Mass Effect 3 Tillbakablick

Medlem
Mass Effect 3 Tillbakablick

Då var det äntligen dags, Mass Effect 3. Den största och mest cinematiska av trilogin och för mig det spel som framkallat mest känslor, bra och dåliga. Jag vill varna för lite spoilers i den här artikeln.

Men innan vi ger oss in i själva spelet måste jag ju prata lite om moddar. Till ME3 finns det bara en handfull moddar och ingen av dem jag valde fick jag att fungera. Dem moddar jag hade valt var egentligen bara ME3 recalibrated, som i de tidigare versionerna fixar olösta buggar och dylikt, och en mod för att kunna spela med handkontroll. Båda moddarna var alldeles för krångliga att installera så efter en timmes krångel gav jag upp, vilket är väldigt synd för till både ME1 och ME2 så var det väldigt enkelt att installera moddar. Utan kontroll så lider ME3 rätt mycket, det är helt enkelt inte ett spel man bör spela med mus och tangentbord i min mening. Grafiskt sett tyckte jag inte att ME3 behövde moddas, det ser faktiskt väldigt bra ut fortfarande.

De DLC som jag installerade var:

  • Leviathan - Shepard letar efter och hittar en urgammal ras som skapade The Reapers.

  • Citadel - Shepard anordnar en episk fest med sin besättning.

  • Omega - Shepard hjälper Aria T’Loak att återta Omega från Cerberus.

Den största skillnaden i ME3 är att det är mycket mörkare än de tidigare två spelen i serien. The Reapers har kommit till vår galax och alla de största raserna i galaxen har blivit invaderade och det ser ut som slutet har kommit. Det är upp till Shepard att samla alla till en samlad armada och stå emot invasionen.

Jag tycker att storyn i ME3 är starkast av alla spelen i trilogin. Alla karaktärer är väldigt väl skrivna, även karaktärer som vi blir introducerade till i ME3 som jag ändå tycker är dem svagaste i serien. Mordin Solus är kung och hans sista scener är några av dem sorgligaste och mäktigaste i spelet. I ME3 så får vi sällskap av en soldat vid namn Freddie Prince Jr eller James Vega som han heter i spelet. En typisk militärknutte som inte är speciellt intressant men som jag ändå tycker kommer till liv pga rätt bra voice-acting. En karaktär som faller rätt platt trots bra skådis så är det EDI som ska se ut som en sexig fembot, vars dialog passade mycket bättre när hon inte hade en kropp.

Om vi bortser ifrån problemet med att spela med mus och tangentbord så är ME3 mycket snabbare än sina föregångare. Det finns också mycket fler vapen, dock så insåg jag efter ungefär halva spelet att väldigt många av dem kom ifrån DLC eftersom jag köpte alla DLC i en bundle. Jag gillade det ökade tempot i spelet även om jag hade problem med att hänga med när det blev för mycket närstrider, jag skyller på tangentbordet. I övrigt så är det inte så värst mycket som skiljer striderna i ME3 från sina föregångare, biotics är fortfarande ashäftigt och OP.

I de tidigare spelen så har vi haft resursjagande via bil i ME1 och probe skjutning i ME2. I ME3 så har vi ett system där man måste sensorsöka i varje system för att hitta war assets. Det här systemet är ungefär lika frustrerande som i ME2, det är otroligt enkelt att missa war assets och du får dessutom inte pinga för mycket för då finns risken att The Reapers kommer flygandes och då får du inte komma tillbaka förens du har spelat ett uppdrag någon annanstans.

I ME3 så har vi en uppdatering av moralsystemet. DU har nu en gemensam reputation pool där både paragon och renegede val samlas. Det här gör att du inte längre blir bestraffad för att spela lite både och, vilket i tidigare spel gör att du i princip måste spela antingen paragon eller renegede för att inte gå miste om konversationsval.

Vi har ännu en revision i inventorysystemet som jag tycker funkar ok, vi har fler vapen och rustningar och fler modifikationer. Men trots det så känns det ändå bökigt. Sättet man väljer vilka vapen man vill ha med sig och vilka modifikationer man vill ha på är väldigt långsamt och det får inget bra flyt. Det slutade med att jag struntade i att använda modifikationer över huvud taget. Jag uppgraderade två vapen jag gillade och spelade hela spelet med dem. Det gjorde att jag inte blev sugen på att låsa upp vapen eller rustning så den ända belöningen som blev värd var just war assets, vilket egentligen är det spelet går ut på att samla ihop.

