Medlem
Retro Review - MDK

Tänkte att jag skulle recensera lite gamla spel och börjar med en av mina storfavoriter, MDK. Ett actionspel som släpptes år 1997. Blev lite sugen på det häromdagen och tänkte jag skulle installera det igen. Förväntade mig en nostalgi dos och att jag sedan skulle stänga av det efter 5 minuter. Så gick det inte till! 22 år senare så fastnade jag igen.

För er som inte känner till MDK så är det ett tredje persons shooter där man ska rädda jorden från aliens/robotar? Det är väl inte så djup story i MDK (som står för Murder Death Kill) men det gör inte spelet sämre på något sätt. Redan när man startar upp spelet får man en speciell känsla. Vet inte ifall det är nostalgin som talar men kommer ihåg att jag kände likadant när jag först spelade det. Redan på första banan så börjar det direkt. Grym musik och action direkt. Lyssna gärna på låten medans du fortsätter att läsa.

Karaktären man spelar (Kurt Hectic) har en helsvart cool dräkt på sig som ser ganska unik ut. Det unika med dräkten är att han har en fallskärm på ryggen som man kan öppna upp när man vill. Känslan att leka med den är riktigt skön. På armen sitter en kulspruta som har oändligt med skott. Det går att hitta kraftfullare kulspruta men då har man ett visst antal ammo. Trycker man på space så öppnas sniper-siktet. Det är inte något man använder ofta men vissa pussel eller delar av banor kräver just att man använder sin sniper. Även det finns det olika varianter man kan plocka upp (mortar, homing missiles).

När spelet släpptes var grafiken riktigt bra för sin tid. Men jag tycker att grafiken håller än idag. Level Desginen är något som står ut i MDK. Det är väldigt olika och häftiga miljöer. På vissa banor måste man smyga och vara tyst medans på andra är det fullständig kaos. Det är en blandning av plattformande, ren action och awesomeness. På en bana får man åka snowboard, någon gång får man släppa bomber med ett flygplan och en massa andra härligheter. Utan att avslöja för mycket så rekommenderar jag er som inte har spelat det att ge det en chans även ifall det är gammalt. Spelet finns både på GOG och Steam.

MDK
5
Mästerligt
+
Grymt Soundtrack
+
Häftiga banor och unika miljöer
+
Lika bra än idag
-
Var lite svårt att få kontrollerna att fungera i början
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Kommer ihåg att jag spelade detta som tusan som barn. Hur kul som helst.

Köpte det för en spottstyver på gog för något år sedan men inte kommit mig för att spela det igen.

måste göras. Tack för påminnelsen!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

MDK - Spelvärldens mest osannolika fallskärm...

Tack för återblicken.

Medlem

Ett spel som älskade när det begav sig. Blev inspirerad av recensionen och köpte. Tyvärr får jag inte ordning på kontrollerna så det kändes tyvärr helt ospelbart.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Kommer ihåg att jag spelade detta som tusan som barn. Hur kul som helst.

Köpte det för en spottstyver på gog för något år sedan men inte kommit mig för att spela det igen.

måste göras. Tack för påminnelsen!

Hehe!

Skrivet av boneless:

Ett spel som älskade när det begav sig. Blev inspirerad av recensionen och köpte. Tyvärr får jag inte ordning på kontrollerna så det kändes tyvärr helt ospelbart.

Hade också lite problem med kontrollerna i början så vet vad du menar. Men får man ordning på de så njuter man, hehe. Jag kör GOG versionen, vet inte ifall det är samma på Steam.

Skribent

Sikken klassiker. Dags för Giants: Citizen Kabuto härnäst?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Sikken klassiker. Dags för Giants: Citizen Kabuto härnäst?

Hehe det kommer jag ihåg! Och spelade en hel del med. Men låg mig inte lika varmt om hjärtat. Men varför inte

Skribent
Skrivet av Rackaren:

Hehe det kommer jag ihåg! Och spelade en hel del med. Men låg mig inte lika varmt om hjärtat. Men varför inte

Kommer ihåg det väldigt väl, spelade aldrig ut det dock för jag tyckte bara första delen var rolig. Köpte det direkt när det kom på gog men spelade bara första delen igen innan jag tröttnade MDK spelade jag ut dock men aldrig rört sedan jag spelade på ps1 (tror jag?).

Medlem

Trodde MDK stod för Max, Dr. Hawkins, Kurt.

