CS:GO FZ Fantasy League S03 18/6-23/6

Skribent
CS:GO FZ Fantasy League S03 18/6-23/6

Då var det dags igen, och den här gången är det inte vilken turnering som helst utan det är ESL Pro League finalerna med en nätt prissumma av 600 000$.

Tidigare vinnare av FZ Fantasy League:
S01: "Komigendetblirkul" av Belfry
S02: "Ecofraggers" av Shadee

Första matchstart är tisdag 18 juni klockan 12.00 och deadline för anmälan till fantasyn är en timme innan matcherna drar igång.

Som vanligt så måste vi såklart ha priser och till den här turneringen så är det tre priser:

  • 10€ värdebevis på Steam

  • 3 månader gratis Viaplay film/serier (OBS, går ej att använda på befintliga Viaplay-konton)

  • Slumpmässig DVD-film + kexchoklad i brevlådan (förutsatt att man vill lämna ut sin adress till mig, annars får man nöja sig med äran)

Jag har tänkt mig att istället för att ha uttalat första, andra och tredjepris så får den som vinner välja ett pris sen får tvåan välja ett pris och sedan får trean det som blir över.

Kod för att hoppa med i ligan: https://www.hltv.org/fantasy/16/league/46748/join?secret=C333...

Mer information angående turneringen:
https://liquipedia.net/counterstrike/ESL/Pro_League/Season_9/...
https://www.hltv.org/news/27067/esl-pro-league-season-9-final...

Är du obekant med HLTVs CS GO Fantasy så är det fritt fram att ställa frågor i den här tråden samt att läsa tidigare trådar där jag går igenom lite kort vad det är som gäller.
https://www.fz.se/forum/trad/434559-fz-csgo-fantasy-league-ti...
https://www.fz.se/forum/trad/434763-csgo-fz-fantasy-league-sa...

Jag kommer återkomma, förmodligen under söndagen, för att svara på eventuella frågor och gå igenom turneringsformatet och lagen lite närmare. Tills dess så är det bara skapa ett lag och hänga med. Vem vet, kanske vinner du några extra kronor att slänga till Gaben under den kommande rean

GL HF.

edit: För den late så kommer här direktlänkar till inläggen om:
Turneringen: #3904964
Lagen/Förutsättningar: #3905213

edit2: För lite grundläggande om hur man följer en CS:GO match så se: #3872196

Medlem

signat upp, förhoppningsvis lyckas jag bättre den här gången!

Medlem

Signat upp, fixar lineup i skrivandets stund!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent

Hmm. Går det att byta spelare efter att man gjort sitt lag?
Jag antog att det gick att byta som man ville fram till deadline men det verkar som om det är låst.

Medlem

jag tror inte det, försökte sist men hittade inte.

Skribent
Skrivet av superlim:

jag tror inte det, försökte sist men hittade inte.

Jo, jag försökte jag också men hittade inte. Roller kan man ändra dock.

Skribent

Som lovat så kommer här en genomgång av turneringen.

Turneringen:
De som inte är så insatta i hur ESL fungerar kanske märker att ett par lag saknas. Varför är inte t.ex. NiP, ENCE eller NaVi med? Till skillnad från många andra turneringar där de populära lagen blir inbjudna så måste man kvalificera sig för att få spela ESL finalerna. Åtta lag från Europa, sex lag från Nordamerika, ett lag från Oceanien och ett lag från Asien kvalar in via olika kvalturneringar. Exakt hur kvalet går till är olika per region och inget som jag tänkte gå in på närmare här, om någon är intresserad så finns det mer information här. Alternativt fråga så svarar jag så bra jag kan.

Själva finalerna spelas så som att lagen delas upp i två grupper och inga lag från samma region möts i första omgången. Gruppspelet är ett förkortat gruppspel som heter GSL. Det är ett system som sorterar bort "onödiga" placeringsmatcher, kallas även för dubbel elimineringsformat. De inledande matcherna är BO1 och resten BO3 förutom finalen som är BO5. Det kan vara svårt att få en överblick av hur det fungerar med upper och lower bracket och eftersom den gamla klyschan "en bild säger mer än tusen ord" faktiskt är sann, så har jag gjort en enklare bild som som förhoppningsvis förklarar hur turneringsformatet fungerar.

Originalbilden tagen från liquidpedias hemsida: https://liquipedia.net/counterstrike/ESL/Pro_League/Season_9/...

