Oculus Rift S släppt – skarpare VR till överkomligt pris

Robot
Oculus Rift S släppt – skarpare VR till överkomligt pris
Fragtjuv

Bara att hoppas att den fungerar till DCS då!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör
Skrivet av joelthor100:

Bara att hoppas att den fungerar till DCS då!

Det funkar. Jag läste ett par omdömen, instrumenten blir mycket skarpare och "see through"-grejen är förstås välkommen. Ungefär samma prestanda också.


signatur
Fragtjuv
Skrivet av Tomas Helenius:

Det funkar. Jag läste ett par omdömen, instrumenten blir mycket skarpare och "see through"-grejen är förstås välkommen. Ungefär samma prestanda också.

Det låter ju perfekt!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Att tänka på med Rift S är att den gör ett gäng tradeoffs. Högre upplösning och inside-out tracking är riktigt najs, men det inbyggda ljudet är ganska kasst och den har ingen fysisk IPD-slider vilket gör att om man har ett väldigt kort eller väldigt långt avstånd mellan sina ögon så borde man nog testa innan man köper då detta i värsta fall resulterar i suddig bild och huvudvärk.

Som CV1-ägare känner jag inget behov av att uppgradera, även om det vore förbaskat skönt att slippa alla kablar till de externa sensorerna.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Skrivet av Arzei:

Att tänka på med Rift S är att den gör ett gäng tradeoffs. Högre upplösning och inside-out tracking är riktigt najs, men det inbyggda ljudet är ganska kasst och den har ingen fysisk IPD-slider vilket gör att om man har ett väldigt kort eller väldigt långt avstånd mellan sina ögon så borde man nog testa innan man köper då detta i värsta fall resulterar i suddig bild och huvudvärk.

Som CV1-ägare känner jag inget behov av att uppgradera, även om det vore förbaskat skönt att slippa alla kablar till de externa sensorerna.

Bra tillägg där, jag har läst dessa negativa saker också. Om man är ute efter skarpare bild för skapligt pris verkar det rätt okej, men man bör förstås läsa mer utförliga tester innan man handlar.


signatur
Medlem

Tycker att detta är inte en upgradering för oss som redan har en vive eller oculus, för litet hopp i upplösning och sämre tracking.
Men ser defenitift att för nytt folk till vr är den bra.
Min uppgradering i år från min vive blir pimax 5k plus headset, valv index controllers och bas stationer.
Kan inte gå ifrån light house trackingen när man haft de och dom nya klarar 10x10 meter, bara vänta på nästa generationens trådlösa enhet till pimaxen sen jävlar blir de partytält på gården och virra runt på 100kvm i vr!

Medlem

Nja känns som att det måste bli lite billigare. Max 2000 sek och då skall det vara bra upplösning också. Tror inte det kommer gå bra för VR tills priset landar där.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Sålde min Rift i väntan på denna. Men jag vill avvakta och se recensioner på Cosmos innan jag gör mitt köp!

Medlem

Jag är faktiskt mer intresserad av Oculus Quest. Äntligen trådlös VR med 6 DoF till rimligt pris! =D

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nja känns som att det måste bli lite billigare. Max 2000 sek och då skall det vara bra upplösning också. Tror inte det kommer gå bra för VR tills priset landar där.

Max 2000 sek kommer det nog aldrig bli om det ska vara kvalite.
Det "går bra" för VR, men som sagt inte för alla eller att alla har möjlighet att köra.
Vad du nu egentligen menar med att det kommer inte går för VR tills priset blir 2000


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Max 2000 sek kommer det nog aldrig bli om det ska vara kvalite.
Det "går bra" för VR, men som sagt inte för alla eller att alla har möjlighet att köra.
Vad du nu egentligen menar med att det kommer inte går för VR tills priset blir 2000

Är det inte det han säger då? Det var i alla fall så jag tolkade hans inlägg

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är det inte det han säger då? Det var i alla fall så jag tolkade hans inlägg

Men kommer inte gå bra, vad menar han med det?
Går bra för VR annars skulle inte nya headsets komma tex eller att det görs spel och andra program för det.

Det jag menar inte för alla är för att det helt enkelt är en helt annan upplevelse, inte för den som vill nöta Fortnite varjedag kommer inte finna nöjje med VR, om en någonsin.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tune:

Jag är faktiskt mer intresserad av Oculus Quest. Äntligen trådlös VR med 6 DoF till rimligt pris! =D

...med reducerade detaljer då den inte kan hantera lika stora texturer och detaljer som en kopplad till Pc..

..Men med det sagt så är jag imponerad av den. Irriterad över att inte de gav samma skärmar till O.R S.

Jag har O.R DK1 och O.R CV1 och funderade på S. Men istället avvaktar jag nog och ser vad mer som kommer - valves verkar något dyr.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av neocon:

Rift hade 90 Hz medan Rift S har sjunkit till 80 Hz. Valve Index stödjer upp till 144 Hz. Rift S är på många sätt en nedgradering.

Du jämför äppel och päron. Oculus har försökt få ner priset och göra det mer tillgängligt för alla och inte bara dem med stora rum eller endat ett rum där den ska användas. Valve har ökat på den tekniska specen rejält. Vilket också märks markant på prisskillnaden.

Tycker det är bra att det finns alternativ mer anpassat till behov.

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Nja känns som att det måste bli lite billigare. Max 2000 sek och då skall det vara bra upplösning också. Tror inte det kommer gå bra för VR tills priset landar där.

Finns VR till playstation för snåljåpar. För oss som förstår att bra teknik kostar lite mer så finns det dessa prylar som kostar mer
Det går hur bra för VR som helst. Faktumet att det utvecklas nya produkter hela tiden är bevis på det.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Finns VR till playstation för snåljåpar.

*kränkt*
Hade ju tänkt hålla mig till PSVR till nästa generations VR men är lite smått sugen på Quest nu. Är sedan dag 1 trött på att behöva tänka på var kameran är halva tiden.

1
Skriv svar