The History of Sunsoft

Medlem
The History of Sunsoft

Jag har i över 4 år forskat i Sunsofts historia. Så väl hur företaget drevs och människorna bakom det som hur spelen kom till. Jag har istället för den bok jag först tänkte skriva börjat på en wiki. Jag vill att informationen ska vara fri och tillgänglig. Det kommer såklart att ta minst ett par år innan sidan är någorlunda kvalitativ. Jag tänker börja med att skriva om de spela och grejer som är mest betydelsefulla. Möjligen tar jag lite önskemål från publiken.

Fram tills dess pratar jag gärna om Sunsoft med allt och alla. Förra året höll jag en fördrag om Sunsoft på Retrospelsfestivalen.

Skägg.
10 Chambers

Kul! Har du haft möjlighet prata med folk som arbetade där?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul! Har du haft möjlighet prata med folk som arbetade där?

Folk som arbetade på Sunsoft Japan, Sunsoft of America, Sunsoft USA, och Sunsoft Europe. Folk som jobbar på Sunsoft i Japan nu med. Även 3n del folk som jobbade på studios som gjorde spel på beställning av Sunsoft. 35 intervjuer just nu tror jag.

Medlem

Sunsoft of America
David Siller - Skapade Aero the Acro-bat på Sunsoft. Gjorde senare Maximo på PS2 och producerade Crash Bandicoot.

Richard Robbins - Son till coin-op-legenden Joe Robbins som drev Sunsoft of America mellan 1986 och 89 tillsammans med Richard. Richard designade Freedom Force och Fester's Quest på Sunsoft och var senare designer/producent på Desert Strike på EA.

Michael Mendheim - Designade Fester's Quest och Freedom Force med Richard Robbins och skapade sedan Mutant League Football på EA.

Rene Boutin - Producent och designer på Sunsoft of America.

Rita Zimmerer - Först marketing-något men blev till slut vice president på Sunsoft of America. Bland annat ansvarig för att ha skaffar Looney Tunes-licensen.

Dan MacArthur - Producent/designer.

Howard Shere - ledde en intern utvecklingsgrupp var spel aldrig såg dagens ljus. Hade tidigare gjort arkadspelet Xenophobe på Bally.

Patrick Costello - Artist i det interna teamet.

Tony Sherman - Artist i det interna teamet.

Todd Papaleo - Artist i det interna teamet.

Ken Picha - Programmerare i det interna teamet.

Alison Quirion - Marketing assistant

Sunsoft USA
Justin Lucas - Marketing-något

Sunsoft (Japan)
Tomomi Sakai - skapare Gimmick

Yuichi Ueda - gjorde bla Trip World till Game Boy.

Kenji Sada - skapade Blaster Master

Shinichi Seya - ingick i Sunsofts ljudteam och såg till att kompositören Kodakas musik lätt bra. Skapade alla Sunsofts ljuddrivrutiner 1988-1991.

Yoshiaki Iwata - Grafiker på bla Blaster Master, Batman och Gremlins 2.

Shigeki Shimizu - en av Sunsofts nuvarande producenter.

Kiharu Yoshida - en av Sun Electronics första anställda. Grundade Sunsoft-avdelningen.

Michio Okasaka - designer.

Mikio Iwata - designer.

Sunsoft Europe
Massimiliano Sacchi - producent/marketing/design

Hardy Fujiwara - Marketing

Outsiders
Robyn Miller - skapare av Myst.

Todd Mozer - hans far skapade röstsyntesteknologi på 70-talet som Sunsoft använde i arkadspelet Speak & Rescue som var det första spelet med röster(om än riktigt kassa).

Carl-Henrik Skårstedt - programmerare på spelet Daze before Christmas som gjordes av Funcom.

Masashi Kageyama - en något mer sällan använd kompositören. Gimmick bla.

Peter Andrew - programmerade/designade Blaster Master 2

Pete Harrison - programmerade/designade Blaster Master 2

David A Palmer - designade några Looney Tunes-spel åt Sunsoft.

Darren Drabwell - minns inte.

Thomas Brockhage - skapade spelet Logical som Sunsoft publicerade på Game Boy.

Ben Herman - någon marknadsföringsgubbe.

Medlem

Skippar att skriva en bok och satsar på en wiki istället. Den finns på historyofsunsoft.com men är just nu i utvecklingsfasen. Skapar upplägg för olika typer av sidor.

Medlem

Kul att kunna ta del av. Jobba vidare på sidan och uppdatera oss gärna.