Dem DLC som jag körde tyckte jag var hästlängder bättre en den i de tidigare spelen med bra story’s och innehåll. Favoriten måste nog vara Citadel för den humor och relief den ger ett väldigt mörkt spel. Även Leviathan var väldigt bra då den ger lite mer information om hur the reapers blev till. Omega är väl den som inte höll riktigt samma kvalité. Det var inte dåligt men det var något generiskt och överraskade inte speciellt, förutom att visa upp hur en kvinnlig Turian ser ut.

Anledningen till varför det tog mig så lång tid att spela igenom ME3 är för att det påverkade mig emotionellt så mycket. Jag kände verkligen hopplösheten i striden mot The Reapers och det var tungt att fortsätta spela när alla runt omkring en dog. Speciellt när Mordin ger sitt liv för att återställa Krogan fortplantningen. Men jag måste säga att slutet gör det hela värt, någonting jag absolut inte tyckte första gången jag spelade ME3. Jag valde att förstöra allt syntetiskt liv vilket kan ses som ett renegade val. Jag kände när jag stod där att jag verkligen inte ville att The Reapers skulle vinna och att den för galaxens säkerhet måste utplånas. Den känslan när man fick se hur galaxen rensas från dessa monster var otroligt skön. Jag hade dock velat se en ännu längre epilog om vad som hände sedan efter att Shepard gett sitt liv, även med extended cut så tycker jag att det är väldigt lite. Det var just det som var min största besvikelse första gången jag spelade, det kopplat med att jag råkade aktivera sista striden utan att vara 100% redo.

Jag kan inte nämna ett annat spel som påverkat mig på samma sätt som ME3. Det finns ett antal andra spel där hopplöshet skildras på olika sätt men även om jag kan sympatisera och på ett sätt känna vad karaktärerna i den spelen känner så lyckas ME3 göra det på ett helt annat sätt. Jag vet inte om det är att ME3 är just väldigt bra skrivet och regisserat eller om det är jag som speciellt mottaglig för just ME3 och hur den skildrar sitt innehåll men jag veta att jag alltid kommer att minnas detta spel mer är den tidigare i trilogin.

Mass Effect 3
4
Mycket bra
+
Storyn i både huvudspel och DLC
+
Förmedlar starka känslor otroligt väl
+
Välskrivna karaktärer för det mesta
-
Inventorysystem fortfarande bökigt
-
Resurs/probesystem
Det här betyder betygen på FZ
Destroyer of framsidan
Hedersgurka

En dag ska jag ta mig an Mass Effect 3 med ett öppet sinne. En dag.

Tack för texten! (Och texterna!)


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Tack vare dina texter/tillbakablickar på Mass Effect-triologin så började jag också köra igenom dem, det var dags.

Ser framemot nästa tillbakablick!


signatur

CAYDE-6: Do it for the loot they've taken from us, and most importantly: do it-
TITAN: FOR THE PUPPIES!!

Ambassadör
Xbox

Mycket trevligt att läsa, särskilt som jag själv körde igenom trilogin på nytt förra året.

Håller med om mycket, men håller dock 3an som den svagaste delen. Skulle säga att det är DLC'na som gör trean ö.h.t acceptabel, utan dem vetetusan. From Ashes tex, som ger en synnerligen intressant karaktär att ha med sig under äventyret som helt uppenbarligen borde ingått i basspelet. Citadel är fantastiskt för att bli nostalgisk över sin crew och är ett riktigt fint tillägg som gjorde mer för känslan av avslut än själva slutet på spelet.


signatur

Jump in.

Herr rygg

Tack för trevlig text! Var är smidigast att köpa ME serien med alla DLC någonstans? Finns det "ultimate box"?


signatur

"When I grow up, I want to be a Blitzball!" -Kid in Kilika
http://alxeskapader.bloggplatsen.se/

Medlem
Skrivet av Alx_83:

Tack för trevlig text! Var är smidigast att köpa ME serien med alla DLC någonstans? Finns det "ultimate box"?

