Köpråd - "Min första rediga dator"

Medlem
Köpråd - "Min första rediga dator"

Hallo kamrater! En polares grabb hörde nyligen av sig och frågade om råd. Han skulle nämligen köpa sin första riktiga dator och undrade om jag hade några tips.

Efter att ha frågat en del frågor om vilken typ av dator, vilka spel, prisklass etc kom jag på att jag vet överraskande lite om modern hårdvara Så jag tänkte jag skulle fråga forumet som hjälp mig ack så många gånger innan.

Så, det som eftersöks är en Gaming-PC, och en skärm. Resten finnes. Budget är 12 000 kr, så med skärm kanske lite lågt. Samtidigt tror jag inte att skärmen behöver vara någon dunderskärm, viktigaste är datorn (Han hade en skärm, men med bara VGA, så den är nog ganska gammal).

Spelen i fråga som han vill spela är R6: Siege och Overwatch, men självklart borde den vara så framtidssäker som det går för pengarna. Vart får man mest bang for the buck nuförtiden? Är det någon grafikkortsrelease man borde vänta in?

Jag brukade handla på Inet, och är man då i prisklassen så kanske något som denna? https://www.inet.se/produkt/1978382/acer-nitro-n50-600-i5-8gb...

Men, alla tips och ideer mottages varmt. Klart grabben ska ha en redig PC, även om jag var sämre på detta än jag själv trodde


signatur

Videomupp

Testpilot

Med tanke på att Overwatch är ett ganska snabbt actionspel och R6 Siege är också ganska snabbt FPS så är mina uppföljningsfrågor om man vill ha adaptiv sync dvs Freesync eller Gsync teknologi på skärmen och storlek på denne. Det kan ha ganska stor inverkan på priset.

Medlem

Personligen skulle jag föreslå att bygga ihop en dator på egen hand, det är mycket lättare än det verkar och han kommer kunna spara upp till några tusenlappar. Om det är lite väl överkurs skulle jag istället föreslå några av de färdigbyggda datorerna som säljs hos inet/komplett/webbhallen etc, istället för 'märkesdatorer' som Acer mm.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skrivet av Belfry:

Personligen skulle jag föreslå att bygga ihop en dator på egen hand, det är mycket lättare än det verkar och han kommer kunna spara upp till några tusenlappar. Om det är lite väl överkurs skulle jag istället föreslå några av de färdigbyggda datorerna som säljs hos inet/komplett/webbhallen etc, istället för 'märkesdatorer' som Acer mm.

I flera fall har väl någon av dessa webbutiker möjlighet att få delarna ihopbyggda av affären för en mindre summa pengar.
Om man fortfarande vill välja delar själv men inte har möjlighet att bygga.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Med tanke på att Overwatch är ett ganska snabbt actionspel och R6 Siege är också ganska snabbt FPS så är mina uppföljningsfrågor om man vill ha adaptiv sync dvs Freesync eller Gsync teknologi på skärmen och storlek på denne. Det kan ha ganska stor inverkan på priset.

Om personen i fråga sa att det finns en skärm (med VGA) som tänkbart alternativ tror jag inte att så pass stor del av budgeten ska läggas på en skärm med Free-/Gsync (även om det är väldigt behagligt för ögat). Jag tycker alltid att du ska satsa på att få ett så stort värde som möjligt på komponenterna i chassit innan du börjar lägga stora summor på "tillbehör" även om skärm är mer än ett tillbehör på många sätt. Kort sagt. Lägg all kräm på burken och köp tillbehören undan för undan framöver istället.

Testpilot
Skrivet av Vamp:

Om personen i fråga sa att det finns en skärm (med VGA) som tänkbart alternativ tror jag inte att så pass stor del av budgeten ska läggas på en skärm med Free-/Gsync (även om det är väldigt behagligt för ögat). Jag tycker alltid att du ska satsa på att få ett så stort värde som möjligt på komponenterna i chassit innan du börjar lägga stora summor på "tillbehör" även om skärm är mer än ett tillbehör på många sätt. Kort sagt. Lägg all kräm på burken och köp tillbehören undan för undan framöver istället.