Medlem

Riktigt kul fortfarande. Trevlig recension.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jävlar va kul att du tog upp det här spelet! Det var det första spelet jag spelade på PC, det följde med en Packard Bell dator som familjen skaffade. Det spenderade jag många timmar med. Det känns inte som om det var alls längesen jag spelade det men det är över 22 år sen. Tack för nostalgi trippen!


signatur

Good Night, Good Luck

Medlem

MDK är ett sådan där spel man tror inte åldrats bra tills man kör det igen.

Medlem

Var det I MDK som "Worlds most interesting bomb" var med i?

Medlem
Skrivet av employed:

Trodde MDK stod för Max, Dr. Hawkins, Kurt.

Hehe det var en stor debatt ett tag och ingen hade svaret. Var rätt roligt. Men utvecklarna trädde fram själva
och sa att det skulle heta Murder Death Kill egentligen. smart att det passar in på karaktärerna med, haha.

Skrivet av Vectuvius:

Jävlar va kul att du tog upp det här spelet! Det var det första spelet jag spelade på PC, det följde med en Packard Bell dator som familjen skaffade. Det spenderade jag många timmar med. Det känns inte som om det var alls längesen jag spelade det men det är över 22 år sen. Tack för nostalgi trippen!

Haha! Ja tiden går fort xD

Skrivet av Sapiens:

MDK är ett sådan där spel man tror inte åldrats bra tills man kör det igen.
https://youtu.be/4EFhCaeoJsI

Jag varvade det igen. Åldrats, vettifan. Men riktigt jäkla kul hade jag!

Skrivet av Frisell:

Var det I MDK som "Worlds most interesting bomb" var med i?

Haha nästan. World's smallest Nuclear Bomb ;P

Medlem
Skrivet av magma:

Riktigt kul fortfarande. Trevlig recension.

Tackar

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Hehe det var en stor debatt ett tag och ingen hade svaret. Var rätt roligt. Men utvecklarna trädde fram själva
och sa att det skulle heta Murder Death Kill egentligen. smart att det passar in på karaktärerna med, haha.

Haha! Ja tiden går fort xD

Jag varvade det igen. Åldrats, vettifan. Men riktigt jäkla kul hade jag!

Haha nästan. World's smallest Nuclear Bomb ;P

Det finns en interesting bomb också.

Medlem

Jag och min granne nötte detta spelet deluxe när s begav sig! Tack för nostalgin, hade helt glömt bort spelet.

Medlem

Soundtracket är grymt. Det är dessutom ett av få 3dspel från 90talet som jag fortfarande tycket ser bra ut ^^

Medlem

Jag provade MDK själv igen för typ 2 år sen. Men jag fick det verkligen inte att fungera något bra alls. Det var som att speeden på spelet var knuten till min dators kraft, och eftersom man sitter på enormt mycket kraftfullare utrustning nu, mot förr, så gick allt i 10000kmh.

Det finns säkert någon lösning på det hela, jag luskade inte så mycket mer.

Apropå gamla spel, så blandade jag ihop MDK (eller?) med något annat spel, där man vissa banor spelade en vetenskapsman med en brödrost, och ibland hans hund med 6 ben.
Jag fick för mig att det var MDK, och att MDK snubben var den tredje karaktären med sin fallskärm.

Någon som vet vilket spel jag tänker på? Eller är det MDK, och mitt minne stämmer?!

Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag provade MDK själv igen för typ 2 år sen. Men jag fick det verkligen inte att fungera något bra alls. Det var som att speeden på spelet var knuten till min dators kraft, och eftersom man sitter på enormt mycket kraftfullare utrustning nu, mot förr, så gick allt i 10000kmh.

Det finns säkert någon lösning på det hela, jag luskade inte så mycket mer.

Apropå gamla spel, så blandade jag ihop MDK (eller?) med något annat spel, där man vissa banor spelade en vetenskapsman med en brödrost, och ibland hans hund med 6 ben.
Jag fick för mig att det var MDK, och att MDK snubben var den tredje karaktären med sin fallskärm.

Någon som vet vilket spel jag tänker på? Eller är det MDK, och mitt minne stämmer?!

I uppföljaren MDK 2 har jag för mig att man spelade vissa banor som professorn och hunden.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Jag och min granne nötte detta spelet deluxe när s begav sig! Tack för nostalgin, hade helt glömt bort spelet.

