Testpilot
Metro Exodus (PC)

Denna recension är spoilerfri.

Det märks att Ukrainabaserade 4A games har växt en hel del sen sista spelet, de har verkligen utvecklat och förbättrat sig sen sist.

Last Light hade en mer klaustrofobisk känsla med många delar i underjorden och några korta delar ovan jord. I Exodus utspelas det mesta ovan jord i flera riktigt stora och öppna arenor där man till och med åker runt med i en bil.

Jag tyckte om det förra spelet trots att det var en riktig bugg-sörja då det släpptes. Jag är dock ganska sent på bollen. Exodus var på tok för dyrt i början då det släpptes.

Grafikmässigt så är spelet väldigt snyggt. Spelet stödjer också HDR och raytracing vilket är grymt. Det mesta är bra gjort men just karaktärsdesignen är ibland i ”uncanny valley” dvs. i gränslandet där man tycker det känns obehagligt att titta på karaktären i spelet. För mig har det en hel del att göra med hur de rör sig och att ögonen är ganska döda och inte följer med din karaktär. Det märks speciellt i de scener där man umgås med Anna.

Många saker har förbättrats i spelet. De har enligt mig fått till en riktigt bra mix av stressmomentet av att hantera filter till din gasmask samtidigt som du måste försvara dig mot fiender, ladda vapen, se till att torka av gasmask och ha elektricitet till lampan.
Det finns flera spännande sektioner i spelet där denna balans sätts på spel och där man får utnyttja denna mekanik till max.

Nu måste jag poängtera att i detta spel så är det inte speciellt många gånger där du är tvingad att balansera och stressa speciellt länge. Det är i vissa areor och moment som du använder din gasmask och jonglerar dina stats.

De har utvecklat mod-systemet så du kan modifiera och skapa viss ammunition och filter närsomhelst då du har din ryggsäck redo och tillräckligt mycket material. Det innebär att det är viktigt att du samlar på dig allt du kan hitta. Det som är bra att du har alltid ett vapen där du kan tillverka mer ammunition för i fält även om du inte hittar nåt just där du är.

Mod-systemet gör också att du kan tillverka vapen till situation och din egen spelstil.
Jag gillar att smyga runt. Ljuddämpade vapen är precis det jag behöver och när man väl hittat de delar man behöver är det lätt att tillverka ett vapen som passar.

En nyhet är att nu finns det viloplatser lite här och där på varje area. Dessa viloplatser används dels till att byta mellan dag och natt samt att vila för hälsa. Men största nyttan är att de flesta har en egen arbetsbänk där du kan modifiera vapen och flytta runt alla typer av tillbehör och skapa ammunition till alla vapen.

Vid arbetsbänken i din hemmabas kan du dessutom skapa egna vapen från grunden med enda begränsningen att du måste hittat de delar som behövs i fältet. Efter ett tag blir det en vana att alltid plocka sönder vapen hos fiender och som man hittar på alla delar som kan tänkas behövas.

En av de få saker de fortfarande inte fixat är det positionella ljudet. Monster och människor knatar runt i periferin och många gånger är ljudet inte alls där det skall vara vilket bara blir fel.

Det som också känns lite konstigt såhär efteråt då man spelat spelet klart är att storyn som är bra och extra spännande på slutet känns lite upphuggen och splittrad. Spelet delas upp över varje större area som man utforskar och såhär efteråt så känner man att det behövs nog en uppföljare som knyter ihop alla de lösa trådar som lämnas öppna då man ser slutscenerna. Det känns som slutet är helt avkapat och förhastat.

Jag ger spelet ett bra betyg och rekommenderar det till spelare som gillar lite lugnare förstaperson spel där man själv får välja om man skall köra ren action eller smyga för att komma fram i spelet.

Metro: Exodus
4
Mycket bra
+
Vackert och teknologiskt snyggt med HDR och Raytracing stöd
+
De flesta banorna är öppna men har ändå story-delar som funkar
+
Storyn växer och blir bättre ju längre man spelar
+
En del grymt spännande och bra designade delar av banorna
-
Dåligt positionsljud
-
Många lösa story-trådar som lämnas öppna
-
Slutet är framstressat
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Jag sitter och lirar det just nu via PC Game Pass, lätt värt 1 dollar.