Ja det är Sant. Man kanske inte skall överkomplicera det hela.
Man får starta med en bra grund-dator och kolla in chassi och processor/moderkort med ett okej grafikkort och sen bygga vidare på detta.

Det enda jag ser som nackdel med en "märkesdator" är chassit kan vara speciellt och inte så bra ur byggsynpunkt.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

How about SweClockers vårbygge 2019:

Grafikkortet går att byta ut mot ett Radeon RX 590 om man vill klämma in en skärm i budgeten.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Ny Ryzen generation är runt hörnet.
Kan vara värt att vänta in


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ja det är Sant. Man kanske inte skall överkomplicera det hela.
Man får starta med en bra grund-dator och kolla in chassi och processor/moderkort med ett okej grafikkort och sen bygga vidare på detta.

Det enda jag ser som nackdel med en "märkesdator" är chassit kan vara speciellt och inte så bra ur byggsynpunkt.

Tänker det med ang skärm. Han har mest spelat på en äldre laptop, så jag tror grunden är viktigast. Sen kan man i framtiden kolla på "special"-skärmar Så jag tror helt på vad du säger där!

Skrivet av Gustav Höglund:

How about SweClockers vårbygge 2019:

https://komponentkoll.se/bild/WOMdu.png

Grafikkortet går att byta ut mot ett Radeon RX 590 om man vill klämma in en skärm i budgeten.

Den där var ju väldigt passande! Där tror jag man kan ha något att utgå ifrån. Visste inte Sweclockers gjorde sånt, men det var precis vad jag letade efter.

Skrivet av Molotov:

Ny Ryzen generation är runt hörnet.
Kan vara värt att vänta in

Hur nära pratar vi tro? Tanken är att köpa om någon månad, så kanske hunnits släppa då? Om inget annat blir den äldre generationen billigare förstås.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Hur nära pratar vi tro? Tanken är att köpa om någon månad, så kanske hunnits släppa då? Om inget annat blir den äldre generationen billigare förstås.

Juli är släppdatum så om nån månad borde finnas att köpa.
fördel med ryzen är ju att nyare processorer fungerar med äldre generationers moderkort, behövs oftast bara en BIOS update


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av WildThing:

Hallo kamrater! En polares grabb hörde nyligen av sig och frågade om råd. Han skulle nämligen köpa sin första riktiga dator och undrade om jag hade några tips.

Efter att ha frågat en del frågor om vilken typ av dator, vilka spel, prisklass etc kom jag på att jag vet överraskande lite om modern hårdvara Så jag tänkte jag skulle fråga forumet som hjälp mig ack så många gånger innan.

Så, det som eftersöks är en Gaming-PC, och en skärm. Resten finnes. Budget är 12 000 kr, så med skärm kanske lite lågt. Samtidigt tror jag inte att skärmen behöver vara någon dunderskärm, viktigaste är datorn (Han hade en skärm, men med bara VGA, så den är nog ganska gammal).

Spelen i fråga som han vill spela är R6: Siege och Overwatch, men självklart borde den vara så framtidssäker som det går för pengarna. Vart får man mest bang for the buck nuförtiden? Är det någon grafikkortsrelease man borde vänta in?

Jag brukade handla på Inet, och är man då i prisklassen så kanske något som denna? https://www.inet.se/produkt/1978382/acer-nitro-n50-600-i5-8gb...

Men, alla tips och ideer mottages varmt. Klart grabben ska ha en redig PC, även om jag var sämre på detta än jag själv trodde

Avvakta tills nästa Ryzen-serie släpps! Det är augusti om jag inte missminner mig. Nuvarande generations CPUer kommer bli ännu mer prisvärda vilket gör att man kanske lägger lite extra på antingen skärm eller grafikkort. 12 lappar med skärm och framtidssäker är... well, svårt. För det första är "framtidssäker" ett ickeexisterande begrepp eftersom det i så fall utgår för att personen spelar samma spel, eller spel med väldigt liknande inriktining och som ligger på relativt låg prestandapåverkan.

