HandiPLAY testar Microsofts Xbox Adaptive Controller

Medlem
HandiPLAY testar Microsofts Xbox Adaptive Controller

Xbox Adaptive kontrollen lanserades den 4 september 2018 och ska vara den kontrollen som gör det enklare för människor med funktionshinder att spela spel. Kontrollen togs fram från så kallade “Hackathons” där man sätter ihop olika prototyper under en angiven tid. Microsoft valde senare att utveckla vidare prototypen av Xbox Adaptive kontrollen tillsammans med funktionshindrade och ideella organisationer. Frågan är om kontrollen håller måttet trots att den har vunnit priser för bästa innovativa pryl? Låt oss testa!

Testerna är uppdelade i olika segment för att enklare hålla koll på vilket tillbehör eller moment som testas. Viktigt att ha i åtanke är att det finns mycket mer tillbehör än de vi fick testa.

PDP Joystick

PDP Joysticken fungerar precis som vilken joystick som helst. Skillnaden är att den har formen som en Wii Nunchuck kontroll. Det vill säga en styrspak och två knappar på baksidan. PDPn går att koppla till både vänster och högerstyrspak på den adaptiva kontrollen. Första intrycken är att den fungerar som den ska, men jag finner det konstigt att man inte kan ändra vad knapparna på baksidan ska göra. Eftersom det går att ändra hur man vill på de andra tillbehören.

Sen hade jag velat se att man kunde ställa in önskad riktning på styrspaken då jag hade min kontroll liggandes i handen. Ett exempel; Standarden att hålla en kontroll är rakt, alltså när du trycker tummen framåt går din karaktär framåt. Men i mitt fall hade jag velat röra mig framåt när jag riktar styrspaken åt vänster. Eftersom min kontroll låg 90 grader åt höger i handen.

Pris 229kr/st

StealthSwitch 3

StealthSwitch 3 fungerar som en fotpedal men du kan ha den lite hur du känner för. Vi testade att använda den som gaspedal i GTA V och det var förvånansvärt rolig känsla. Enda som saknades var någon form av tryckkänslighet, pedalen är mer en tangent än en pedal. Annars är pedalen robust i sin design, den känns inte plastig eller att den lätt går sönder. Den går att koppla in till vilken knapp som helst på Xbox Adaptive kontrollen, vill du skjuta eller plocka upp din nyfunna loot med foten så går detta utmärkt att göra.
Den enda avsaknad jag har för pedalen är att det inte finns någon tryckkänslighet och att det inte går att vinkla pedalen uppåt eller ställa in hur känsligt trycket ska vara.

Pris 230kr/st

Micro Light Switch

Det medkommer även färgkodning för att enklare urskilja om man har många knappar.

Den här knappen hjälper personer med svårigheter i att greppa tag eller som har svårt för att trycka ner knappar. Micro Light Switch har en lättare tryckkänslighet som gör att man i princip kan lägga en bit papper på den för att den ska ge respons. Priset på detta tillbehör är dock väldigt högt för vad det är, det känns som priset hade kunnat reduceras med några hundralappar. Men vad vet jag? Kanske är något supermaterial eller tillverkningsprocess som gör det svårt att reducera i pris för att inte gå minus på försäljningen?

Pris cirka 749kr/st

Xbox Adaptive kontrollen

Stilren, snygg och som en stor NES kontroll!

Den adaptiva kontrollen måste jag säga är en av mina favoriter. Den är stilren, snygg och det finns mängder med möjligheter. Vad jag gillar mest är att man kan anpassa alla 19 knappar till sitt egna förfogande, det betyder att om du vill ha RT (Right trigger) på en Micro Light Switch eller StealthSwitch 3 går det utmärkt och det är väldigt lätt att byta inputs då alla kablar är 3.5-jack. Förutom PDP joysticken som kopplas in på vardera sida av kontrollen via USB.
Kontrollen går att montera via ett extra tillbehör om du behöver till exempel ha den i en speciell höjd eller till din rullstol. Kontrollen kan även användas för personer som enbart använder fötterna då de knapparna som finns på den är tillräckligt stora för att enkelt kunna klicka på.

Det som drar ner kontrollen lite är att den enbart kommer som den är och har bara nio knappar till sig, en vanlig Xbox kontroll har 19 knappar inklusive två styrspakar för ett pris på cirka 600kr. Detta medför i att kostnaderna kan flyga iväg rätt högt om man inte har möjlighet att få hjälp av organisationer för dessa kostnader. Om vi räknar lite på det som fanns tillgängligt när vi testade produkterna landar summan på 2107 kronor. Då hade vi enbart 12 knappar, varav tre av knapparna är “Hem”-knappen, “Start” och “Back”.

För att köpa tillbehör finns det via Microsofts butik eller externa säljare. Där Microsoft av någon anledning har olika utbud av tillbehör beroende på vilken region du är inne på. Annars kan du hitta det mesta via organisationer såsom SpecialEffect eller AbleGamers, som för övrigt kan hjälpa till med kostnader och anpassning av egna tillbehör. Några vanliga svenska återförsäljare såsom CDON eller Webhallen verkar inte ha någon försäljning av dessa produkter.

Men överlag är jag positiv till kontrollen då det finns mängder med möjligheter att bygga ihop sin egna kontroll, om man har prislappen det vill säga.

