ligger på 10-12k inköp?

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Fast grejen med hårdvara är att den kostar. Tror knappast att Sony väljer att gå till förlust på hårdvara. Ryktena säger ju att det ska vara en 2Tb SSD i den. Dom ligger ju på 6k just nu. Så PS5 ligger på 10-12k inköp?

Sony och Microsoft kommer kunna pruta rejält när de ska välja ssd. Till att börja med betalar de inte 25% i moms som jag antar är med i de 6000kr du räknar med, de slipper även mellanhänder som Elgiganten osv som ska ha vinst. Och de får garanterat mängdrabatt.
Men vi får se det kanske är en 250GB Ssd som fungerar som cache till en stor hårddisk kan faktiskt fungera rätt bra.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Fast grejen med hårdvara är att den kostar. Tror knappast att Sony väljer att gå till förlust på hårdvara. Ryktena säger ju att det ska vara en 2Tb SSD i den. Dom ligger ju på 6k just nu. Så PS5 ligger på 10-12k inköp?

Jag hade lätt betalat 10-12k för en konsol som håller i 7 år, speciellt om det gjorde den mer framtidssäker.

Ska man ha det fetaste grafikkortet idag är det till och med dyrare än en konsol för tio tusentals kronor, och det "håller" bara i 2-3 år. (Min defination av håller är att det klarar att maxa spel i detta fall.)

Förstår att det här inte är en rimlig strategi då småbarnsföräldrar inte kommer ha råd att hosta upp dessa summor åt deras barn.

Hoppas verkligen att dom gör en pro version i denna generation också, men med mer drastiska förändringar som låter entusiaster att njuta ännu mer av sitt PS5.

Medlem

Svårt att ta något de säger på allvar innan denr släppt. Nu är det mycket pr och säljsnack.

1
Skriv svar