Tack
Smidigast är via EA Origin. Där har dem alla spel men jag hittade tyvärr ingen bra bundle med allt. Jag var tvungen att köpa en bundle med alla tre spel, sen får du köpa en DLC bundle per spel om du vill ha dem också. Så här i efterhand hade jag nog bara fixat spelen utan DLC för du får mer vapen och sånt än sidouppdrag.

Medlem

Trevlig text! Jag älskade alla 3 spelen och tyckte att det var ett fint slut på en fantastisk berättelse.

CFW
Medlem

Tyvärr finns det en DLC till ME 3 som inte finns att köpa någonstans då det var en pre-order bonus för Gamestop (eller liknande) kunder i USA, den coolaste rustningen (kommer inte ihåg namnet).

Medlem
Skrivet av CFW:

Tyvärr finns det en DLC till ME 3 som inte finns att köpa någonstans då det var en pre-order bonus för Gamestop (eller liknande) kunder i USA, den coolaste rustningen (kommer inte ihåg namnet).

https://masseffect.fandom.com/wiki/Blood_Dragon_Armor Den gissar jag att du menar ^_^

Ont: Gillade alla 3 delar, hade dock gärna fått veta vad som hände efteråt

Medlem
Skrivet av X-me:

https://masseffect.fandom.com/wiki/Blood_Dragon_Armor Den gissar jag att du menar ^_^

Ont: Gillade alla 3 delar, hade dock gärna fått veta vad som hände efteråt

Jag hade den till tvåan, och jag gissar även trean då också. Minns tyvärr inte då jag endast spelat igenom den en gång, strax efter release.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Jag gillar Mass Effect 2 och 3 lika mycket, men av olika anledningar. Med all DLC så kan jag nog tycka att ME3 är lite bättre. Men det är ett svårt val.
Helt klart två av mina favoritspel någonsin.

Medlem

Mass Effect ligger alltid i bakhuvudet. Det finns ingen annan spelserie som gett samma känsla. Jag levde mig in i universumet och karaktärerna på ett sätt som jag gör med Star Wars på film och inget annat har kommit i närheten. Har spelat igenom ettan otaliga gånger. Tvåan och trean minst två gånger.

Mitt största problem, hur mycket jag än älskar Mass Effect är faktiskt striderna. De känns bara som en passage för att fortsätta storyn. Jag väljer låg svårighetsgrad pga det och det kan ju vara det som är problemet. Har försökt spela igenom tvåan nyligen men faller ofta på tidsbrist. Men min kärlek till Shepards historia och hans vänner dör aldrig.

CFW
Medlem
Skrivet av X-me:

https://masseffect.fandom.com/wiki/Blood_Dragon_Armor Den gissar jag att du menar ^_^

Ont: Gillade alla 3 delar, hade dock gärna fått veta vad som hände efteråt

Nej, den var inte snygg (den fick man väl bara för att man hade DA:O eller nåt sånt).

Den här är det: https://masseffect.fandom.com/wiki/N7_Defender_Armor

Snyggaste armor för Soldier-build, men fick aldrig spela med den

Medlem

Jag får fortfarande kräkreflexer av slutet. Men vägen dit var intressant. Kommer aldrig att spela om skiten dock. En vända till i ME 1-2 får räcka.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Innan Extended så var slutet kasst... nu tycker jag det är sjukt bra.

Tyckte det var bra att dom inte gjorde en klassisk slutboss. Istället fick man fundera lite vad som egentligen var bäst för mänskligheten. Och helt plötsligt kände iaf jag att Destroy, vilket man har strävat efter i 3 spel, var det sämsta valet man kunde göra.

Leviathan tyckte jag var det bästa DLC:t. Efter man spelat det så är det obegripligt varför det inte var med i basspelet.

Medlem

Håller på spelar igenom Mass Effect trilogin för första gången. Är inne på ME2 just nu. Det blev verkligen en stor skillnad mellan första och andra spelet, Me2 blev så korridorigt, och det är actionpackat hela tiden. Varje uppdrag man gör så slutar det med att ondingar försöker döda en. Något som jag verkligen blev besviken på var att de tog bort alla olika vapentillverkare och loot. För tyckte ändå det gav lite till loren på något sätt, olika företag osv. Annars så tycker jag att karaktärerna har vuxit till sig massa, bättre röstskådisar osv.