Gruppvinnaren går direkt till semifinal och 2an i grupp A möter 3an i grupp B för en plats i semifinalen och vice versa.

Bara fråga på om det är något oklart. Jag själv hade lite problem i början med alla dessa olika format som används i CS:GO.

Medlem

rollerna är det svåra, provar en ny taktik varje gång men lyckas aldrig

Skribent

Ja, rollerna är lurigt. Jag har inte hunnit sätta mig in i det så mycket än så länge förutom att jag alltid försöker ta roller som kan användas både på T och CT sidan.

Skribent

Att skriva om alla 16 lag skulle bli en ännu större textvägg och eftersom jag bara håller koll på Europascenen så tänkte jag istället gå igenom ett par huvudsakliga förutsättningar.

1. Vem är egentligen herre på täppan?
Astralis har inte varit sig själva på senaste tiden, endast nio tävlingsmatcher i maj-juni och fyra av dessa var förluster. Förutom den dåliga statistiken så har Astralis även tappat förstaplatsen på HLTVs ranking till Liquid. Ett Liquid som för det mesta ser löjligt bra ut och spelet verkar sitta oavsett vilken karta som spelas. Det är nu dags för Astralis och Liquid att bevisa vem som är bäst och sätta ribban inför sommarens prestigeturneringar och den kommande majoren.

2. Och bronspengen går till...
FaZe, NRG, Fnatic, MIBR, North och G2 är alla lag som har potential att gå långt i den här turneringen. Att de ska nå hela vägen fram är jag däremot tveksam till, det är helt enkelt för många frågetecken kring lagen. FaZe med spelarbyte och ny IGL, NRG som verkar extremt beroende av att ethan eller Breze presterar på en omänsklig nivå, Fnatic som visserligen börjar få ordning på spelet men ser riktigt vilsna ut på en del kartor, MiBR som kan vinna mot Liquid ena dagen och förlora mot Complexity andra dagen, North som man aldrig vet om de kommer "dyka upp" eller inte och slutligen G2 som verkar vara extrema humörspelare och måste vakna på rätt sida för att kunna vinna.

3. Fungerar spelarbyten?
Det är inte bara FaZe som nyligen har bytt spelare. TYLOO, Hellraisers, Heroic, Cloud 9, Mousesports, Greyhound, G2, North har också gjort spelarbyten under senaste tre månaderna, vilket gör att det är mer än hälften av turneringslagen som har bytt minst en spelare sedan mars. Vid spelarbyte så går vissa lag går in i en "smekmånad" och vinner de flesta matcherna, för att sedan återkomma till samma problem och byta spelare igen o.s.v. Det mest kända exemplet är väl EnVy, där KennyS sa den numera ökända repliken "Kio was the problem" efter att Kio blivit sparkad av EnVy. Kio var inte problemet och laget fortsatte underprestera för att sedan splittras i flera olika lag. Nu tror jag inte att det är något av ovanstående lag som kommer upplösas i atomer och spelarna försvinna till andra lag men det belyser ett problem som finns inom CS:GO. Problemet att alltid gå efter den lättaste lösningen, skylla på en spelare och byta ut denna och tro att allt blir guld och gröna skogar. Det är inte en skräll att ett av världens bästa lag, Astralis, är så vitt jag vet det lag som hållit ihop längst inom toppscenen av CS:GO. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

4. Kan någon underdog ta sig till slutspel?
Vi alla vet hur det är. Det finns favoriter och sedan finns det underdogs. Oavsett sport så om vi sitter neutrala och tittar på en match så håller vi på underdogen och hoppas att favoriterna ska falla på eget bevåg för att de underskattat motståndaren. Sport generellt känns mer levande om det inte är så förutsägbart hela tiden och vi hoppas väl alla att det ska komma någon från ingenstans, vinna oväntade matcher och även vinna folkets kärlek och sympatier. Även om det känns tungt när ens eget lag har förlorat mot en underdog, så med handen på hjärtat så är det väl det vi i grund och botten älskar med sport? I senaste majoren så kändes det som hela världen i slutändan höll på ENCE, laget som tog sig från en öppen kvalrunda ända fram till majorfinalen. För att göra en jämförelse med vanlig sport så kan vi ta senaste Hockey-VM där Finland med knappt några NHL-spelare slog ut lag på lag fullproppade med NHL-stjärnor och vann till slut VM-guld. Miracle on Ice i OS 1980 i Lake Placid m.m. Alla älskar en underdog helt enkelt. Lagen som jag i den här turneringen kallar för underdogs är Mousesports, Luminosity, DETONA, Greyhound, Cloud 9, Heroic, Hellraisers och TYLOO. Jag tror något av dessa lag kommer överraska och gå till slutspel, frågan är bara vilket?

