Vad gillar ni för öl? 🍺

Inaktiv
Vad gillar ni för öl? 🍺

Hej! Jag tänkte att det kanske kan vara kul med en tråd om öl? Inte specifikt öl i spelsammanhang utan mer i allmänna termer som tips och diskussioner om öl och recept om man gillar att brygga hemma

Jag börjar tråden lite lätt för att kolla intresse och är det så att denna tråd redan existerar eller bryter mot några regler är det självklart fritt fram att radera tråden.

Min go-to öl är Corona eller Mariestads men är också ganska glad i IPA även om jag inte dricker den i samma kvantitet då de är så pass "tyngre" i smak.

Medlem

Pripps blå 5.0 är mitt standard-öl.

Lite tråkigt val, kanske, men gillar man det så gillar man det. Svårare behöver det inte vara.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Quake-konnässsör

Själv har jag alltid några Omnipollo öl hemma, Aon Pecan Mud en av mina favoriter ifrån deras bryggeri. Har för övrigt en riktigt bra Pizzeri i Stockholm som är värt ett besök.

Lagunitas brukar jag ha stå i kylen under sommaren, helst någon form av IPA eller någon annan grape-inspirerande öl.

Brouwerij de Molen är också ett annat bryggeri som jag tycker om, kanske lite dyrare öl sorter men inte minst lika gott.

jbx
Medlem

Tipsar om det lilla lokala bryggeriet Coppersmiths i Västerås som gör fantastiska IPA och annat smaskens.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Quake-konnässsör

@jbx: Så de har blivit bättre? De var inte så bra i början, men det tar en stund att få ihop smakerna antar jag. Fanns det inte ett annat mikrobryggeri i Västerås? Hantverkarbryggeriet kanske det hette?

Efter alla år på Gotland dricker jag nästan uteslutande de olika varianterna som trillar ut ur Gotlands bryggeri. Favoriten är förstås en kall Wisby Kloster, helst på fat.
Men de har något för alla.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent

Är absolut ingen ölkännare, men en av mina favoriter heter Beer Lao. Det är ett ganska ljust risöl med riktigt god smak.

Medlem

Stella Artois och Melleruds utmärkta pilsner är mina standardöler. Fungerar bra till allt!

Medlem

Bärs är gott.
Inmundigar lite Modus Hoperandi (IPA) nu en stund innan jag ska iväg på 30 års-gallej.
Har ett par vänner som jobbar inom bryggeribranschen men precis som med matlagning
har jag alltid varit bättre och mer intresserad av att stoppa i mig av den färdiga drycken/rätten
än att försöka bemästra själva tillagningen.

jbx
Medlem
Skrivet av almblad:

@jbx: Så de har blivit bättre? De var inte så bra i början, men det tar en stund att få ihop smakerna antar jag. Fanns det inte ett annat mikrobryggeri i Västerås? Hantverkarbryggeriet kanske det hette?

Just precis och deras RågIPA ligger mig varmt om hjärtat. Angående coppersmiths så vet jag inte hur de var från början men efter ett besök där nyligen så fick jag verkligen upp ögonen för deras IPA, speciellt HAZY IPA, en ofiltrerad skönhet i smak. Testa även ”The Steam Beer” som är ett samarbete mellan coppersmiths och Steam Hotell i Västerås. Nu blev jag törstig igen....


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Quake-konnässsör

@jbx: oh, steamhotell, så de hade alltså börjat med att göra om det gamla kraftverket till hotell. Var diskussioner när jag studerade på högskolan där för 13 år sedan, fan det var länge sedan, men hur som helst. Maskinhallarna de har är så jekla fina.

Inaktiv

Jag dricker i princip bara ljus lager och veteöl. Karlovacko och Franziskaner är de två mest druckna just nu

Ibland flyter man iväg och hittar någon skum hipster-öl och det finns ett skånskt litet bryggeri som heter Brekeriet som gör jääävligt goda syrliga öl. Rekommenderar deras saison och cassis.

Inaktiv

Mycket roliga tips här man får kika om det finns i det lokala bolagets utbud Roligt att det fanns intresse för denna typ av tråd.

Ambassadör
Xbox

Kul tråd!

Jag har efter många utflykter i ölandets värld landat i insikten att inget slår en helt vanlig, iskall, ljus lager.

Det kan tyckas banalt, hipster-öl i all ära men om måste jag välja så föredrar jag det opretentiösa.


signatur

Jump in.

Inaktiv

@Mortaigne: Absolut! Jag vet inte så mycket om hipsteröl och sånt men helt klart en iskall ljus lager på en stekhet sommardag är bland det godaste man kan förtära. Så det är mycket att omständigheter och miljö påverkar hur ölen smakar. En helt vanlig norrlands kan smaka så mycket godare på en fredag efter att man jobbat stenhårt hela dagen jämfört att man tar en till maten på en tisdag.