Pris 899kr

I spel
Vi testade att spela GTA V och Counter Strike: Global Offensive med kontrollen och dess tillbehör. Det gick inte jättebra då vi saknade många utav knapparna för att komplett kunna spela spelet som man är tillsagd att göra. Men vi hade kul trots det då vi upptäckte att köra co-op på en och samma kontroll var både roligt, utmanande och satte teamworking på prov. Vi testade i till exempel CS:GO att en av oss skötte rörelse och kamera medan den andra styrde skjutningen, hoppa med mera. En rolig upplevelse som vi skrattade åt tillsammans!

Utöver det tror jag det hade varit mer lämpat att testa spel där inte mycket knappkombinationer behövs, som i till exempel “Shoot Em Ups”, fighting spel eller sport/racing spel.

Slutklämmen
Priset för hela kalaset är det som drar ner betyget mest och hur mycket tillbehör man behöver för att spela ett spel “komplett”. Som tidigare nämndes landade det vi testade på 2107kr och då hade vi ungefär hälften av alla knappar. Om man då hade köpt så att man har alla knappar hade vi kanske landat på en 4000-5000kr, men allt beror också på vilka tillbehör med mera man behöver. Vad som ska också nämnas är att Xbox Adaptive kontrollen går att kombinera med en vanlig Xbox kontroll eller mus och tangentbord, om man nu saknar några knappar eller delvis klarar att hantera det “klassiska sättet att spela”.

Överlag fungerar kontrollen och dess tillbehör mycket bra. Det är ett väldigt stort plus att hela kontrollen är modulär där du kan bygga ihop precis som du vill ha det. Detta kan hjälpa något otroligt för personer som har motoriksvårigheter eller andra typer av svårigheter, för mig personligen fann jag ingen direkt användning då jag klarar av att använda mus och tangentbord samt kontroller trots mitt funktionshinder. Xbox Adaptive kontrollen är en väldigt personlig kontroll skulle jag säga.

HandiPLAY och Pontus Hedenberg som skrivit denna testrapport vill rikta ett stort tack till FZ för att vi fick chansen att testa och recensera denna kontroll. Vi uppskattar det verkligen och som sagt, kul att vi fick möjligheten!

Xbox Adaptive Controller
4
Mycket bra
+
Designen av kontrollen
+
Knapparna går att ändra hur man vill
+
Modulärt
+
Kreativt co-op
-
Priset
-
PDP joysticken kan inte anpassa knapparna
-
Det krävs många extra tillbehör för att spela
-
Få återförsäljare av tillbehör
Det här betyder betygen på FZ
Testpilot

Mycket intressant recension , gillar verkligen att det satsas på detta så alla kan spela oavsett förutsättningar.
Många undersökningar påvisar att spelande hjälper både de som har funktionshandikapp samt för träning för de som behöver träna upp sig efter en skada.
Med denna kontroll så kostar det inte blod för trots priset är den billigare än de speciallösningar som funnits hittills.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Mycket intressant recension , gillar verkligen att det satsas på detta så alla kan spela oavsett förutsättningar.
Många undersökningar påvisar att spelande hjälper både de som har funktionshandikapp samt för träning för de som behöver träna upp sig efter en skada.
Med denna kontroll så kostar det inte blod för trots priset är den billigare än de speciallösningar som funnits hittills.

Tack för dina tankar! Där har du en poäng om vad speciallösningar tidigare har kostnad, på det sättet är det bra att Microsoft och tredje parts utvecklare har kommit fram till ett lite humanare pris.

Tråddemonen
Testpilot

Detta var en superkul recension. Är så glad att allt fler får möjligheten till att spela!

Medlem

Gillar verkligen Microsofts initiativ, och det är kul att den verkar gå hem hos många med handikapp, vilket tyder på att de har lagt ner mycket tid och energi i att utveckla kontrollen. Enda nackdelen är väl just priset, men precis som Harakiri påpekar så är ju handikappanpassade hjälpmedel i regel mycket dyrare.

Moderator | Testpilot

Bra recension. Som nämnt innan är det riktigt kul att Microsoft satsar på detta.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Med tanke på att knappar och joystickar kan anpassas och kopplas in som man vill så är man inte låst till enbart dyra färdiga lösningar, det är nog snarare tanken att man bygger en anpassad kontroll med de knappar man behöver och kopplar in den.

https://learn.adafruit.com/diy-adaptive-game-controllers/over...

Medlem

Bra och informativ text, tack!

Blir glad av att företag satsar på denna typen av produkter. Trist med priset även om det är förståeligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox

Mycket trevlig recension!

Har man personer i sin närhet som behöver lite extra stöd så vet man hur viktigt det är att kunna "vara med" och vad det gör för självkänslan att klara mer själv. Spel är ju dessutom det roligaste som finns så det är kul när det blir mer tillgängligt för alla.


signatur

Jump in.

Frilansare

Tack för recensionen!

Medlem

Bra att läsa. Jag har letat efter denna kontroll på Webhallen, men nu kanske den går att beställa hem.
Jag jobbar med en man med funktionsvariation, så denna önskar han att köpa. Just nu så har racingwheel med pedaler och spelar uteslutande bilspel. Han kan använda höger arm och höger ben/fot.

Detta möjliggör förhoppningsvis att han kan börja spela andra typer av spel. Tummen upp.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Bra att läsa. Jag har letat efter denna kontroll på Webhallen, men nu kanske den går att beställa hem.
Jag jobbar med en man med funktionsvariation, så denna önskar han att köpa. Just nu så har racingwheel med pedaler och spelar uteslutande bilspel. Han kan använda höger arm och höger ben/fot.

Detta möjliggör förhoppningsvis att han kan börja spela andra typer av spel. Tummen upp.

Vad roligt att vi kan hjälpa till!

1
Skriv svar