5. Svenskkollen.
Eftersom de flesta inte delar mitt stora intresse för CS:GO så är ju det som är intressant vilka svenskar som är med. Precis samma gäller för mig när det är t.ex skidor på TV, är det inte svenskar som har realistiska chanser till bra placeringar så gör jag gärna något annat än att titta på André Pops i vinterstudion. I den här turneringen så har vi ett rent svensklag och sedan tre svenskar utspridda i tre olika lag.

Fnatic är det rena svensklaget och ligger för närvarande sjua på HLTVs ranking. Deras chanser i den här turneringen är relativt bra, jag tror de tar sig till slutspel som trea i sin grupp men där blir det svårt. Första matchen mot NRG blir riktigt intressant, det brukar bli bra matcher när dessa lag möts. Fnatic har fallit ganska långt fån sin storhetstid 2015 men är på väg att hitta tillbaka. Kanske höga krav när man pratar om ett lag som rankat sjua i världen har "fallit långt" men under 2014-2015 så var Fnatic odiskutabelt bäst i världen och dominerade scenen med bl.a. tre majorvinster. Precis som Astralis och Liquid aär slagen att slå i dagens CS:GO scen så var Fnatic laget att slå under 2014-2015.

Olofmeister spelar i Faze, han har tidigare spelat i Fnatic men lämnade för lite mindre än två år sedan för att pröva lyckan i ett supersatsande FaZe. Under sin tid i Fnatic blev Olof år 2015 utsedd till världens bäste spelare av HLTV och nu tillsammans med flera andra stjärnspelare försöker de hitta den sista pusselbiten för att äntligen vinna en major och titulera sig bäst i världen.

Friberg spelare i Heroic och är mest känd för att han var en del av NiP som fullständigt dominerade scenen i början av CS:GO. Från augusti 2012 till april 2013 så vann friberg och NiP 87 raka kartor på LAN. Ett rekord som i princip är helt oslagbart nu när scenen är så pass mycket större och jämnare. Friberg har, sedan han lämnade NiP 2017, pendlat mellan aktiv spelare och analytiker men efter en lyckad period som stand in åt Heroic så fick han en ordinarie plats.

Golden spelare, och är In-game-leader (IGL) i Cloud9. Golden kom ifrån Fnatic där han blev utbytt till förmån för xizt trots att Fnatic presterade bra under tiden han var IGL. I Cloud9 har han aldrig riktigt fått chansen att spela in sig med en regelbunden femma. Flera spelarbyten i laget och en sjukskrivning som höll honom borta från spel en längre tid har gjort att Golden inte riktigt fått chansen att visa vad han går för som IGL.

Hur som helst så ser jag fram emot en intressant turnering som sträcker sig över sex dagar där det är stor chans att vi på söndag får se en episk bo5 final mellan 2019 års två giganter inom CS:GO, Astralis och Liquid.

Skribent

Sju lag anmälda än så länge. Lyckas vi nå tvåsiffrigt? Det är ju en Steamslant som står på spel och under rean kan man få mycket godsaker för 10 €!

Skribent
Skrivet av superlim:

signat upp, förhoppningsvis lyckas jag bättre den här gången!

Ser onekligen ut att gå bättre den här gången. Jag skulle vilja säga att det redan är klart faktiskt.

Skribent

Efter fem dagar och 28 matcher så är vi framme vid finalen. Lagen som tagit sig hela vägen är det franska laget G2 som, framför hemmapubliken, kommer få möta amerikanska världsettan Liquid. 16.00 idag så går finalen igång.

G2
G2 började med en tveksam vinst mot Greyhound, för att sedan förlora en jämn match i andra omgången mot NRG. Väl nere i lowerbracket så hittade G2 spelet och tog sig till slutspel med vinster över Cloud9 och Heroic utan att förlora en karta. Vinsten av lowerbracket gav en kvartsfinalplats där FaZe stod för motståndet och även den matchen vann G2 ganska övertygande med totalt 2-0 i kartor. I semifinalen var det dags att gå upp mot NRG igen och den här gången fick G2 revansch, mycket tack vare storspel av G2s AWPare kennyS och slutresultatet skrevs till 2-1.