Youtube-proffs

Grym läsning, älskade hela ME serien och jag föll tillbaka i nostalgiska grottan. Det var mysigt. En remake på alla spel i framtiden hade varit underbart. Jävla tunga spel.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Är ju lite sen att skriva något.
Men vill bara säga att älskar hela trilogin så kul med en bra återblick :).
Vill bara säga att jag personligen inte kan spela med handkontroller som gammal PC spelare. Jag
föredrar spelet med Mus och Tangentbord (Vilket jag gör med alla first och third person "shooters").

Medlem

Kul läsning!

Jag skulle dock inte orka med omspelning själv. Även med Extended så tycker jag slutet fortfarande är bedrövligt och fullt med plotholes och inkonsekventa grejer som jag bara skulle irritera mig på 😕 (man kan läsa om problemen till exempel här och här).

Men om man kan strunta i de problemen helt så är ju resten av spelet fantastiskt. 😊

Medlem
Skrivet av Nemo:

Kul läsning!

Jag skulle dock inte orka med omspelning själv. Även med Extended så tycker jag slutet fortfarande är bedrövligt och fullt med plotholes och inkonsekventa grejer som jag bara skulle irritera mig på 😕 (man kan läsa om problemen till exempel här och här).

Men om man kan strunta i de problemen helt så är ju resten av spelet fantastiskt. 😊

Vissa av dom där kändes ganska små och obetydliga faktiskt. Nr 11 i länk 2 var ju helt uppåt väggarna dock:

"However, the Reapers will destroy the Milky Way Galaxy even if you make peace between the Geth and Quarians. The Reapers say they are protecting the galaxy from synthetics, yet they are synthetics destroying the galaxy."

Nej? De kommer inte förstöra galaxen. Bara de raser som har blivit för starka och avancerade. Fred mellan 2 st skuggar nog inte över alla de gånger som Catalyst har sett krig startas.

"As synthetics created by the Leviathans, the Reapers even kill their own makers."

Leviathans skapade inte the Reapers. De skapade en AI som i sin tur skapade the Reapers. Allt det här är ju AI:ns vision, som agerar utifrån logik och inte känslor för sin skapare.

"Instead of preserving life as they were built to do, the Reapers simply destroy all civilizations that threaten them. The Reapers might truly be defending themselves, but they state their purpose so objectively that their stubbornness seems more like a plot hole than a characteristic."

De gör ju inte detta för att skydda sig själva. De gör de för att de sett organics och synthetics starta krig om och om och om igen. Och för att organics inte ska bli utrotade.

Känns som det den skrevs av nån som tycker att reapers måste dö för dom är ju dumma eller nåt.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Vissa av dom där kändes ganska små och obetydliga faktiskt. Nr 11 i länk 2 var ju helt uppåt väggarna dock:

"However, the Reapers will destroy the Milky Way Galaxy even if you make peace between the Geth and Quarians. The Reapers say they are protecting the galaxy from synthetics, yet they are synthetics destroying the galaxy."

Nej? De kommer inte förstöra galaxen. Bara de raser som har blivit för starka och avancerade. Fred mellan 2 st skuggar nog inte över alla de gånger som Catalyst har sett krig startas.

"As synthetics created by the Leviathans, the Reapers even kill their own makers."

Leviathans skapade inte the Reapers. De skapade en AI som i sin tur skapade the Reapers. Allt det här är ju AI:ns vision, som agerar utifrån logik och inte känslor för sin skapare.

"Instead of preserving life as they were built to do, the Reapers simply destroy all civilizations that threaten them. The Reapers might truly be defending themselves, but they state their purpose so objectively that their stubbornness seems more like a plot hole than a characteristic."

De gör ju inte detta för att skydda sig själva. De gör de för att de sett organics och synthetics starta krig om och om och om igen. Och för att organics inte ska bli utrotade.

Känns som det den skrevs av nån som tycker att reapers måste dö för dom är ju dumma eller nåt.

Det var bara några exempel. Det finns mer, till exempel:
https://www.reddit.com/r/masseffect/comments/16szap/plot_hole...

Om man sedan tycker att det är småsaker eller inte är förstås upp till var och en. För min del är det alldeles för mycket plot armor, plotholes och konstigheter för att jag skulle orka spela det igen. 😁

1
Skriv svar