Medlem
Hjälp med dator.

Hej

Det är så att jag har nåt konstigt fel på min dator. Varje gång man går in och ska uppdatera drivrutinerna via Geforce Experiance låser sig skärmen i c:a 20-30 sec med grafiska artefakter. Läst att andra har/haft samma problem som jag. Men det var med äldre drivrutiner. Och speciellt på GTX 1060 som jag har.

https://www.youtube.com/watch?v=IMq_iqmdiG8

Har testat ddu och ominstallerat (funkade utan poblem) men det hjälpte inte problemet. Det dyker ändå upp varje gång man försöker installera via Geforce experiance. har också testat ett gamalt GTX 760 och jag får samma problem med det. Fel på moderkort, cpu eller ram?

Det mest konstiga är att datorn funkar perfekt efter dessa 20-30 sec. Har kört alla stresstest och memtest som går. Har haft datorn på service i 2 veckor utan att de kunde hitta några fel. Köpt allt på webhallen och allt de sa att jag bara får vänta tills problemet förstör dagligt användande av datorn annars kunde de inte hjälpa. wtf!? Alla delar är köpta innån 8 månader sen. Och jag jag har fortfarande garanti.

Funderar starkt på att kontakta konsument verket. Men ville kolla här först och se om nån kan hjälpa.

Dator: GTX 1060. I5 8400. AUS TUF B360-pro Gaming. SSD Evo 860 500gb.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Har du provat att göra en helt och hållet ren installation? Dvs avinstallera med hjälp av Display Driver Uninstaller och rensa bort allt totalt, för att sedan installera helt från grunden.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

@Earthscum: När du skriver att det fungerar perfekt efter 20-30 sekunder; betyder det att uppdateringen har installerats och fungerar?

Skärmen släcks och tänds ju några gånger under uppdateringen av drivrutiner. Men dom grön-vita artefakterna som visas på din har jag aldrig sett tidigare. Hur är det med skärmen, är den del av samma paket och har varit inne på service?

Medlem
Skrivet av smuts:

Har du provat att göra en helt och hållet ren installation? Dvs avinstallera med hjälp av Display Driver Uninstaller och rensa bort allt totalt, för att sedan installera helt från grunden.

Det var det första jag gjorde. DDU. Men som sagt det hjälpte inte. Annars är en hel om installation av windows kanske nödvändig.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av waeress:

@Earthscum: När du skriver att det fungerar perfekt efter 20-30 sekunder; betyder det att uppdateringen har installerats och fungerar?

Skärmen släcks och tänds ju några gånger under uppdateringen av drivrutiner. Men dom grön-vita artefakterna som visas på din har jag aldrig sett tidigare. Hur är det med skärmen, är den del av samma paket och har varit inne på service?

Ja det stämmer. Datorn funkar utan problem i alla spel och stresstest jag gör. Har en gammal dator med ett GTX 760 som jag testat på skärmen. Och med den får jag inga problem.

Har provat GTX 760 i nya burken och får samma problem. Därför jag misstänker cpu, moderkort eller ram. Kan ju vara nåt drivrutins fel också. Uppdaterade Bios c:a 1.5 månad sen. Det var då problemen började. Hade inga problem innan. Och det går inte att göra en rollback (flasha om) till ett äldre bios.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

@Earthscum: Jag tänker ju att delen av installationsprocessen av nya drivrutiner där skärmen tänds och släcks några gånger brukar vara kanske 20-30 sekunder.
Tänds och släcks skärmen alls under uppdateringen; eller är det det du visar istället för den delen av installationsprocessen?

Isåfall, kanske något med porten som används på moderkortet.

Jag har tyvärr inte så specifik kunskap. Men om det ändå fungerar när drivrutinerna har installerats så är kanske också en fråga om det verkligen är ett problem.

Medlem
Skrivet av waeress:

@Earthscum: Jag tänker ju att delen av installationsprocessen av nya drivrutiner där skärmen tänds och släcks några gånger brukar vara kanske 20-30 sekunder.
Tänds och släcks skärmen alls under uppdateringen; eller är det det du visar istället för den delen av installationsprocessen?

Isåfall, kanske något med porten som används på moderkortet.