G2s väg till finalen:
Gruppspel
Inledande match vs Greyhound 16-13
Upper bracket semifinal vs NRG 1-2 (16-11, 17-19, 17-19)
Lower bracket semifinal vs Cloud 9 2-0 (16-12, 16-13)
Lower bracket final vs Heroic 2-0 (16-3, 16-11)
Slutspel
Kvartsfinal vs FaZe 2-0 (16-12, 16-8)
Semifinal vs NRG 2-1 (16-12, 7-16, 16-10)

Liquid
Liquid började oväntat med en förlust mot North och fick därför stålsätta sig för en betydligt svårare väg genom lowerbracket och kvartsfinal. Första hindret på vägen i lowerbracket var kinesiska TYLOO som avklarades smärtfritt, där Liquid endast tappade 13 rundor över två kartor. Hellraisers väntade härnäst och den matchen avgjordes på sista rundan på tredje kartan efter att Liquid vände ett 12-14 underläge till 16-14 vinst. I finalen i lowerbracket stod MIBR för motståndet där Liquid visade att brasilianarna har en bit kvar att gå innan de kan vara med i absoluta toppskiktet i CS:GO scenen igen. Kvartsfinalen blev sedan den förväntade finalen. Matchen alla väntat på, Liquid - Astralis. Liquid tog hem matchen med 2-1 efter storspel av Elige samt en mäktig vändning på den avgörande kartan, Vertrigo, där Astralis hade 11-4 i halvtid men slutresultatet skrevs 16-13 till Liquid. I semifinalen väntade Mousesports, ett Mousesports som verkligen hittat formen och gått obesegrade genom turneringen fram till den här semifinalen. Tyvärr för Mousesports del så visade sig Liquid vara numret för stort och även om Woxic i Mousesports stod för turneringens höjdpunkt med en vansinning clutch för att hålla drömmen om en 2-13 comeback vid liv för att få till en tredje karta, så räckte det inte ända fram. Liquid tog segern med 2-0 efter att vunnit sista kartan på övertid.

Liquids väg till finalen
Gruppspel
Inledande match vs North 13-16
Lower bracket kvartsfinal vs TYLOO 2-0 (16-16, 16-7)
Lower bracket semifinal vs Hellraisers 2-1 (16-11, 14-16, 16-14)
Lower bracket final vs MIBR 2-0 (16-13, 16-9)
Slutspel
Kvartsfinal vs Astralis 2-1 (12-16, 16-6, 16-13)
Semifinal vs Mousesports (16-8, 19-17)

Lagen möttes faktiskt i en match dagen innan den här turneringen startade. Det var en onlinefinal i kvalet till ESL Colgone i Juli. Den matchen tog Liquid hem med 2-0 och Liquid måste hållas som favorit även om det kan bli jämnt om G2 har humöret på rätt ställe och kennyS träffar rätt med AWPn.

Ordnignen på kartorna är svårt att sia om såhär på förhand och eftersom det är bo5 så kommer endast två kartor att inte väljas. Jag tror G2 kommer banna Mirage och Liquid kommer banna Train så kommer vi spela Overpass, Dust 2, Vertigo, Nuke, Inferno.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ser onekligen ut att gå bättre den här gången. Jag skulle vilja säga att det redan är klart faktiskt.

Ja, det lutar åt det.
Satsade på att astralis era äntligen skulle vara helt över, det är den riktiga vinsten här. Förhoppningsvis tar ett mer intressant lag över som #1

Skribent
Skrivet av superlim:

Ja, det lutar åt det.
Satsade på att astralis era äntligen skulle vara helt över, det är den riktiga vinsten här. Förhoppningsvis tar ett mer intressant lag över som #1

Liquid känns mer och mer som laget alla vill slå. Helt galna högsta nivåer på alla spelare, jag tror de tar hem en Intel Grand Slam iår.

Mousesport är ett lag jag hoppas det ska gå bra för, ser riktigt intressanta ut. Hoppas även NiP får en nytändning nu med ny spelare även om jag inte tror det är deras främsta problem. Dennis var ju inte nådig i sin sågning av NiP nu efter att han fått lämna (fast han ska ändå spela majoren med dem...)

Skribent

Då var det avgjort.

1a: @Superlim med laget norsk eco.
2a: Krangen med laget Yfront (en IRL kompis till mig som jag inte tror är medlem på den här sidan).
3a: RichOnPeers med laget High Resolution.

@superlim får välja pris först. Bara skriva i tråden eller skicka priv.

