Surviving Mars - Green Planet DLC (PC)

Testpilot
Surviving Mars - Green Planet DLC (PC)

Ett ganska naturligt och somrigt DLC

Såklart skall man ju terraforma Mars, det är ju så självklart. Jag rekommenderar er att kolla in Tvserien The Expanse för att komma i stämning gällande framtiden och hur man jobbar med att terraforma Mars och bo på andra planeter.

Nu till expansionen. Vissa saker som möjligheten att äntligen kunna släta ut och bygga om landskapet följer med denna patch gratis medan hela teknologiträdet och den utrustning som behövs för att terraforma planeten är sådant man får köpa expansionen för att få.

Det har även kommit ett litet extratillägg DLC (Projekt Laika) som ger dig möjligheten till att ha bondgårdar med djur samt husdjur vilket är en liten extra knorr på det hela.

Med DLC får du en extra uppdrags-sponsor samt en ny commander-profil som är inriktad på just terraforming biten och minskar kostnaderna för att göra detta.

Du får också nya uppdrag du kan göra på planeten som ökar dina terraforming värden. Det är allt från gigantiska speglar till att importera växthusgaser från jorden.

Det är en bra sak att du närsomhelst kan trigga meteoritnedslag i din area för att fixa metaller och resurser. Givetvis med nackdelen att de slår ner i dina byggnader. För mig räddade detta min spelomgång då jag under en period hade ont om metaller och svårt att bygga ut.
Man kan ju idka byteshandel med grannarna med hjälp av det första DLC’t Space Race. Men personligen tycker jag det DLC’t ’är helt värdelöst.

Man har 4 olika värden man skall öka för att din planet skall bli grön och fin.
Atmosfär, Värme, Vatten och Vegetation.
Det finns en massa forskning att satsa på för att effektivisera plantor och de byggnader som behövs.
I början planterar man ut lavar och gräs för att få jorden bördig. Efter det kan man få buskar och träd men vägen dit är lång.

Då man startar sitt spel lägger man inte ner så mycket energi på just den biten. Det är svårt nog att få ekonomin att gå runt men då jag spelade så kändes det enkelt att i början sätta ut lite frö-plantager som fixar till lavar och gräs samt fixa lite global uppvärmning med några fabriker som bränner sten och gör koldioxid.

Sedan kan man spola ut vatten till sjöar som i sin tur ökar bördigheten på marken runt omkring. Om temperaturen är för låg så blir det is-sjöar i början tills man värmt upp planeten tillräckligt.

Du tillverkar också egna magnetiska poler som håller kvar atmosfären du tillverkar. Dessa gör dock att du får jordbävningar så jag rekommenderar att tillverka dessa en bit bort från dina övriga byggnader.
Det kommer såklart att ta tid innan du klarar av denna expansion men jag kände mig väldigt nöjd då jag spelat klart och fått planeten Mars att bli grön och frodig.

Den enda egentliga nackdelen jag kände var att under ett antal timmars spelande hade jag nån bugg som gjorde att spelet kraschade till skrivbordet ibland. Men den försvann efter ytterligare spelande.

Jag kände också att just vattentillgången var nåt man fick kämpa för att balansera mera. Om man startar på en bana som har många sandstormar så kan jag tänka mig att spelet blir mycket knepigt att klara.

Slutsats:
Detta är ett givet DLC som ger mervärde och fyller ur en hel del saker som kändes lite tunt i grundspelet. Det ger också många nya uppdrag och funktioner som gör spelet roligare. Rekommenderar starkt att inkludera detta i ett eventuellt köp.

Green Planet DLC
5
Mästerligt
+
Nya saker som även kommer tillgodo för grundspelet
+
Många nya teknologier och prylar att bygga
+
Gör spelet mysigare
-
Fortfarande svårt att se färdig-forskning i forskningsträdet
-
Man har en bra stund kvar av spelet även då man forskat alla teknologier
-
Viss instabilietet pga okända buggar
Det här betyder betygen på FZ
Ambassadör
Xbox

Tack för recensionen! Gillar verkligen DLC/Expansions-recensioner då det ofta förbises på många ställen trots att det kan vara en stor del av många spels helhet.

Det här bumpade upp Surviving Mars på min lista!


signatur

Jump in.

Testpilot

Tack för intresset och trevligt att det uppskattas. Just DLC är nåt som jag känner verkligen kan förändra spel om företaget gör ett bra jobb.

Medlem

Bra recension!

Jag har varit lite nyfiken på den här expansionen och det du skriver låter riktigt trevligt. Så det blir nog mera Surviving Mars i sommar.

Medlem

Nog för att det här spelet ligger i listan att skaffa, tror nog den här recencionen knuffade upp den ett steg eller två, paradox DLC's tenderar att ändra saker och ting rätt rejält.

1
Skriv svar