Inaktiv
Skrivet av Mortaigne:

Kul tråd!

Jag har efter många utflykter i ölandets värld landat i insikten att inget slår en helt vanlig, iskall, ljus lager.

Det kan tyckas banalt, hipster-öl i all ära men om måste jag välja så föredrar jag det opretentiösa.

Håller helt med dig vilket framgår i mitt första inlägg. Ljus lager slår aldrig fel.
Jag testar dock 3-4-5 nya sorter varje månad bara för att prova på något nytt

Moderator | Testpilot

Jag är ingen öl-expert och dricker ingen specifik heller. Tar det jag får och när jag väl handlar blir de oftast något av det jag tyckte var godast vid det tidigare tillfället när jag drack.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Norrlands ljus på flaska med skruvkorken som en ren bonus. 🍺

KoP
Medlem

Carlsberg Export är i 99 fall av 100 den enda öl jag dricker.

Medlem
Ingefära

Min nya favorit är "Ginger Joe" För 3 månader sedan fick jag smaka den av tjejen, efter det dricker jag bara den!

Medlem

Skulle definitivt kalla mig för ölnlörd, då jag köper öl för runt 250 kr i veckan. Kvalitet före kvantitet, de öl jag köper kostar oftast från 40 kr och uppåt. Beställer mest från Systemet (de öl jag vill ha finns aldrig inne på mitt lokala Systembolsg) eller, när jag vill ha ännu mer avancerade öl, från glasbanken.se.
Dricker mest IPA och olika varianter av den ölsorten (DIPA, APA, session IPA, New England IPA osv) och suröl (gose, lambic, berliner weisse, geuze osv), men är även förtjust i andra sorters belgisk öl (tripel, quadrupel, blonde osv). Försöker att prova nya sorter varje helg, den här helgen blev det surisar från Wizard Brewing, Brekeriet och Morgondagens. Utifrån min statistik på Untappd är de här de godaste öl jag har druckit, då jag gett dem 4.75 i betyg (har ännu inte gett någon öl 5):

Omnipollo Maz
Stigbergets / O/O Imperial IPA
Omnipollo / Buxton Lemon Meringue Pie
Tree House Brewing Julius
Wizard Brewing Grammoballoophone
Wizard Brewing Puppethead

Medlem
Skrivet av JimiSwede:

Min nya favorit är "Ginger Joe" För 3 månader sedan fick jag smaka den av tjejen, efter det dricker jag bara den!

Nu är ju inte Ginger Joe en öl.. 😉 Men håller med, god är den.

Inaktiv
Skrivet av Leffe76:

Nu är ju inte Ginger Joe en öl.. 😉 Men håller med, god är den.

Tja, det är en ginger beer eller ingefärsöl på ren svenska men kanske inte öl i klassisk benämning? Vet ej riktigt men det är god!

@jimisweden vilken dryck blev ersatt av Ginger Joe, om man får fråga?

Medlem

Tuborg, Tuborg classic, pripps blå och mellerud är allt en man behöver.

Medlem

Staropramen, mythos, sofiero, mariestads, norrlands.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Jag föredrar vanliga, ljusa och enkla öler.
Samtliga i listan är goda och tillfredställande.

Av de tre japanska ölen på Systemet:
1. Asahi
2. Kirin Ichiban
3. Sapporo

Av de europeiska:
1. Staropramen (Tjeckien)
2. Krusovice (Tjeckien)
3. Mariestad Export (Sverige)

Avstängd

Vad som helst förutom vidriga hipster-öl som inte smakar öl.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Vad som helst förutom vidriga hipster-öl som inte smakar öl.

Vad som smakar öl eller inte öl är ju högst subjektivt.

Gen
Medlem

Försöker hålla mig till IPA/APA så långt det går då det definitivt är godare än vanlig standardlager. Tyvärr är IPA/APA knappast plånboksvänligt så därför blir det kvalitet istället för kvantitet. Gillar givetvis lokalt bryggd öl

Mina favoriter just nu:
A Moment of Clarity (Beerbliotek)
Göteborgs Go' IPA (Göteborgs Nya Bryggeri AB)
Frölunda IPA (Göteborgs Nya Bryggeri AB)
Punk IPA (Brewdog)
Grunion IPA (Ballast point)
Session IPA (Poppels)
New England IPA (Poppels)

Sen en Weissbier:
Belgisk WIT (Poppels)

Lager:
Pilgrim (Falcon)
Guldkällan (Spendrups)

Medlem

Finns ju en öl för varje tillfälle, sitter jag i Nyhavn i solen så är en kall pilsner givet. En kall vinterkväll på en pub i Stockholm efter julklappsshopping så passar en ale. En sommarfest ute på landet så passar en ljus och lätt lager.

Men det finns inget tillfälle då jag dricker IPA.


signatur

IDKFA

Skriv svar