Medlem

Grattis till @Superlim !
Ser fram emot Cologne nästa vecka.

Medlem

Tackar tackar, tar gärna steam-vouchern!

Skribent

Förstapris till @superlim blev en 10 € voucher på Steam.
Andrapris till Krangen blev en DVD-film och en kexchoklad.
Tredjepris till RichOnPeers, som jag inte vet vem det är så du får höra av dig för att få din 3 månaders Viaplay film- och serierkod

Medlem

Grattis till era placeringar, jag var helt ute och cyklade denna gången!

Blir det en ny omgång nästa vecka när Cologne drar igång?


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Förstapris till @superlim blev en 10 € voucher på Steam.
Andrapris till Krangen blev en DVD-film och en kexchoklad.
Tredjepris till RichOnPeers, som jag inte vet vem det är så du får höra av dig för att få din 3 månaders Viaplay film- och serierkod

RichOnPeers är jag på HLTV men hoppar priset

Skribent
Skrivet av Gneiss:

RichOnPeers är jag på HLTV men hoppar priset

Aha. Grattis till tredjeplatsen i alla fall

Gneiss väljer alltså att skänka bort sitt pris till bättre behövande. Finns det någon som vill kika på lite serier och film på Viaplay över sommaren så kan ni skriva här i tråden, vi kör först till kvarn. Koden fungerar bara nyregistrerade konton.

Medlem

Jag kan tänka mig lite Viaplay, har haft ögonen på 'It's always sunny in Philadelphia' och ser att det finns hos dem.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent
Skrivet av Belfry:

Grattis till era placeringar, jag var helt ute och cyklade denna gången!

Blir det en ny omgång nästa vecka när Cologne drar igång?

Ja, det tycker jag. Många turneringar just nu men Cologne är den största turneringen förutom Majors, kanske t.o.m större prestigemässigt, "Cathedral of Counter-Strike" som de kallar det. 16 lag är med och 14 av dessa ligger topp 16 på HLTVs ranking, kommer bli många tuffa och bra matcher.

Hoppas HLTV kan lägga upp Fantasyn redan idag eller imorgon så det är några dagar innan turneringen drar igång på tisdag.

Medlem

Nu verkar Cologne vara uppe!
Blir till att sätta ihop laget efter helgen.

Som veteran av diverse fantasy när det kommer till fotboll önskar man möjlighet till att köpa/sälja spelare mellan omgångar och att sätta spelare till "kapten" för att öka poängskörden om spelaren gör bra i från sig osv.
Antar att tjänsten är i sin linda och att mer kan komma i framtiden.

Lycka till gott folk!

Skribent
Skrivet av Gneiss:

Nu verkar Cologne vara uppe!
Blir till att sätta ihop laget efter helgen.

Som veteran av diverse fantasy när det kommer till fotboll önskar man möjlighet till att köpa/sälja spelare mellan omgångar och att sätta spelare till "kapten" för att öka poängskörden om spelaren gör bra i från sig osv.
Antar att tjänsten är i sin linda och att mer kan komma i framtiden.

Lycka till gott folk!

Jo, det vore kul om det var lite mer än att bara göra sitt lag sen är det klart men det får inte bli för mycket för då vill ju inte de som bara är lite intresserade vara med. Jag kör en liten Fantasy Premier League liga ihop med mina bröder också sen typ 10-12 år tillbaka och vi har försökt få med personer som inte är så intresserade av PL, men det är för mycket mikromanagement för att de ska vilja vara med.

En annan sak jag stör mig på är att man inte kan justera laget efter det är gjort och jag inte kan skapa en liga utan att göra ett lag. Jag måste då göra ligan och laget så fort som möjligt så folk har tid att joina, men har inte så mycket tid själv att analysera och fundera på laget. Det bästa tycker jag vore om man inte kunde se sina motståndares lag innan första matchen började och man hade fria byten fram till dess.

Medlem

Verkar som att de har lagt till nya funktioner när ligan är live:

https://www.hltv.org/news/27208/esl-one-cologne-fantasy-goes-...


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent
Skrivet av Belfry:

Verkar som att de har lagt till nya funktioner när ligan är live:

https://www.hltv.org/news/27208/esl-one-cologne-fantasy-goes-...

Ja, jag såg. Kan bli intressant även om vissa boosters är meningslösa/extremt långsökta (som t.ex. 16-0, 0-16).

Nya ligan är live sen igår!
#3907875

1
Skriv svar