Hur gammal är personen?

Btw, bygg själv. Som andra sagt, det är inte svårt. Har du byggt ihop en säng/soffa från IKEA? Det är dubbelt så svårt.

Skrivet av hannes.theorell:

I flera fall har väl någon av dessa webbutiker möjlighet att få delarna ihopbyggda av affären för en mindre summa pengar.
Om man fortfarande vill välja delar själv men inte har möjlighet att bygga.

Mindre summa skulle jag inte säga kanske, brukar ligga på runt tusenlappen - men då ingår garanti för bygget också.

Skrivet av Gustav Höglund:

How about SweClockers vårbygge 2019:

https://komponentkoll.se/bild/WOMdu.png

Grafikkortet går att byta ut mot ett Radeon RX 590 om man vill klämma in en skärm i budgeten.

RX 590 är knappast något att hänga i granen om den ska vara framtidssäker. Däremot kan man spara 2-3 på ett billigare chassi.
Jag hade nog utan tvekan köpt en skärm i andrahand. Mest pengar att spara, minst "prestandapåverkan".


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Byggde ihop något liknande nyligen och man kan spara på nästan varje komponent om man väntar ut rätt pris någon månad och vet vad man ska ha.

Köpte ett chassi för 599:- och det blev två 140mm fläktar kort efteråt för 200:- - så det var mycket ett nollsummespel för mig där, men man kan ju gå mycket lägre i pris om vill avvakta med något rejälare. Det kommer alltid finnas hål att stoppa sparade pengar i om man inte har tangentbord eller några saker runt omkring.

Nya Ryzen 3600 kanske hamnar kring 2500:- - sägs ha bättre IPC, men man kan ju se om de gamla reas ut.
AMD's grafikkort släpps samtidigt 7/7, då kommer nvidia svara med RTX2060 med 8GB - håll koll på priserna på det gamla.
GPU tar nog mest av budget annars, jag hade nog klarat mig med Vega56 och sparat 1000:- men ville ha något strömsnålare.

(Minne - köp 3200 MHz (man byter ju sällan), amazon.de finns alltid om man inte hittar en deal hemmavid.
Moderkort - kolla antal äkta VRM'er har jag lärt mig på reddit/r/AMD men går säkert att pruta om man inte ska överklocka.
PSU - mitt rm750x är passivt upp till 300w, fick det för 799:- men är säkert värt ett par hundra mer.
SSD tyckte jag var praktiskt med M.2, men jag prutar alltid ner HD-köp till någon sweet-spot på pris/storlek.)

Det verkar som om det finns en del spel-skärmar typ AOC 1080p 144fps till salu under 700:-
ofta i obygden där de inte hittar köpare då de är svåra att skicka...

Ambassadör
League of Legends

Våldgästar denna tråd då jag går i liknande tankar. Om man tar exempelvis Sweclockers vårbygge. Hur är det med kylning då?

Och vad får man ut mest av om man höjer budgeten något. Är det att välja RTX 2070 eller ska man lägga pengarna någon annanstans?

jbx
Medlem

Byggde nyss min första dator. Blev lite dyrt.. När jag räknade ihop allt, mus, tangentbord, G-sync skärm 1440p, och alla komponenter B.la. RTX 2080Ti så landade priset på 37 300:-
Får trösta mig med att den lär underhålla mig några år från nu.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av dali:

Våldgästar denna tråd då jag går i liknande tankar. Om man tar exempelvis Sweclockers vårbygge. Hur är det med kylning då?

Och vad får man ut mest av om man höjer budgeten något. Är det att välja RTX 2070 eller ska man lägga pengarna någon annanstans?