Medlem

@robbis: Ja, att alla ska ha tillgång till informationen är något jag själv tycker att alla borde sträva efter. Förstår att man vill tjäna en slant och böcker är väl kul. Men jag tycker det är bättre att kunna korrigera och uppdatera med.
Just nu fixar jag med upplägget på sidorna för spel. https://historyofsunsoft.com/Cho_Wakusei_Senki_Metafight#Rele...
Den här sidan är maxad. Något som nog inte alla spel kommer få. De mest kända spelen kommer såklart att få mest ingående information på sina sidor först.

Medlem

@Gazimaluke: ska jag vara ärlig så tror jag det passar bättre som wiki än som en bok.

Medlem

@robbis: Ja, det var vad jag kände med. Kände bara en evig ångest när jag tänkte på att något skulle vara fel och behöva ändras. Det gör också att min research kan fortsätta och ge mer och mer information. Och så vill jag kunna ha med så mycket information som möjligt om ett spel tex. Och det passar kanske inte så bra ut i en bok

Medlem

Sunsoft har så otroligt många bra spel på sitt CV. Speciellt så var musiken i deras spel till NES hästlängder ifrån övriga utvecklares.

Medlem

Vilket otroligt roligt, nördigt och ambitiöst projekt. Detta ska med stort nöje följas!

Moderator | Testpilot

Jag kanske har missat något, men varför Sunsoft? Vad drev dig till att göra detta för just det företaget?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag kanske har missat något, men varför Sunsoft? Vad drev dig till att göra detta för just det företaget?

Jag tycker det är solklart!
De dominerade under NES-eran både sett till teknik, music och gameplay. De allra flesta spel de gjorde till NES är mästerverk. Sen andra typ Fester's Quest behöver vi inte prata om...


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@uberpwnage2.0: Det var inget jag direkt satte mig och bestämde mig för. Jag hade en podcast som heter PixelPolare. Där pratade vi om fem spel som hade någon form av sammanhang. Och ett avsnitt skulle vara "Fem solklara spel av Sunsoft". I avsnitten berättade jag även om spelutvecklarna och utvecklingen av spelen i den mån det gick att få fram något. Jag tyckte det fanns lite lite att säga om Sunsoft. Och lite senare lyckades jag få tag i och intervjua de två amerikaner som designade Fester's Quest. Och sen kände jag att jag borde kunna få tag i någon mer. Fick då tag i mannen bakom Gimmick och sen han som gjorde Blaster Master. Sen hade jag plötsligt skrivit ett podmanus på 30 sidor och kände att jag skulle börja skriva artiklar om Sunsoft. Det var lite det här som blev döden för podden då jag inte hade tid att göra research för den. Skrev sex artiklar men kände att de snabbt blev utdaterade när jag fick reda på nytt och det var drygt att uppdatera dem. Så jag slog ihop dem och tänkte börja skriva om det till en bok. De 6 artiklarna blev 109 sidor tillsammans. Men sen fick jag ett andra barn och omskrivningen till bok har aldrig påbörjats. Har istället fortsatt dra fram ny info istället. Och nu bestämde jag mig att en wiki vore det bästa formatet.

Jag diskuterar gärna allt om Sunsoft. Har lyckats svara på många gamla mysterier.

Skrev nyligen om det försvunna Terminator-spelet som blev Journey to Silius i slutändan efter att jag hade fått tag i det enda materialet från den versionen https://www.gamingalexandria.com/wp/2019/07/07/terminator-why...

Har även börjat på en lite lättsam videoserie där jag spelar Sunsofts spel i kronologisk ordning och pratar om dem. Har bara hunnit spela in ett avsnitt men blir nog mer efter att jag har flyttat. https://www.gamingalexandria.com/wp/2019/07/14/game-history-s...

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag tycker det är solklart!
De dominerade under NES-eran både sett till teknik, music och gameplay. De allra flesta spel de gjorde till NES är mästerverk. Sen andra typ Fester's Quest behöver vi inte prata om...

Just Fester's Quest kan jag berätta allt om. Har intervjuat de två som designade det och han som programmerade det. Inget lyckat projekt någonstans

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Gazimaluke:

Just Fester's Quest kan jag berätta allt om. Har intervjuat de två som designade det och han som programmerade det. Inget lyckat projekt någonstans

Så det är egentligen bara utgivet av Sunsoft och utvecklat av någon annan studio?