Medlem

Bra recension av spelet!

Inaktiv

En liten varning för detta spel från mig!

Jag liksom många andra råkade ut för att sparfilerna till spelet försvann. Detta är en bugg som har funnits sedan release. Jag tyckte inte spelet var bra nog för att börja om igen, speciellt inte då det kan hända igen.

Medlem

Stor besvikelse om man jämför med 2033 och last light för min del. Voice actingen och hur karaktärerna hanterar situationen är 100ggr mer cheesy än de andra spelen. Jag har klarat de andra spelen på ranger mode och tatt platinum på playstation men exodus har jag redan problem att motivera mig igenom efter 3h.

Tekniskt vackert men inte så mycket mer, de kunde skippat open world också imo.

Testpilot
Skrivet av heady89:

Stor besvikelse om man jämför med 2033 och last light för min del. Voice actingen och hur karaktärerna hanterar situationen är 100ggr mer cheesy än de andra spelen. Jag har klarat de andra spelen på ranger mode och tatt platinum på playstation men exodus har jag redan problem att motivera mig igenom efter 3h.

Tekniskt vackert men inte så mycket mer, de kunde skippat open world också imo.

Mycket intressant åsikt. Jag minns att jag tyckte röstskådespelet i Last Light var så usel och stel att jag stängde av engelska för att det var för dåligt men trots detta och de pratade ryska tyckte jag hela skådespelandet var ganska stelt och inte alls lika gripande som den är i Exodus trots att där är det mer splittrat än i Last Light.

KoP
Medlem

Äskade Exodus. Föredrar det helt klart framför föregående delar i serien.

Medlem

Bra recension.
Tycker vissa områdena i spelet var suveräna medans andra var lite sådär.
Jag gillar när det känns Metro och man är i tunnelsystemen, bunkrar och sönderbombade städer.
Överlag tycker jag dock det var ett bra spel. Är inget fan av att alla spel ska försöka vara openworld men det funkade ganska bra ändå. Ibland vill man ha en mer linjär upplevelse där man slipper transportsträckor och leta matrial/krafting.

Grafiken och atmosfären följer med från föregående spel, men "heady89" skriver, är VO ibland riktigt dålig, och karaktärerna kan tala i munnen på varandra så man inte förstår något. Har dock bara spelat ett par timmar. Kanske bättre längre fram.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Körde med ryska när det begav sig med föregångarna, ingen idé med engelska kan jag tycka. Man kanske tappar översättningen på sekundära individer i t ex städer och hubbar, texterna verkar inte täcka dessa alla gånger.
Men klart värt det ändå.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Bra recension! Kul med lite fler åsikter.

Jag tycker det var ganska kul tills jag kom en bit och insåg att det var rätt så mycket open world. Sååååååå himla trött på det upplägget nu. Speciellt efter Assassins Creed Odyssey. Blir ju helt jäkla utbränd bara av att öppna kartan i det spelet. Det är nåt som gör att jag tappar suget helt när det finns för mycket att göra. Inget blir liksom kul längre och själva huvudstoryn bara försvinner i nån slags dimma av 1000 andra saker.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Mycket intressant åsikt. Jag minns att jag tyckte röstskådespelet i Last Light var så usel och stel att jag stängde av engelska för att det var för dåligt men trots detta och de pratade ryska tyckte jag hela skådespelandet var ganska stelt och inte alls lika gripande som den är i Exodus trots att där är det mer splittrat än i Last Light.

Den är helt ärligt lika dålig på andra språk också, enda skillnanden är att man inte reagerar lika mycket om man inte pratar språket. Därav att många kolla på Anime på japanska trots att de inte kan ett ord japanska, de tycker det är "bättre" för de hör inte hur dålig japansk voiceacting många gånger är.

Medlem

Jag fullkomligt älskade Metro Exodus. Ett singelplayerspel som är bra gjort och suger in dig i spelvärlden är något vi inte är bortskämda med numera.

Vad gäller slutet så är det beroende på val du gjort under spelets gång. Utan att spoila något så är det ganska svårt att få en "good ending" utan att vara typ Gandhi.

1
Skriv svar