Får ut mest är att köpa fetare grafikkort ja.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Backloggens befriare
Skrivet av Gustav Höglund:

How about SweClockers vårbygge 2019:

https://komponentkoll.se/bild/WOMdu.png

Grafikkortet går att byta ut mot ett Radeon RX 590 om man vill klämma in en skärm i budgeten.

Hur skulle den där funka om man petade in ett 2080 istället tror du? Har fått ett sådant och planerar att bygga en dator kring det men känner mig helt lost då jag inte byggt en dator på 11år..


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Hur skulle den där funka om man petade in ett 2080 istället tror du? Har fått ett sådant och planerar att bygga en dator kring det men känner mig helt lost då jag inte byggt en dator på 11år..

Skulle fungera hur bra som helst.
Sen den där datorn byggdes har ju AMD släppt sin 3e generation Ryzen också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Molotov:

Får ut mest är att köpa fetare grafikkort ja.

OK, kollat även på nya ryzen serien. Det ena utesluter ju inte det andra 😉. Hur ser du på kylning? Behövs det eller inte?

Medlem
Skrivet av dali:

OK, kollat även på nya ryzen serien. Det ena utesluter ju inte det andra 😉. Hur ser du på kylning? Behövs det eller inte?

Med Ryzen så följer deras wrath-kylare med.
Den funkar helt ok.
Annars är det bara välja nån be quiet eller noctua torn-kylare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ska man upp i 1440p är Ryzen 3 nog svårslaget. I 1080p 120hz+ är fortfarande Intels i5 svårslaget(om man klockar upp lite).

Jag var inriktad på ett RX5700 xt, men nån hade ställt massa öl i kylen samtidigt som det fanns ett nedsatt 2070 och 5700 xt inte fanns med annan kylning än AMDs korkade lösning, så, ja...

Rx5700xt verkar bli bättre med högre upplösning oxå.

SÅ.

I min värld tycker jag man ska gå på intel/nvidia vid 1080p och gå full AMD vid 1440p. Vid AMD-bygge bör man se till att få en vettig kylning på GPU. Sapphires Pulse verkar bra. varning för MSI. Kolla gamers Nexus på YT för mer info.

Edit: länk till review/teardown av MSIs 5700xt "evoke" https://www.youtube.com/watch?v=9pj4F8qUBEw

Backloggens befriare
Skrivet av Molotov:

Skulle fungera hur bra som helst.
Sen den där datorn byggdes har ju AMD släppt sin 3e generation Ryzen också

Antog det, men skönt att få det bekräftat. Tänkte lägga ca 8k på resterande del av datorn vilket det ju blir om man tar bort gfx från den där.

Ja, jag har uppfattat att AMD har släppt något nytt, men inte riktigt orkat sätta mig in i vad. Moderkort och processorer har aldrig varit min starka sida.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Frisell:

Ska man upp i 1440p är Ryzen 3 nog svårslaget. I 1080p 120hz+ är fortfarande Intels i5 svårslaget(om man klockar upp lite).

Jag var inriktad på ett RX5700 xt, men nån hade ställt massa öl i kylen samtidigt som det fanns ett nedsatt 2070 och 5700 xt inte fanns med annan kylning än AMDs korkade lösning, så, ja...

Rx5700xt verkar bli bättre med högre upplösning oxå.

SÅ.

I min värld tycker jag man ska gå på intel/nvidia vid 1080p och gå full AMD vid 1440p. Vid AMD-bygge bör man se till att få en vettig kylning på GPU. Sapphires Pulse verkar bra. varning för MSI. Kolla gamers Nexus på YT för mer info.

Edit: länk till review/teardown av MSIs 5700xt "evoke" https://www.youtube.com/watch?v=9pj4F8qUBEw

Jag antar du menar Gen 3 och inte en Ryzen 3 då det är "low end" med endast quad core


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag antar du menar Gen 3 och inte en Ryzen 3 då det är "low end" med endast quad core

Ja, precis så, felformulerat av mig. Jag menade r5 3600 som jag anser vara mest spelprocessor för pengarna, speciellt om man ska lira i 1440p.

1
Skriv svar