Veckans Xbox-nyheter #9 (v.25)

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #9 (v.25)

Det har varit en betydligt lugnare vecka på nyhetsfronten den här veckan så här post-E3 men lite smått o gott har jag kunnat vaska fram trots allt.
Den här tråden är mitt försök till att fokusera lite Xbox-nyheter som skett under den gångna veckan till en nätt sammanfattning för de som är intresserade av att ha lite mer koll på vad som pågår kring Xbox och MIcrosoft. Ambitionen är att det ska vara en veckovis tråd och hittills har det blivit så men över sommaren kan det bli lite längre intervall, vi får se!
Förra veckans tråd hittar ni här.

Med det sagt...let's jump in!

Xbox Game Pass.

Xbox Game Pass fortsätter att lägga till spel i biblioteket under juni, en månad som varit fenomenal för tjänsten med massor av nya spel, utökning till PC och den nya prenumerationsvarianten Xbox Game Pass Ultimate.
Ytterligare fyra spel hamnar på listan nu i slutet av månaden:

Xbox Game Pass Ultimate (XGP konsol, XBL Gold och XGP PC) går fortfarande att skaffa för 10kr första månaden (Gäller till 30 juni). Missa inte heller att de omvandlar existerande Xbox Game Pass och/eller Xbox Live Gold-prenumerationer till Ultimate-månader. En synnerligen bra deal, stackar max upp till 3 år. Mer info om XGP Ultimate här.
Xbox Game Pass juni del 2

Gears 5 Map Builder och info.

Gears 5 släpps den 10 september (6 september för Ultimate Edition-spelare, även med Xbox Game Pass Ultimate) och i veckan meddelade The Coalition att: "Earning content in Gears is something we know many of you care deeply about. You’ve asked and we’ve listened. In Gears 5, our goal is to create a player-first experience when it comes to in-game content, and it starts with this:
-No Season Pass
-No Gear Packs
-DLC Maps are free for matchmaking and Private Play
-Exclusive earnable content in the all-new Tour of Duty system
-All store purchases are direct, no RNG so you always know what you will get"
Låter trevligt!

IGN gör djupdykningar i Gears 5 innan release med deras IGN First-serie. Nu har de fått testa på den Map Builder som låter spelare skapa och publicera egna kartor till det nya Escape-läget i Gears 5 MP:

IGN Map Builder artikel.
Gears 5

Project Scarlett - Rykten och spekulationer.

Project Scarlett teasades på E3 och nu börjar rykten sippra fram från diverse insiders att den strategi för next-gen Xbox som vi trodde gällde, med två SKU's (Lockhart och Anaconda) inte längre är aktuell. I stället är det bara en ensam konsol som gäller. Tanken med två konsoler var att ha en budgetvariant, Lockhart, och en premiumvariant, Anaconda, för att lägga sig både billigast och kraftfullast när nästa generation drar igång. Problemet med den approachen är dock att det blir väldigt splittrat och hänger alltför mycket på vad andra aktörer gör. I stället verkar fokus ha skiftats till att göra en enda konsol som får balansera pris och prestanda, så som det vanligtvis går till. Budgetvarianten kommer förmodligen i stället utgöras av möjligheten att via Project xCloud streama next-gen spel till äldre konsoler om jag får gissa lite.
Personligen så tror jag att det är en vettig väg att gå, det blir tydligare och möjligheten finns ju längre fram i generationen att dra till med en mid-gen upgrade som Xbox One X i stället för att ha fler SKU vid launch. Alldeles oavsett så verkar både Scarlett och PS5 bli fantastiska konsoler som förmodligen kommer att vara förvillande lika varandra och rejäla uppgraderingar från nuvarande generation. Framförallt de nya CPUerna är välbehövliga uppgraderingar och utan den flaskhalsen så lär det bli åka av next-gen!

Xbox Game Studios.

Ett par intressanta intervjuer har dykt upp under veckan med några av de nyare tillskotten till Xbox Game Studios. Alltid intressant med lite inblick i utvecklingen av både spel och studios. Trevlig läsning!

Först ut är Gamasutra som intervjuat Tim Schafer, chef för Double Fine Productions, om hur framtiden ser ut för Double Fine nu som en Xbox-studio, Psychonauts 2 och mycket mer.
Double Fine som Xbox Game Studio - Gamasutra

Därefter har vi Ninja Theory som berättar om hur Bleeding Edge kom till och om hur Creative Director Rahni Tucker's "passion project" realiserats. Lång och läsvärd artikel i The Telegraph:
Bleeding Edge - Telegraph

Xbox E3-konferens mest sedda på Twitch igen.

För tredje året i rad så är Xbox-konferensen den E3-konferens som hade flest tittare på Twitch. Trots Microsofts egna satsning på Mixer så lyckas de behålla topplaceringen med 1,5 miljoner tittare via Twitch, inte dåligt. Ovan har vi FZ's eminenta livesändning som tål att ses om och om igen!
Githyp-artikel.

Det var allt för den här gången, glad spelsommar och på återseende!

#xbox #microsoft #xbox-game-pass #gears-5 #double-fine-productions #ninja-theory #project-scarlett #e3


signatur

Jump in.

1
Skriv svar