Under dina intervjusessioner, har ni pratat något om Hebereke, eller Uforia: The Saga som det hette i Europa? Ett av mina absoluta favoritspel till NES. briljant spel som dessutom är ett häftigt speedrunspel!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Nej, Fester's Quest är helt och hållet en Sunsoft-produktion. En på Sunsoft of America skaffade licensen och skapade designdokumentet. Sedan var det Sunsoft i Japan som skötte utvecklingen.

Tyvärr har jag inte ett skit på Hebereke. Men det är på min topplista av saker jag vill veta mer om. Klart ett av de bästa spelen till NES.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Gazimaluke:

@Grukk: Nej, Fester's Quest är helt och hållet en Sunsoft-produktion. En på Sunsoft of America skaffade licensen och skapade designdokumentet. Sedan var det Sunsoft i Japan som skötte utvecklingen.

Tyvärr har jag inte ett skit på Hebereke. Men det är på min topplista av saker jag vill veta mer om. Klart ett av de bästa spelen till NES.

Känns bara som en så otrolig svacka, känns inte som Sunsoft! Om det var någon annan utvecklare så hade det förklarat massor!

Skulle vara väldigt intresserad av att läsa mer om Hebereke! Speciellt då det är det första spelet i serien, dessutom det enda som är av spelen som är av metroidvania-spel. Hade gärna sett fler liknande spel, inte bara pusselspel och konstiga racingspel.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Han som programmerade Fester's Quest tyckte att det var ett "ovärdigt projekt" och såg till att avsluta utvecklingen två månader för tidigt. Han säger att han följde deras designdokument. Men samtidigt gavs ingen chans att göra ändringar. När de fick se den slutgiltiga versionen så hade de redan börjat producera kassetterna.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Gazimaluke: Intressant!

Synd att spelet blev som det blev, däremot känns det lite betryggande att inte ens skaparna riktigt trodde på projektet och att det därför inte blev lika bra som övriga spel. Det visar väl på att de ser kvalitet.
Men absolut, jag hade gärna sett att det var ett toppenspel istället för den miserabla skapelse som det tyvärr är.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Jag tycker förvisso inte att Fester's Quest är helt kasst. Hade rätt kul när jag spelade det. Det hela hängde nog på att japanerna inte riktigt såg poängen med att göra ett spel baserat på en gammal amerikansk tv-serie som ingen brydde sig om. Och att amerikanerna inte helt förstod begränsningarna man jobbade med, så deras designdokument var där med inte helt bra och japanerna såg till att det inte blev bättre

Medlem

Det har varit en bra vecka. Jag har fått lite svar angående några spel från en person jag har intervjuat av och till i fyra år. Sen har jag kommit i kontakt med två japaner som jobbade med Sunsofts Famicom så tidigt som 1986. Det ska bli intressant att se vad de kan berätta.

Medlem

Först tänkte jag göra en video serie, sen skrev jag några artiklar, sen tänkte jag skriva en bok, sen videoserie. Men nu har jag landat på tidningar. Första numret börjar ta sig, men jag tänkte i alla fall ha 2-3 nummer mer eller mindre klara innan jag gör något fysiskt av det.

Även om det är lite tråkigt och kanske inte det mest kommercielt intressanta att börja med så blir de första två numren dedikerade till Sun Electronics första 16 arkadspel som tillverkades mellan 1978 och 1984.

Medlem

Mmm Arkad. Kommer ihåg "Arabian" när man kutade runt och sparkade på rosa dinosaurier(?) på piratskepp.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Mmm Arkad. Kommer ihåg "Arabian" när man kutade runt och sparkade på rosa dinosaurier(?) på piratskepp.

Spelade du det förr i tiden eller på senare dagar? Jag vet att det släpptes i USA men har inte hittat någon klar info om Europa.

Medlem
Skrivet av Gazimaluke:

Spelade du det förr i tiden eller på senare dagar? Jag vet att det släpptes i USA men har inte hittat någon klar info om Europa.

Det var på en kinesisk jamma-multikassett hos en kompis för en 7-8 år sedan, har försökt få tag på ett original pcb, men det är ovanligt.

Har två av deras senare arkadspel i original dock, Galaxy Fight: Universal Warriors och det totalknäppa Waku Waku 7 till Neo Geo MVS.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Har två av deras senare arkadspel i original dock, Galaxy Fight: Universal Warriors och det totalknäppa Waku Waku 7 till Neo Geo MVS.

Båda skapade av Yuichi Ueda vars mest kända spel nog är Trip World till Game Boy.

1
Skriv svar