Hehe skönt att höra

Skrivet av androsynth:

Soundtracket är grymt. Det är dessutom ett av få 3dspel från 90talet som jag fortfarande tycket ser bra ut ^^

Ja många klagar på grafiken men jag tycker också att det fortfarande ser väldigt snyggt ut

Skrivet av zOlid:

Jag provade MDK själv igen för typ 2 år sen. Men jag fick det verkligen inte att fungera något bra alls. Det var som att speeden på spelet var knuten till min dators kraft, och eftersom man sitter på enormt mycket kraftfullare utrustning nu, mot förr, så gick allt i 10000kmh.

Det finns säkert någon lösning på det hela, jag luskade inte så mycket mer.

Apropå gamla spel, så blandade jag ihop MDK (eller?) med något annat spel, där man vissa banor spelade en vetenskapsman med en brödrost, och ibland hans hund med 6 ben.
Jag fick för mig att det var MDK, och att MDK snubben var den tredje karaktären med sin fallskärm.

Någon som vet vilket spel jag tänker på? Eller är det MDK, och mitt minne stämmer?!

Var det GOG versionen du spelade? Och det stämmer som Benni skriver, det är MDK 2 du tänker på. I uppföljaren får man spela som alla 3.

Medlem

Mycket riktigt MDK2 där man fick spela som hunden och vetenskapsmannen också (utifall att någon tvivlar efter att 2-3 pers redan konstaterat det ) , minns det som väldigt trevligt det också, tror nästan att jag spelade det mer än ettan men det var ju ett bra tag sen nu...

Medlem

Minns när jag spelade det här på min då nyinköpta dator med ett Nvidia TNT och en Celeron 300 klockad till 464 Mhz med originalkylare. Minns inte vad man hade i RAM på den tiden, men kan tänka mig att det var 128 eller 256 Mb. Spelet var riktigt snyggt på den tiden.

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Hehe det var en stor debatt ett tag och ingen hade svaret. Var rätt roligt. Men utvecklarna trädde fram själva
och sa att det skulle heta Murder Death Kill egentligen. smart att det passar in på karaktärerna med, haha.

Jag har för mig att båda typ är rätt.
När ettan släpptes så va det Murder Death Kill.
Men tvåan är lite mera barnvänlig och humoristisk så då bytte de förkortning till deras namn för att typ inte skrämma bort föräldrar från att köpa spelet.
Men jag kan ha fel. Historia kan ju ändra på sig.

Edit: kollade upp nu. Hunden hette Bones i ettan och Max i tvåan.

Medlem

Kommer ihåg att jag spelade MDK en hel del när det var nytt. Att använda snipersiktet och dra några headshots minns jag var riktigt kul! Kommer även ihåg liiite av uppföljaren med hunden som hade sex ben! Skulle vara kul att se ett nytt spel i serien med dagens teknik.


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Blev lite sugen att spela MDK igen (eller snarare spela klart det då jag bara spelat några banor innan). Det första som folk nog kommer få problem med är att musen även styr riktningen men som tur var kan man stänga av detta i options. Efter att ha gjort lite ändringar (som att se till så att musen bara styr kameran och inte påverkar "benen" så blev det genast mer spelbart). Tog mig ett litet tag att inse anledningen till att det verkade som spelet hade något som kan jämföras vid "rubber banding" berodde på att även om jag via tangentbordet styrde framåt så gjorde jag samtidigt en rörelse bakåt. Andra problem man kan råka ut för är att spelet inte säger till när det finns liknande "konflikter" mellan två input inställningar (dagens spel varnar för detta något alltså inte MKD gör).

Men det är ett gammalt spel och på den tiden då spelet släpptes fanns inte det inte någon direkt standard för "ASWD" eller liknande. Finns säkerligen någon mod som man kan ladda ner som gör spelet mer spelbart idag.

Själva spelet var, vill jag minnas, väldigt banbrytande när det kom. Shiney har gjort många sådana spel (varav det bästa jag spelat är Sacrifice, det spelet har i mitt tycke "åldrats" bättre än MDK) och det är tråkigt att det inte gick så bra för dem, de var ett företag som helt klart stod för innovation.

Medlem

Grymt! Jag älskade detta på sin tid Och ja, rätt unik blandning av banor och spelstilar. Tack för påminnelsen!


signatur

K9
:.:

1
Skriv svar