Jag har tyvärr inte så specifik kunskap. Men om det ändå fungerar när drivrutinerna har installerats så är kanske också en fråga om det verkligen är ett problem.

Skärmen visar vad bilden jag länkat visar i c:a 20-30 sec och den tänds och släcks ingenting under denna tid. Jag kör hdmi. Samma kabel användes vid båda testerna (gamla datorn utan problem och nya med problem) Jag har också testat en Dvi-HDMI kontakt och får samma problem.

Ska testa en hel ominstallation a windows om problemen viker ut sig mer och se om det hjälper. Just nu har jag bara avinstallerat Geforce Experiance och väntar på nya drivrutiner att testa om problemet kommer fram när man installerar utanför Geforce Experiance.


signatur

Den som vet vet.

Inaktiv
Skrivet av Earthscum:

Ja det stämmer. Datorn funkar utan problem i alla spel och stresstest jag gör. Har en gammal dator med ett GTX 760 som jag testat på skärmen. Och med den får jag inga problem.

Har provat GTX 760 i nya burken och får samma problem. Därför jag misstänker cpu, moderkort eller ram. Kan ju vara nåt drivrutins fel också. Uppdaterade Bios c:a 1.5 månad sen. Det var då problemen började. Hade inga problem innan. Och det går inte att göra en rollback (flasha om) till ett äldre bios.

Det brukar visst gå att köra rollback på bios, men man kan få trixa lite, många moderkort har en nöd-flash, du kan bli tvungen att döpa om biosen du vill ha, och lägga den på en usb-sticka, och stoppa in den i en speciell usb-kontakt, osv.
I många fall följer det med ett flashprogram för dos, och det funkar i 9 fall av 10 för att köra en rollback, kolla i manualen till moderkortet/datorn.

Medlem

Testa ta ut och sätt i grafikkortet igen. Jag hade detta problem med ett äldre 8800gt har jag för mig. Att ta ur det ur pci-e och sätta i det igen löste det för mig. Vet ej varför men kanske dålig kontakt eller något?


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Varför inte bara skita i GeForce experience?
Avinstallera med DDU installera sen senaste drivrutinerna som vanligt och inte via GeForce experience


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför inte bara skita i GeForce experience?
Avinstallera med DDU installera sen senaste drivrutinerna som vanligt och inte via GeForce experience

Har faktiskt testat detta idag. Problemet verkar bara dyka upp när man installerar via Geforce Experiance. Jävligt konstigt tycker jag.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Har faktiskt testat detta idag. Problemet verkar bara dyka upp när man installerar via Geforce Experiance. Jävligt konstigt tycker jag.

Ok, gissar att om allt fungerar som det ska annars så är det inget att lägga mer energi på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dra inte in GE utan hämta drivarna som vanligt, GE kan ge de mest mysko problemen ibland.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Geforce Experince känns mest bara som onödigt bloatware, haft problem med skiten också, efter det slutade jag använda det.

Gnällkuk

GeForce Experience är bra om du spelar in gameplay via ShadowPlay, utöver det fyller det noll och inget funktion förutom möjligtvis att du kan få en notis när det finns nya drivare. Kan möjligtvis vara så att du kan bli av med det om du antingen flashar grafikkortet eller bios, men eftersom det bara dyker upp om du installerar via GE känns det ju som ett ickeproblem...

Jag kan ändå förstå Webbhallen lite, det är ju inte så att det påverkat prestandan på datorn utan bara ett märkligt beteende när du uppdaterat drivrutinerna, att felsöka det skulle ta lång tid och de kanske inte ens kan fixa det - för något som ändå inte har någon inverkan på datorns prestanda.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nu kör jag AMD men brukar aldrig använda drivrutinen att söka upp och installera ny drivrutin, utan tankar alltid hem direkt via hemsidan. Borde väl vara likadant för Nvidia?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Nu kör jag AMD men brukar aldrig använda drivrutinen att söka upp och installera ny drivrutin, utan tankar alltid hem direkt via hemsidan. Borde väl vara likadant för Nvidia?

Ja det är likadant.
Man behöver inte ens välja att installera experience brukar alltid klicka bort det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar